N-VA-voorzitter Bart De Wever reageert scherp op de beschuldiging van sp.a-voorzitter Bruno Tobback dat de N-VA de Vlaamse regering "saboteert".
"Tobback slaat de bal mis", zegt De Wever in een reactie aan Belga. Volgens hem is het net de sp.a die zich in de regering "deloyaal" opstelt door bochten van 180 graden te maken over dossiers als Oosterweel, de verdeeltaks en Uplace. Tegelijk roept De Wever Tobback op tot een "volwassen en constructieve" dialoog over het onderwijs.
Pascal Smet
In een interview met De Tijd zegt sp.a-voorzitter Bruno Tobback dat de Vlaamse regering gesaboteerd wordt door de N-VA. Hij verwees daarbij naar de kritiek van N-VA-voorzitter De Wever op de hervormingsplannen van minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a).
De manier waarop De Wever dat deed, was volgens hem van een heel andere orde dan wat er gebeurde in het Uplace-dossier, waar sp.a-minister Ingrid Lieten de beslissing van minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) "onbegrijpelijk" noemde.
180 graden
De Wever is het daar niet mee eens. "Er is een huizenhoog verschil tussen het als meerderheidspartij communiceren van de eigen onderwijsvisie nadat de bevoegde minister ten persoonlijke titel al meermaals ideeën in de media gelanceerd had zonder voorafgaand overleg binnen de regering, en wat de sp.a al enkele keren gedaan heeft, namelijk het maken van een bocht van 180 graden en door de Vlaamse regering consensueel goedgekeurde besluiten frontaal aanvallen, zoals in de dossiers van de Oosterweelverbinding, de verdelingstaks en Uplace", zo zegt De Wever.
"Alleen die laatste houding kun je redelijkerwijze als deloyaal gedrag bestempelen", klinkt het nog. Toch wil De Wever de zaken niet op de spits drijven. Zo is hij tevreden dat onderwijsminister Smet laat verstaan dat hij de bezorgdheden van de N-VA over de hervormingsplannen deelt. De Wever hoopt dat sp.a-voorzitter Tobback ook zo'n "constructieve houding" zou aannemen.
"Laat ons samen opnieuw op een volwassen en constructieve manier de dialoog aangaan over de manier waarop we het Vlaamse onderwijs verder kunnen versterken", besluit De Wever.
Volgens Electrabel betaalt het meer belastingen dan eerder aangeven in de krant. De energiereus zegt dat het 51 miljoen euro heeft betaald in 2011, "wat overeenstemt met een aanslagvoet van 34% op de belastbare winst".
De Morgen schreef dat de winst (voor belasting) van Electrabel in 2011 met 48 procent gestegen was, maar de winstbelasting met 65 procent gedaald naar 12,5 miljoen euro. Dat komt uit op een belastingtarief van 1,05 procent, zo stond er te lezen.
Electrabel reageert: "Het boekhoudkundig resultaat voor belastingen niet hetzelfde is als het belastbaar resultaat. De vennootschapsbelasting ten laste van Electrabel bedroeg 51 miljoen euro in 2011, wat overeenstemt met een aanslagvoet van 34 procent op de belastbare winst."
Andere taksen Electrabel herinnert eraan dat het ook 310 miljoen aan andere taksen betaalde: 212 miljoen euro nucleaire bijdragen en 98 miljoen euro aan bedrijfstaksen. Ook stortte het als een van de grote werkgevers vorig jaar 142 miljoen euro aan sociale bijdragen, klinkt het.
"Electrabel betaalt dus net als elke belastingplichtige alle verschuldigde belastingen en taksen (361 miljoen euro in 2011) en past de geldende fiscale regels naar de letter toe."
Moederbedrijf GDF Suez publiceert geen aparte cijfers over Electrabel. Via de Nationale bank zijn ze wel beschikbaar.
Als het vandaag gemeenteraadsverkiezingen zouden zijn, dan is N-VA afgetekend de grootste partij van Mechelen. De stadslijst van burgemeester Bart Somers en de sp.a van eerste schepen Caroline Gennez halen samen evenveel zetels binnen als de 18 van de Vlaams-nationalisten.
Het belooft in de Dijlestad, de thuis van bekende politieke coryfeeën, dus een spannende verkiezingsstrijd te worden. Zo blijkt uit een enquête die uw krant in mei in samenwerking met de Katholieke Hogeschool Kempen (KHK) heeft uitgevoerd. N-VA haalt 36,4 procent van de stemmen binnen en 18 zetels, gevolgd door de stadslijst Vld-Groen-m+ die 21 procent haalt, goed voor 10 zetels, en sp.a dat 18,5 procent van de kiezers weet te bekoren en 8 zetels krijgt.
