ZARENGOLD
Inhoud blog
  • ZONDAG 24 JULI 2011 (vervolg)
  • ZONDAG 24 JULI 2011
  • ZATERDAG 23 JULI 2011 (vervolg)
  • ZATERDAG 23 JULI 2011
  • VRIJDAG 22 JULI 2011 (vervolg 2)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Foto

    Een treinreis van Moskou naar Bejing
    13-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAANDAG 18 JULI 2011
    Om 9u30 bereiken we Ulan Ude en zijn 5.673 km van Moskou.




    We maken een korte wandeling door de stad met op het centrale plein een enorm hoofd van Lenin, het grootste in zijn soort.

                                           


    Om 12u20 vertrekken we richting Mongolië.

    Na afgifte van de paspoorten aan de douane mogen we de trein verlaten voor ongeveer 40'. We maken een wandeling in het piepkleine dorpje.

                                           

    Om 23u50 krijgen we onze paspoorten terug, we bereiken Mongolië om 00u40 waar de passen nogmaals gecontroleerd worden en we 03u40 vertrekken.

    's Morgens vernemen we dat 2 medereizigers problemen hadden met hun paspoorten en meegenomen zijn door de Mongoolse douane. Gelukkig konden de problemen opgelost worden en mochten zij hun reis verder zetten.


    13-01-2012, 19:25 geschreven door theo

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZONDAG 17 JULI 2011
    Om 9u10 vertrekken we naar Lystvianka, een pittoresk dorp met houten huizen, aan de oevers van het Baikalmeer. Het is vrij nevelig. Het meer is ongeveer zo groot als België. Het wordt gevoed door ruim 300 rivieren. De enige afvoer is de Angara.

                                               


    Om 12u10 schepen we in en varen naar de overzijde van de Angara-rivier waar in Port Baikal, de Zarengold op ons staat te wachten.

                                                


                                                
    Het oude station van Port Baikal


    Van Port Baikal volgen we de Circum-Baikal Railway, dit is een historische spoorlijn langs de oevers van het Baikalmeer. Dit deel maakte tot het midden van de 20e eeuw deel uit van de Trans Siberische Spoorlijn.

    Mits 10€ te betalen mogen we een 20-tal minuten vooraan op de locomotief plaats nemen. Het is een enige beleving.

                                                

    Rond 18u30 stoppen we aan km 110 voor een Taiga-pic-nic aan de boorden van het Baikalmeer.







    13-01-2012, 18:49 geschreven door theo

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZATERDAG 16 JULI 2011 (vervolg)
    Tegen de middag worden we verwacht in de Dacha, dit is een gastentafel waar we verwelkomd worden door de bewoners en er heerlijk genieten van plaatselijke gerechten.







    Hierna volgt een bezoek aan het Taltsi-museum.
    Het is een openluchtmuseum met houten gebouwen uit de 17e en 18e eeuw.





    13-01-2012, 17:25 geschreven door theo

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZATERDAG 16 JULI 2011
    We komen aan in IRKOUTSK (5.048 km van Moskou)



    Station van Irkoutsk

    Wij verlaten de Zarengold voor een paar dagen. Onze bagage blijt in de trein en wij moeten onze benodigdheden voor 2 dagen meenemen in onze dagrugzak.

    Eerst brengen we een bezoek aan het Volkonskys Manor House. Dit huis is ingericht als museum uit de tijd van de Decembristen, genoemd naar de opstandelingen die in 1825 uit St Petersburg verbannen werden. Hun vrouwen volgden de bannelingen en stichtten in Irkoutsk allerlei sociale en culturele voorzieningen.

                                       

    10-01-2012, 15:38 geschreven door theo

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJDAG 15 JULI 2011

    We bereiken KRASNOJARSK iets na 11 u. De stad is slechts sinds 1993 toegankelijk voor de toeristen. Hier waren vroeger productiecentra van oorlogs- en kernwapens gelegen. De treinen die er stopten werden gesloten gehouden.

    Het station van Krasnojarsk  


    In de stad merken we dat de bewoners nog niet helemaal vertrouwd zijn met de toeristen.

    Op straatmarktjes proberen lokale telers hun waren te verkopen.


    De stad heeft enorm veel fonteinen, vandaar de bijnaam voor de burgemeester "Fonteinasjkov".




    We vertrekken om 14u07 ; om 17 u is er Vodka- en Kaviaar-proeverij ; om 19 u Tsarendiner.

                                               

    Tussen al deze lekkere dingen door houden we rond 18u30 een twintigtal minuten halt in ILANKAJA, waar verkopers hun zoetigheden op het perron proberen te verkopen, onder het goedkeurend oog van de politie.


    09-01-2012, 00:00 geschreven door theo

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    08-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DONDERDAG 14 JULI 2011

    Aan sommige overwegen is een nogal drastische beveiliging aangebracht, nl. platen die schuin omhoogkomen bij het sluiten van de slagbomen. Dit is duidelijk te zien op de foto hieronder.



