Vanaf vandaag en ook de komende dagen wil ik al wat vertellen over Palmzondag. Op die dag, nu aanstaande zondag dus, herinnert de Kerk ons aan de intocht van Jezus te Jeruzalem. Ter dien gelegenheid wordt er voor de hoogmis, en met een grote plechtigheid, de palmen gewijd en processiegewijs rondgedragen. Zo was het vroeger jaren althans. Men sloot(sluit) de pastoor buiten zeiden de mensen toen. Wanneer hij dan met het kruis op de kerkdeur klopte, bij het gezang van Attollite portas vestras werd hij binnen gelaten en werd er aan het misoffer begonnen. De palm werd in verschillende streken vervangen door planten die het beste aan het zinnebeeld van de hoop voldeden. In onze gewesten was dat bukshout aangezien die winter en zomer altijd groen blijft. Dat betekende ook het blijvend vurig geloof van het volk. Reeds in de 6de eeuw had de processie in Rome plaats, en in de 9de eeuw werd ze in de liturgie opgenomen. Deze processie was in de middeleeuwen zeer indrukwekkend door het mysteriespel waarover de boeken en de handvesten spraken. In die processie droeg of voerde men het beeld van Jezus op den ezel rond. Te Tienen was het vergezeld van de twaalf apostelen die barvoets mee gingen in de stoet buiten de kerk. Bij de terugkeer werd het kruis aanbeden. Ook te Hoegaarden geschiedde of geschiedt? dit en dat was een middeleeuwsch schouwspel . Het beeld was vergezeld door de apostelen, de geestelijkheid en de confreers. Na de processie werd de mis gezongen. Tijdens het verhaal van het lijden, verlieten de "apostelen" de kerk om aan te tonen dat de apostelen vluchtten wanneer de Zaligmaker aangehouden werd. Na het evangelie kwamen ze terug, gingen te offer en naderde ter H. Tafel, na de communie van de priester. Hoe het er te Antwerpen en te Brugge aan toe ging, vertel ik u morgen.
|