MIVG
Foto

MIVG: Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer Gent.

Foto



Inhoud blog
  • 150 jaar tram te Gent (vervolg)
  • 150 jaar tram te Gent (vervolg)
  • 150 jaar tram te Gent
  • Over 150 jaar tram
  • Nog meer oude foto's

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Foto

    Mijn favorieten
  • De Lijn
  • Forum over trams en smalspoor (Franstalig)
  • Trams en trolleybussen door André Corteil
  • Richard Vinck's website over trams en bussen
  • Transport, toerisme, ontspanning (TTO Noordzee)
  • "Allemaal busjes" door Anja en Dennis
  • 100 Jaar electrische tram foto + video door André Corteil
  • Keith Ward's site over de trams van Gent en Antwerpen
  • Geschiedenis van het Gentse openbaar vervoer door Erik De Keukeleire
  • Mini train expo te Blankenberge (station) met Gentse 3-asser

    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per week
  • 10/06-16/06 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 15/03-21/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 09/09-15/09 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 09/04-15/04 2018
  • 17/07-23/07 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 08/08-14/08 2016
  • 09/11-15/11 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006


    Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
    Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers. Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd. De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen. Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen. Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
    05-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De blauw/gele PCC's

    Ditmaal terug een reeks foto's van de blauw/gele PCC tramrijtuigen



















    05-03-2021, 15:30 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    26-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.378

    In  vorige bijdragen, toonden we u reeds foto's over de 3-asser 378 die gerestaureerd zou worden.
    Na het gedeeltelijk ontmantelen in Gentbrugge werd het motorrijtuig overgebracht naar De Panne, waar het nu reeds geruime tijd staat te pronken.
    Er werd gekozen voor de na-oorlogse versie eind jaren '40, begin jaren '50. Let op het verschil van breedte van  de ramen: in plaats van 4 gelijke, zijn er nu 2 kleinere + 2 grotere. Dit heeft te maken met de binneninrichting: verdeeld in 2 compartimenten met in  het midden een schuifdeur.
    Ook  de lijnfilm is niet te vinden: wel een geperforeerde ronde schijf met lijnnummer. Door de perforatie kon deze plaats verlicht worden in het donker.
    Een terechte pluim  voor Achiel Ryckaert en zijn team medewerkers!





    26-12-2020, 13:54 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    14-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nostalgie

    Nogmaals gevonden:  beelden over onze Gentse gele 3-assige trams:



















    14-12-2020, 11:14 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    12-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oude beelden uit Gent

    Na een tijdje van afwezigheid, zijn we terug met enkele archieffoto's van de vzw "ETG".
    Geniet van deze pure nostalgie.



















    12-12-2020, 11:52 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:ETG, TTO Noordzee, MIVG, META
    25-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog enkele beelden uit het verleden

    Vandaag kunnenn we u terug enkele beelden uit het verleden aan bieden, pure Gentse nostalgie dus.

















    25-02-2020, 18:07 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    03-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog maar eens foto's uit de oude doos

    Drie foto's van de herschildering van een PCC, naar de MIVG kleuren (blauw/geel).

    Daarbij nog enkele PCC's in verschillende kleuren:



















    03-02-2020, 17:11 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    13-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 3-assige tram in Gent, vervolg


















    13-09-2019, 13:14 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 3-assige tram in Gent

    Af en toe duiken hier en daar nog oude foto's op van de 3-assige trams te Gent. Een overzicht:











    13-09-2019, 12:50 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (10 Stemmen)
    29-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's van de oude verdwenen PCC trams te Gent:

    Na een tijdje non-activiteit, zijn we trots u enkele foto's te tonen van de vroegere eerste reeks PCC voertuigen te Gent. (wordt vervolgd)



















    29-04-2019, 17:46 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    14-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dienstvoertuigen MIVG

    Na een lange tijd afwezigheid, kunnen we u vandaag enkele nieuwe foto's aanbieden. Het betreft een reeks over dienstvoertuigen alsook wagens om aan de bovenleiding te werken.



















    14-04-2018, 18:55 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    18-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondertussen ook verdwenen uit Gent
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ondertussen verdwenen uit het Gentse straatbeeld:

    18-07-2017, 16:42 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's van de blauw/gele PCC trams (nu uit circulatie)

    In onze archieven vonden we nog een reeks van de blauw/gele PCC trams met hun vier deurtjes.


    Deze zijn allemaal afgevoerd en nu rijden slechts nog PCC's rond van het type 2 (zogenaamde schildpadtrams). Feitelijk zijn deze reeks trams deze van de eerste leveringen in het jaar 1971 (zie naar het nummer van de tram, bvb 02 of 6204).


    Na de levering van een nieuwe reeks Flexity trams zullen ook deze uit het Gentse straatbeeld verdwijnen.

    We zijn dan ook verschillende fotografen dankbaar dat ze deze serie trams voor het nageslacht bewaard hebben, in het bijzonder de heer Freddy Coussens (gepensioneerd trambestuurder).



