    In het station van NOVOSIBIRSK worden we verwelkomd door een groepje zangeressen/danseressen en krijgen we het typische Oeral-onthaal : brood en zout.

                                                               

    Aan de oevers van de OB bezoeken we de nieuwe brug over deze rivier. De pijlers van de oude brug zijn blijven staan om ze eventueel te gebruiken bij de aanleg van een tweede spoor.


    Om 19u45 verlaten we Novosibirsk.


                                                              

    Ter gelegenheid van de Franse Nationale Feestdag worden we na het avondmaal getracteerd op Vodka, aangeboden door de reisorganisator.

    08-01-2012, 00:00 geschreven door theo

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WOENSDAG 13 JULI 2011

    In de voormiddag kregen we uitleg overde tsaren in Rusland, in 't bijzonder over Nicolaas II de laatste tsaar, die in 1918 in Jekaterineburg werd vermoord. We zullen de Kathedraal, gebouwd op de plaats van die moord, straks gaan bezoeken.

    We bereiken SVERDLOVSK (nog steeds de naam die de Russische Spoorwegen gebruiken voor Jekaterineburg) om 11ui15. We zijn 1.668 km van Moskou.





    50 km van de stad ligt de grens Europa/Azië. We worden er getrakteerd op Champagne die we drinken met een voet in Europa, de andere in Azië.


    Op de terugrit houden we even halt in het typisch Oeral-dorpje RECHETKA (betekent Grillekes).





    In de stad kopmen we o.a.  voorbij de gekanaliseerde ISET-rivier, het monument van de stichters van de stad, beelden gemaakt door plaatselijke kunstenaars, het gouverneurshuis uit 1818 waar de huidige President regelmatig verblijft.


    Het oorlogsmonument De Zwarte Tulp ter nagedachtenis van de slachtoffers in Afghanistan, toont een diep terneergeslagen soldaat.




    Daarna bezoeken we de Kathedraal van het Bloed. De kerk staat op de plaats waar de Romanov-familie in een kelder van een handelaar werd vermoord.




    Om 16u27 vertrekt onze trein richting Novosibirsk.

    07-01-2012, 00:00 geschreven door theo

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DINSDAG 12 JULI 2011

    Om 8 u naderen we Kazan (hoofdstad van de autonome republiek Tatarije) gelegen aan de oevers van de Wolga. We zijn nu 793 km van Moskou verwijderd.


    Het station van Kazan


    We bezoeken er het Kremlin (= versterking of citadel) met o.a.

    • de Maria-Boodschapkathedraal  



    de scheve Soyembike-toren                 

    (genoemd naar de laatste koningin van Kazan die zelfmoord pleegde door van de toren te springen


    • de in 2005 herbouwde Kul-Shariff-moskee

    de gouverneurswoning               

    (dat nu dienst als paleis van de president van Tatarije).



    We genieten er ook van een prachtig uitzicht over de stad en de Wolga.




    Na het middagmaal, dat door een klein misverstand ietwat uitliep, wonen we een optreden van jonge muzikanten bij.

    Om 16 u hebben we een korte rondvaart op de Wolga. Ondanks dat er de dag voordien een zwaar ongeval was, met verschillende doden, op deze rivier is iedereen meegevaren.

    Om 18u05 verlaten we Kazan.

    05-01-2012, 00:00 geschreven door theo

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's van de Zarengold
    Het traject van de Zarengold






    05-01-2012, 00:00 geschreven door theo

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    04-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE TRANS-SIBERISCHE SPOORLIJN
    DE TRANS-SIBERISCHE SPOORLIJN is een netwerk van spoorlijnen dat Moskou verbindt met het Oosten van Rusland. Deze transcontinentale lijn is de langste van de wereld en verbindt honderde grote en kleine steden van de Europese en Aziatische delen met elkaar.
    De spoorlijn werd in verschillende trajecten aangelegd zo onder meer :
    • het West Siberisch traject : Perin - Sverdlovsk (Jekaterineburg) - Omsk - Novosibirsk (van 1878 tot 1896). De brug over de Ob werd gebouwd in 1898
    • het Ussuri-traject : Vladivostok - Khabarovsk (1891 tot 1897)
    • het midden Siberisch traject : Novosibirsk - Irkutsk (1893 - 1898)
    • de Baikal oversteek : tot 1905 moesten de reizigers per schip worden overgezet. De Circum-Baikal Railway, rond het Baikalmeer, telde 33 tunnels en 200 bruggen. Een gedeelte van deze lijn wordt nog sporadisch gebruikt, o.a. door onze Zarengold ;
    • het Amur traject : van Kuenga naar Khabarovsk (1908 - 1916)
    De elektrificatie van de lijn werd begonnen in 1929 en voltooid in 2002.

