-Shemas -Bruggen in de tweede wereldoorlog -Vroegere oude bewaakte bruggen -Oude bruggen uit de beginperiode -Ingenieurs en architecten in de bruggenbouw -Hangbruggen -Betonnen bruggen -Bruggen in opbouw -Vlagstempels -Beweegbare bruggen -Overdekte bruggen -Eigenaardige en natuurlijke oeververbindingen -Frankeerstempels -Bruggen en de kastelen -Aquaducten en kanaalbruggen
Karl Ritter Von Ghega (1802-1860) De Venetiaans ingenieur die de aanleg van het spoorwegtraject leide.In het traject bevinden zich 16 tunnels de lengte van de langste is 6 km en 16 viaducten waarvan er een 46 m hoog is.
De Göitzachtal brug in Vogtland. Een bouwerk van Johann Andreas Schubert.De grootste bakstenen brug van de wereld. Meer dan 26 miljoen stenen werden er gebruikt bij de bouw van de brug. Bij de bouw van de brug werden er 1302 ongevallen geregistreed en er waren ook meer dan 30 doden.
Anghel Saligny (1854-1925) geldt als een van de belangrijkste weg-en waterboukundigen van zijn tijd.Zijn vader,een Fransman die later de Roemeense nationaliteit verwierf,stuurt de jonge Anghel naar Duitsland om te studeren.Na een studie aan de technische hoge school in Charlottenburg(1870-1874)keert hij terug naarr Roemenië.Hier gaat hij aan de slag als ingenieur bij de dienst wegen en bruggen.in 1884 wordt hem gevraagd een aantal havenwerken aan te leggen.Invijf jaar tijd bouwt hij o.a een aantal silo's in havens van Braila en Galati.Ssaligny is de eerste in Europa die bij zijn bouwwerken gebruikt zal maken van gewapend beton.Tussen 1918 en 1919 is hij minister van publieke werken.Gelijktijdig bouwt hij in opdracht van Corol I aan een brug over de Donau nabij Cernavoda. De brug met een lengte van 4037 meter met 1662 meter boven de Donau en 920 meter bover de Borcea arm en een hoogte van 30 meter is het de langste brug in Europa en de derde brug van de wereld in die tijd.In 1925 overlijt Saligny en wordt in Boekarest begraven.
Verrazano Narrouws Bridge New-York(constructie van O.H.Ammann).Gebouwd tussen 1959-1964 toen de langste hangbrug van de wereld 1298 meter lang. Vernoemd naar Giovanni Da Verrazano die als eerste Europiaan de huidige New York Bay binnenvoer.
Othmar.H.Amman. Zwitsers ingenieur geboren 26 maart 1879 in Schafhausen Zitserland overleden 22 september 1965.Beroemde bruggen door Amman omvatten.
George Washington bridge(geopend 24 oktober 1931)
Bayonne bridge(geopend 15 november 1931)
Triborough bridge(geopend 11 juli 1936)
Bronx-Whitestone bridge(geopend 29 april 1939)
Throgs Neck bridge(geopend 11 januari 1961)
Smallen Verrazano bridge(geopend 21 november 1964).
Pont de la Caille. Gebouwd in 1925-1928 en ontworpen door ingenieur Albert Caquot.De hoogte van de boog is 26.50 m de totale lengte is 232 m en de totale hoogte 137.50m.
Albert Caquot.Op de zegel wordt een portret van Albert Caquot afgebeeld met op de achtergrond een zeppelin en de brug "La Caille".Albert Caquot wordt gerekend tot de meest beroemde Franse ingenieurs van de twintigste eeuw.Hij is geboren in november 1881 in Vouziers in de Ardennen.Hij is in het bijzonder bekend om zijn bedrage aan de ontwikkeling van de zeppelin en als bruggenbouwer.Als deskundige op het gebied van gewapend beton is zijn naam verbonden aan bouwwerken zoals het station l'Est in Parijs,de Pont de Caille over het ravijn van de Usses ten noorden van Annecy en de stuwdam Donzère Mandragon Albert Caquot overleed in 1976.
Clifton suspension bridge in Bristo (Engeland)De wereldberoemde brug dateert uit 1864,en werd getekend door de eigenzinnige ingenieur Isambard Kingdom Brunel.De hangbrug die een fraai geheel vormt met de Avon-kloof is het symbool van de stad.De eerste steen werd gelegd in 1831 maar het bouwprojekt liep jaren vertraging op door politieke en financiële moeilijkheden.
In 1843 waren enkel de torens voltooid en toen Brunel in 1859 stierf was de kerk nog niet afgewerkt.Ze werd uiteindelijk geopend in 1864 ter ere van de architect.Hoewel ze oorspronkelijk getekend werd in de 19de eeuw en moest dienen voor het trasport van die tijd (paard en kar) doet ze in de 21ste eeuw nog steeds dienst.
Isambard Kingdom Brunel(Portsmouth,9 april 1806-Londen,15 september 1859) was een Brids ingenier.Hij ontwierp een aantal bruggen,zoals de Royal Albert Bridge bij Plymouth en de Clifton Suspension Bridge in Bristol.
De Maria Pia brug: Is een enkelsporige spoorbrug in Portugal over de Douro tussen Porto en Vila Nova de Gaia.Het spoor is thans buiten gebruik.De brug is genoemd naar de Portugese koningin Maria Pia (1861-1889)prinses van Italië uit het huis van Savoye.Op 4 november 1877 werd de brug feestelijk geopend door het Portugese koningspaar.De nabijgelegen sterk gelijkende brug heet naar haar man,Dom Louis I,koning van Portugal (1861-1889).
De totale lengte van de stalen boogbrug bedraagt 352 m.De middelste boog was ten tijde van de opening in 1877 de grootste ter wereld.De brug,met enkelspoor,werd tussen 1875 en 1877 door Gustave Eiffel en Théophile Seyrig gebouwd.Tot 1991 is de Maria Pia brug voor spoorwegverkeer gebruikt.Nadien werd het treinverkeer over de Douro op de nieuw gebouwde Sao Joao-brug verlegd.
Viaduc de Garabit(1) De spectaculaiste brug is wellicht de in 1884 geopende Viaduc de Garabit, die met 500 meter lengte op 122 meter hoogte over het dal van de Truyère voert.Dit is ook een ontwerp van Gustave Eiffel.
Alexandre Eiffel(Dijon,15 december 1832-Parijs,27 december 1923)was een frans constructeur.Hij is het beroemst geworden doordat hij tussen 1887 en 1889 de Eiffeltoren bouwde.Verder dankt Frankrijk honderden spoorbruggen aan Eifel.De spectacculairste brug is wellicht de in 1884 geopende Viaduc de Garabit,die met 500meter lengte op 122 meter hoogte over het dal van de Truyère voert.Een ander bouwwerk waaraan hij meewerkte is de kanaalbrug van Briare,(zie onder eigenaardige en natuurlijke oeververbindingen 25-04-2008)Ook in het buitenland was hij actief.Zo ontwierp hij in 1886 de brug Dom Luis I,In de Portugese stad Porto.Ook de spoorbrug in dezelfde stad,de Maria Pia brug,is ontworpen door Eifel.