Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    08-07-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - SNELST IN FP1 VOOR GP VAN OOSTENRIJK

    Max Verstappen won al viermaal in Spielberg en legde zojuist de basis voor een vijfde keer. Met 1'06"302 ging hij titelrivaal Charles Leclerc (Ferrari) en Georges Russell (Mercedes) vooraf. Straks zijn er niet de gebruikelijke tweede vrije trainingen, maar wel de kwalificatie voor wie zaterdagnamiddag in pole in de 100 km lange sprintrace vertrekt. De winnaar daarvan start zondag in de "echte" pole voor de GP van Oostenrijk. De zojuist gereden FP1 werd gekenmerkt door twee rode vlaggen van telkens 7'.

    De eerste werd veroorzaakt door Norris in bocht 6 en de tweede door het opkuisen van rommel tussen bocht 6 en 7 dat de MotoGP daar had achtergelaten. Vanwege de F1-commissie is bekend dat het maximumbudget van 145 miljoen dollar zal stijgen met 3,1% om tegemoet te komen aan de stijgende transportkosten, veroorzaakt door de inflatie. Dat wordt dan 149,495 miljoen dollar... Van Alfa Romeo komt ten slotte nog het nieuws dat de Fin Valtteri Bottas een nieuwe Ferrarimotor in zijn Alfa Romeo krijgt en daarom zondag achteraan moet vertrekken. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)

    FP1:

    1. Max Verstappen (Red Bull Honda)              1'06"302

    2. Charles Leclerc (Ferrari)                            1'06"557

    3. Georges Russell (MercedesW13)                1'06"702

    4. Sergio Perez (Red Bull Honda)                   1'06"834

    5. Lewis Hamilton (MercedesW13)                 1'06"909

    08-07-2022 om 16:57 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-07-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MORGEN IN OOSTENRIJK EERSTE F1-SPRINTRACE VAN SEIZOEN

    Met de GP van Oostenrijk beleven we de elfde race om het WK F1 2022. Die wordt gereden ten huize van Red Bull zoals de "Ring" naar die naam is genoemd. Het is een korte, snelle piste en ze is het toneel van de eeerste sprintrace van dit seizoen. In de praktijk wil dat zeggen dat morgen vrijdag 8 juli, van 13.30 tot 14.30 uur de eerste vrije oefeningen plaatsvinden. Maar dat in de namiddag van 17 tot 18 uur de kwalificaties voor de sprintrace worden gehouden. Wie daarin de snelste tijd rijdt start dus in de "pré-pole" van de sprintrace die zaterdag om 16.30 uur wordt gereden. Degene die deze korte koers wint dan, start in "pole" voor de GP van Oostenrijk zondagnamiddag.

    Niettemin worden er zaterdagmiddag van 12.30 tot 13.30 nog eens vrije trainingen toegelaten, de - wat zinloze - FP2 zo u wil. Het is de F1 als organisator die dit wil en vele teams zien het gedeeltelijk wel zitten, al brengt het héél veel werk en risisco's op crashes teweeg. Ook wordt binnen de FIA bekeken hoe na het ongeval van Zhou in Silverstone nog meer veiligheid kan worden ingebouwd. Meer specifiek tussen de bandenmuur en het hekwerk daarachter.

    De beelden waarop te zien is dat Zhou's auto daar maar nauw tussen geprangd zat vraagt naar meer "landingsruimte" tussen beide. Het hoeft nog nauwelijks gezegd dat de affiche van de GP van Oostenrijk beheerst wordt door de strijd tussen Red Bull, Ferrari en Mercedes, terwijl het niet kan worden ontkend dat Alpine uitgerekend Mc Laren van de vierde plaats voor het WK Constructeurs tracht te verdringen. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)

    Bijlagen:
    Esteban Ocon rijdt in Oostenrijk zijn honderste GP 6722 1.jpg (2.4 MB)   

    07-07-2022 om 22:50 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-07-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CARLOS SAINZ - FERRARI - WINT EERSTE GP IN INFERNAAL SILVERSTONE

    De Spanjaard Carlos Sainz heeft na zijn eerste pole-position gisteren, vandaag ook zijn eerste GP gewonnen. In zijn 151ste GP hield hij in zenuwslopende omstandigheden de "Driver of the Day", Sergio Perez achter zich, maar ook een herboren Lewis Hamilton die héél even de winnaar leek te wordeb. Max Verstappen was bij de start het snelst weg. Voor Sainz, Hamilton, Leclerc en Alonso. Achter hen onstond, nog voor de eerste bocht, een hellistisch vuurwerk met Albon, Russell, Tsunoda, Ocon en de Chinees Zhou. die als kaatsballen alle kanten opvlogen. Tegen de muur, tegen elkaar en Zhou ging daarbij over de kop en schoof op zijn "Halo"-bescherming tot tegen én over de bandemuur. Even werd sinds lang het ergste gevreesd. Maar de "Halo" bewees weer zijn waarde. Guanyo Zhou kwam er zonder kwalijke verwondingen uit. Analytisch bekeken was de "veroorzaker" van dit alles George Russell. Ik bespaar u de analyse. Ze is een artikel op zich.

