het destijds overal zeer bekende embleem van de firma
Ik heb lang getwijfeld vooraleer ik met deze blog startte.Eerst kwam bij mij de vraag op:heeft het nog wel zin om meer dan 25 jaar na de sluiting van Trefac Meurop nog met herinneringen "af te komen".En blijkbaar volgens de reakties dat ik tot nu toe gekregen heb,zijn er nog veel mensen die ergens toch emotioneel reageren over een mooie periode uit hun leven.T'is moeilijk te geloven in deze tijd waar wij nu leven en alles zo vluchtig geworden is.....Wij moesten er gaan werken "voor onze boterham" en toch, de grote meerderheid ging bijna fluitend naar het werk!!!Meurop personeel was eigenlijk ook een grote familie.Een andere argument is dat ik in het bezit ben van toch een paar honderd fotos en dokumenten (bijeen gebracht in de loop der jaren door mijn broer en ikzelf).De meerderheid van die fotomateriaal is van eigen makelij.Nu was er nog een probleem in welke volgorde laat ik de fotos verchijnen?In een blog is dat moeilijker,dus ik probeer ze in groepjes te klasseren volgens onderwerp.En voor de rest veel kijkplezier aan de liefhebbers van ons industrieel verleden.Veel van deze fotos zijn nu opgenomen in WWW.beeldbankbonheiden.be.
Beoordeel dit blog
Boelwerf van Temse
(klik op het Embleem)
nieuwbouw schuin over trefac ,einde jaren vijftig (huis rechts was een kruidenierswinkel gehouden door "Rozeke" en haar man)Was ook een bekende "naftpomp" voor het personeel van het bedrijf.Er was altijd fris bier in de frigo!!!Op de foto,mijn moeder,grootmoeder en zuster
De Kruisstraat aan de fabriek,was vroeger een verharde zandweg,en er stonden bijna geen huizen!Trefac is eigenlijk gesticht in volle natuur!Foto genomen in 1955.Toen was het begrip "op den buiten" nog reeel!
een van de vele BEDFORD vrachtwagens met losse container.Dit was veruit het belangrijkste model van wagen dat hier in dienst was.Reparatiediensten hadden RENAULT camionetten.
franse catalogus van april 1963
idem
het toen heel bekende meca muurrekje
enkele populaire produkten van toen (april 1963)
matras label trefacwinterzijde
matras label trefaczomerzijde
Zoeken in blog
trefac meurop in rijmenam
verdwenen meubelfabrikant 1947-1980
10-02-2006
oude dokumenten
eigen personeel hadden ristorno op hun aankopen.Sommige werklieden hebben "voor hun eigen" daar verdacht heel veel gekocht.Een centje bijverdienen was toen heel normaal.Dit is een aankoop faktuur van begin jaren zestig (telefoonnummers hadden nog een cijfer minder dan nu.)Eigen bezit
foto genomen in de afdeling metaal .Hier was de plaats waar stoelen,tafelpoten,canapéonderstellen,zetelsonderstellen,en tal van metalen onderdelen-te veel om op te noemen-vervaardigd zijn.Hier waren de zaag,plooi,schuur,las en puntlas afdelingen aanwezig.Er was ook een uitgebreide pers en snij afdeling gevestigd.In de "hoogdagen" van TREFAC MEUROP waren hier ongeveer een honderdtal mensen aan het werken.Er was een vaste dagploeg,met daar naast "de vroege en de late"-de morgenploeg van 5 tot 14 uur en de lateploeg van 14 tot 23 uur.Het toen de 45uur/week.Bij grote bestellingen,moest er soms zelf zondag gewerkt worden (niet verplicht),maar die kwam mocht zoveel uren werken dat hij wou!In die tijd was er nog geen verbod op overuren,en het belangrijkste::overuren waren ook nog niet zo zwaar financieel bestraft zoals nu het geval is!
een van de allereerste vrachtwagen gebruikt voor het leveren van voornamelijk matrassen.Foto ca 1957 door mijn broer Freddy Pire genomen.De naam MEUROP bestond toen nog niet!
foto uit de lucht genomen waarschijnlijk in de jaren zestig (fabriek is later nog vergroot)Aan de linker kant is een nieuwe matrassen afdeling,plastiek afdeling en garage (herstelplaats) bijgekomen.ca 1970
meurop had toen een vloot van meer dan dertig vrachtwagens en bijna het dubbel aan losse containers:chauffeurs moesten nooit op hun lading wachten!Lege container afzetten en volle terug aanpikken
hoofdingang van de draadtrekkerij TREFAC in 1954,dus nog voor de MEUROP bestond.de oude keerbergsebaan loopt langs de gebouwen,door de bossen richting KEERBERGEN.Toen was er veel meer groen dan nu ondanks inplanting van dit bedrijf.
Overkant van vorige foto.Op die hoek is nu momenteel een kapsalon(vroeger een kruidenierswinkel)
luchtfoto van de TREFAC gebouwen helemaal in het begin.Toen was er een draad trekkerij,een galvanisatie(vertinnen van draad) en een magazijn.de tramlijn mechelen,keerbergen,brussel is ook te te zien.1948 foto NGI
trefac in 1954
meurop in 1969
grote brand van 1979
als fitnesscenter MICADI in de jaren 80
De burelen zijn nu gebruikt door firma CRESTRON
gevel renovatie door nieuwe uitbater (einde jaren 80's) gebouw rechts was vroeger de fietsenstallingen.
gevel renovatie laadkade (einde jaren 80's).Verkeer momenteel in erbarmelijk toestand....