Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers.
Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd.
De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen.
Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen.
Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
In vorige bijdragen, toonden we u reeds foto's over de 3-asser 378 die gerestaureerd zou worden. Na het gedeeltelijk ontmantelen in Gentbrugge werd het motorrijtuig overgebracht naar De Panne, waar het nu reeds geruime tijd staat te pronken. Er werd gekozen voor de na-oorlogse versie eind jaren '40, begin jaren '50. Let op het verschil van breedte van de ramen: in plaats van 4 gelijke, zijn er nu 2 kleinere + 2 grotere. Dit heeft te maken met de binneninrichting: verdeeld in 2 compartimenten met in het midden een schuifdeur. Ook de lijnfilm is niet te vinden: wel een geperforeerde ronde schijf met lijnnummer. Door de perforatie kon deze plaats verlicht worden in het donker. Een terechte pluim voor Achiel Ryckaert en zijn team medewerkers!
Na een lange tijd afwezigheid, kunnen we u vandaag enkele nieuwe foto's aanbieden. Het betreft een reeks over dienstvoertuigen alsook wagens om aan de bovenleiding te werken.
Foto's van de blauw/gele PCC trams (nu uit circulatie)
In onze archieven vonden we nog een reeks van de blauw/gele PCC trams met hun vier deurtjes.
Deze zijn allemaal afgevoerd en nu rijden slechts nog PCC's rond van het type 2 (zogenaamde schildpadtrams). Feitelijk zijn deze reeks trams deze van de eerste leveringen in het jaar 1971 (zie naar het nummer van de tram, bvb 02 of 6204).
Na de levering van een nieuwe reeks Flexity trams zullen ook deze uit het Gentse straatbeeld verdwijnen.
We zijn dan ook verschillende fotografen dankbaar dat ze deze serie trams voor het nageslacht bewaard hebben, in het bijzonder de heer Freddy Coussens (gepensioneerd trambestuurder).
Ons bestuurslid en ook archivaris/fotograaf van de E.T.G., de heer Erik De Keukeleire is een paar maand geleden overleden. Hij publiceerde tal van werken over het openbaar vervoer te Gent en van Oost-Vlaanderen. De heer Achiel Ryckaert die de museumtrams restaureert had enkele maanden geleden een zwaar verkeersongeval, waardoor hij nu (tijdelijk?) "out" is... Sowieso zijn de Gentse "old-timer" trams allemaal weg uit Gent, wat op zich een jammere zaak is. U kunt ze bewonderen tijdens de Trammelantfeesten in De Haan aan zee en op sommige trajecten rond De Panne. We proberen deze blog levendig te houden door in de toekomst nog foto's te plaatsen over de goede oude tijd. We zijn afhankelijk van derden die ons foto's doorsturen welke ze vonden in één of andere lade... Vriendelijke groet,
Het zat er aan te komen: Gent is onze oude gele 3-assige trams liever kwijt dan rijk. Morgen (donderdag 17 september 2015) is een historische dag, nadat de 354 reeds vertrokken is naar De Panne en de 378 (in restauratie) naar de oude NMVB stelplaats te Lochristi verder onder handen gaat genomen worden, verlaat de 339 (eigendom van De Lijn) ook Gent... Dit is het programma: 7u30 laden 339 Gentbrugge 8u30 vertrekken Gentbrugge 10u30 lossen 339 Knokke We zijn terug een stuk historisch erfgoed kwijt in Gent. Alles moet wijken voor het nieuwe, tja...
Aan de Gentse 3-asser 378 wordt druk verder gewerkt door Achiel. Ondertussen zijn het dak en een deel van de zijpanelen weggenomen om de staat van de kast na te zien.
De binnenkant is volledig gestript en nu blijkt dat de tand des tijds heel wat schade toebracht. Bepaalde delen zijn helemaal rot of door roest aangestast. Vooral de overspanningsbogen van het dak blijken ernstig aangetast. Het is ook niet vanzelfsprekend om bepaalde schroeven of bouten los te maken. Veel onderdelen zitten muurvast. Onderstaande foto's geven u een idee van de stand van zaken van de werken die in april uitgevoerd werden:
Op vrijdag 3 april 2015 verscheen een artikel in de krantengroep "Het Nieuwsblad/De Gentenaar" om "onze" Achiel Ryckaert eventjes in de bloemetjes te zetten. Achiel is nu bezig met zijn 23e restauratie van een "old-timer" tram of bijwagen, tijd dus voor een reportage. U kunt deze lezen in de bijlage. Even vermelden dat we bij de restauratie rekening moeten houden met nieuwe veiligheidsvoorschriften, vooral op gebied van elektriciteit en op het aanbrengen van stickers op plaatsen waar gevaar voor asbest of stroom aan te pas kan komen. De foto in de krant is ook niet relevant voor onze manier van werken (geposeerd op vraag van de fotograaf). We houden rekening met veiligheidsnormen bij het ontmantelen en heropbouw van de tram. Persoonlijke bescherming is meer dan noodzakelijk, daarom is een nauwe samenwerking met "De Lijn" noodzakelijk. We houden er dan ook aan om "De Lijn Oost-Vlaanderen" te danken voor hun raadgevingen en faciliteiten, gezien we geen eigen ruimte bezitten om aan trams te werken. Tijdens de komende weken houden we u op de hoogte van onze vorderingen.