Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    23-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Umicar Inspire rijdt nu in World Solar Challenge in Australië
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Umicar Inspire is één van de bijzonderste kanshebbers op de overwinning in de World Solar Challenge in Australië. Het is een wedstrijd die van Darwin over 3000 km naar Adelaïde voert. Achtendertig zonnewagens nemen er aan deel. CleanWeek2020 had een gesprek met Toon Reynders, hoofd van de marketing, een babbel over hoe de "Inspire" precies in elkaar zit en wat er zo nog al komt bij kijken. Vooral de batterij onderscheidt zich van degenen die we "gewoon" zijn. Het is dus geen Lithium-Ion-batterij, maar een Lithium-Polymeer (Li-Po).

    "Dat komt", zegt Toon, "omdat die een hoge energiedichtheid hebben én daarbij een laag gewicht. In de "Inspire" hebben we 25 kg zonnecellen die een totale energie-inhoud hebben van 5kWh. Omdat deze batterijen zeer explosief kunnen zijn wanneer ze niet op de juiste manier worden gebruikt, worden ze permanent gecontroleerd. We doen dat met een door de Hogeschool van Leuven zelf ontworpen Batterij Management Systeem (BMS). Deze controle-unit meet ononderbroken de temperatuur en spanning van elke cel. Maar ook hoeveelheid energie die er nog in zit."

    "Die batterijen drijven een 3-fasige wisselstroomotor van CSIRO aan zonder borstels die aangestuurd wordt door door een Wavesculptor motorcontroller. De motor zit in het achterwiel (de Inspire heeft twee wielen voor- en één achteraan). De motor heeft een spoel als stator. Hierdoor wordt een wisselstroom gestuurd die de magneten (rotor) doen draaien."

    "De zonnecellen die de Groep T van de Hogeschool van Leuven gebruikt zijn van het triple-junction gallium arsenide materiaal en komen van Spectrola in Amerika, opgebouwd op een germanium substraat van Umicore in België. Dit soort cellen wordt vooral in ruimtetoepassingen gebruikt, zoals satellieten en maanlanders. Op de Umicar, zoals die onder de Australische zon rijdt, liggen 3108 cellen met een totale oppervlakte van 6 m2. Een deel van de cellen ligt naast elkaar en een ander deel is geshingled waarbij ze een klein beetje over elkaar schuiven om een maximaal redement te bekomen."

    "Tot slot zijn al onze zonnecellen ge-encapsuleerd. Dat betekent dat we ze in een speciale folie gaan inpakken om ze te beschermen tegen stof en kleine beschadigingen. Maar toch blijven ze zeer gevoelig ! Deze folie heeft nog een bijkomend voordeel. Bovenop de folie is een microstructuur van pyramides aangebracht. Deze breken het licht als het onder een hoek invalt en zorgen er zo toch voor dat het licht loodrecht op de cel terecht komt. Dat is bij dit type van cellen heel belangrijk.", besluit Toon Reynders.(wr)

    23-10-2009 om 16:39 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Louis Chevrolet, het verhaal van iemand die nooit opgaf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Morgen 23 oktober 2009 ligt het elfde dossier van Michel Vaillant in de boekhandel. Het is getekend door Jean Graton en de kennismaterie is bij elkaar geschreven door Pierre Van Vliet. Deze Franstalige autosportjournalist behoort samen met Christian Lahaye en Michel Lizin tot de drie pioniers-musketiers van AutoHebdoBelgique. Pierre Van Vliet is bijzonder nauw verbonden met het huidige Chevroletteam in het World Touring Car Championship (WTCC) dat wordt gedirigeerd door de ook al legendarische figuur Eric Nève. Ray Mallock in Engeland zorgt voor de preparatie van de bolide's en Nico Larini, Alain Menu en Rob Huff rijden ze vaak naar een overwinning.

    Het boek gaat over het leven en werk van Louis Chevrolet. Pierre Van Vliet vertelt hoe de pionier uit Zwitserland naar Amerika emmigreerde om daar zijn geluk te beproeven. Als zoon van een befaamd Zwitsers horlogemaker had hij de passie voor techniek maar niet de zakelijke instincten. Nadat Louis Chevrolet zijn merk oprichtte met Durant geraakte hij op een moment alles kwijt en kon terecht als...mecanicien bij...Chevrolet. Hij was mecanicien, coureur en vooral een groot mens. Onder het motto "het is altijd te vroeg om op te geven" maakte hij van zijn leven nog een succesverhaal. Met de magistraliteit van Jean Graton en de vloeiende, vertellende pen van Pierre Van Vliet, hebben beiden gezorgd dat dit boek niet mag ontbreken in de boekenkast en het hart van iedereen die zegt van autohelden te houden.(Tekst:Walter Rombauts/FotoCover:Jean Graton)

    22-10-2009 om 17:50 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mazda 3 met start/stop opgenomen in MildHybrid-familie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De nieuwe Mazda 3 behoort tot de aantrekkelijke auto's van de markt. We reden de 2,0 liter benzine die voorzien is van een start/stop-systeem en een zesversnellingsbak. Het werkt geheel autonoom en bespaart 12% op het brandstofverbruik maar vraagt eveneens oplettendheid van de bestuurder, zowel in rijgewoonte als naar de verkeerstroom toe. Mazda ontwikkelde een systeem waarbij de herstart door het hernemen van een arbeidslag wordt ingeleid. Dat is uniek op dit ogenblik. de Mazda 3 moet in drie hoofdstukken worden beschreven: de puikheid van het product op zich, de aandacht voor passieve- en actieve veiligheid alsook voor de lichtbouw en tot slot de essenties van het start/stopsysteem.

    Auto's met zo'n systeem worden gerekend tot de lichte hybrides. Ze hebben geen aparte elektromotor, maar dragen door het verminderen van het brandstofverbruik bij tot een "cleanere" wereld aan CO2. En daar gaat het ons om. CleanWeek2020, volgend jaar van 5 tot 9 mei 2010 in een heroplevend Zolder, zal hele families hybrides, elektroauto's en waterstofgiganten ontvangen. In dat groene Limburg wordt ook het World Touring Car Championship (WTCC) ontvangen. Door op E85 te rijden draagt die discipline bij tot de groenere autosport die onafwendbaar is. Maar nu stoppen in de file of het rode licht om Mazda's inventivietit te kunnen ervaren.

    Na een koude start werkt het systeem niet. Dan blijft de motor gewoon stationnair draaien. Die opwarmfase is kort, naar schatting 90". Bij de volgende stop valt de motor stil en dat geeft een rare stilte en een geïsoleerd gevoel ten opzichte van het rondom rumoerige verkeer. Héél aanvankelijk schiet de gedachte door je hoofd "zal dit wel werken als ik het koppelingspedaal weer indruk en de motor moet aanslaan binnen een tijdspanne van 0"35 ?". Je doet het en de 150 pk sterke viercilinder vermaant je met wat gebrul voor zoveel wantrouwen in de moderne techniek. Dat oplaaien van de stilstaande zuigers, drijfstangen en krukas was zo'n dertig jaar geleden "het" nadeel bij uitstek aan zo'n start/stop-systeem dat eerst door Fiat werd toegepast. Burgers vonden het maar niks om door startende motoren wakker gemaakt te worden of omgevingslawaai versterkt te weten. Fiat voerde het af, hoewel ook toen als sprake was van een grote brandstofbesparing. Op één uur stadsverkeer stond de motor van de Uno 20' in rustpositie.