    31-03-2017, 16:07 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    09-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Droevig nieuws

    Ons bestuurslid en ook archivaris/fotograaf van de E.T.G., de heer Erik De Keukeleire is een paar maand geleden overleden.
    Hij publiceerde tal van werken over het openbaar vervoer te Gent en van Oost-Vlaanderen.
    De heer Achiel Ryckaert die de museumtrams restaureert had enkele maanden geleden een zwaar verkeersongeval, waardoor hij nu (tijdelijk?) "out" is...
    Sowieso zijn de Gentse "old-timer" trams allemaal weg uit Gent, wat op zich een jammere zaak is. U kunt ze bewonderen tijdens de Trammelantfeesten in De Haan aan zee en op sommige trajecten rond De Panne.
    We proberen deze blog levendig te houden door in de toekomst nog foto's te plaatsen over de goede oude tijd.
    We zijn afhankelijk van derden die ons foto's doorsturen welke ze vonden in één of andere lade...
    Vriendelijke groet,

    De beheerder van dit blog.

    09-08-2016, 15:17 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (14 Stemmen)
    10-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trams in de kunst

    "Via via" kwamen we in het bezit van twee prachtige afbeeldingen van de oude Gentse 3-asser.
    Een zicht aan het Veerleplein en één aan de Limburgstraat





    10-11-2015, 14:33 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (12 Stemmen)
    16-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ook de 339 verlaat Gent

    Het zat er aan te komen: Gent is onze oude gele 3-assige trams liever kwijt dan rijk.
    Morgen (donderdag 17 september 2015) is een historische dag, nadat de 354 reeds vertrokken is naar De Panne en de 378 (in restauratie) naar de oude NMVB stelplaats te Lochristi verder onder handen gaat genomen worden, verlaat de 339 (eigendom van De Lijn) ook Gent...
    Dit is het programma:
    7u30 laden 339 Gentbrugge
    8u30 vertrekken Gentbrugge
    10u30 lossen 339 Knokke
    We zijn terug een stuk historisch erfgoed kwijt in Gent. Alles moet wijken voor het nieuwe, tja...











    16-09-2015, 17:18 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    31-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe foto's van oude Gentse trams

    Met enige vertraging kunnen we u een update geven van deze blog.
    Via onderstaande link, kunt u onze oudere Gentse trams bewonderen.
    Veel kijkplezier

    https://www.flickr.com/photos/85446707@N08/sets/72157631739494133/

    31-07-2015, 18:35 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (11 Stemmen)
    22-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drie asser 378 - update restauratie april 2015

    Aan de Gentse 3-asser 378 wordt druk verder gewerkt door Achiel.
    Ondertussen zijn het dak en een deel van de zijpanelen weggenomen om de staat van de kast na te zien.

    De binnenkant is volledig gestript en nu blijkt dat de tand des tijds heel wat schade toebracht. Bepaalde delen zijn helemaal rot of door roest aangestast. Vooral de overspanningsbogen van het dak blijken ernstig aangetast.
    Het is ook niet vanzelfsprekend om bepaalde schroeven of bouten los te maken. Veel onderdelen zitten muurvast.
    Onderstaande foto's geven u een idee van de stand van zaken van de werken die in april uitgevoerd werden:



















    22-04-2015, 14:58 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (10 Stemmen)
    04-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze vereniging in de krant

    Op vrijdag 3 april 2015 verscheen een artikel in de krantengroep "Het Nieuwsblad/De Gentenaar" om "onze" Achiel Ryckaert eventjes in de bloemetjes te zetten.
    Achiel is nu bezig met zijn 23e restauratie van een "old-timer" tram of bijwagen, tijd dus voor een reportage.
    U kunt deze lezen in de bijlage.
    Even vermelden dat we bij de restauratie rekening moeten houden met nieuwe veiligheidsvoorschriften, vooral op gebied van elektriciteit en op het aanbrengen van stickers op plaatsen waar gevaar voor asbest of stroom aan te pas kan komen.
    De foto in de krant is ook niet relevant voor onze manier van werken (geposeerd op vraag van de fotograaf).
    We houden rekening met veiligheidsnormen bij het ontmantelen en heropbouw van de tram.
    Persoonlijke bescherming is meer dan noodzakelijk, daarom is een nauwe samenwerking met "De Lijn" noodzakelijk.
    We houden er dan ook aan om "De Lijn Oost-Vlaanderen" te danken voor hun raadgevingen en faciliteiten, gezien we geen eigen ruimte bezitten om aan trams te werken.
    Tijdens de komende weken houden we u op de hoogte van onze vorderingen.





    04-04-2015, 19:12 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    03-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deel 2 van de restauratiewerken aan de 378

    Deel 2 van de werkzaamheden aan de 378:

    de ontmanteling van het koetswerk



















    03-04-2015, 18:56 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.evolutie van de restauratie van de 378

    Sinds enkele weken is er druk gewerkt aan de 378.
    Het dak werd weggenomen, de stalen constructie die het dak draagt werd eveneens verwijderd, alle zitbanken werden losgemaakt en de houten latjes die de binnenbekleding op hun plaats houdt werden uitgevezen.
    Ook de sleepbeugel werd verwijderd en de beugel zelf werd van zijn steunpunt gehaald.
    Om de staat van het houten koetswerk te controleren werd op één plaats de stalen plaat weggehaald, zodat we een zicht kregen op de te vernieuwen stukken van de koets.
    Stilaan maar zeker wordt een "blote" tram zichtbaar.
    We houden u regelmatig op de hoogte, onder meer door veel fotomateriaal.





    03-04-2015, 18:55 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!