het destijds overal zeer bekende embleem van de firma
Ik heb lang getwijfeld vooraleer ik met deze blog startte.Eerst kwam bij mij de vraag op:heeft het nog wel zin om meer dan 25 jaar na de sluiting van Trefac Meurop nog met herinneringen "af te komen".En blijkbaar volgens de reakties dat ik tot nu toe gekregen heb,zijn er nog veel mensen die ergens toch emotioneel reageren over een mooie periode uit hun leven.T'is moeilijk te geloven in deze tijd waar wij nu leven en alles zo vluchtig geworden is.....Wij moesten er gaan werken "voor onze boterham" en toch, de grote meerderheid ging bijna fluitend naar het werk!!!Meurop personeel was eigenlijk ook een grote familie.Een andere argument is dat ik in het bezit ben van toch een paar honderd fotos en dokumenten (bijeen gebracht in de loop der jaren door mijn broer en ikzelf).De meerderheid van die fotomateriaal is van eigen makelij.Nu was er nog een probleem in welke volgorde laat ik de fotos verchijnen?In een blog is dat moeilijker,dus ik probeer ze in groepjes te klasseren volgens onderwerp.En voor de rest veel kijkplezier aan de liefhebbers van ons industrieel verleden.Veel van deze fotos zijn nu opgenomen in WWW.beeldbankbonheiden.be.
Beoordeel dit blog
Boelwerf van Temse
(klik op het Embleem)
nieuwbouw schuin over trefac ,einde jaren vijftig (huis rechts was een kruidenierswinkel gehouden door "Rozeke" en haar man)Was ook een bekende "naftpomp" voor het personeel van het bedrijf.Er was altijd fris bier in de frigo!!!Op de foto,mijn moeder,grootmoeder en zuster
De Kruisstraat aan de fabriek,was vroeger een verharde zandweg,en er stonden bijna geen huizen!Trefac is eigenlijk gesticht in volle natuur!Foto genomen in 1955.Toen was het begrip "op den buiten" nog reeel!
een van de vele BEDFORD vrachtwagens met losse container.Dit was veruit het belangrijkste model van wagen dat hier in dienst was.Reparatiediensten hadden RENAULT camionetten.
franse catalogus van april 1963
idem
het toen heel bekende meca muurrekje
enkele populaire produkten van toen (april 1963)
matras label trefacwinterzijde
matras label trefaczomerzijde
Zoeken in blog
trefac meurop in rijmenam
verdwenen meubelfabrikant 1947-1980
28-02-2006
meurop winkels in Belgie
meurop had eigen winkels en verdelers in belgie,nederland,duitsland,luxemburg,frankrijk.
zeer oude foto van ingang TREFAC.Links de oude keerbergsebaan(nu meestal gebruikt voor sluikverkeer tussen keerbergen en rijmenam) ca. 1954.In die tijd was het bijna een oase van rust! Begin gebouw links stond de tikklok en portierloge (foto is van minder kwaliteit)
deze foto genomen in 1967-68 toont de werkzaamheden die de nieuwe plastiek,nylon,matrassen en montage plastiekmeubelen afdelingen zal worden.Helaas in 1969 zal de hele site in de vlammen opgaan.Men zie links het huis van Mitteke en Louis vandenbranden (louis bats) aan de oude Keerbergsebaan.Fotos van die brand komen hier nog aan bod.
foto van personeelsleden meurop genomen voor een Renault bestelwagen.Die type wagen was praktisch uitsluitend gebruikt om herstellingen bij de klant te doen.Links op de foto Josefien (echtgenote van janneke nagels),midden tot nu toe onbekend en rechts godelieve verschoren.Jaren zestig.Foto toegezonden door Roger en Rosa Vandenbranden-Verschueren.
mooie plaat genomen in de winter 66-67 achterkant meurop (tussen oude trambedding en "oevers" van de Dijle)Nadien is er serieus werk van gemaakt om eindelijk de Dijleoevers te verhogen.Die plaats in Rijmenam is beter bekend als Quiksam.Tegenwoordig is er de zelfde plaats tennisclub "Quiksam" uitgebaat.Toen er die winter ook vroos,kon men tot in Tremelo schaatsen!!
unieke toevalige luchtfoto van de eerste gebouwen van TREFAC.(foto NGI 1948)Men kan hier de omvang van het fabriek zien,die er toen nog niet zolang stond.Trefilerie (draadtrekkerij),galvanisatie (vertinnen van draad voor dat die naar de trefilerie ging,magazijnen en dit was het ongeveer (met de burelen)Als men die foto goed bekijkt kan men de tramlijn mechelen,haecht en zo naar brussel zien.Aan de achterkant van het fabriek was er trouwens een dubbele spoor met wissels.In het begin kwam het te verwerken draad van het station van mechelen via de buurtspoorweg (stoomtram en een beetje later met het dieseltrammeke. rechts is richting rijmenamdorp en rechts richting keerbergen (of tremelo) het bos rechts is de plaats waar het kapelleke staat,langs de hoogstraat.Bovenkant van de foto ziet men de rivier de dijle
in 2005 bij wegenis werken heeft de gemeentediensten wegsignalisatie aangebracht .Het deed mij wel plezier,dat MEUROP toch nog niet volledig vergeten is bij de gemeentediensten!!!!!