    De Mazda 3 dwingt zijn bestuurder op enkele aspecten te letten. Zo komt iemand die altijd het koppelingspedaal ingedrukt houdt om bij groen licht te starten, bedrogen uit. De ontkoppeling motor/versnellingsbak moet compleet zijn om de stop te realiseren. Bij enige aarzeling - in voortkruipende files bijvoorbeeld - slaat de motor nièt af. Het moet een duidelijk afgelijnde instructie zijn om het systeem je intenties over te maken. Er zit ongetwijfeld een "fuzzy Logic" in want na honderd kilometer elkaar aan te voelen (de start/stop én de bestuurder) heeft het systeem je gekste dingen begrepen en reageert om bestwil op zijn eigenzinnige technische manier. Iets verprutsen kan je niet. Integendeel de start/stop leert je weer beter autorijden. Met puntjes op de "i" waarover het in het verkeer essentieel gaat.

    Als de motor stopt wordt de zuiger optisch tot iets meer over de helft naar beneden in de cilinder geduwd. Nog steeds optisch op tecnische tekeningen voelt het aan dat als straks de motor weer moet aanslaan door een directe injectie en ontbranding van benzine men niet genoeg werkdruk gaat krijgen op die zuiger om soepel aan te zwengelen. Bij scherper opletten ziet men dat de drihfstang op de krukastap zodanig staat tegenover de krukascenterlijn dat de grootste machtsarm ontstaat als de verbranding weer voor uitzetting van het mensgel lucht/benzine zorgt. Voor de zekerheid dat vibraties niet voor mincomfort zouden zorgen hebben de Mazda-ingenieurs de startmotor een heus kleine boog laten doorlopen om de krukas een duwtje langs de kruakastap te geven. Misschien niet écht nodig, maar zekerheid is een plezierig gevoel. De Mazda-technici daar in het verre Hiroshima hebben zich dat comfort cadeau gedaan. De zuiger vetrekt vanuit zo'n positie - eigenlijk nogal laag in de cilinder - dat men aan een "slappe" arbeidslag denkt. Maar het blijkt genoeg te zijn aan werkdruk opdat het Onderste Dode Punt vlot genomen wordt en de afgewerkte gassen uitgestoten worden. Dan is de zuiger weer aanbeland in zijn normale Bovenste Dode Punt en kan de aanzuigslag beginnen "to the next stop-exercice". Dit even logische als eigenzinnige proces maakt deze Mazda 3 MildHybrid momenteel uniek.(wr)



    21-10-2009 om 14:11 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Benjamin Bailly naar Motorland in Aragon
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ook Benjamin Bailly wist zich nog voor het einde van de competitie in het Italiaanse Monza te verzekeren van de grootste beker in de Formul’Academy Euro Series. Met de titel op zak wil de Luikenaar in de finale in het Spaanse Motorland Aragon in schoonheid eindigen. Dat wil zeggen even sterk presteren als wat hij in Italië deed en dat waren twee snelste trainingstijden en twee overwinningen !

    Vijf overwinningen in twaalf wedstrijden. Benjamin Bailly bleef niet bij de pakken zitten in zijn eerste seizoen in de éénzitterij. Als laureaat van het RACB National Team toonde de Luikenaar meteen zijn klasse en ging volwassen te werk. Slechts één keer diende hij op te geven, maar hij pakte in andere belangrijke afspraken kostbare punten. Op 4 oktober was hij de 17de piloot die zich wist op te werken in deze visvijver van jong talent. Hij was tevens de eerste niet-Fransman die de kroon behaalde in de Formul’Academy Euro Series!

    "Het is zeer aangenaam om de laatste meeting aan te vatten zonder druk op de schouders," legt hij uit. "In Monza bereikte ik met het behalen van de titel het vooropgestelde doel. Ik wil dit weekend dan ook mijn titel alle eer aandoen door hoog te finishen in het reeds beroemde Motorland Aragon. In Italië beleefde ik een perfect weekend : ik tekende twee keer voor de pole positie en won de twee wedstrijden. Ik reken erop om dezelfde prestatie te behalen in Spanje."

    Zoals gewoonlijk zette Benjamin zich voor een computerscherm om het circuit aan de hand van opgenomen beelden te leren kennen. Deze keer diende hij zich evenwel te bedienen van andere middelen om beelden in het geheugen op te slaan.

    "Ik heb op internet enkele video’s gevonden, maar niet zoveel als wat anders het geval is. Begrijpelijk, als je weet dat dit indrukwekkend geheel pas recent werd geopend. Ik ga daarom één dag eerder vertrekken en het circuit te voet, met de fiets of de motor verkennen. Dit soort voorbereiding laat zich altijd gevoelen tijdens de eerste vrije trainingen. Ik kan mij dan concentreren op het besturen van de éénzitter en dien niet uit te kijken hoe het tracé ligt."

    De onderlinge sfeer tussen de rijders van het RACB National Team is altijd opperbest en dus zal Benjamin Bailly zeker de tijd nemen om een kijkje te gaan nemen in de paddock van de Formula Renault 3.5 : "Bertrand Baguette is immers ook van de partij dit weekend in het kader van de World Series by Renault. Gezien hij voor mij aan het werk gaat, heeft hij mij voorgesteld om alle mogelijke informatie door te spelen, alvorens ik aan de beurt ben. Ik kan hem niet genoeg bedanken voor dit gebaar !"

    Het seizoen eindigt niet op zondag voor Benjamin Bailly. In het kader van tests die aangeboden worden door de Auto Sport Academy en Renault Sport Technologies kan de vertegenwoordiger van het RACB National Team maandag proefdraaien in een Formula Renault 2.0 van het team Pole Service. En woensdag 28 oktober gaat Benjamin aan het werk op het circuit van Val de Vienne achter het stuur van een Formule 3 van het team van Signature. Om maar te zeggen dat die roodharige Benjamin nog zonnige uren te wachten staan ! (RACB/Foto:Fred Bayet)

    21-10-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW opnieuw leider in verbruiks-economie en CO2-uitstoot.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De "European Federation for Transport and Environment" (T&E) heeft in een recent rapport duidelijk aangetoond dat BMW de voorbije twee jaar het beste resultaat heeft behaald in verminderde verbruiks-economie en lagere uitstoot van CO2. De gemiddelde emissie van de hele gamma (BMW + Mini) is 154 g/km. Het is niet verwonderlijk dat Mini en BMW alle producten in één pan braden. Dat gaat zo in de autoindustrie. Dat is één van de redenen waarom het Mercedes zo nauw aan het hart ligt van de Smartgamma tot in detail te verzorgen, inclusief er één van de beste elektrische autootjes in heeft geïntroduceerd. Voor ieder merk is het belangrijk de "kleintjes" goed in de markt te leggen zodat de "krachtbeesten" nog bestaansrecht kunnen opeisen in een gamma.