    Koersdirecteur Niel Wittich veranderde direct geel in een rode vlag die alles voor 53 minuten zou stoppen. Nadat het hellevuur was geblust, de rommel opgekuist, bij Alpine nog de auto van Ocon opnieuw rijklaar gemaakt, kwam de restart waarbij Max Verstappen weer braafjes op de tweede lijn moest vertrekken en zich dus ontstolen zag van zijn leidersplaats in de pas begonnen race. Schande. Met nog vijftig ronden van 5,891 km te gaan nam Carlos Sainz de leiding met achter zich Max Verstappen en Charles Leclerc. Max Verstappen kwam aan de leiding toen Sainz een foutje maakte, maar zelf liet hij ook een steek vallen waardoor Leclerc achter Sainz kwam. De Monegask eistte van teamchef van Ferrrari, Mattias Binotto, dat Sainz hem moest voorlaten gezien zijn situatie t.a.v. Verstappen in de stand om het WK. Dat gebeurde niet.

    In ieder geval leidde na alle bandenwissels Lewis Hamilton in de 26ste ronde met liefst 18" voorsprong. Maar Mercedes besloot zijn mediums te vervangen door harde rubbers. De pitstop kostte veel tijd en Lewis viel terug naar de derde positie. Het stilvallen van de Alpine van Esteban Ocon op het rechte stuk lokte weer 8' Safety Car uit, tijdens dewelke iedereen softs ging halen, behalve Leclerc, en het hele zootje zich weer kon bijeenpakken voor een laatste racestart. Een ongewilde sprintrace. Daar hield Carlos Sainz stand, reed Sergio Perez even Lewis Hamilton plat, maar deze pakte in een volgende bocht de beide kandidaat-winnaars en reed naar de zege...Maar Sainz en Perez herstelden de situatie en Carlos Sainz zag zijn jongensdroom uitkomen. Winnen in een GP, en dan nog die van Engeland. Charles Leclerc is zeer ontgoocheld, terwijl Max Verstappen lelijke woorden uitte maar solied leider blijft in de voorlopige stand om de wereldtitel. Hamilton pakte met 1'30"510 wel één WK-puntje voor de snelste ronde mee. Walter Rombauts/Foto:Vladimir Rys)

    De uitslag:

    1. Carlos Sainz (Ferrari)                                1 uur 21'20"440 

    2. Sergio Pérez (Red Bull-Honda)                   op 3"779

    3. Lewis Hamilton (Mercedes)                        op 6"225

    4. Charles Leclerc (Ferrari)                            op 8"546

    5. Fernando Alonso (Alpine-Renault)              op 9"571

    De WK-stand voor piloten:

    1. Verstappen                                               181 punten

    2. Pérez                                                       147

    3. Leclerc                                                     138

    4. Sainz                                                       127

    5. Russell                                                     111

    6. Hamilton                                                    93

    WK-stand Constructeurs:

    1. Red Bull-Honda                                          328

    2. Ferrari                                                       265

    3. Mercedes                                                   204

    4. Mc Laren-Mercedes                                      73

    5. Alpine-Renault                                             67

    6. Alfa Romeo                                                  51

          

    Bijlagen:
    Guangyu Zhou moet een goede engelbewaarder hebben....4722 1.jpg (162.5 KB)   

    03-07-2022 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-07-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CARLOS SAINZ - FERRARI - SCOORT ZIJN EERSTE POLE IN SILVERSTONE

    De weerman heeft meegespeeld in de kwalificaties voor de GP van Engeland. Sommigen, o.a. Ocon, Bottas en Gasly, werden er door afgestraft en haalden de Q3 niet. Maar dan brak op het spekgladde 5,891 km lange circuit van Silverstone een chronostrijd uit die ongezien mag worden genoemd. Zelfs de Chinees Zhou in zijn Alfa Romeo nam in het begin even de voorlopige pole. Maar dan kwamen de zwaargewichten elkaar aan de spits van de tabellen afwisselen.