"sfeer" beeld tijdens de lunchpause (afdeling persen) van links naar rechts:freddy pire,hubert van craen,frans verschoren,op de voorgrond een gewezen diamant slijper waarvan de naam mij ontsnapt...
hier stonden de persen om metaal onderdelen te snijden,uitknippen,ponsen,en dit allemaal met behulp van matrijzen die meestal in het atelier mechanica vervaardigd werden.(begin jaren 50's,stond hier een draad trekkerij).
autogeen lasser(mijn broer Freddy Pire) aan het werk .Helemaal in het begin werd bijna alles met "flessen" gelast.Een dure zaak toen!Later is meer en meer op elektrische lassen overgeschakeld.(foto 1960).
in dit kleine gebouw zijn miljarden aan belgische franken binnengeleverd door al die chauffeurs die s'avonds terug kwamen met de -voornamelijk cash geld-opbrengst van hun leveringen.Niemand staat er nu nog bij stil dat het daar vroeger gonsde van bedrijvigheid!Het gebouw in het achtergrond had oorspronkelijk 4verdiepingen,2 zijn er afgebroken na een felle brand in 1979.En dan begon stillaan de problemen met het bedrijf die uitendelijk zal eindigen met het faillissement in september 1980......
dit foto is genomen rond 1957 en toont de eerste bezetting van Trefac meubelen.Dit groepje zal later uitgroeien tot ongeveer 1000 personeelsleden in de topjaren.De naam zal ook in 1959 veranderen in MEUROP. De naam TREFAC blijft weliswaar bestaan voor kleinere afdelingen zoals garage,en sommige hersteldiensten.Die ingangdeuren bestaan nu nog altijd ondanks alle veranderingen die het bedrijf ooit ondergaan heeft!Ongeveer de helft van de werkende bevolking van Rijmenam heeft er ooit gewerkt!Momenteel zijn er enkele bedrijven er gevestigd,maar daar later meer over!
de bekendste en meest geproduceerde stoel ooit hier gemaakt (honderdduizenden exemplaren!).De nummer kon wel eens aangepast worden aan de jaar van produktie (bv. C58 voor 1958)
een rij containers lang de laadkaden.Terwijls men die containers aan het vullen waren waren alle chauffeurs ergens te lande aan het leveren (er waren meer containers dan vrachtwagens)
Die afgebeelde modellen zijn waarschijnlijk op honderdduizenden exemplaren gefabriceerd.T'is nu moeilijk in te schatten.,maar die zijn meer dan twintig jaar vervaardigd.Trouwens,in de jaren zestig was het HEEL MOEILIJK om een terrasje te vinden in Belgie waar die stoelen en tafels NIET aanwezig waren!Die modellen zijn in het begin met autogeen lassen ineengestoken (zuurstof +acetyleen gas)Produktie lag toen niet zo hoog.Daarna met lasbaguetten (elektisch lassen).Uitendelijk zijn die met puntlasmachienen aaneengelast.De produktie ging toen drastisch de hoogte in!T'is nu nogal moeilijk om nog gave exemplaren te vinden,alhoewel,het maakt nu deel van ons industriele verleden....
eigen personeel hadden ristorno op hun aankopen.Sommige werklieden hebben "voor hun eigen" daar verdacht heel veel gekocht.Een centje bijverdienen was toen heel normaal.Dit is een aankoop faktuur van begin jaren zestig (telefoonnummers hadden nog een cijfer minder dan nu.)Eigen bezit
foto genomen in de afdeling metaal .Hier was de plaats waar stoelen,tafelpoten,canapéonderstellen,zetelsonderstellen,en tal van metalen onderdelen-te veel om op te noemen-vervaardigd zijn.Hier waren de zaag,plooi,schuur,las en puntlas afdelingen aanwezig.Er was ook een uitgebreide pers en snij afdeling gevestigd.In de "hoogdagen" van TREFAC MEUROP waren hier ongeveer een honderdtal mensen aan het werken.Er was een vaste dagploeg,met daar naast "de vroege en de late"-de morgenploeg van 5 tot 14 uur en de lateploeg van 14 tot 23 uur.Het toen de 45uur/week.Bij grote bestellingen,moest er soms zelf zondag gewerkt worden (niet verplicht),maar die kwam mocht zoveel uren werken dat hij wou!In die tijd was er nog geen verbod op overuren,en het belangrijkste::overuren waren ook nog niet zo zwaar financieel bestraft zoals nu het geval is!
een van de allereerste vrachtwagen gebruikt voor het leveren van voornamelijk matrassen.Foto ca 1957 door mijn broer Freddy Pire genomen.De naam MEUROP bestond toen nog niet!
foto uit de lucht genomen waarschijnlijk in de jaren zestig (fabriek is later nog vergroot)Aan de linker kant is een nieuwe matrassen afdeling,plastiek afdeling en garage (herstelplaats) bijgekomen.ca 1970
meurop had toen een vloot van meer dan dertig vrachtwagens en bijna het dubbel aan losse containers:chauffeurs moesten nooit op hun lading wachten!Lege container afzetten en volle terug aanpikken
hoofdingang van de draadtrekkerij TREFAC in 1954,dus nog voor de MEUROP bestond.de oude keerbergsebaan loopt langs de gebouwen,door de bossen richting KEERBERGEN.Toen was er veel meer groen dan nu ondanks inplanting van dit bedrijf.
Overkant van vorige foto.Op die hoek is nu momenteel een kapsalon(vroeger een kruidenierswinkel)
luchtfoto van de TREFAC gebouwen helemaal in het begin.Toen was er een draad trekkerij,een galvanisatie(vertinnen van draad) en een magazijn.de tramlijn mechelen,keerbergen,brussel is ook te te zien.1948 foto NGI
trefac in 1954
meurop in 1969
grote brand van 1979
als fitnesscenter MICADI in de jaren 80
De burelen zijn nu gebruikt door firma CRESTRON
gevel renovatie door nieuwe uitbater (einde jaren 80's) gebouw rechts was vroeger de fietsenstallingen.
gevel renovatie laadkade (einde jaren 80's).Verkeer momenteel in erbarmelijk toestand....