Het spoorverkeer leek dinsdagmorgen aanvankelijk weinig hinder te ondervinden van het extreme winterweer, maar al snel doken berichten op over problemen met ondergesneeuwde wissels en gebarsten bovenleidingen. Verschillende locomotieven kregen ook af te rekenen met technische problemen. Alle sneeuwploegen van de NMBS rukten uit, maar dat leek weinig uit te halen.
Amper treinen in Brussel
De problemen waren het zwaarst op de Brusselse Noord-Zuidverbinding, de flessenhals van het Belgische spoorwegnet. Negen op de tien treinen kwam met vertraging aan in de hoofdstad. In de loop van de voormiddag raakten de stations zo verzadigd dat beslist werd om het verkeer even helemaal stil te leggen.
'Tussen 10 uur en 11.30 uur was de situatie op de Noord-Zuidverbinding in Brussel het ergst', zegt Infrabelwoordvoerder Frédéric Petit. 'De stations Brussel-Zuid en Brussel-Noord waren overbezet. Op het traject voor Brussel liepen treinen vertragingen op tot een uur. Door de overbezetting van de Noord-Zuidverbinding kwam daar nog eens 30 minuten tot 1 uur bij.'
Sinds 11.30 uur verloopt het verkeer in Brussel volgens Petit weer vlotter. 'Eerder op de dag stonden de treinen daar aan te schuiven om de tunnel in te rijden, en zo kregen we een cumulatie aan vertragingen.'
'Ook moeizame avondspits'
'We worden vandaag echt geconfronteerd met uitzonderlijke omstandigheden', zegt Petit. Hij verwacht ook dat de avondspits bijzonder moeizaam zal verlopen. 'Reizigers zullen vanavond rekening moeten houden met vertragingen en afgeschafte treinen, maar Infrabel stelt alles in het werk om de reizigers in deze uitzonderlijke omstandigheden toch weer thuis te krijgen. Er is extra personeel opgeroepen', klinkt het.
Chaos in Gent-Sint-Pieters
Ook in het station Gent-Sint-Pieters heerst dinsdag chaos. Op een bepaald moment stonden tientallen mensen in de inkomhal naar het grote aankondigingsbord te kijken, maar daar stond maar één trein op. Treinbegeleiders wisten zelf niet hoelang de problemen nog zouden aanslepen. Er werden flesjes water uitgedeeld aan gestrande reizigers.
Ondergesneeuwde wissels in West-Vlaanderen
In West-Vlaanderen en Henegouwen zorgen ondergesneeuwde spoorwissels voor heel wat hinder. In de regio Kortrijk en op de lijn Moeskroen-Doornik zijn een paar wissels geblokkeerd door sneeuw en ijs. Door de felle wind hoopt de sneeuw zich op tussen de wissels', zegt Thomas Baeken. Op de lijn Moeskroen-Doornik is er maar één spoor ter beschikking en rijdt maar één treindienst, namelijk Moeskroen-Schaarbeek'.
Geen verkeer tussen Schellebelle en Dendermonde
Door een gebarsten bovenleiding is er sinds 9.30 uur geen spoorverkeer meer mogelijk op lijn 53 tussen Schellebelle en Dendermonde. Op het traject stond er even een trein met passagiers stil, maar die kon opnieuw vertrekken en liep 25 minuten vertraging op. De andere treinen op lijn 53 (Mechelen-Brugge) via Dendermonde, worden omgeleid op drie andere lijnen. De NMBS heeft vervangende bussen opgeroepen tussen Dendermonde en Schellebelle, maar het is door het noodweer niet duidelijk wanneer die ingezet kunnen worden.
Snelheidsbeperking voor HST
Ook op de hogesnelheidslijnen zijn ernstige vertragingen. Er geldt een snelheidsbeperking tot 160 kilometer per uur. Dat is een halvering van de normale toegelaten maximumsnelheid van 300 kilometer per uur.