    Toen Max Verstappen in zijn Red Bull 1'41"055 liet noteren veronderstelde iedereen dat de polesitter bekend was. Maar neen, uit de watermuren doemde als een rode stier, niet die van Red Bull, maar de Ferrari van de Spanjaard Carlos Sainz op met 1'40"983 ! Verpletterend, zelfs voor WK-leider Max Verstappen. Die ziet zich morgen op de startgrid eigenlijk gesandwiched tussen Sainz voor hem en Charles Leclerc achter hem. Vanaf de vijfde stek kan zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton wijs de startverloop volgen en er zijn race naar richten. De tiende GP van het seizoen kondigt zich ongemeen boeiend aan. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)

    De kwalificaties:

    1. Carlos Sainz (Ferrari)                   1'40"983

    2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'41"055

    3. Charles Leclerc (Ferrari)               1'41"298

    4. Sergio Perez (Red Bull-Honda)      1'41"616

    5. Lewis Hamilton (MercedesW13)    1'41"995

    Bijlagen:
    Fernando Alonso start op de zevende plaats in GP van Engeland 2722 4.jpg (4.7 MB)   

    02-07-2022 om 21:11 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - SNELST IN FP3 IN SILVERSTONE

    FP3:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                       1'27"001

    2. Sergio Pérez (Red Bull-Honda)                            1'28"311

    3. Charles Leclerc (Ferrari)                                     1'28"348

    4. George Russell (Mercedes)                                 1'28"426

    5. Lewis Hamilton (Mercedes)                                 1'28"488

    02-07-2022 om 14:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-07-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SAINZ - FERRARI - ZET ORDE OP ZAKEN IN FP2 IN SILVERSTONE

    De tweede vrije trainingen waren het volgen waard. Liefst vier teams vormen de eerste vijf. Met een bliksemschicht als tijdverschil tussn hen in. Er wordt nu al reikhalzend naar de FP3 van morgen gekeken en tot slot wie er de pole zal veroveren.(wr)

    FP2:

    1. Carlos Sainz (Ferrari)                       1'28"942

    2. Lewis Hamilton (Mercedes W13)       1'29"105    

    3. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes)    1'29"118

    4. Max Verstappen (Red Bull-Honda)    1'29"149

    5. Charles Leclerc (Ferrari)                   1'29"404

    01-07-2022 om 18:13 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOTTAS - ALFA ROMEO - SNELST IN VERREGENDE FP1 IN SILVERSTONE

    Het regende als de eerste vrije trainingen voor de GP van Engeland begonnen. Na een kwartier droogde de zon de baan op en nadat Carlos Sainz in 1'42"967 een eerste officiële tijd had gezet, begon het opnieuw te regenen. Voor lang en met nog 24' te gaan in deze FP1 bleef iedereen in de pits. De stand was toen 1 Sainz 2 Leclerc 3 Bottas 4 Schumacher 5 Zhou... Iets meer dan 12' voor het einde kreeg Lewis Hamilton het op de zenuwen en reed op intermediates 1'49"476, lang niet genoeg om indruk te maken. Maar de zevenvoudige wereldkampioen had waargenomen dat hij het op slickx kon proberen... Met eerst een vijfde en direct daarna een tweede chrono.

    Mogelijk had Max Verstappen zich in de spits kunnen mengen, maar omdat Lance Stroll zijn Aston Martin in "Copse" in het grind plofte, werd na geel direct rood gegeven en kon de Red Bull-coureur zijn poging niet voleindigen. De sessie werd door Stroll 30" te vroeg beëindigd. Straks zijn er de tweede vrije trainingen.

    Tot dan kunnen we nog vertellen dat men voor manifestaties vreest in Silverstone zoals in 2003 een katholieke priester Cornelius Horan voor onheil zorgde door aan "Hangar Straight" tijdens de race de baan over te lopen. Of zoals recenter in 2020 "Extinction Rebellion" er in slaagde voor de start een protestspandoek op te voeren. Als afsluitertje van deze omzeggens niet gereden FP1, moeten we noteren dat Francorchamps en Paul Ricard niet meer op de voorlopige kalender van 2023 bij Liberty Media voor komen. (Walter Rombauts)

    FP1:

    1. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari)                1'42"249

    2. Lewis Hamilton (Mercedes W13)                     1'42"781

    3. Carlos Sainz (Ferrari)                                    1'42"967

    4. Charles Leclerc (Ferrari)                                1'43"801

    5. Mick Schumacher (Haas-Ferrari)                    1'43"895

    01-07-2022 om 15:39 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MEMORIES: GERHARD BERGER VIERT ZIJN 35STE VERJAARDAG BIJ FERRARI

    Ayrton Senna da Silva was nog geen twee maanden omgekomen op 1 mei 1994 in Imola of de Formule 1 ondervond dat het leven gewoon door gaat. Op zaterdag 27 augustus 1994 vierde de Oostenrijker Gerhard Berger - Ferrari - zijn 35ste verjaardag. Gerhard Berger, die een intieme vriend van Ayrton Senna was sinds 1981, won 10 GP's van de 210 waarin hij de start nam. Zijn eerste was de GP van Oostenrijk in 1984 en zijn laatste de GP van Europa in 1997. In dezelfde Tamburellobocht waarin Senna het leven liet, kwetste Gerhard Berger zich ook aan zijn hand die was verbrand tijdens die spectaculaire maar goed afgelopen crash. Hij is de zoon van een transportondernemer en werd in het Oostenrijkse Wörgl geboren op 27 augustus 1959. In de F1 reed hij voor Benetton, Ferrari en Mc Laren. Hij was een minzame man die erg open stond voor een zinnig gesprek. (wr)