    Hieronder ziet u foto's over

    • de reisroute van de ZARENGOLD.

    • onze trein in een betoverend landschap.


    04-01-2012, 00:00 geschreven door theo

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAANDAG 11 JULI 2011 (vervolg)

    We keren terug naar het Kremlin voor een uitgebreid bezoek.
    Langs de brug over de Alexandertuin komen we bij de Drievuldigheidstoren, de belangrijkste bezoekersingang van het Kremlin.

                                       



    We zien achtereenvolgens :

    • het geweldige Tsarenkanon uit 1586 met een kaliber van 120 cm (dit wonderwapen heeft echter nooit een schot gelost ;

                                         

    • de Tsarenklok, weegt 210 ton, en is bij het blussen van een brand van het afdak gebarsten. De klok werd pas in 1836 uit de gietkuil gehesen :


                                          


    • dan komen we aan het "kerkenplein" met de Maria-Verkondigingskathedraal, de Aartsengelkathedraal, het Termpaleis (privékapel), de Kleedafleggingskerk, de Maria-Hemelvaartkathedraal.


                                         


    Aan de boorden van de Moskva bezoeken we de Christus-Verlosserkerk. Deze stralend witte kathedraal dateert uit 1994. Een museum in de kelder is gewijd aan de dramatische geschiedenis van de vroegere kerk.


                                        


    Nu is de tijd gekomen om ons naar het station te begeven voor de "eigenlijke treinreis".


                                    

    Het station Moskou-Kasan                    

    De Zarengold aan het perron


    De ZARENGOLD (trein nr 974) zal om 18u48 vertrekken van spoor 7. Een ding wordt ons op het hart gedrukt : de trein vertrekt zonder enig vertreksein, zorg dus dat je mee bent !


                                    

    Onze 2 persoonscoupé                         

    Het restauratierijtuig

    waar onze maaltijden werden opgediend (vooral ontbijt en avondmaal ; het middagmaal gebruikten we vooral in de steden die we onderweg bezochten). Hier kregen we ook uitleg over de reis, de steden die we gingen bezoeken, een overzicht van de voornaamste tsaren, een eerste kennismaking met het Russisch.




    Om 18u51 vertrekken we voor onze tocht van 7.923 km naar Peking, doorheen de Oeral, Siberië, langs het Baikalmeer en door de Gobi-woestijn in Mongolië.

    03-01-2012, 00:00 geschreven door theo

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAANDAG 11 JULI 2011
    Vandaag, maandag, bezoeken we eerst het Rode Plein met o.a.

    • de Basiliuskathedraal. Acht kerken, elk met een anders gekleurde koepel, omringen een negende kerk ;

                                        

    • de Kremlinmuur ontstond vanaf 1485, is meer dan 2 km lang en bezit 20 verdedigingstorens ;
              
                                         

    • tegenover de Kremlinmuur staat het Grootwarenhuis GOeM. Het was in 1893, met zijn glazen koepels de grootste en modernste consumptietempel van de wereld. Nu kan men in het warenhuis alles vinden, van cosmetica tot pelzen en gouden horloges, maar er zijn ook goekope drankgelegenheden en restaurants ;



                                            


    • het Historisch Museum voor Russische geschiedenis. 
                                            


    Daarna rijden we naar de Mussenberg waar we prachtig uitzicht hebben over Moskou en tevens de Lomonosov-universiteit in zogenaamde "suikertaartenstijl", kunnen bewonderen.


                                          



    03-01-2012, 00:00 geschreven door theo

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZONDAG 10 JULI 2011
    Vandaag vetrekken Dirk, mijn zoon, en ik voor een fantastische treinreis van bijna 8.000 km van Moskou naar Peking. Dit is wellicht de droom van elke "spoorwegman".

    Na een vliegreis via Munchen komen we om 16u25 aan un Moskou. We worden er opgewacht door het team van LERNIDEE, de reisorganisator. Onze groep bestaat uit 4 Vlamingen, 2 Spanjaarden, 3 Italianen, 1 Brasiliaanse en 13 Fransen. Alhoewel zeer internationaal en ondanks enkele taalperikelen is de sfeer in de groep opperbest.

    Na het avondmaal bezoeken we een drietal Metrostations (echte architecturale pareltjes),

    het Rode Plein met het Mausoleum van Lenin

    en de prachtige Basiliuskathedraal.







    02-01-2012, 00:00 geschreven door theo

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    Archief per dag
  • 30-01-2012
  • 27-01-2012
  • 25-01-2012
  • 18-01-2012
  • 17-01-2012
  • 16-01-2012
  • 14-01-2012
  • 13-01-2012
  • 10-01-2012
  • 09-01-2012
  • 08-01-2012
  • 07-01-2012
  • 05-01-2012
  • 04-01-2012
  • 03-01-2012
  • 02-01-2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!