Inhoud blog
  • meer dan 40 jaar later en nog in dienst!
  • zeer zeldzame aanwinst "MEUROP ANTICA"
  • luchtfoto van 1963.
  • nog een zicht van het bedrijf in1964
  • enkele zichten van het toenmalige meubelgigant......
    Foto
    het destijds overal zeer bekende embleem van de firma
      Ik heb lang getwijfeld vooraleer ik met deze blog startte.Eerst kwam  bij mij de vraag op:heeft het nog wel zin om meer dan 25 jaar na de sluiting van Trefac Meurop nog met herinneringen "af te komen".En blijkbaar volgens de reakties dat ik tot nu toe gekregen heb,zijn er nog veel mensen die ergens toch emotioneel reageren over een mooie periode uit hun leven.T'is moeilijk te geloven in deze tijd waar wij nu leven en alles zo vluchtig geworden is.....Wij moesten er gaan werken "voor onze boterham" en toch, de grote meerderheid ging bijna fluitend naar het werk!!!Meurop personeel was eigenlijk ook een grote familie.Een andere argument is dat ik in het bezit ben van toch een paar honderd fotos en dokumenten (bijeen gebracht in de loop der jaren door mijn broer en ikzelf).De meerderheid van die fotomateriaal is van eigen makelij.Nu was er nog een probleem in welke volgorde laat ik de fotos verchijnen?In een blog is dat moeilijker,dus ik probeer  ze in groepjes te klasseren volgens onderwerp.En voor de rest veel kijkplezier aan de liefhebbers van ons industrieel verleden.Veel van deze fotos zijn nu opgenomen in WWW.beeldbankbonheiden.be.
    Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto

    Boelwerf van Temse

    (klik op het Embleem)

    Foto
    Foto
    Foto
    nieuwbouw schuin over trefac ,einde jaren vijftig (huis rechts was een kruidenierswinkel gehouden door "Rozeke" en haar man)Was ook een bekende "naftpomp" voor het personeel van het bedrijf.Er was altijd fris bier in de frigo!!!Op de foto,mijn moeder,grootmoeder en zuster
    Foto

    De Kruisstraat aan de fabriek,was vroeger een verharde zandweg,en er stonden bijna geen huizen!Trefac  is eigenlijk gesticht in volle natuur!Foto genomen in 1955.Toen was het begrip "op den buiten" nog reeel!

    Foto
    Foto
    Foto
    een van de vele BEDFORD vrachtwagens met losse container.Dit was veruit het belangrijkste model van wagen dat hier in dienst was.Reparatiediensten hadden RENAULT camionetten.
    Foto
    franse catalogus van april 1963
    Foto
    idem
    Foto
    het toen heel bekende meca muurrekje
    Foto
    enkele populaire produkten van toen   (april  1963)
    Foto
    Foto
    matras label trefac  winterzijde
    Foto
    matras label  trefac  zomerzijde
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    trefac meurop in rijmenam
    verdwenen meubelfabrikant
    1947-1980
    20-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.metaal afdeling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "sfeer" beeld tijdens de lunchpause  (afdeling persen) van links naar rechts:freddy pire,hubert van craen,frans verschoren,op de voorgrond een gewezen diamant slijper waarvan de naam mij ontsnapt...

    20-02-2006 om 00:00 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.metaal afdeling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier stonden de persen om metaal onderdelen te snijden,uitknippen,ponsen,en dit allemaal met behulp van matrijzen die meestal in het atelier mechanica vervaardigd werden.(begin jaren 50's,stond hier een draad trekkerij).

    19-02-2006 om 21:55 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.garnierderij
    Klik op de afbeelding om de link te volgen groepsfoto genomen ter gelegenheid van op pensioenstelling van een personeelslid (vermoedelijk middel jaren 70's)

    19-02-2006 om 21:38 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.metaal afdeling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen autogeen lasser(mijn broer Freddy Pire) aan het werk .Helemaal in het begin werd bijna alles met "flessen" gelast.Een dure zaak toen!Later is meer en meer op  
    elektrische lassen overgeschakeld.(foto 1960).