    Bijlagen:
    Gerhard Berger - Ferrari - celebrates his birthday 2781994.pdf (852.3 KB)   

    30-06-2022 om 14:46 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MEMORIES: HOE SAAB IN DE 9-5 IN 1998 DE NEKSLAG WIST OP TE VANGEN

    De "coup-de-lapin", of de nekslag die bij auto-ongevallen vaak verstrekkende gevolgen had, is door het Zweedse merk Saab in 1998 opgevangen in de modellen 9-5 en uiteraard ook in de volgende series. De afbeelding toont perfect hoe dit in zijn werk ging. Saab, Volvo en Mercedes waren overigens ronduit pioniers in zowel de actieve- als de passieve veiligheid. Vele concurrenten namen er een lesje aan. (wr)

    Bijlagen:
    Hoe Saab in 1998 in de 9-5 de nekslag wist te voorkomen.pdf (410.9 KB)   

    30-06-2022 om 14:27 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALS ZELFS CHRISTIAN HORNER TOEGEEFT DAT MASI IN ABU DHABI VERKEERDE BESLISSING NAM IN WK-TITEL...

    Abu Dhabi 2021 is nog niet verteerd. Naarmate we dichter bij de GP van Engeland komen, en de maskers totaal afvallen, heeft teammanager van Red Bull Christian Horner toegegeven dat koersdirecteur Michaël Masi in de beslissende race in Abu Dhabi een verkeerde beslissing nam. Daarmee nam hij de achtste wereldtitel van Sir Lewis Hamilton af. Die reed 12" voor op zijn tegenstander Max Verstappen. Maar door het op de baan brengen van de safety car sloot de Hasselaar terug aan achter Hamilton. Bovendien had Verstappen - en dat was slim en Hamilton kon dat ook hebben gedaan - had de Red Bull-coureur nieuwe zachte banden gaan halen.

    Toen de laatste ronde werd vrijgegeven was het voor Max een klein kunstje over Hamilton te gaan wiens banden al "op" waren. Maar met 12" voorsprong nog met gemak die laatste ronden hadden standgehouden. Strikt genomen hoeft men nu de zogenaamde wereldtitel van Max Verstappen af te nemen en Hamilton zijn achtste titel toe te kennen. Een juridisch gevecht hieromtrent zou een nooit eerder gezien precedent in de Formule 1 zijn. Of Mercedes dat aandurft met mogelijk merk-imagoschade is zeer de vraag. Maar hoe het ook loopt Max Verstappen's titel zal altijd een controverse oproepen. (Walter Rombauts)

    30-06-2022 om 10:37 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RB 17,GO FOR GOLD !

    Niemand anders dan Adrian Newey kan de nieuwe hypercar van Red Bull hebben gemaakt. Er was enige tijd geleden al een voorloper, de Aston Martin "Valkyrie" waarover heel geheimzinnig werd gedaan, en beslist legaal is voor het wegverkeer.  Hij werd tussen 2014 en 2016 ontwikkeld. Maar deze "RB17" wordt niet de eerste "straatversie" van Red Bull Advanced Technologies", in mijn hoofd moet ik dan altijd terugdenken aan een evenzeer genie, Gordon Murray die de "straatversie" van Mc Laren concretiseerde. Vandaar. Of de Hypercar van Red Bull naar Le Mans gaat is zeer de vraag. Er wordt een V8 Hybrid engine ingelegd die goed is voor 845 kW  (1150 pk). Er raakte ook bekend dat er 50 exemplaren van zouden worden gemaakt. Wie het kleinood denkt te kunnen aanschaffen legt best 5,8 miljoen Euro opzij. Snel zijn, want de infaltie zal er aan vreten. Volgens Newey zelf is deze RB17 enkel voor circuitrijden bedoeld. Een hypercar met twee zitplaatsen zodat de passagier de sensatie van een F1-auto kan ervaren. Want dat is de RB17, een F1 met een elegant kleedje aan. (Walter Rombauts)

    29-06-2022 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MORGEN BEGINT GP VAN ENGELAND IN SILVERSTONE

    Morgen beginnen de eerste vrije oefeningen om de GP van Engeland, tiende wedstrijd om het WK F1. Vorig jaar begon daar de herrie toen Lewis Hamilton er volgens velen Max Verstappen uittikte tegen 300 km/h. De Brit, die zeven keer wereldkampioen is, ondergaat daar ook vandaag nog de blammage, met nog wat racisme er omheen geweven. Dat Max Verstappen in Monza over het hoofd van Hamilton reed, geenszins naar mogelijke verwondingen geïnteresseerd was, is blijkbaar alweer geklasseerd.

