Pasen is geen verkerstend feest zoals sommige wel eens beweerde maar een godsdienstig feest uit het Jodendom overgegaan in het Christendom. De naam zelf is gebleven omdat hij ook voor de christen de "overgang" van de dood tot het leven betekent. Pasen herinnert de Verrijzenis des Zaligmakers. Deze dag en de gehele Paastijd (tot H. Drievuldigheidszondag) is een vreugdetijd. Pasen is een feest voor oud en jong. Hij is de verrijzenis van de ziel uit de slavenband van de zonde, het herleven van de genade door de paasbicht. Vroeger zond men peter en meter een Paasbrief zoals het de gewoonte is op Nieuwjaar, en ook toen ontving het kind een geschenk onder de vorm van een Paasbroodje. In Haspengouw gingen de werklieden van de pachthoeven vroeger op Paasmorgen de landerijen palmen. Dat bestond uit een stukje gewijde palm op de velden te gaan steken om alzo de aanstaande oogst te vrijwaren tegen wind en hagelslag. 's Middags mochten ze zich dan rond de tafel van de pachters scharen, en 's namiddags werd er lekkere koffie geschonken. Vroeger was het ook de gewoonte om op Pasen nieuwe kleren aan te doen, men moest dan op zijn Paasbest zijn. Dat gebeurde waarschijnlijk omdat het het vroeger de gewoonte was van witte kleren aan te doen als teken van vreugde. Het was derhalve de kledij van de nieuw gedoopten en van deze die, gereinigd door het vervullen van hun paasplicht, de zuiverheid van hun geweten lieten blijken. Ook op Pasen bestond er vroeger weer wangeloof. Zo deden zeelieden de belofte geen vlees te eten op Pasen ten einde van de storm bevrijd te zijn. Geen vlees eten was ook goed tegen tandpijn. Het water had bijzondere hoedanigheden, het genas, zo zei men, allerhande ziekten, en het bederfde niet wanneer het om middernacht geput werd. Men at ook eieren die op Goeden Vrijdag gelegd waren om bevrijd te blijven van tandpijn. Morgen vertel ik nog wat over tweede Pasen en Ingelmunster, tot dan ?
|