Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers.
Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd.
De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen.
Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen.
Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
27-12-2006
Emile Braunplein in het jaar 1958
Verkeerschaos ter hoogte van het Belfort. Nu ondenkbaar geworden, maar in het jaar 1958 dagelijkse kost. Daartussen de 3-assers 364 en 369. (foto dankzij Erik De Keukeleire)
In het Tijdschrift voor Industriële Cultuur (TIC) uitgave VIAT (MIAT, Museum voor Industriële Archeologie en Textiel) te Gent van september 2004 vond ik deze merkwaardige foto, genomen in het jaar 1968 aan het Sint Annaplein te Gent. U ziet het wachthuisje met enkele "wachtenden". De jonge snaak onder het gele pijltje is uw dienaar die toen 17 jaar was... Vanzelfsprekend wou ik de originele foto in mijn bezit. Het lukte... (Foto Roger Bastaens via Freddy Coussens, waarvoor grote dank)
Aan de Hoogstraat vindt men nog het tractiestation dat nu stroom levert aan de trolleybussen. Bovenaan in de gevel ziet men duidelijk de MIVG inscriptie. Vandalen halen dagelijks stukjes weg van de "De Lijn" sticker, waaronder het oude handgeschilderde MIVG-logo te voorschijn komt. Het tractiestation noemt "Guislain", naar het beeld van Dr. Guislain dat aan het begin van de Begijnhoflaan staat. Op die plaats stopt ook lijn 4. Dit kruispunt is ook bekend als de "1000 vuren", een verwijzing naar een grote winkel uit de jaren '60 met die naam destijds gevestigd aan de overzijde van de straat.
Achteraanzicht van de oude MIVG PCC 51 aan het kruispunt Veldstraat-Koophandelsplein. Bemerkt de blauwe en gele kleuren die vanonder het reclame-jasje steken.
Gisteren, 15 november 2006, reden op de lijn "2" (21 of 22) twee PCC's met hun oud blauw/gele jasje bedenkt door reclame: hier een foto van de 51 aan de halte Zonnestraat.
En ja hoor, de Gentse oude 3-asser bestaat ook in schaalmodel. Via via kwamen we te weten dat er in Brugge een proffessionele bouwer is van miniaturen. De heer Jean Herckens maakt de 3-asser (versie nummer 345), de PCC van Gent, de Gentse stadsbus en ook het model van de tram van de buurtspoorwegen die door Gent spoorde. Ook de "Hermelijn" bestaat reeds in miniatuurversie. Alle versies rijden echt! Pittig detail: bij de 345 zit een blaadje met rolfilmaanduidingen. U kiest dus op welke lijn uw miniatuur 3-asser rijdt... We kunnen dan ook sterk een bezoekje aanbevelen aan de link bij "mijn favorieten" over "Mini train Expo" te Blankenberge (station). Daar zijn ook de modellen te koop. Kostprijs voor de 3-asser is 550. Indien je hem wil zonder motor mag je er 75 van aftrekken. De tram wordt prachtig gepresenteerd. Naast dit bericht en volgende krijgt u een indruk hoe men oog heeft voor detail bij de afwerking van deze tram. De motor drijft zelfs de 2 zwenkassen aan. In totaal dus 3 aandrijvingen via wormwiel. Veel plezier bij het bezoek aan de site en aan de tentoonstelling te Blankenberge. (met dank aan Pascal Galle)
Nog een zicht van het ongeval op 26 september 1966. Merkwaardig is dat én de 339 én de 216 tot op heden bewaard gebleven zijn. De 216, destijds gebruikt als werfwagen voor de spoordienst werd enkele jaren geleden in zijn oorspronkelijk jasje als "zomertram" hersteld (zie hierboven in deze blog) en was te bewonderen op de viering van "100 jaar electrische tram" te Gent in 2004. (foto via Erik De Keukeleire)