    In ieder geval hebben de nieuwe F1-bolides al negen races achter de banden en daarvan heeft Max Verstappen er zes van gewonnen. Daarmee troont hij met 175 punten op de eerste plaats in de WK-stand. Zonder pech zou de Red Bull-coureur zich binnen drie races al tot wereldkampioen 2022 kunnen gekroond zien. Sergio Perez heeft van 129 punten weet zijn lot bezegeld dat hij achter Max Verstappen zal moeten eindigen. Uiteraard zal Charles Leclerc (Ferrari) er alles aan doen minstens de tweede WK-plaats te pakken. Maar gezien mechanische pech terug zijn intrede in wat een volmaakt concept leek te zijn, nog eens verhoogd met "surpoising", ook dat voor de Monegask geen gemakkelijke opdracht. Morgen zien we hoe de kaarten sinds Canada opnieuw zijn geschud. (Walter Rombauts)

    WK-stand Piloten:

    1. Max Verstapen (Red Bull-Honda)                         175 punten

    2. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                            129

    3. Charles Leclerc (Ferrari)                                     126

    4. George Russell (MercedesW13)                           111

    5. Carlos Sainz (Ferrari)                                         102

    WK-stand Constructeurs

    1. Red Bull-Honda)                                                304 punten

    2. Ferrari                                                              228

    3. Mercedes                                                          188

    Bijlagen:
    Morgen in Silverstone is Fernando Alonso nog 2 punten verwijderd van zijn totaal van 2000 WK-punten 30622 1.jpg (1.3 MB)   

    29-06-2022 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MEMORIES; OOK SSANGYONG WAS 27 JAAR GELEDEN AL MET DE CCR1, MET EV'S BEZIG

    Een eerste elektrische SsangYong CCR 1 werd 27 jaar geleden voorgesteld op de Seoul Motorshow 1995. Drie jaar lang hadden de Zuid-Koreaanse ingenieurs aan de volledige elektrische auto met vleugeldeuren gewerkt. De uitstoot was uiteraard zero. De oplettende bezoeker kon in de beschrijving ervan één klein leugentje om bestwil ontdellen "Geluidvrij" stond er discreet bij. Maar zoals bij iedere EV hoor je de banden, de luchtstroom op de voorruit en een licht gezoem van de leketromotor(-en). Ar was sinds april 1993 aan gewerkt.(wr)

    Bijlagen:
    DE SSANGYONG CCR1 1995 1.jpg (595.5 KB)   

    26-06-2022 om 15:21 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MET HET OOG OP SILVERSTONE...

    Volgende vrijdag beginnen de eerste vrije trainingen voor de GP van Engeland. Die gaan door op het oude vliegveld waar op zaterdag 13 mei 1950 de eerste GP van het nieuwe WK voor autocoureurs werd gereden. Het was de Italiaan Guiseppe Farina die in een Alfa Romeo won voor Fagioli en Fangio, ook beiden in een Alfa Romeo. Nu wordt op 3 juli 2022 de tiende race van het WK F1 gereden. Het karakter van deze race is geheel verschillend van de recente GP van Canada. Er wordt oerendhard gereden, lange stukken volgas tijdens dewelke de 1,6 liter V6 Turbo-Hybrid-motoren technisch gesproken "afzien".

    Max Verstappen staat in de voorlopige stand voor de wereldtitel riant aan de leiding. Het zal moeilijk zijn voor Charles Leclerc en Carlos Sainz, beiden Ferrari, de Limburger in te halen. Alles wijst erop dat hij dit jaar op een eerlijke reguliere wijze naar een wereldtitel zal rijden. George Russell en Lewis Hamilton voor Mercedes hebben diezelfde keiharde waarheid voor zich. Drievoudig wereldkampioen Sir Jackie Stewart, die vol afschuw is over de manier waarop men eind 2021 de achtste wereldtitel van Lewis Hamilton heeft gestolen, meent dat het wonderkind uit de achtergestelde Londense wijk Stevenage er beter mee zou stoppen.

    "Iemand die zo'n oneerlijkheid moet incasseren is moreel gekraakt", zegt de Schot onomwonden. "Lewis vader heeft drie en vier jobs tegelijk gedaan om de kartingcarrière van zijn zoon te betalen. Zij hebben daat "voorval" niet verdiend. Lewis heeft nog vele hobby's naast de F1. Mocht hij er effectief een streep onder trekken, dan is hij geen verliezer, maar brengt dan de F1 en de hele FIA een zware kaakslag toe." (Walter Rombauts)

    25-06-2022 om 18:01 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE AANTREKKELIJKHEID VAN LIGHTYEAR 0 EN DE ENKELE BEDENKINGEN DAARROND

    Dat een auto op zonne-energie kan rijden is al vijftig jaar bekend en de Australische race van Darwin naar Adelaïde over 3000 km heeft daar al genoeg bewijs voor geleverd. De verdienste van de in Nederland ontwikkelde Lightyear "0" is dat met de zonnecellen die héél de carrosserie bekleden, de batterij wordt opgeladen. Eén uur zon zou 10 km actieradius opleveren. Op een jaar zouden 7000 km de batterij van die "solar energy" kunnen opladen. Alle gewicht is vermeden in de auto, de banden zijn smal om zo weinig mogelijk rolweerstand te hebben, geen buitenspiegels om minder luchtweerstand te hebben. Kortom een voorbeeld van "leichtbau", een cultus binnen de autoconstructie die uiteraard ook in de autosport fel wordt beoefend.