Met deze uitslag komt de burgemeesterssjerp toe aan Marc Hendrickx. Op nationaal vlak is het Vlaams parlementslid niet echt bekend, al was hij tien jaar geleden wel een van de mensen die de N-VA mee heeft gesticht. Tegelijk geeft 58 procent van de Mechelaars aan dat Bart Somers gerust mag aanblijven, ongeacht hun politieke overtuiging.
Opvallend is ook de magere score van oppositiepartij CD&V, met Inge Vervotte als lijstduwer en nog altijd kartelpartner van N-VA in de gemeenteraad. De christen-democraten halen met 10,3 procent van de stemmen nog vier zetels. Vlaams Belang, dat vandaag met 11 zetels de grootste partij van de stad is, moet zich tevreden stellen met drie zetels (9,2 procent). Meer duiding en commentaren bij deze verkiezingsenquête vindt u uitgebreid terug in de weekendkrant van Gazet van Antwerpen.
De Antwerpse sp.a geeft jong talent uit de gemeenteraad een prominente plaats op de stadslijst met CD&V. Dat bleek vrijdag bij de voorstelling van de sp.a-kandidaten. Voor de lijstduwers kiest de partij van burgemeester Patrick Janssens voor ervaring.
Na de eerste plaats voor Janssens, de tweede voor nieuwkomer Yasmine Kherbache, de kabinetschef van premier Di Rupo, en de derde voor CD&V-schepen Philip Heylen zijn nu ook de 19 eerste en 10 laatste plaatsen van de stadslijst bekend.
"Bovenaan staan de mensen die bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 hun eerste stappen hebben gezet en die we hebben zien groeien", legde Janssens uit. Het gaat om onder meer Karim Bachar (5), Toon Wassenberg (7) en Eva Mangelschots (13).
"De laatste 10 zijn de mensen met meer ervaring en een langere loopbaan", aldus Janssens. Schepen Leen Verbist krijgt de 4de plaats, schepen Güler Turan de achtste. De andere uittredende sp.a-schepenen Robert Voorhamme en Guy Lauwers staan respectievelijk op 52 en 51. Onder hen en voor lijstduwer Marc Van Peel (CD&V) staan nog federaal minister Monica De Coninck (53) en europarlementslid Kathleen van Brempt (54).
De Antwerpse burgemeester wil in procenten graag het resultaat van de vorige verkiezingen evenaren. "We willen absoluut de grootste partij blijven", zei hij, maar over het aantal gemeenteraadsleden wilde hij zich niet uitspreken. Nu heeft de sp.a 22 zitjes in de gemeenteraad.
Janssens benadrukte wel nog dat de lijst geen voorafspiegeling is van wie na de verkiezingen schepen zou kunnen worden. "Daarover zijn geen afspraken gemaakt. We moeten eerst op 14 oktober als ploeg een goed resultaat neerzetten. De rest is nadien een luxeprobleem."
1. Patrick Janssens 2. Yasmine Kherbache 3. Philip Heylen (CD&V) 4. Leen Verbist (schepen voor Sociale zaken, diversiteit en loketten / voorzitter OCMW) 5. Karim Bachar (gemeenteraadslid) 6. Caroline Bastiaens (CD&V) 7. Toon Wassenberg (gemeenteraadslid) 8. Güler Turan (schepen voor jeugd, wonen, samenlevingsopbouw, stedelijk wijkoverleg en ontwikkelingssamenwerking) 9. CD&V-er 10. Tatjana Scheck (districtsschepen Antwerpen voor Tatjana Scheck jeugd, groenvoorziening, sociale zaken, bibliotheken en musea, monumenten en toerisme) 11. Paul Beloy 12. CD&V-er 13. Eva Mangelschots (gemeenteraadslid) 14. Greet Van Gool (gemeenteraadslid) 15. CD&V-er 16. Seppe De Blust (gemeenteraadslid) 17. Fatma Akbas (gemeenteraadslid) 18. Dirk Wiesé (fractieleider districtsraad Hoboken) 19. Catherine Van de Heyning (provincieraadslid)
46. Jo Vermeulen (huidig fractieleider gemeenteraad en voormalig Vlaams parlementslid) 47. Fauzaya Talhaoui (Senator) 48. Bart Martens (Vlaams parlementslid) 49. Maya Detiège(Federaal volksvertegenwoordiger) 50. CD&V-er 51. Guy Lauwers (schepen voor openbare werken, stads- en buurtonderhoud, patrimoniumonderhoud, binnengemeentelijke decentralisatie en leefmilieu) 52. Robert Voorhamme (schepen voor onderwijs, economie, werk en middenstand) 53. Monica De Coninck (federaal Minister van werk) 54. Kathleen Van Brempt(Europarlementslid) 55. Marc Van Peel(CD&V)
Wathelet plant nieuw systeem voor sluiting kerncentrales
Wathelet plant nieuw systeem voor sluiting kerncentrales
Tegen 21 juli moet het verslag over het kernenergiedossier klaar zijn, maar staatssecretaris voor Energie Melchior Wathelet (foto) werkt intussen aan een "verbetering van het systeem van de kernuitstap opdat de energievoorziening niet in het gevaar komt". Dat kondigde hij donderdag aan op een mondelinge vraag van PS-senatrice Marie Arena.