    BMW die door het rapport vooral voor 2008 lof wordt toegezwaaid, zegt dat het de gunstige resultaten heeft te danken aan het tpepassen van recuperatie van remenergie, banden met de laagst mogelijke rolweerstand, Start-Stop-systemen, schakelindicator voor de bestuurder en een "natuurlijke" goede balans in het motormanagement om zo zuinig mogelijk te rijden. Zo stelt BMW als voorbeeld de Mini Cooper D (80 kW/110 pk) die slechts 3,9 l/100 km verbruikt maar vooral slechts 104 g/km aan koolstofdioxyde uitstoot. Daarmee krijgt in België de koper ervan 15% procent weer van de aankoopfactuur.

    Waar het bij het BMW-management dan weer als prioriteit om gaat is dat die "Mini's" het tegengewicht vormen van de "zware bakken" die nog niet zo gunstig in verbruik en uitstoot zijn. De BMW 730d (180 kW/245 pk) bijvoorbeeld die in de voorbije twee jaar nog gemiddeld 6,8 l/100 km verbruikte en 178 g/km broeikastgas in de atmosfeer blies/blaast. Grasduinend door het hele BMW-gamma komen we op die manier op een gemiddelde emissie aan CO2 van 141 g/km. Wie goed oplet ziet dan dat BMW als gemiddelde de gewraakte uitlaatgassen met 10,2% heeft verminderd en het gehele gamma naar de -120 g/km zal evolueren. Zeker als nog meer Start/Stops, hybride en elektrotuigen hun intrede zullen doen in de nabije toekomst. Gerekend vanaf 1995 verhoogde BMW haar milieugerichte efficiëntie met 25% of verminderde in dezelfde mate de CO2-invoer in de atmosfeer.

    Waarom precies geteld van 1995 ? Wel, toen werd op wonderbaarlijke wijze zowat iedereen wakker van de Global Warming. Lang voor Al Gore's film bellen deed rinkelen. De bewustwording was zo groot dat Opel in 1997 op het Autosalon van Genève een eerste brandstofcelauto voorstelde op basis van de Zafira met vijf zitplaatsen. Daarna luwde de CO2-bestrijding iets, tot voor twee jaar het zelfs de simpelste geest duidelijk werd dat er iets moest aan worden gedaan. Alle merken, of zogoed als alle constructeurs, vechten om ter magerst in CO2. Zo komt de Opel Corsa ecoFlex op de markt die slechts 98 g/km wegblaast maar ook recht geeft op 15% federale korting op de factuur. Daarnaast steekt hij de grote Insignia een hart onder de riem zodat die z'n succesverkoop kan blijven verder zetten. Nog wat later zal de Opel Ampera het gemiddelde weer doen dalen en zo gaat het gezamelijke gamma steeds betere tijden tegemoet.(wr)

    13-10-2009 om 14:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hierover gaat het.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De lithium-Ion batterij is momenteel aanvaard als de meest geschikte om gebruikt te worden in elektrische- of hybride-auto’s. Ze is compact, licht en kan een redelijke autonomie waarborgen. Dat “licht in gewicht” moet direct worden gerelativeerd want afhankelijk hoeveel cellen binnenin worden gebruikt moet men spreken van om en rond de 200 kg. Renault en Nissan claimen dat 160 km een gewaarborgde actieradius is. Alle constructeurs vallen hen direct bij door te stellen dat 80% van de automobilisten dagelijks niet meer dan 60 km afleggen.

    Renault en Nissan, maar ook anderen als Mitsubishi, Mercedes en Volvo – om maar enkelen te noemen – zijn het daar mee eens en vinden dat de eerste prioriteit is om genoeg bevoorradingspunten te hebben zodat “stekkerauto’s” eerst interstedelijke en dan ook internationaal gebruikt zullen worden. Nu vraagt een oplading van een Lithium-Ion-accu zes à acht uur. Met een snellader kan 80% van de vulling worden gerealiseerd in 20’ à 30 minuten.

    Er is nog iets waarover weinig of niet wordt gesproken. Een elektrische auto aanschaffen, zelfs een hybride, kost pluminus altijd zo’n €5000 méér dan dezelfde auto zou kosten met een verbrandingsmotor. De overheid stimuleert wel in woord de elektrische voertuigen maar niet in daad. Nu krijgen auto’s die minder dan 115 g/km aan koolstofdioxyde uitstoten een premie van 3% op de aankoopfactuur. Degene die onder 105 g/km aan CO2 geraken genieten een korting van 15%. Dat spreekt al meer tot de verbeelding.

    Maar wat moet een burger dan als tegemoetkoming krijgen voor een ZERO wagen. Eén die NIETS aan schadelijke stoffen uitstoot ? De discussies daarover zullen nog heet oplopen. Want de vraag rijst direct of de EV (Electric Vehicle) opgeladen wordt met “groene” stroom of niet…? Anders is ZERO gelijk aan ZERO plus een “itsiepietsie” CO2 dat via de elektriciteitsproductie binnensluipt. Dat is een op zich staande vraag.

    Renault en via de Alliantie met Nissan dus ook het Japanse merk zullen ten laatste in 2011 hun elektrische voertuigen commercialiseren. Zich goed bewust van de koopdrempel voor zo’n auto door de gewone burger, willen de constructeurs eerder dan de overheid zelf het initiatief nemen. Renault stelt voor dat de dure batterijen zullen worden verhuurd. Dan blijft de aankoopprijs voor de burger die van een gewone auto.

    De batterij blijft eigendom van de constructeur, die ook voor de vulling ervan zorgt. De prijs daarvan is in het “lease-contract” begrepen. In stations zouden lege batterijen tegen volle kunnen worden gewisseld en dat zou niet meer dan drie minuten in beslag mogen nemen. “Op die manier”, zo redeneert Renault, “ontlasten we de bezitter van een elektrische auto die volgens voorlopige berekeningen drie keer goedkoper zou rijden dan met een dieselauto.(wr)


    09-10-2009 om 13:10 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW's Vision tovert drie motoren onder één hoedje weg

    Een zéér futuristische vormgeving met ongeveer de afmetingen van een 3-serie verbergt liefst drie motoren: één 1,5 liter driecilinder turbodiesel en twee elektrische wisselstroom motoren/generatoren. De Vision EfficiëntDynamics is 4600 mm lang, slechts 1240 mm hoog en is een 2+2 die in weerwil van zoveel onderhuidse nieuwe techniek toch een bagageruimte van 450 liter heeft. Gerekend dat hij van 0 naar 100 km/h kan spurten in 4”8 en een top haalt van 250 km/h, doet hij aan de Californische Tesla denken. Die pionier is nog altijd fier een snellere acceleratie vanuit stilstand dan een Porsche te hebben.