    De "Lightyear 0" zal €250.000 kosten en het management achter het project is zich bewust dat enkel - echte - rijke mensen zich zoiets kunnen aanschaffen. Daarom wordt nu al gedacht aan een tweede versie die mikt op €30.000 als kostprijs. Zo'n beetje de redenering volgend die Elon Musk met zijn Tesla's heeft gedaan. Maar de "Lightyear 0" is geen glitterwagen, al is hij aerodynamisch een schoonheid op zich. Het is een "efficiëntie-auto", die een stap vooruit betekent in de evolutie van elektrische auto's voor dagelijks gebruik. Mercedes brengt weldra ook in verschillende modellenseries daken met zonnepanelen uit. Welke bedenking kan dan nog rond de "Lightyear 0" worden gemaakt ?

    Wel, het gegeven dat het een grote wagen is. Dat kan niet anders want men heeft een maximale oppervlakte aan zonnecellen nodig opdat genoeg energie zou worden geoogst. Toen GM zijn "Sunracer" in de jaren '90 bouwde was dat ook een gigantisch groot beest, maximaal bedekt met celoppervlakte. In gedachte zie ik die Lightyear's 0 al in grote getale parkeren... Waar vindt je voor die afmetingen nog plaats. In parkings, aan hotels, gewoon aan de laadpalen, waarvoor het nu al aanschuiven zal zijn. De "Lightyear 0" beeldt het raffinement uit van de EV-autobouw. Daarin is de hoogste kunstvorm het op mensenmaat houden. (Walter Rombauts/Foto's: wr)

    24-06-2022 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WAAROM EEN DURE ELEKTRISCHE AUTO GROTERE AUTONOMIE HEEFT DAN EEN GOEDKOPERE

    De meeste merken maken van de autonomie van hun Elektrische Auto's (EV=Electric Vehicle) hun verkoopargument. Het geheim zit natuurlijk in de batterij en...in de rijstijl van de bestuurder. Het essentiële verschil in reikwijdte van één batterijvulling zit hem in de gebruikte materialen. Mercedes, Audi en BMW, de duurste Tesla's en Porsche gebruiken batterijen waarin Nikkel, Mangaan en Kobalt de dienst uitmaken. Maar deze zijn duur en daarom toegepast op de hogere segmenten.

    Elon Musk had al snel door dat wanneer hij zijn "Model 3" voor een breder publiek moest toegankelijker maken, dat hij dan goedkopere batterijen moest zien te maken. Zoals vele goedkopere EV-merken gaat het dan om LFP-kathodes Dat is een "samenwerking" van Lithium, Ferro (ijzer) en fosfaat. Deze combinatie is prijselijker maar levert veel minder actieradius op. Nu op zich is dat niet voor iedereen een probleem. Gerekend dat de meeste mensen geen 100 km per dag afleggen, zijn deze batterijen een zoethoudertje. Voor wie het Groot-Toerisme ambieert is de veel duurdere NMC-kathode een must.

    Op de technologiebeurs van Las Vegas in januari toonde de CEO Ola Källenius van Mercedes-Benz fier het prototype "Vision EQXX" dat 1000 km met één oplaadbeurt zou kunnen doen. Behoudens de wetenschap dat deze auto nooit in de showroom zal staan, is het belangrijk te onthouden dat benevens die hogergenoemde NMK-batterij elektriciteit ook wordt gewonnen van zonnecellen in het dak. Het hele dak is één groot zonnepaneel. Dat is niet nieuw. Veertig jaar geleden reed ik al de solarcar van Honda in Japan en nog veel straffer dan dat was Volvo die in een kleine werkplaats in Arizona, nabij Phoenix, experimenteerden met zonnecellen op de toenmalige gebruikte achtervleugels van Volvo-modellen. In de woestijn van Arizona is er altijd zon en zoals nu in juni is het er 55°C.

    Chinese firma's zoals "Guangzhou Automobile Group" (GAC), maar ook Nio hebben dezelfde intenties. Raar genoeg jagen de constructeurs van EV's ook op zinloze hoge prestaties. Het feit dat een elektromotor vanaf de eerste omwenteling al het maximum koppel heeft is een troef tegenover iedere andere auto met interne verbrandingsmotor. Maar of die nu persé allemaal 300 km/h moeten kunnen halen is een open vraag. Tenzij het de ambitie is van een elektrisch merk om puur elektrisch de 24 Uren van Le Mans te winnen, zijn die hoge snelheden pure waanzin geworden. Tesla en Porsche ijveren om ter snelst te zijn op de "Nordschleife" van de oude Nürburgring, de Groene Hel. Op zich is het sportief gezien meegenomen als stuntreclame. Noch min, noch meer.