De groenen hadden eerder de aankondiging van Electrabel, dat ze een aantal centrales vroegtijdig zouden sluiten, als chantage om de sluiting van de oudste kerncentrales uit te stellen.
Vandaag moet de sluiting van een kerncentrale 15 maanden op voorhand gemeld worden. Dat betekent dat Electrabel pas op 1 september 2013 een centrale kan sluiten. Volgens Wathelet heeft België een probleem met de rentabiliteit van gascentrales. Daarom moet volgens Wathelet het systeem herzien worden om de bevoorrading niet in het gedrang te brengen, ook wordt het openen en sluiten van elektriciteitscentrales door de regels van de markt bepaald. Daarbij volstaat het niet om de engergieproducenten enkel te informeren.
Wathelet herhaalde donderdag in de Kamer tevens dat er voor 21 juli een bevoorradingsplan zal zijn. Dat dient evenwel eerst nog aan de regering voorgelegd te worden, stelde hij op een vraag van Muriel Gerkens (Ecolo).
Doel krijgt op het gewestplan weer de bestemming woongebied. Nadat de Raad van State de gewestplanwijziging van 2000, waarbij Doel "zeehavengebied werd", tien jaar geleden al had geschorst, werd het gewijzigde gewestplan woensdag definitief vernietigd.
De schorsing heeft enkel betrekking op het dorp Doel en de omliggende landbouwgronden en heeft geen gevolgen voor het Deurganckdok. Volgens het arrest van woensdag zijn bij de opmaak van het gewestplan de Europese milieurichtlijnen geschonden. Het arrest verwijst naar de "Lijn de Bondt", die sinds de goedkeuring van het gewestplan van 1978 geldt als scheiding tussen de Linkeroeverhaven en het landbouw- en woongebied ten noorden van die lijn.
De Raad van State is woensdag van oordeel dat er bij de opmaak van het gewestplan geen "passende beoordeling" gemaakt werd van de milieugevolgen in het kader van de habitatrichtlijn, voor het gebied waar Doel ligt en de omliggende landbouwgebieden, ten noorden van die "Lijn de Bondt".
Door de schorsing wordt het vorige gewestplan weer van kracht, met name dat van 1978 waarin Doel als "woongebied" staat ingekleurd.
Dewael vs. Magnette: "Steun plan-Van Rompuy of neem ontslag"
"Men sluit zich aan bij de meerderheid of men neemt ontslag". Die niet mis te verstane boodschap stuurde Open Vld-Kamerfractieleider Patrick Dewael donderdag richting PS-minister Paul Magnette, na diens kritiek op het plan van Europees voorzitter Herman Van Rompuy. Als lid van de regering, moet je je ook neerleggen bij de consensus binnen de regering", sprak Dewael.
Tijdens het wekelijkse vragenuurtje in de Kamer wilden verschillende fracties uit de oppositie weten welk standpunt premier Elio Di Rupo zal innemen over het plan van Van Rompuy over de versterking van de eurozone. Aanleiding waren de kritische bedenkingen die zijn partijgenoot Paul Magnette eerder op de dag over die tekst uitte, terwijl Open Vld-vicepremier Vincent Van Quickenborne zei dat ons land het plan volledig zal steunen.
'Geen halfslachtige maatregelen'
"Un ministre ferme sa gueule ou démissionne". Met dat citaat van de voormalige Franse gewezen minister Jean-Pierre Chevènement maakte de liberale fractieleider Dewael duidelijk wat hij van de kritiek van Magnette vond. "Ofwel sluit men zich aan bij het standpunt van de regering, ofwel neemt men ontslag".