    Maar er zijn twee “facts”. Tesla rijdt nu al met meer dan 750.000 Roadsters (€100.000 aankoopprijs) op de weg. BMW moet de Vision nog concretiseren op de weg. Maar…”Freude am Fahren” is nooit uit het oog verloren ! De kanjer uit Munchen heeft met die driecilinder turbodiesel in te bouwen een grotere autonomie voorzien die Tesla door de beperkte standtijd van de lithium-ion-batterij (en alle batterijen overigens) met zijn 365 à 400 km de klant schuldig blijft. GM’s “extended range”-techniek zoals met de stationair draaiende motor in de Volt, de Ampera en wellicht ook de Cruze, krijgt dus navolging. Bezitters van een Full-Hybrid kunnen inderdaad niet stranden met een platte accu.

    De gemiddelde verbruikscijfers geven 3,76 l/100 km als totaal voor de wisselwerking tussen de twee elektromotoren (één op vooras en één op achterwielen) en de dieselcentrale. De energie die geput wordt uit vertraging, hetzij de “natuurlijke” bij het lossen van de gaspedaal als bij die tijdens het afremmen wordt gestockeerd in een Lithium Polymeer batterij die 98 afzonderlijke cellen telt. Die wegen samen wel 85 kg en dat eist zijn tol. Alle gewicht dat moet mee worden vervoerd eist zijn of in brandstof, of in autonomie. BMW legt ook de nadruk dat de hitteproductie van de Lithiumbatterij onder controle is dank zij de interne luchtgeleiding in de auto. Lithium heeft een laag ontvlammingspunt en zorgde in het verleden al eens voor uiteenspattende laptops en GSM’s. Niet in de Vision dus. Enkel in elektrische modus kan de Vision 50 km rijden. Het geheel samen is goed voor 262 kW of 356 pk en levert een koppel af van – pardon ? – 800 Nm.

    Op gebied van vormgeving is veel overgenomen uit de F1-ervaring. Zo komt de Cx op 0,22. Windtunnelwerk uiteraard. Naast de “incontournabele” nieren op het front gapen twee grote luchthappers die hun voedsel in de wielkasten stuwen. Volgens BMW – en wie zou het tegenspreken – dient die luchtstroom om de parasiete turbulenties van de ronddraaiende wielen te neutraliseren en zo een betere penetratie in de lucht te geven. Zo ook met de zijkanten en de achterkant van de auto die daardoor als het ware tegen de grond wordt gedrukt. De bodem onderaan is zoals in de F1 en andere éénzitter-formules plat. Nieuw is dat de term “thermo-elektrische energie-recuperatie van de uitlaathitte, de remmen en motoromgeving ook in de seriebouw sluipt. Tot slot mogen we niet vergeten dat de BMW Vision, één van dé sensaties in Frankurt – zich aansluit bij het groeiende legertje plug-in-hybrides. De logische groep die tegen 2020 à 2025 de stekker zal afstoten en brandstofcellen zullen hebben die van zon, wind en waterkracht zullen snoepen. Groener kan dan niet meer.(wr)

    05-10-2009 om 16:14 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EV wordt een kwestie van geven en nemen
    Als we Volvo citeren zal een plug-in elektrische auto van het hybridetype één derde van de prijs van diesel aan "brandstof" kosten. Als de elektriciteit van windenergie afkomstig is wordt ze uiteraard "groen" genoemd. Eén enkele windturbine zou 1.000 tot 2.000 plug-in hybride-auto's van energie te voorzien. Ook het bestaande elektriciteitsnet kan daaraan zijn bijdrage leveren. Daarbij moet natuurlijk rekening worden gehouden dat de stroom dan door wind, zonne-energie of waterkrachtcentrales moet worden opgewekt. Anders verliezen we onze milieudoelstelling uit het oog. Volvo berekende met het oog op de nieuwe plug-in-hybride voor 2012 - op basis van de C30 - dat als 15% van de auto's in Europa zou bestaan uit plug-in-hybrides, het elektricteitsverbruik zou toenemen met slechts 1 tot 3%.

    Weldra gaat de dieselprijs omhoog met €0,20 om mee het gat in de begroting te vullen. Tot op 24 september 2009 heeft de Federale Belgische overheid 51.081 milieupremies gegeven aan mensen die een nieuwe auto kochten die een C02-uitstoot van -120 g/km bedraagt. In Duitsland zorgde een schrootpremie van €2500 voor een heropleving van de autoverkoop met....maar begin september van dit jaar was de kas voor die premie leeg.

    In Duitsland wordt volgend jaar dan ook een stagnering tot een daling van de autoverkoop verwacht. Als nu meer en meer auto's van -120 g/km in het verkeer komen, kan dat financiële kopzorgen met zich brengen. Gesteld dat de puur elektrische auto's, de plug-in-generatie, infiltreert in het wagenpark, zal de vraag rijzen of de overheid elektriciteit zal gaan belasten als "brandstof". Want als er geen CO2 (koolstofdioxyde) meer is als uitstoot op een wagen kan er ook geen belasting, accijnzen of welke uitgevonden kwelling dan ook, worden geheven.

    Die CO2-taks hangt als een donderwolk boven de gemeenschap. De Franse President Sarkozy heeft daar een week of twee geleden de aftrap willen voor geven. Wie een appartement bewoont zou moeten €20 jaarlijks afdragen aan de schatkist. Een huis €57, een kleine auto €30, een terreinauto €57, een scooter €8. Omdat in Frankrijk 80% van de stroom uit kerncentrales komt, en dat als CO2-neutraal wordt beschouwd, wordt er geen heffing op toegepast en natuurlijk ook niet op elektrische auto's.(wr)


    29-09-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De uitschuiver van Fernando Alonso
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fernando Alonso werd derde in de GP van Singapore die hij vorig jaar in kwalijke omstandigheden heeft gewonnen. Tijdens de persconferentie zei hij dat hij zijn overwinning opdroeg aan de ontslagen én veroordeelde Flavio Briatore. Tegenover Renault was dit natuurlijk een uitschuiver van formaat. Nooit eerder werd een groter schandaal genoteerd in de F1. Men zou bijna moeten veronderstellen dat de dankbaarheid die Alonso toonde aan het adres van Briatore doet vermoeden dat de Spanjaard (wereldkampioen 2005 en 2006) niet anders kan dan op de hoogte te zijn geweest van wat in 2008 in de eerste nachtrace van de F1-geschiedenis is gebeurd. Raar is ook dat Flavio Briatore al bij de eerste wereldtitel van Schumacher in 1994 in vraag werd gesteld.