    19-02-2006 om 00:00 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.portier loge
    Klik op de afbeelding om de link te volgen in dit kleine gebouw zijn miljarden aan belgische franken binnengeleverd door al die chauffeurs die s'avonds terug kwamen met de -voornamelijk cash geld-opbrengst van hun leveringen.Niemand staat er nu nog bij stil dat het daar vroeger gonsde van bedrijvigheid!Het gebouw in het achtergrond had oorspronkelijk 4verdiepingen,2 zijn er afgebroken na een felle brand in 1979.En dan begon stillaan de problemen met het bedrijf die uitendelijk zal eindigen met het faillissement in september 1980......

    16-02-2006 om 22:30 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eerste foto oorspronkelijke bezetting
    Klik op de afbeelding om de link te volgen dit foto is genomen rond 1957 en toont de eerste bezetting van Trefac meubelen.Dit groepje zal later uitgroeien tot ongeveer 1000 personeelsleden in de topjaren.De naam zal ook in 1959 veranderen in MEUROP.  De naam TREFAC blijft weliswaar bestaan voor kleinere afdelingen zoals garage,en sommige hersteldiensten.Die ingangdeuren bestaan nu nog altijd ondanks alle veranderingen die het bedrijf ooit ondergaan heeft!Ongeveer de helft van de werkende bevolking van Rijmenam heeft er ooit gewerkt!Momenteel zijn er enkele bedrijven er gevestigd,maar daar later meer over!

    16-02-2006 om 22:11 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de C68 stoel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de bekendste en meest geproduceerde stoel ooit hier gemaakt (honderdduizenden exemplaren!).De nummer kon wel eens aangepast worden aan de jaar van produktie (bv.  C58 voor 1958)

    15-02-2006 om 21:42 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de meurop in de maanlicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen tijdopname van de maan boven Meurop (begin 1970)

    15-02-2006 om 21:33 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.containers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een rij containers lang de laadkaden.Terwijls men die containers aan het vullen waren waren alle chauffeurs ergens te lande aan het leveren (er waren meer containers dan vrachtwagens)

    15-02-2006 om 21:27 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. catalogus ne 88 1 maart 1969
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Die afgebeelde modellen zijn waarschijnlijk op honderdduizenden  exemplaren gefabriceerd.T'is nu moeilijk in te schatten.,maar die zijn meer dan twintig jaar vervaardigd.Trouwens,in de jaren zestig was het HEEL MOEILIJK om een terrasje te vinden in Belgie waar die stoelen en tafels NIET  aanwezig waren!Die modellen zijn in het begin met autogeen lassen ineengestoken (zuurstof +acetyleen gas)Produktie lag toen niet zo hoog.Daarna met lasbaguetten (elektisch lassen).Uitendelijk zijn die met puntlasmachienen aaneengelast.De produktie ging toen drastisch de hoogte in!T'is nu nogal moeilijk om nog gave exemplaren te vinden,alhoewel,het maakt nu deel van ons industriele verleden....

    11-02-2006 om 17:32 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.catalogus ne 93 van 1 augustus 1969
    Klik op de afbeelding om de link te volgen van die soort reklamecatalogi zijn ettelijke miljoenen exemplaren gedrukt destijds

    11-02-2006 om 17:04 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.meurop catalogus ne 79 van 1 juni 1968
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een lijst met vestigingen van winkels in belgie (er waren ook winkels in nederland,duitsland en luxemburg).Eigen bezit

    10-02-2006 om 19:46 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oude dokumenten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen eigen personeel hadden ristorno op hun aankopen.Sommige werklieden hebben "voor hun eigen" daar verdacht heel veel gekocht.Een centje bijverdienen was toen heel normaal.Dit is een aankoop faktuur van begin jaren zestig (telefoonnummers hadden nog een cijfer minder dan nu.)Eigen bezit

    10-02-2006 om 19:36 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.binnenzicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen foto genomen in de afdeling metaal .Hier was de plaats waar stoelen,tafelpoten,canapéonderstellen,zetelsonderstellen,en tal van metalen onderdelen-te veel om op te noemen-vervaardigd zijn.Hier waren de zaag,plooi,schuur,las en puntlas afdelingen aanwezig.Er was ook een uitgebreide pers en snij afdeling gevestigd.In de "hoogdagen" van TREFAC MEUROP  waren hier ongeveer een honderdtal mensen aan het werken.Er was een vaste dagploeg,met daar naast "de vroege en de late"-de morgenploeg van 5 tot 14 uur en de lateploeg van 14 tot 23 uur.Het toen de 45uur/week.Bij grote bestellingen,moest er soms zelf zondag gewerkt worden (niet verplicht),maar die kwam mocht zoveel uren werken dat hij wou!In die tijd was er nog geen verbod op overuren,en het belangrijkste::overuren waren  ook nog niet zo zwaar financieel bestraft zoals nu het geval is!