Dewael vindt dat voor het eerst een plan op tafel ligt dat geen halfslachtige maatregelen bevat. "Ons land is verplicht het plan te steunen en niet met een dubbele tong te spreken". Bovendien acht de Vlaamse liberaal het niet denkbaar dat de Duitse of Franse regering een plan zo kritisch zou benaderen, mocht het door een Duitse of Franse voorzitter zijn geschreven.
De uithaal van Magnette was ook bij Kristof Waterschoot (CD&V) in het verkeerde keelgat geschoten. Hij meent dat het plan bij het regeerakkoord aansluit. "Vergissen is menselijk, maar het is niet voor herhaling vatbaar", zei hij.
'Regering is bereid te praten'
Premier Elio Di Rupo (PS) zegt dat de regering alvast bereid is om te praten over het plan-Van Rompuy dat draait rond een verregaande uitbreiding van de bevoegdheden van het Europese niveau. Het is geen geheim dat de PS er niet warm voor loopt in tegenstelling tot andere regeringspartijen CD&V en Open Vld.
De Wever: "Blijkbaar kan debat zonder mij niet meer"
"Blijkbaar kan er geen enkel debat meer plaatsvinden als ik er niet ben." Dat zei N-VA-voorzitter Bart De Wever donderdag op de radio als reactie op de hetze rond zijn afwezigheid bij het onderwijsdebat in het Vlaams parlement. "De Croo komt naar een parlement waar hij niet zetelt om op tv te zeggen dat ik er niet ben", stelde De Wever vast.
De N-VA-voorzitter gaf tekst en uitleg bij zijn omstreden afwezigheid in de plenaire zitting van woensdag. "Meestal ben ik in de buurt, maar gisteren was ik te laat. Blijkbaar kan er geen enkel debat meer plaatsvinden als ik er niet ben."
De Wever wees er op dat een partijvoorzitter veel verplichtingen heeft en dat het parlementair werk dan op een laag pitje gaat, ook bij zijn collega-voorzitters. Nochtans kwam de kritiek woensdag ook uit eigen partij.
Vera Celis liet in Villa Politica verstaan dat ook zij vond dat De Wever aanwezig had moeten zijn. "Een van onze parlementsleden is in Villa Politica ernstig op de rooster gelegd en er een beetje door gevallen", zei de voorzitter daarover in De Ochtend.
Di Rupo: 'Nota Van Rompuy niet te nemen of te laten'
Di Rupo: 'Nota Van Rompuy niet te nemen of te laten'
Premier Elio Di Rupo leest heel wat 'belangrijke elementen' in de nota van Europees Raadsvoorzitter Herman Van Rompuy ter versterking van de eurozone. Maar het is slechts de aanzet voor een debat, 'geen nota die zomaar goedgekeurd of verworpen moet worden', benadrukte hij in het parlement.
Di Rupo gaf Kamer en Senaat woensdag een voorproefje van het Belgische standpunt op de Europese top later deze week. Coalitiepartner Open VLD wil dat de regering daar volop haar steun betuigt aan de nota over een versterkte Europese integratie van Van Rompuy en zijn Europese collega-voorzitters.
'En als je pleit voor meer Europa, dan kan je niet aan cherry picking doen', waarschuwde liberaal fractieleider Patrick Dewael. Ook de Europese aanbevelingen moet België dus toepassen. Dat niet doen zou ons land in een zeer slecht daglicht stellen, aldus de liberalen.
Maar dat ziet Di Rupo toch even anders. 'Ik behoor ook tot zij die meer Europa willen, maar dat betekent niet dat de Europese Commissie zomaar even voor alle Europese burgers gaat beslissen', counterde hij. 'Een richtlijn is een richtlijn die verplicht moet worden omgezet, een verordening is een verordening die moet worden toegepast en een aanbeveling is een aanbeveling', onderstreepte de premier.
Tegelijk drong hij aan op realiteitszin. 'Elke collega-regeringsleider heeft ook een nationale realiteit, daar kan je niet omheen', klonk het. 'We moeten de politieke moed hebben om een lijst te maken met wat mogelijk is', ook rekening houdend met de binnenlandse beperkingen van de verschillende lidstaten.
'Los van elk politiek standpunt hoop ik in elk geval dat de Duitse bondskanselier een lang leven beschoren is', zei hij nog met een knipoog naar de uitspraak van Angela Merkel. Zij stelde volgens aanwezigen op een besloten vergadering dat Europese obligaties er niet zullen komen 'zolang ik leef'.
