Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Clementine
Beeld/dichters/kunstschilders
14-08-2011
Les feuilles mortes / Patrixcia Kaas
LES FEUILLES MORTES
paroles: Jacques Prévert
Oh! je voudrais tant que tu te souviennes
Des jours heureux où nous étions amis
En ce temps-là la vie était plus belle,
Et le soleil plus brûlant qu'aujourd'hui
Les feuilles mortes se ramassent à la pelle
Tu vois, je n'ai pas oublié...
Les feuilles mortes se ramassent à la pelle,
Les souvenirs et les regrets aussi
Et le vent du nord les emporte
Dans la nuit froide de l'oubli.
Tu vois, je n'ai pas oublié
La chanson que tu me chantais
C'est une chanson qui nous ressemble
Toi, tu m'aimais et je t'aimais
Et nous vivions tous deux ensemble
Toi qui m'aimais, moi qui t'aimais
Mais la vie sépare ceux qui s'aiment
Tout doucement, sans faire de bruit
Et la mer efface sur le sable
Les pas des amants désunis.
Les feuilles mortes se ramassent à la pelle,
Les souvenirs et les regrets aussi
Mais mon amour silencieux et fidèle
Sourit toujours et remercie la vie
Je t'aimais tant, tu étais si jolie,
Comment veux-tu que je t'oublie?
En ce temps-là, la vie était plus belle
Et le soleil plus brûlant qu'aujourd'hui
Tu étais ma plus douce amie
Mais je n'ai que faire des regrets
Et la chanson que tu chantais
Toujours, toujours je l'entendrai!
Tekst aangepast door Patricia Kaas , een moderner versie
Roelandt Savery is geboren in Kortrijk in 1576. Hij reisde naar het keizerlijke hof van Rudolf II in Praag. In deze culturele smeltkroes voor kunst en wetenschappen ontmoette hij de belangrijkste kunstenaars, architecten, wetenschappers, filosofen en humanisten uit heel Europa. In Praag zag hij voor het eerst exotische dieren zoals: leeuwen, ara's, dodo's,... Sommige kon hij live bekijken in de keizerlijke dierentuin. Zij vormden samen met de uitzonderlijke fauna en flora en de weidse landschappen de inspiratiebronnen voor zijn fantastische schilderijen.
The Paradise, Roelandt Savery, 1626
Werk
Savery schilderde vooral landschappen in de Vlaamse traditie van Gillis van Coninxloo, vaak gestoffeerd met vele minitueus geschilderde dieren en planten, al dan niet met een mythologisch of bijbels thema op de achtergrond. Daarnaast vervaardigde hij bloemstillevens.
Zijn schilderijen in een hoogst persoonlijke stijl, verwant aan het heersende maniërisme, waren buitengewoon in trek bij verzamelaars, en bevinden zich tegenwoordig in vele musea in Europa. Ook zijn voorbereidende tekeningen worden nog altijd hoog geschat.
Virgin of Light, 2011, 140 x 90 x 60 cm
Galerie .NL
Deze maagd van Elisabet Stienstra (1967) is te zien op Art Amsterdam.
------
Uit haar opengehouden vagina straalt een bundel van licht, als een stralenkrans, ons tegemoet.
Sommigen zullen in dit beeld een focus zien op het vrouwelijk geslacht.
Dat speelt een immens belangrijke rol in onze wereld, niet alleen voor de voortplanting, maar ook voor seksueel genot.
Uiteindelijk draait alles erom.
Genoeg reden om deze vrouw op deze manier op een voetstuk te plaatsen.
Verleden-Heden-Toekomst
Kunstenaar: Elisabeth Stienstra 1989
-----
Leven en werk
Elisabet Bea Stienstra volgde van 1984 tot 1988 een opleiding aan de Academie Minerva te Groningen en van 1988 tot 1990 de opleiding aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam. Zij vestigde zich als beeldend kunstenaar in Amsterdam. Haar werk bevindt zich onder meer in het Museum voor Moderne Kunst Arnhem, in het Museum Het Valkhof te Nijmegen, in het Museum Beelden aan Zee, in de Achmea Kunstcollectie en in de Interpolis kunstcollectie. Stienstra maakt volgens klassieke procédés sculpturen in hout, marmer, brons of een combinatie van die materialen
Jean Brusselmans (Brussel, 13 juni 1884 Dilbeek, 9 januari 1953)
Jean Brusselmans
(1884-1953)
Bloemschikkende jonge vrouw (ca. 1914)
Olieverf op doek
---- Belgisch schilder.
Brusselmans begon als graveur en lithograaf, maar legde zich na 1904 enkel nog toe op de schilderkunst.
Hij volgde een opleiding aan de academie te Brussel. Zijn vroege werk (1900 tot 1912) is gekenmerkt door zowel realisme als impressionisme. Tussen 1912 en 1920 had hij een zogenaamde Brabants fauvistische periode, mede onder invloed van zijn vriendschap met Auguste Oleffe, Rik Wouters en Ferdinand Schirren.
Vanaf 1920 ontwikkelde hij een persoonlijke stijl die gekenmerkt is door geometrische en gestileerde composities en het gebruik van grote kleurvlakken en constructieve verftoetsen. De structuur van zijn werk is gewild streng en reliëfloos, bijna ascetisch. Het coloriet van zijn werken uit die periode is hevig.
Van 1924 tot aan zijn dood in 1953 woonde hij in Dilbeek.
Jean Brusselmans woonde zijn hele leven in Koudenaerde, een Brabants gehucht, waar hij in een bescheiden huisje leefde. Het uitzicht dat hij hier had, verwerkte hij meermaals in zijn werken. De twee huisjes met de akkers en de bossen in de verte vormen het landschap van Dilbeek. Dit schilderij toont een lentegezicht, waar vooral de wolkenlucht en de waaier aan groentinten opvallen. Brusselmans paste in dit werk talrijke schilderstechnieken toe, zoals impasto, uitstrijken met paletmes, ruw in de dikke verf curven trekken of schrapen, kleur op kleur en heftige borstelvegen, etc. Het grote, effen eenkleurige vlak van de zijmuur van het huis in het midden contrasteert hiermee.
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen