De kerk viert slechts de geboortedag van twee heiligen : deze van Maria en die van Joannes-Baptista; de ware geboortedag van de andere heiligen is deze van hun wedergeboorte tot de Zaligheid; hun sterfdag voor de wereld. Begankenissen waren er op deze dag o.a. te Berendrecht, Berlare en nog op tal van andere plaatsen. Ik wil even halt houden te Dadizele in West-Vlaanderen; daar wordt de oorsprong van de godsvrucht tot Maria door een overlevering als volgt vermeld : Een rijk man had twee ossen verloren. Maria verscheen aan een kluizenaar om de rijke te melden dat hij in het bos de witte ossen zou vinden, doch er voor ene kapel moest bouwen ter Hare ere. Wanneer men de bisschop wilde verzoeken de kapel te wijden, verscheen de H. Maagd aan ene vrouw zeggende : het is nutteloos, ik zelf heb de kapel gewijd en tot teken van waarheid zult gij rond de kapel een zijde draad vinden. Deze draad was zonder einde,en, hoewel men er stukjes van aan de kranken gaf, verminderde hij niet. Men bezoekt ( of bezocht ? ) het heiligdom gedurende de octaaf en aanroept (aanriep) Maria in barensnood en ter bescherming van hagel en donder. Men doet (deed ?) den ommegang der Drie kerken : Hollebeke, Linzelle en Dadizele. In Dadizele vindt men het volgend versje :
September, die men Pietmaand heet, Dadizele op zyn beste kleedt, Kortryk, Meenen, Roeselare, gaan der te voete en te perde naar; elk met een draadje naar huis tioe keert, en Onze Vrouwe heuren geboortedag eert.
|