De lonen van oudere werknemers zijn te hoog, waardoor ze bij herstructureringen sneller ontslagen worden. Daarom wil federaal minister van Werk Monica De Coninck samen met de sociale partners bekijken wat men daaraan kan doen. Dat zei ze gisteren bij de voorstelling van het jaarverslag 2011 van de Hoge Raad voor de Werkgelegenheid.
Dat jaarverslag leert ons dat de werkgelegenheid vorig jaar verder toenam met 62.000 jobs. Voor dit en volgend jaar wordt een verdere toename met 14.000 respectievelijk 17.000 jobs verwacht. Toch nam als gevolg van de toename van de beroepsbevolking ook de werkloosheid toe. Dat zal ook dit en volgend jaar zo zijn.
Langer werken
De tewerkstellingsgraad bij 55-64-jarigen is met 38,7 procent nog altijd laag. Opvallend hierbij is dat Brussel (45%) beter scoort dan Vlaanderen (38,9%) en Wallonië (36,9%). Vooral lager geschoolden haken sneller af, vaak al vanaf hun 50ste.
Wil men de mensen langer aan het werk houden, dan moet men de regelgeving verstrengen. Dat is al voor een stuk gebeurd (brugpensioen vanaf 60, vervroegd pensioen vanaf 62 plus een loopbaan van 40 jaar). Maar volgens de Hoge Raad moet de regering-Di Rupo nog een stap verder gaan.
Hoge lonen
Er moet ook iets gedaan worden aan de hoge lonen van de oudere werknemers - in het bijzonder de bedienden. Een 60-jarige bediende verdient gemiddeld 4.500 euro bruto. Minister van Werk Monica De Conick vindt dat de sociale partners dat probleem zouden moeten bekijken. Het laatste loon moet niet noodzakelijk het hoogste loon zijn, vindt ze: Waarom niet wat meer loon bij het begin van de carrière en wat minder op het einde?
Niet-betaalde boetes zullen verrekend worden in de afrekening van de personenbelasting
De fiscus kan vanaf 1 januari 2013 zelf onbetaalde boetes innen via de belastingen, zonder tussenkomst van een politierechter. De nieuwe regeling moet de procedure een pak korter maken, het gevoel van straffeloosheid verminderen en de politierechters ontlasten. Dat zegt Francis Adyns van de Federale Overheidsdienst Financiën.
"Op dit moment krijgt wie een verkeersboete niet betaalt, een herinnering. Wie halsstarrig weigert te betalen, ontvangt vervolgens een uitnodiging zich aan te bieden op het commissariaat en moet daarna verschijnen voor de politierechter. Pas na de veroordeling door de politierechter, komt de boete bij ons terecht", zegt Adyns.
Procedure aanzienlijk korter Maar daar komt vanaf januari 2013 verandering in. "Wie na 30 dagen de boete niet heeft betaald of betwist, komt nu onmiddellijk bij de fiscus terecht. Veroordeling door de rechtbank is dus niet meer nodig." Dat moet de procedure aanzienlijk korter maken.
Verrekend Op de belastingaangifte zal daarover niets terug te vinden zijn. Wel is het zo dat dit verrekend zal worden in de afrekening van de personenbelasting. "Ongeveer de helft van de mensen trekt bij die afrekening geld terug. Zien we nu echter dat een persoon die 1.000 euro terugkrijgt nog een uitstaande boete heeft van 100 euro heeft, dan zal die persoon in kwestie maar 900 euro van de belastingen terugkrijgen." Voor hoeveel geld de FOD daardoor meer boetes zal innen, is niet duidelijk. Maar doordat een veel groter segment boetes sneller zal worden terugbetaald, zal dat ongetwijfeld meer ontvangsten opleveren".
Internationale winkelketens lijken overal hetzelfde, verkopen overal dezelfde producten maar de prijzen zijn dat allerminst. Dat blijkt uit een onderzoek van Test- Aankoop. Conclusie: de Belg shopt zelden het voordeligst. Het verschil kan oplopen tot wel 37 procent.
Consumentenorganisatie Test-Aankoop vergeleek de prijzen van meer dan 5.000 producten van 17 winkelketens en stelde vast dat de ketens meestal het goedkoopst zijn in hun thuisland. En aangezien België weinig ketens heeft, ligt het resultaat voor de hand: België komt zelden als voordeligste uit de bus. Vooral voor fastfood, cosmetica en sommige kledingmerken moeten Belgen heel wat dieper in hun portefeuille tasten.