    Nadat Ferdinand Porsche als "avant garde" zijn eerste Löhner-Porsche had gemaakt, in ieder wiel een elektromotor en de batterij centraal tussen de wielen, kreeg de EV enige aandacht en het is bekend dat Camille Jenatzy met de "La Jamais Contente" de eerste was die puur elektrisch sneller dan 100 km/h reed op de autobaan bij Jabbeke. Daarna viel de belangstelling voor de EV weg door de komst van algemeen gebruik Otto- en Dieselmotoren door de ontdekking van aardolie. In 2007 verraste Elon Musk de autowereld met de eerste Tesla op basis van een chassis van een Lotus Esprit. Iedereen lachte hem uit. Maar het lachen is de auto-industrie daarna snel vergaan. Wereldwijd werd er haast gemaakt die gekke Musk van antwoord te dienen.

    Zelfs vandaag heeft de Chinese President laten weten Tesla's uit zijn land te weren. Musk opende in een controversiële provincie Xinjiang waar mensenrechten voor moslims als minderheid niet gelden, een showroom. Het is niet onmogelijk dat hij die moet sluiten. Want Amerika vindt zoiets "not done". Na deze momentopname van een EV is het spannend afwachten of waterstof de EV zal verdringen. Of nog beter: Porsche werkt in een factory in Chili aan syntetische brandstof met uitstoot zero. Waar eerst de eigen vloot zou worden bediend en daarna andere merken. Meteen zou de interne verbrandingsmotor gered zijn en de EV schaakmat worden gezet, of minstens in een patstelling. (Walter Rombauts)

    21-06-2022 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - ONGENAAKBAAR IN GP VAN CANADA

    Max Verstappen nam vanaf de start de leiding en zou die, behoudens de bandenwissel, niet meer afgeven.  In de 49ste van de 70 te rijden ronden lokte de Japannar Yuki Tsunoda (AlphaTauri-Honda) een gele vlag uit, direct gevolgd door een echte safety car. Tsunoda was in de muur gekwakt. Door de SC die 5 ronden lang, haast 10', op de baan bleef hergroepeerde zich het veld. In de 54ste ronde kreeg het talrijke publiek een "restart" alsof ervoor niet geraced was. Max Verstappen leidde weer, maar dit keer zwaar onder druk gezet door Carlos Sainz (Ferrari). Lewis Hamilton (Mercedes) haakte zich vast aan de derde plaats voor zijn teamgenoot Russell.

    Vanuit de achterste rangen gestart omwille van de gridstraf voor een nieuwe motor remonteerde Charles Leclerc (Ferrari) naar de 5de eindplaats. Maar zijn teamgenoot Sainz pakte met 1'15"749 over 4,361 km wel dat ene WK-puntje mee dat aan de snelste ronde is verbonden. Was Max ongenaakbaar, dan kende Red Bull ook zijn deel van pech doordat Sergio Perez' Red Bull, althans de Hondamotor daarvan, na 8 ronden al de geest gaf. Toen was er een VSC, die voor pientere bandenwissels zorgde, maar uiteindelijk kon niemand iets veranderen aan Verstappens zesde zege in 9 races.

    Zelfs een grootse Alonso en een jonge wolf als Ocon vermochten niets tegen de foutloze winnaar die wel degelijk een riante voorsprong neemt in de stand om de wereldtitel. De volgende race is de GP van Engeland in Silverstone, waar het allemaal begon. De eerste GP (van Europa) op zaterdag 13 mei 1950 en de onverbiddelijke vete tussen Verstappen en Hamilton vorig jaar. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)

    De uitslag:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                       305,270 km in 1 uur 36'21"757 (190,07 km/h gemiddeld)

    2. Carlos Sainz (Ferrari)                                         op 0"993

    3. Lewis Hamilton (Mercedes)                                     7"006

    4. George Russell (Mercedes)                                    12"313

    5. Charles Leclerc (Ferrari)                                        15"168

    Stand in WK voor Piloten:

    1. Verstappen                                                         175 punten

    2. Perez                                                                 129

    3. Leclerc                                                               126

    4. Russell                                                               111

    5. Sainz                                                                 102

    Stand in WK voor Constructeurs:

    1. Red Bull                                                             304

    2. Ferrari                                                               228

    3. Mercedes                                                           188

    4. Mc Laren                                                             65

    5. Alpine                                                                 61

    Bijlagen:
    Zowel Alonso en Ocon reden in de punten in Canada 20622 1.jpg (3.1 MB)   

    19-06-2022 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN EIGENT ZICH OP DOMINANTE WIJZE 15de POLE TOE IN CANADA

    De Nederlander Max Verstappen heeft zich in zijn Red Bull-Honda met ijzingwekkende prefectie meester gemaakt van zijn 15de "pole-position". De baancondities waren door de overvloedige regenval zo moeilijk dat het als op ijs rijden was. In de Q2 overigens schoof na Alex Albon (Williams) de Mexicaan Sergio Perez zijn Red Bull in de muur. Die "boenk" was erger want even geel gaf de koersdirectie direct rood. Wat een stilleggen van het spektakel was en tijd gaf aan de weerman om via een lichte bries een een spleetje zon het asfalt van 15°C wat droog te leggen.