    De titel van de Duitser werd reglementair in vraag gesteld en Schumacher werd voor drie wedstrijden geschorst. Om maar te zeggen dat waar Flavio opdook er leven in de brouwerij kwam. De F1 is nu genoeg geteisterd door dubieuze "facts". Vorig jaar moest wereldkampioen 2008, Lewis Hamilton, van zijn baas liegen tegen de sportcommissarissen over de affaire Trulli. De voorzitter van de FIA trad al eens per ongeluk op in een internetfilmpje. Ron Dennis, de "die hard", verdween "zomaar" aan het eind van het seizoen om Mc Laren's seriebouw van sportwagens kracht bij te zetten. Och, het is stil waar het niet waait. Dat geldt voor ongeveer iedereen, en ja, Fernando Alonso is twee keer wereldkampioen geworden "onder" Flavio Briatore. Je zou voor minder "merci" zeggen en meevoelen.(wr)


    28-09-2009 om 18:52 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peugeot BB1 is vrucht van naafmotoren in de wielen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als een globale analyse van het "groene" Salon van Frankfurt wordt gemaakt zien we dat de autoproductie zich zal toespitsen op drie globale groepen. Eerst de hybride-auto's die probleemloos en met gunstige uitstoot aan CO2 het interstedelijke verkeer kunnen dienen. Dan de plug-in's die duidelijk worden geminiaturiseerd worden en voornamelijk de stad en zijn korte ritten zullen veroveren. De derde groep zien we als de "vrije radikalen" die onze "global trafic" altijd zullen blijven kleuren. Het zijn de in Frankfurt getoonde Mercedes SLS, de Mini Coupé en de Ferrari 458 Italia. Emotionele objecten, helemaal losstaand van de "cleane" gedachtengang en die altijd zullen blijven bestaan bij gepassioneerde- én rijke mensen.

    Peugeot heeft de hybride "Ion" opgevoerd die snel productierijp zal zijn. Daarnaast ook een revolutionnair ideeëngoed met de BB1. Het is een wigvormig voertuigje dat binnen een lengte van 2,5 meter binnenin aan vier personen plaats biedt. Hij heeft een buizenchassis en binnenin staan twee scooterzadels naast elkaar. Plaats voor vier dus. Bestuurder en rechtse passagier zitten op het voorste gedeelte, de twee achterste mederijders op de achterkant van het zadel. In de achterste wielen zit telkens een 7,5 kW (10 pk) elektromotor van Michelin die wordt gevoed door een lithium-ion-accu en kan daarmee 90 km/h snel rijden.

    Het geheel is ontworpen door Jérôme Gallix die beseft dat deze auto naar moto-filosofie neigt en het niet uitgesloten acht dat het voertuig daarom bij Peugeot Moto Cycle zou kunnen worden geproduceerd. Met de veiligheidsvoorschriften is vanaf de eerste "klik" op het "Computer Aided Design" rekening gehouden. Naafmotoren in de wielen geeft enorme designvrijheid.(wr)

    28-09-2009 om 12:39 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nico Verdonck verdient een zitje in de LMS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nico Verdonck is Kampioen in de Formula Le Mans. Het geeft het gevoel dat de 23-jarige Brusselaar een zitje verdient in een LMP1 of LMP2 en minstens aan de start kan komen in de 24 Uren van Le Mans 2010. We hebben geen enkele aanwijzing daartoe. Maar het zou niet onlogisch zijn dat Oreca, "le créateur de la Formule Le Mans", hem een test laat doen in de auto die zonet "Petit Le Mans" in Road Atlanta de krachtmeting aanging met winnaar (dubbelslag) Peugeot en Audi. Als de geruchten die ons bereiken juist zijn, zou die driverstest al gepland zijn en doorgaan in Le Castellet. Andere geruchten vertellen dan weer dat Nico goede contacten heeft met OAK-Racing en tijdens zijn verblijf in Magny-Cours daar een bezoekje heeft gebracht...

    Het voormalige Saulnier Racing dat nu OAK Racing is, bereikte dit jaar een keerpunt in de LMP2. Het jaar 2009 was een jaar van vooruitgang, nieuwe identiteit en daar bovenop van sportieve successen. In de beroemdste etmaalrace ter wereld finishte het OAK-team derde in de LMP2 in de Pescarolo-Mazda N° 24. Jacques Nicolet, voorzitter van het team is trots als een pauw. François Sicard, de dagdagelijkese beheerder van het team zo mogelijk nog fierder. "Ons partnership met Mazda Cars France en Dunlop hebben Mazda (winnaar in Le Mans in 1991) weer glans gegeven. Vervolgens werden in de LMS drie podiums behaald: Spa, Nürburgring en Le Mans. Net als in 2008. Ook in de laatste race van Silverstone reed het OAK Racing in de kijker. Het zou net als Oreca een goede thuis zijn voor Nico Verdonck. Misschien vechten ze nog om een kampioen in huis te hebben...(wr)

    Bijlagen:
    OAK Racing heeft een succesvol jaar gekend.JPG (131.6 KB)   
    OAK Racing's trucks.JPG (149 KB)   
    OAK Racing, gebaseerd in Magny-Cours.JPG (147.8 KB)   
    OAK Racing, op een zucht van de dorpskern van Magny-Cours.JPG (166.8 KB)   

    27-09-2009 om 17:49 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZOE Z.E. staat model voor elektrische Renault's in 2011
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De ZOE Z.E.  is één van de vier elektrische auto's die Renault voorstelde op het Salon van Frankfurt dat vanavond zijn deuren sluit. Gerekend met het steeds stijgende aantal elektrische auto's, zowel concepten als al reëel bestaande, is de I.A.A. 2009 een groen evenement geworden. Renault stelde er liefst vier nieuwe elektrische auto's voor. Eén daarvan is de ZOE Z.E. die een dak met zonnecellen heeft. Die dienen vooral om de airco te voeden. Niet alleen voorzien in stroom, maar tevens zorgdragend dat de inzittenden drie verschillende klimaatgevoelens kunnen hebben: hydraterend, gewoon luchtverversend maar ook in staat om welgekozen geuren in het interieur te doen heersen. Net als de Twizy Z.E. (die letters staan voor Zero Emission) is o.a. voer voor de "Fondation Renault die samen met "Paris Tech" het "Instituut voor Duurzame Mobiliteit" hebben gecreëerd.