Wie de komende weken met vakantie gaat, kan alvast in Portugal en Spanje zaakjes doen. Maar dat geldt alleen voor toeristen. Rekening houdend met de lokale inkomens zijn Spanje en Portugal wel erg duur. Wie in de buurt van de grens woont, doet er goed aan af en toe eens over de grens te kijken.
Test-Aankoop geeft geen oorzaken voor de prijsverschillen. Het onderzoeksbureau AD Little deed dat onlangs wel en vond vier belangrijke oorzaken: de arbeidskost ligt in België 9 tot 26 procent hoger, de btw ligt in België 1,4 tot 2 procent hoger dan in de buurlanden, strikte reglementeringen zorgen voor extra kosten en internationale leveranciers rekenen andere prijzen per land
"Mijn boodschap aan de kandidaten is: maak tegenover de kiezer geen loze, onbetaalbare beloftes. Nieuwe gemeentebesturen plannen best geen al te grote projecten." Die oproep tot voorzichtigheid heeft Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Geert Bourgeois dinsdag gericht tot alle politieke partijen nadat Belfius zijn jaarlijkse studie over de toestand van de gemeentefinanciën bekend had gemaakt.
De financiële en economische crisis heeft sporen nagelaten in de financiën van de gemeenten. De ontvangsten zijn in de aflopende bestuursperiode 2007-2012 weliswaar toegenomen maar niet in verhouding tot de uitgaven.
Samen hebben de gemeenten voor de begroting 2012 een gezamenlijk tekort van 374 miljoen euro laten optekenen. Twee jaar geleden lag dat tekort nog op 98 miljoen euro maar in 2011 was het al gestegen tot 282 miljoen euro.
Opvallend is hoe vooral de Vlaamse gemeenten in de rode cijfers duiken. Dit jaar loopt het gezamenlijk begrotingstekort op tot 355 miljoen euro. Dit betekent dat zeven op de tien Vlaamse gemeenten met een tekort worstelen.
Peeters: "Draagvlak voor onderwijshervorming brokkelt af"
"In het regeerakkoord staat dat er een breed draagvlak moet zijn voor een onderwijshervorming en ik stel vast dat dat aan het afbrokkelen is." Dat zei Vlaams minister-president Kris Peeters dinsdag in De Ochtend op Radio 1.
Peeters reageerde op de discussie rond de vooropgestelde hervorming van het secundair onderwijs. Regeringspartij N-VA liet maandag tijdens een persconferentie weten niet achter de visienota van minister Pascal Smet (sp.a) te staan.
'Discussie moet binnenskamers'
De minister-president dringt er op aan het debat nu tot de Vlaamse regering te beperken. "Ik heb niets tegen discussie, maar het is belangrijk dat die zich in de schoot van de regering ontwikkelt."
Volgens Peeters is dat nog niet gebeurd. "Dit debat is nog niet gevoerd in de regering. Het is dus ook geen hommeles, want het dossier is nog niet aangekaart. De scholen en leerkrachten worden nodeloos ongerust gemaakt."
Toch moet de Vlaamse regeringsleider vaststellen dat het draagvlak voor de hervorming afbrokkelt. "In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen nemen de zenuwachtigheid en profileringsdrang met de dag toe. We moeten zorgen dat die drang bepaalde limieten niet overschrijdt."
Rik Torfs
Over Rik Torfs, die in Humo opnieuw kritiek uitte op CD&V, is Peeters kort. "Het gaat niet op om om de zoveel tijd een berichtje in de wereld te sturen, hij moet dat op het partijbestuur zeggen. Hij moet nadenken over zijn eigen positie in de partij."
Turtelboom moet in drie jaar tijd hele strafprocedure hervormen
Turtelboom moet in drie jaar tijd hele strafprocedure hervormen
Minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open Vld) wil een Commissie van Deskundigen oprichten om in drie jaar tijd de hele strafprocedure te herzien. Dat moet door de nieuwe Europese regels over bijstand aan verdachten. Dat zei ze zopas in de Kamercommissie Justitie, waar ze verslag uitbracht van de Europese Raad van Ministers van Justitie vorige week.