    "Er is een droge lijn onstaan", zei Hamilton nadat de Q2 hernomen was. Iedereen vond het toch nog te gevaarlijk om van de intermediares af te stappen en slicks te wagen. Alleen George Russel (Mercedes) zag die uitdaging zitten en begon er manmoedig aan. Met duidelijke toelating van teambaas Toto Wolff. Toen het erop leek dat de jonge Brit in zijn opzet zou slagen lag er nog die ene watergoot die de Mercedes in aquaplaning lokte en Russel zijn achtervleugel tegen de muur beschadigde.

    Een héél grote prestatie hebben we gezien van de jonge Mick Schumacher die de Haas-Ferrari op de zesde plek bracht. Nog een tikkeltje straffer was Kevin Magnussen (Haas) die herhaaldelijk de snelste tijd liet afdrukken, maar zijn meerder moest erkennen in de grootmeester van alle stuurwielen, Indy, Dakar, F1 en Le Mans, de Spaanse matador Fernando Alonso. Wat hij vandaag Alpine cadeau deed wordt in gouden letters in de geschiedenisboeken geschreven.

    De oudste (40), aan zijn 343ste GP toe, en starten op de eerste lijn naast een jonge gast die hij als tiener in 2016 heeft weten beginnen. Dan "dienen" Hamilton, als een phenix uit het niets weer vooraan. Morgen starten op de tweede lijn naast Carlos Sainz (Ferrari). In het groepje van de eerste vier telt men 10 wereldtitels... En tot slot het drama vermelden dat Charles Leclerc te beurt valt: door een hele nieuwe aandrijving te krijgen een gridstraf gekregen van het reglement. Een inhaalrace vanaf de laatste positie, met als lotgenoot Yuki Tsnunoda naast hem... (Walter Rombauts/Foto:Alpine)

    De kwalificaties:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)              1'21"299

    2. Fernando Alonso (Alpine-Renault)              1'21"944

    3. Carlos Sainz (Ferrari)                                1'22"096

    4. Lewis Hamilton (Mercedes)                        1'22"891

    5. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari)                 1'22"960

    Bijlagen:
    Fernando Alonso plaats zich opnieuw bij de groten 18622 1.jpg (3.4 MB)   

    18-06-2022 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NESTOR FERNANDO ALONSO - ALPINE - HOUDT HET JONGE VOLKJE ACHTER ZICH IN FP3 OP SPEKGLAD CIRCUIT

    Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso heeft met een Alpine onder zondvloedomstandigheden de snelste tijd gereden in de FP3 in Canada. Hij hield er al het jonge volkje onder de duim door intermediaires te gebruiken. Charles Leclerc heeft zijn gridstraf wegens alles nieuw en start achteraan. Straks wordt er gereden voor de pole. (wr)

    FP3:

    1. Fernando Alonso (Alpine-Renault)                         1'33"836

    2. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda)                           1'33"889

    3. Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes)             1'33"891

    4. Esteban Ocon (Alpine-Renault)                             1'34"003

    5. Daniël Ricciardo (Mc Laren-Mercedes)                   1'34"110

    De rest speelde geen rol van betekenis in deze derde vrije training om de GP van Canada die zondag wordt gereden als 9de race om het WK

    18-06-2022 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERSTAPPEN - RED BULL HONDA OOK IN FP2 SNELST IN CANADA

    Mick Schumacher die bocht 8 mist, een Virtuele Safety Car voor een blikje op de baan, Valtteri Bottas die slechts drie ronden reed. 't Is zowat alles wat er te vertellen is over een alsmaar meer ruziënde F1. Max Verstappen was wel de snelste in 1'14"127. Morgen is er de FP3 en de kwalificaties. En/of Charles Leclerc een gridstraf krijgt of niet ? Dat is ondertussen bevestigd. Hij start achteraan net als Tsunoda. Toto Wolff en Christian Horner vinden dat de FIA-regel voor de porpoising moeilijk toe te passen is. En Max Verstappen vindt dat het veranderen van de spelregels tijdens het afgesproken spel niet fair is. Was het rommeltje einde vorig seizoen allemaal fair ?  (wr)

    FP2:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                       1'14"127

    2. Charles Leclerc (Ferrari)                                     1'14"208

    3. Carlos Sainz jr (Ferrari)                                      1'14"352

    4. Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes)            1'14"448

    5. Fernando Alonso (Alpine-Renault)                       1'14"543

    18-06-2022 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!