    Universiteiten, zowel Franse als buitenlandse kunnen er terecht om meer inzicht te krijgen in de essentie van elektrische auto's en in de infrastructuur waartoe deze nieuwe vorm van mobiliteit noopt. Tevens zal de evolutie van de batterijen - die dagelijks wijzigt - het voorwerp zijn van diepgaande studie. Recent is aangetoond dat bepaalde metalen door een elektrische stroom van vorm kunnen veranderen. In de elektrische auto van morgen zal daarvan dankbaar worden gebruik gemaakt. Wie een E.V. bouwt met bijvoorbeeld naafmotoren kan zich een heel ander design veroorloven dan datgene wat we nu meer dan honderd jaar gewoon zijn. Wellicht leidt het tot compactere auto's met toch een groot, comfortabel interieur.(wr)

    27-09-2009 om 10:26 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chinezen denken aan Cruze(s)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tegen 2020 zal de economie van China de grootste van de wereld zijn. Natuurlijk is de groei door de wereldcrisis vertraagd zoals overal. Maar toch worden in China nog dikke terreinauto's en sterke sportwagens verkocht omdat het milieu nog niet echt de eerste kopzorg is. In recente statistieken ogen de cijfers van GM goed. Van januari tot augustus 2009 is de verkoop van GM met 49,6% gestegen. De Chevrolet Cruze blijkt - volgens General Motors - speciaal in de kijker te rijden. Augustus moet een recordmaand zijn geweest. Spijtig genoeg is bij ons over de Cruze weinig bekend. Het schijnt een bijzonder aangenaam te rijden auto te zijn. Meer kunnen we daar niet over vertellen. Hoe graag we ook zouden willen.(wr)

    Bijlagen:
    Chevrolet Cruze i24909.JPG (1.4 MB)   

    24-09-2009 om 17:46 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Renault Twizy Z.E., une attraction électrique à Francfort
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Renault a dévoilé quatre voitures electrique au Salon de Francfort. Ils seront en production dès 2011 et seront disponible dans les showrooms des concessionaires. La solution "electrique" est le seul moyen pour rouler avec "Zero Emission" et devenir indépendant des carburants comme essence et diesel. L'Alliance Renault-Nissan vise le leadership pour la commercialisation en masse de véhicules zéro émission. Du coté de Nissan, on attend la LEAF qui a été présentée récemment à Yokohama au Japon, donc à ce moment - 2011 - on trouve cinq voitures électrique dans "l'Alliance Renault-Nissan" qui existe maintenant dix ans.

    La Renault Twizy Z.E. est une solution de mobilité urbaine innovante pour le simple fait qu'elle a la même flexibilité d'une deux roues. Mais la Twizy a quatre roues et place pour deux passagers. L'un est assis derrière l'autre, donc c'est une sorte de "tandem" sur quatre roues sans pédaler bien sûr. La voiture a une carrosserie dans la forme d'une enveloppe et donne une agréabilité à l'intérieur. Renault a planté aussi des fleurs sur le dashboard. La VW Coccinelle avant la guerre avait aussi une fleur dans un petit vase à coté gauche du volant. Sur le plan technique, la Twizy a un moteur électrique de 15 kW et un couple de 70 Nm. C'est évidant que la petite voiture est conçue pour économiser de l'espace sur les routes et son but est la ville, mais elle peut se battre aussi sur des routes départementales.(wr)



    24-09-2009 om 14:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verdonck-Cronje winnen ook tweede race met glans in Magny-Cours
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Niet twee maar drie races van de Formula Le Mans stonden in Magny-Cours op het programma. De vorige bijdrage wordt dus ge-update. In deze tweede race, zondagochtend om 9.30 uur speelde Gavin Cronje de rol die gisteren Nico Verdonck speelde in de eerste race. Het regende en op de gladde piste hield de Zuid-Afrikaan de 430 pk sterke 6,2 liter V8 in een perfecte ideale lijn. Aanvankelijk pushten Toulemonde-Zollinger heel hard met een snelste wedstrijdronde in de regen met 1’53.393, maar de man van het Dams Racing Team hield stand.

    Ten slotte verdiende hij ook zijn sporen al in de F3000 en toerwagens en die ervaring in natte omstandigheden demonstreerde hij zondagochtend schitterend. Hij bouwde een fatsoenlijke voorsprong op zodat de pilotenwissel comfortabel kon geschieden.Tom Cloet, in gezelschap van Jean-Philippe Belloc (ooit even in de F1) en Raymond Narac, finishte in deze tweede run op de zevende plaats en gezien de opgave van Mäkela-Beche in de tiende ronde eigenlijk laatst.

    Andermaal ontmoetten Mäkela-Beche pech want na tien ronden kwam de Safety Car op de baan en werd Mäkela door een auto naar de pits getrokken. Het leek gedaan. Mäkela stapte nog terug in, reed weg en verdween roemloos in een figurantenrol. Ondertussen had Nico Verdonck het stuur overgenomen van Cronje en op een opdrogende piste swingde hij de Formula Le Mans, geconcipieerd door Oreca en toevertrouwd aan Dams Racing Team (opgericht in 1988 door Driot en Arnoux), naar een nieuwe overwinning.

    Hij behield 1”6 op zijn naaste achtervolger. Het hele team onthaalde Verdonck en Cronje op oorverdovend handgeklap rond de auto. Er bleef nog één opdracht: de derde race om 15.45 uur met Cronje-Verdonck op “pole”. Dan is het Formula Le Mans seizoen gedaan. Zowel Nico Verdonck als Gavin Cronje gaan dan op zoek naar budgetten voor volgend jaar. Autosport blijft een harde noot om kraken.

    Ook voor Oreca, het bedrijf van Hughes de Chaunac, dat de Formula Le Mans ook naar Amerika wil exporteren als proloog van de races van de American Le Mans Series. Samenvattend leeft er toch ook het gevoel dat voor het Europese luik het startveld moet worden gespijsd met meer teams. In Race 3 stonden er welgeteld acht wagens op de grid. Dit doet geen afbreuk aan de prestaties van – bijvoorbeeld – Nico Verdonck en Gavin Cronje of deze van Mäkela – Beche. Maar het wijst wel in de richting van het feit dat kandidaat-sponsors verzadigd geraken van de verscheidenheid van disciplines in de ernstige autosport. Natuurlijk speelt de crisis daarin ook een rol.

    Het is denkwerk voor alle teams en voor alle autoconstructeurs. Het is eigenlijk ook zaaks nog alleen disciplines bij te creëren als deze de groene tint krijgen die Max Mosley in de F1 heeft willen invoeren. Het Kinetic Energy Recovery System (KERS) heeft wel meer “boost” geleverd maar over brandstofbesparing die tegen 2015 in de F1 met 50% zou moeten zijn verminderd hebben we Max Mosley niet meer gehoord. In de Formula Le Mans zou naar verluidt het “small-bloc” van de Chevrolet kunnen rijden op E85. Het klinkt groen, maar voorlopig rijden ze verder met gewone handelsbenzine.(wr)

    Bijlagen:
    Buiten de auto vaak een jonge speelvogel.JPG (146.7 KB)   
    Gavin Cronje is snel, betrouwbaar en in open dialoog over de auto.JPG (161.9 KB)   
    Gavin Cronje reed net als Nico F3000.JPG (165.4 KB)   
    Nico installeert zich. Let op de vodjes en papier op de luchtinlaten naar de remmen toe..JPG (172.7 KB)   
    Nico Verdonck, gelukkig kampioen.JPG (159.2 KB)   