De Europese Commissie wil dat dat iedere verdachte recht heeft op bijstand door een advocaat tijdens àlle verhoren bij àlle misdrijven. In België kan dit alleen bij het eerste verhoor en het moet niet bij verkeersmisdrijven. Van de Europese Commissie mag de advocaat ook met zijn cliënt overleggen zolang hij wil, in België slechts een half uur. Van Europa mag de advocaat in verhoren vragen stellen en zelf antwoorden, in België niet. De Europese Commissie stoomde hierover een ontwerprichtlijn klaar.
Turtelboom zegde dat de Europese Commissie over haar ontwerprichtlijn nu onderhandelingen wil beginnen met het Europees Parlement. Die moeten rond zijn tegen het einde van dit jaar, zodat de richtlijn dan definitief wordt. Daarna krijgen de lidstaten van de Europese Unie drie jaar de tijd om hun rechtssysteem aan te passen aan die richtlijn.
Enorme budgettaire gevolgen
Turtelboom: "Ik heb aan de Europese Commissaris voor Justitie, Viviance Reding, gezegd dat deze richtlijn voor ons veel te ver gaat. Ze heeft enorme budgettaire gevolgen en bovendien moeten we onze hele strafprocedure herzien. Ik heb ook een overgangstermijn van vijf jaar voorgesteld in plaats van drie, maar Reding drukte mij op het hart dat dit voor het Europees Parlement absoluut onhaalbaar is. Drie jaar is het maximum".
De justitieminister zegde dat we dus onze hele strafprocedure zullen moeten hervormen in drie jaar tijd! "Daarom heb ik hulp gevraagd van deskundigen en universiteitsprofessoren. Het NICC (Nationaal Instituut voor de Criminologie en de Criminalistiek) moet samen met de Universiteit van Luik tegen september een studie maken van ons systeem van gratis rechtsbijstand en de gevolgen die dit soort veranderingen daarvoor kunnen hebben".
Spanje, Italië, Portugal en Letland vonden het voorstel van de Commissie ook niet goed: ook zij meenden dat het toepassingsgebied te ruim was. Frankrijk vond dan weer net als België dat de termijn van drie jaar om de richtlijn om te zetten in het eigen rechtssysteem te kort was. Maar uiteindelijk bleven alleen nog België, Estland en Portugal kritisch voor het voorstel van de Commissie. Nederland en Luxemburg steunen de Commissie en ook Engeland zou willen meedoen.
Volgens een peiling die de Katholieke Hogeschool Kempen in opdracht van Gazet van Antwerpen bij de Geelse bevolking uitvoerde, haalt N-VA bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober maar liefst 41 procent van de stemmen.
Dat brengt de partij op zestien zetels, amper één zetel verwijderd van de absolute meerderheid. N-VA scoorde bij de vorige verkiezingen in 2006 niet eens genoeg om één verkozene naar de gemeenteraad te sturen.
De CD&V, die bij de vorige verkiezingen meer dan de helft van de stemmen won en twintig zetels veroverde, houdt volgens de peiling nog maar 25 procent van de stemmen over. Die zijn goed voor nog negen zetels. Maar ook oppositiepartijen sp.a, Groen en Vlaams Belang verliezen zetels aan N-VA.
36 procent van de respondenten in de bevraging deelde mee nog niet te weten op welke partij zij in oktober willen stemmen, of dat niet te willen meedelen.
"Als ik voel dat er na de gemeenteraadsverkiezingen bij CD&V nog altijd geen interesse is voor inhoudelijke vernieuwing, dan ben ik weg. Want dan heb ik daar geen enkele rol meer te spelen." Dat zegt CD&V-senator Rik Torfs in een interview met het weekblad Humo.
In het interview stelt Torfs dat hij zich voornamelijk bij CD&V heeft aangesloten in de hoop die partij te kunnen vernieuwen. "De enige reden dat ik vandaag in de Senaat blijf, is om het ándere werk te doen: om de vernieuwing van mijn partij aan te pakken", stelt hij in het interview. "Want die Senaat, zeker zoals ze hem in 2014 willen hervormen, wordt een compleet zinloze instelling."
Torfs verwijt zijn partijgenoten dat ze niet op lange termijn denken, hoewel CD&V steeds verder wegzinkt in verkiezingsuitslagen en peilingen. "Zo is het in de Kerk gegaan en hetzelfde gebeurt nu met de politieke partijen: de hervormingen worden altijd maar uitgesteld en straks, als het te laat is, kan niemand nog iets wezenlijks ondernemen. Ik vrees echt voor dat scenario."
De senator wijst erop dat een aantal zusterpartijen van CD&V al verdwenen zijn: "In Italië bestaat Democrazia Cristiana niet meer, in Nederland zit het CDA tussen hangen en wurgen."