    10-02-2006 om 17:56 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.binnenzicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen dit foto werd (in het geheim) genomen waar de nieuwe spuitafdeling in constructie was (begin 1960).

    10-02-2006 om 17:30 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.luchtfoto
    Klik op de afbeelding om de link te volgen luchtfoto genomen voor catalogus

    10-02-2006 om 17:29 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrachtwagen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een van de allereerste vrachtwagen gebruikt voor het leveren van voornamelijk matrassen.Foto ca 1957 door mijn broer Freddy Pire genomen.De naam MEUROP bestond toen nog niet!

    09-02-2006 om 20:20 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.algemene zicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen foto uit de lucht genomen waarschijnlijk in de jaren zestig (fabriek is later nog vergroot)Aan de linker kant is een nieuwe matrassen afdeling,plastiek afdeling en garage (herstelplaats) bijgekomen.ca 1970

    09-02-2006 om 20:14 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hier is het begonnen!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen in deze vroegere melkerij aan de tramstatie te rijmenam is het begonnen op 18 juli 1946

    07-02-2006 om 23:31 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. MEUROP embleem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Destijds zeer bekende "verschijning" bij de talloze klanten van "den meurop"

    07-02-2006 om 22:55 geschreven door claude  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per maand
  • 07-2011
  • 09-2010
  • 04-2010
  • 11-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 08-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 04-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    Foto


    Laatste commentaren
  • Meurop bureau Junior (lian Beuls)
        op na sluiting bedrijf
  • Pensioen (Marjanne Dekkers)
        op Garage afdeling
  • dag Roger (claude)
        op design expo 58
  • inde jaren 1968 studentenwerk (Van Hove Roger)
        op design expo 58
  • Lang geleden.... (STEF DECRU)
        op design expo 58
  • Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Hoofdpunten blog rijmenam_oud_en_nieuw

    Hoofdpunten blog pentekeningen_van_claude_pire
  • huidige project (keerbergen)
  • keerbergen
  • oud keerbergen laatste werken
  • eerste werken van 2011
  • oude zichten

    Foto

    Foto

    meurop had toen een vloot van meer dan dertig vrachtwagens en bijna het dubbel aan losse containers:chauffeurs moesten nooit op hun lading wachten!Lege container afzetten en volle terug aanpikken

    Foto

    Foto

    hoofdingang van de draadtrekkerij TREFAC in 1954,dus nog voor de MEUROP bestond.de oude keerbergsebaan loopt langs de gebouwen,door de bossen richting KEERBERGEN.Toen was er veel meer groen dan nu ondanks inplanting van dit bedrijf.
    Foto

    Overkant van vorige foto.Op die hoek is nu momenteel een kapsalon(vroeger een kruidenierswinkel)


    Foto

    luchtfoto van de TREFAC gebouwen helemaal in het begin.Toen was er een draad trekkerij,een galvanisatie(vertinnen van draad) en een magazijn.de tramlijn mechelen,keerbergen,brussel is ook te te zien.1948 foto NGI
    Foto

    Foto

    trefac in 1954
    Foto

    meurop in 1969
    Foto

    grote brand van 1979
    Foto

    als fitnesscenter MICADI  in de jaren 80
    Foto

    De burelen zijn nu gebruikt door firma CRESTRON


    Foto

    gevel renovatie door nieuwe uitbater (einde jaren 80's) gebouw rechts was vroeger de fietsenstallingen.


    Foto

    gevel renovatie laadkade (einde jaren 80's).Verkeer momenteel in erbarmelijk toestand....


    Mijn favorieten
  • seniorennet.be

  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • beeldbank bonheiden


  • Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!