    21-09-2009 om 13:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijnheer Koen Maes verlaat Nissan Belgium voor Nissan Europe
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De heer Koen Maes, algemeen directeur van Nissan Belgium verlaat eind deze maand de vestiging in Aartselaar om zich verdienstelijk te maken binnen Nissan Europe. Deze man die van fietsen en lezen houdt is geboren in Temse op 9 december 1964. Er mag gerust worden gesteld dat hij een automonument is. Vanaf 1 juli 1989 begon zijn autowereld bij Suzuki Belgium Ltd. In 1993 ging hij voor vijf jaar bij Renault werken om in 2003 tot april 2006 bij Toyota Motor Marketing Europe in het Europese hoofdkwartier in Evere als "Network Development Manager / MMA Project Leader en Marketing Development-specialist de Japanse autobouwer te dienen. Mijnheer Koen Maes heeft iets overgehouden van zijn Japanse contacten. Het zijn correctheid, daadkracht, rechtlijnigheid en bescheidenheid. Met die sublieme eigenschappen trekt hij nu naar Nissan Europe. Het Europese hoofdkwartier is in Trappes in Frankrijk en daar vervult vanaf volgende maand Mijnheer Koen Maes de functie van "Vice President Customer Quality & Network Nissan.(wr)

    21-09-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verdonck-Cronje vallen uit in race 3 in Magny-Cours
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nico Verdonck en Gavin Cronje hebben in de derde race in Magny-Cours met mechanische pech moeten opgeven. De auto van Dams Racing vertrok op pole in wat de absoluut laatste race is voor 2009 van de Formula Le Mans. Nico Verdonck zette iedere ronde het hele veld 1” achterwaarts. “Maar het blijft een mechanische sport”, zei de snelste man van het veld. De brandstofpomp wilde niet meer en de pits waren het enige eindpunt na een overigens succesvol weekend. De zege ging naar Mäkela – Beche. Die reden in de kwalificaties voor de startgrid de beste tijd hadden vervolgens pech. In race 1 ging de Zwitser Beche van het tweetal uit de baan omdat FLM-kampioen Nico Verdonck al zijn adrenaline uitspuwde en de bolide van HPVR onder druk zette. In race twee kenden ze elektronische tegenslag en moest de auto in de tiende ronde onder Safety Car-bescherming naar de pits worden getrokken.

    In de laatste race nam het Fins-Zwitsers duo weerwraak.Ze lieten het niet bij aan de leiding rijden, maar lieten gestadig steeds snellere ronden optekenen. Toch konden ze Toulemonde-Zollinger niet echt los rijden. Die bleven op een halve seconde aanklampen. Naarmate de auto’s lichter werden door minder benzinegewicht scherpten de tijden aan. In Magny-Cours verbruikt zo’n, Formula Le Mans net geen twee kilogram brandstof per ronde. Dat is ongeveer 2,5 liter voor 4,411 km.

    Misschien iets meer voor de winnaars want naar de zwartwit-geblokte vlag toe namen ze meer voorsprong op Toulemonde (je zult maar zo heten !) tot 0”718 en ook Moro-Kaufmann schikten zich in hun derde plaats met +11”103 van de winnaars. Tom Cloet eindigde zevende van de zeven auto’s die de finish haalden in Race 3. Dat is niet beledigend. Voor Tom zijn deze races te kort. Zijn aandeel is te klein. Hij heeft de – korte – tijd nodig om zijn eigen gebalanceerde cadans te vinden. Tegen dat die er is in de Formula Le Mans is zijn stint voorbij. Tom heeft de ruimte van een zee van tijd nodig zoals hij zich al een heel leven verdienstelijk maakt in de 24-uurskoersen.

    Magny-Cours werd dan mistig. De zon gaf in de late namiddag verstek. Bij de laatste race van de dag, deze van de Caterhams, regende het opnieuw. De tribunes waren leeg. Nochtans was het gratis inkom en een free-paddockwalk voor wie het wist. Autosport moet worden herdacht of opnieuw uitgevonden. Nu zien mensen door de bomen het bos niet meer en blijven weg. De organisatie van Magny-Cours heeft zich ook nog onderscheiden. In de perszaal werden alle races uitgezonden op TV. Behalve de Formula Le Mans. Is er een haar in de boter tussen de Fédération Française du Sport Automobile (FFSA) en de l’Automobile Club de l’Ouest (ACO) die haar naam door de Formula Le Mans veel geciteerd ziet…?

    Of heeft Hughes de Chaunac teveel kritiek op het ACO-reglement en boycotten de “vrienden” zijn projecten…? Gisteren zei hij op Radio Monte Carlo dat hij zal doen als Ross Brawn. Le Mans 2010 “ondergaan” en beginnen werken aan de auto van 2011. Het verschil tussen diesels en benzines blijft ongelijk én onrechtvaardig betoogde hij. Zijn team Oreca heeft nu recht van spreken nadat ze vorige week de “1000 km van Silverstone” wonnen als “klein” team. Uiteindelijk werd Oreca vijfde in gezelschap van de diesels in de “24 Uren van Le Mans 2009”. In Silverstone werd Nico Verdonck kampioen van de Formula Le Mans. Misschien kan Mijnheer de Chaunac na “Petit Le Mans” volgende week daar eens nota van nemen. En een zitje reserveren voor 2010.(wr)

    Bijlagen:
    De hele elektronische winkel komt van Magneti Marelli.JPG (175.3 KB)   
    De oliekoeler van de X-Trac zesversnellingsbak op een Formula Le Mans.JPG (160.1 KB)   
    Kaufmann probeert Steve Mc Queen-allures te kweken. Het maakt hem alleen komiek.JPG (170.3 KB)   
    Na de pole zaterdagochtend kenden Mäkela en Beche niets dan pech. Ze wonnen wel de derde race.JPG (163.6 KB)   

    21-09-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nico Verdonck wint met ongeziene klasse race 1 in Magny-Cours
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de rollende start van de eerste race zaterdagnamiddag was trainingsnelste Valle Mekala de Kampioen van de Formula Le Mans, Nico Verdonck te snel af in de eerste bocht. De Brusselaar zette natuurlijk direct druk op de leider want de 23-jarige ex-Formule 3000 en F3-coureur verweet zichzelf een beetje de pole niet te hebben gepakt in de zaterdagochtend. Nog voor de eerste ronde van 4,411 afgelegd was ging Valle Mekala van de baan en passeerde Nico Verdonck de start finish-streep met toch al meer dan 5" voorsprong op zijn achtervolgers. Dat was een pelotonnetje met daarin ook de heroptredende en direct verdienstelijke Tom Cloet op de zesde plaats. Die moest hij later inleveren voor een zevende rang omdat Kaufmann-Moro, ook van Dams Racing Team hem met iets meer gewendheid in deze sportwagen, hem voorbij reden.