CD&V staat in België echter niet alleen met zijn problemen, ook de PS is in de visie van Torfs een vreemde partij voor de Vlamingen. "Als Di Rupo vijftien burgemeesters bijeenroept om de veiligheid in de steden te promoten, is dat een typisch Frans initiatief. Zo'n grote conferentie waar iedereen gewichtig zit te doen achter een groot bureau en een glas water. De Vlaming vindt dat onzin. Je kan toch onmogelijk om de vaststelling heen dat Elio Di Rupo voor veel Vlamingen de premier van een vreemd land is?"
N-VA presenteert alternatief voor onderwijshervorming
N-VA presenteert alternatief voor onderwijshervorming
Regeringspartij N-VA heeft maandag haar visie op het Vlaamse onderwijs voorgesteld en die verschilt danig van de conceptnota die Onderwijsminister Pascal Smet (sp.a) hanteert. Volgens N-VA is er geen radicale omslag nodig, het onderwijs presteert goed en moet enkel worden bijgestuurd waar nodig.
"De opleiding van onze jongeren is te belangrijk om mee te experimenteren", stelt Vlaams fractieleider Kris Van Dijck duidelijk.
Geen brede eerste graad
Tegen 2014 wil Pascal Smet (sp.a) het secundair onderwijs in het nieuw zetten. De belangrijkste elementen van zijn plan zijn de invoering van een brede eerste graad, die leerlingen voorbereid op een uitgestelde studiekeuze, en het afschaffen van de opsplitsing tussen ASO, TSO en BSO.
Net die twee punten ziet N-VA anders. "Er is niets mis met de verdeling tussen Algemeen, Technisch en Beroeps Secundair Onderwijs", zegt Kris Van Dijck. "Zolang de drie maar evenwaardig worden behandeld. We kunnen die benamingen wel afschaffen, maar de perceptie zal blijven."
Technische vakken in basisonderwijs
Dat vindt N-VA jammer, want onze maatschappij heeft nood aan alle profielen. "Daarom pleiten wij ervoor al in het basisonderwijs technische vakken te onderwijzen, zodat de vooroordelen verdwijnen en leerlingen geprikkeld worden om later een technische richting te kiezen."
Een goede begeleiding in het basisonderwijs maakt volgens N-VA ook de brede eerste graad, zonder studiekeuze, overbodig die Pascal Smet voorstelt.
Overleg
Toch gelooft de partij nog in het overleg met de minister van Onderwijs. "2014 is nog ver", besluit Van Dijck. "Er is nog een vergelijk mogelijk, voor of na de gemeenteraadsverkiezingen."
Antwerps burgemeester Patrick Janssens (sp.a) mikt bij de verkiezingen dit najaar met zijn stadslijst opnieuw op 35 procent. Dat zei hij zondag in het VRT-programma 'De Zevende Dag'. "Oktober is nog heel ver weg en de prijzen worden aan de meet pas uitgedeeld", reageerde hij op de peilingen die de N-VA van Bart De Wever tot wel 43 procent toedichten.
"Mijn prognose voor de stadslijst is terug ongeveer 35 procent, zoals vorige keer", liet Janssens zich ontvallen. "Omdat onze peilingen vergelijkbaar zijn met die van 2006 een paar maanden voor de verkiezingen en omdat ik dezelfde sfeer voel bij de mensen. Maar ik weet natuurlijk niet wat het cijfer zal zijn van de andere partijen en ben ook absoluut nog niet zeker dat we onze ambities zullen waarmaken."
Janssens bundelt op 14 oktober de krachten op een stadslijst met CD&V en enkele onafhankelijken. Over een mogelijk voorakkoord met nog andere partijen bleef hij wat mysterieus. "Neen, neen, neen. En ik praat daar ook niet over met andere partijen", stak hij van wal. "Maar het probleem is: als ik dat wel zou gedaan hebben, dan zou ik het toch niet bekennen hier. We hebben het niet gedaan en anders zou ik het ontkennen."
Tot slot gaf Janssens de Antwerpenaren nog de raad hun keuze te maken op basis van de verwezenlijkingen uit het verleden. "Als je wil weten wat Patrick Janssens zal doen na 2012, moet je kijken naar wat hij gedaan heeft de voorbije zes jaar. Als je wil weten wat Bart De Wever zal doen na 2012, dan moet je ook kijken naar wat hij de voorbije zes jaar gedaan heeft", aldus Janssens. "De Antwerpenaar is slim genoeg om die afweging te maken."