    Verdonck bouwde een voorsprong uit ten voordele van zijn ploegmaat Gavin Cronje die na 44' de auto moest overnemen en hem als winnaars over de streep moest krijgen. Nico Verdonck, met feilloos iedere ronde hetzelfde trajectoire zoals alleen de grootsten kunnen, kreeg het aan de stok met auto's die gingen gedubbeld worden. De blauwe vlag werd gezwaaid voor die boy's maar blijkbaar zaten ze "sourd et aveugle" in hun bolide's want ze reden gewoon in de weg en Nico begon tijd te verliezen.

    Toen Gavin Cronje na de pitstop vertrok had die aanvankelijk nog maar 0"8 voorsprong op een zegeruikend team van Damien Toulemonde en David Zollinger. Gestaag knaagde de oranje auto aan Cronje's voorsprong maar de Zuid-Afrikaan kraakte niet onder de stress en reed met 0"4 zegevierend door Verdonck's demonstratie over de eindmeet. De eerste race is dus gewonnen door Verdonck-Cronje en zondagochtend wordt de tweede gereden (20 september 2009) en in de namiddag volgt de derde race. Een gemakkelijke klus wordt het niet want Mäkela-Beche is een vaste waarde geworden als Fins-Zwitserse tandem.

    Nico Verdonck heeft zich andermaal aangediend als vaste waarde voor de Sport-Prototypes, de LMP1's waarin veel mensen hem eigenlijk volgend jaar verwachten. Bijzonder in de "24 Uren van Le Mans". Dat zou het begin moeten worden van een goed gestoffeerde internationale, zeg maar wereldwijde, carrière die de man eigenlijk toekomt. Zijn toewijding aan zijn sport kent zijn  gelijke niet. Hij is de kampioen van de Formula Le Mans met 171 punten voor zijn ploegmaat Gavin Cronje die 167 eenheden telt. Ze zijn eigenlijk samen als team kampioen maar pole-positions maakten de nuance in punten.

    Tom Cloet die de auto zoals verwacht zonder brokken weerbracht uit zijn stint was niet écht tevreden. Hij had een volle tank, waardoor het gewicht in de bochten de auto anders deed reageren dan hij in de trainingen gewaar werd. "Op drie punten pak ik het niet helemaal juist aan" zei hij tegen Nico Verdonck. "Heb je even tijd", zei Nico. "Ja", zei de befaamde etmaalracer. "Kom dan mee", wenkte Nico Verdonck hem. Samen gingen ze de data's bekijken en analyseren. Liefst 74 sensors leveren aan de laptop van een ingenieur zowat alles aan wetenschap wat bolide en coureur uitspoken op de baan. Nico wijdde Tom Cloet in. Daarom zal Tom zich morgen geruster voelen en hoger scoren in de uitslag van zijn tweede race in de Formula Le Mans.(wr)

    Bijlagen:
    Nico Verdonck met DAMS en Gavin Cronje de besten van de nieuwe klas.JPG (160.4 KB)   
    Nico Verdonck, gelukkig kampioen.JPG (159.2 KB)   
    Tom Cloet na anderhalf jaar afwezigheid weer in zijn sas.JPG (166.8 KB)   

    19-09-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nico Verdonck start van op tweede plaats in race 1 in Magny Cours
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Makela - Beche hebben in de kwalificaties voor de startgridorde van deze namiddag voor de eerste van twee races voor de Formula Le Mans met 1'33"724 de snelste tijd kunnen behouden voor Verdonck - Cronje die iets hoger klokten in de 1'33"7-cijfers. Met enkele hondersten van een seconde verloor de Brusselaar van de mannen die eerder deze maand enkele dagen extra zijn komen trainen op het 4,411 km lange circuit van Nevers Magny-Cours. Nico Verdonck was een beetje kwaad op zichzelf maar kan die "koleire" natuurlijk straks gebruiken in de rollende start naast Makela.Wie de 430 pk uit de 6,2 liter V8 van Chevrolet het best weet te lanceren naar de eerste linkse bocht brengt zijn rivaal een psycholigische mep toe die een rol kan spelen voor de zege in de eerste race.

    De tweede race wordt zondagnamiddag gereden om 14.45 uur. Op dit moment is nog niet geweten wie de start neemt. Maar het is logisch dat Nico Verdonck de grootst mogelijke afstand zal rijden aangezien hij de snellere is van ploegmaat Cronje. In de eindstand van de Formula Le Mans na Silverstone stond overigens Verdonck aangeduid als kampioen met 171 punten voor de Zuid-Afrikaan Gavin Cronje met 167 eenheden.

    Tijdens de kwalificaties kwam de zon op en werd de plakband op de ingang van de luchthappers naar de remmen toe meer en meer weggesneden, zodat met de buitentemperatuur ook de koeling van de carbonremmen beter werd. Wie ook werd opgemerkt is Tom Cloet (34) die na anderhalf jaar weer aanpikt met sportwagenraces. Hij kwam donderdag j.l. inderhaast naar Magny-Cours en draaide zonder risico's te nemen al behoorlijke tijden in de kwalificaties. Tom Cloet staat bekend als de man die als droom had alle etmaalraces te rijden en is daar ook in geslaagd. Hij is een graag gezien man om de "groten" snel en veilig bij te staan als die even willen rusten.(wr)

    19-09-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nico Verdonck en Gavin Cronje derde in vrije trainingen in Magny-Cours
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zowel in de eerste vrije ochtendtrainingen vandaag vrijdag in Magny-Cours als in de vrije namiddagtrainingen hebben Nico Verdonck en Gavin Cronje de derde tijd laten afdrukken voor de laatste race van de Formula Le Mans. Daarin is de 23-jarige Nico sinds Silverstone al kampioen. Twee keer vandaag ging de snelste chrono naar Valle Mäkela - Mathias Becke met een snelste namiddagtijd van 1'36"599 voor Damien Toulemonde - David Zollinger. De derde snelste wijzerstand was dus voor onze landgenoot en zijn Zuid-Afrikaanse compagnon Gavin Cronje.

    Nico Verdonck liet binnen de ploeg met 1'37"1 de wijzerstanden iets scherper staan tegenover Gavin Cronje die 1'37"5 liet bevriezen. Zaterdagochtend wordt gereden voor de samenstelling van de startgrid en in de namiddag is de eerste van twee races. Zowel in de ochtendtrainng vandaag als in de namiddag was een zware crash te noteren. Barry Gates plooide de nummer 18 en het is de eerste keer dat we in de autosport een stofzuiger zagen gebruiken om de grind van de "kattenbak" waarin de auto belandde uit het wrak te zuigen. De auto ging eerst als een schup door het grint om dan zijdelingse tegen de muur aan te vliegen. Gelukkig bleef de coureur ongedeerd. De namiddagsessie werd door het ongeval iets voortijdig beëindigd.(wr)

    Bijlagen:
    Gavin Cronje 18909.JPG (161.9 KB)   
    Nico Verdonck 18909.JPG (170.6 KB)   

    18-09-2009 om 22:30 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!