Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
07-01-2007
de kaart voor korte treinreisjes !
De KEYKAART, de kaart voor de korte ritten met de trein, is een goedkope 8 rittenkaart voor de prijs van 15 euro. Deze kaart is een jaar geldig, is niet op naam (je kan ze dus doorgeven of doorverkopen of met meerdere reizigers gebuiken). Voorwaarde is dat je één lijntje per persoon, per trajekt invult alvorens op de trein te stappen. Er is geen tijdslimiet op deze kaart, tussen stations die in een straal liggen van 15 kilometer. Bijvoorbeeld kan je met een "keykaart" reizen van Veurne naar Koksijde (3km), De Panne (6km) of (naar de andere richting) tot Diksmuide (15 km). Ik gebruik deze stations als voorbeeld, omdat ik die het best ken, en jullie geen verkeerde informatie wil bezorgen. Er bestaat trouwens een brochure met alle Belgische stations en tot waar je kan reizen met de Keykaart. Gratis te kopen in jou nabijgelegen station. Goede reis vanwege joskevermeulen...
Nee, géén trein vandaag, maar een sfeerbeeld van de winkel van Lafayette in Paris! Natuurlijk ben ik met de trein naar Parijs gegaan. Dat kan dus met de Thalys vanuit België en met de TGV in binnenlands verkeer van Frankrijk! Voor mij was het de TGV tussen Dunkerque en Paris-Nord.
Als je mijn tekst, van 24 december hebt gelezen, nog héél even dit erbij : Sam de Vriendt, de kunstschilder, die door het stadsbestuur van Diksmuide was gevraagd om een schilderij over "de grote oorlog" te schilderen, meldde achteraf, dat het stadsbestuur eigenlijk niet opgetogen was met het resultaat van hun opdracht : Diksmuide had een oorlogstafereel verwacht en géén vredestafereel! De heren, die naar het schilderij gingen kijken vonden dat de Duitse soldaat "véél te vriendelijk" leek! Hij liet hen verstaan, dat hij een "kerst"-schilderij had gemaakt, en dat hij onder geen enkel beding het schilderij zou veranderen : "hat was te nemen of te laten". Het schilderij kwam in het Diksmuids' museum terecht, en het kreeg heel wat bijval, zowel bij Belgische als Engelse en Duitse bezoekers. Uiteindelijk vonden de Diksmuidse politici toch dat ze er goed aan hadden gedaan om de schilder niet te beïnvloeden!!!
Het station van Paris Nord is voor vele landgenoten het begin van een citytrip in Parijs. Vanuit de Westhoek van Vlaanderen kan je via Lille Flandres rechtstreeks per thalys naar de hoofdstad van Frankrijk, maar je kan ook uit Duinkerke (Dunkerque) en/of Hazebrouck de rechtstreekse TGV halen naar Parijs! Hierbij het station Paris Nord, één van de zes Parijse hoofdstations! Ikzelf nam vorige vrijdag de TGV uit Hazebrouck om 7u40 en was om 20u30 terug. Parijs lag er in de zon bij en.... treinen op tijd, metro tegen 8u50 voor een dagticket : het is een prachtige dag geworden!
Heel even het goede nieuws : de spoorwegen hebben beslist om tijdens de Kerstvakantie (dus vanaf vandaag tot 7 januari inbegrepen) het SHOPPINGBILJET van 7 euro tussen twee stations in België, niet alleen gedurende de weekends te valideren, MAAR OOK OP DE WEEKDAGEN!!!! Wie eerste kas wil sporen, geeft daar slechts 10 euro voor! Concreet : je kan van Arlon sporen naar De Panne (om nu de twee uitersten te nemen) en op één dag heen en terug sporen voor 7 of 10 euro en in het weekend is die heen en terug van vrijdagavond tot zondag-middernacht geldig!
Een vriend van mij was vorige week in Groningen. Met de trein geweest! Tijd om eens het oude - en vorige - station van Groningen op dit blog te toveren! Het station heeft honderd jaar dienst gedaan!
Omdat deze een goeie is over de spoorwegen, voor één keer een kluchtje op dit (serieuze?) blog : Een niet meer zo jonge dame zegt : "al 18 jaar zit ik op de dienst "verloren voorwerpen" van de spoorwegen, en daar zal ik waarschijnlijk ook wel blijven". Haar vriendin bevestigt met "Ik geloof ook niet dat je nog zult afgehaald worden"!! Op de foto : Nieuwpoort-stad (100 jaar geleden) - wat deden ze toen met de gevonden voorwerpen???
Verleden jaar, in september, heb ik dit blog opgestart, naar aanleiding van "open monumentendag" : In voorbereiding van een rondleiding in station Adinkerke stelde ik hier toen enkele vragen over technische termen, die ik in mijn teksten vond, en graag aan de bezoekers wou uitleggen... Toen heb ik het (on)mogelijke gedaan om het uurwerk, dat verborgen zit in de nok van station Adinkerke, terug vrij te maken, en zichtbaar uit te stallen bovenaan het station. Door toedoen van nog een collega is het eindelijk zo ver : de werken om het uurwerk te herstellen én zichtbaar te maken zijn eindelijk gestart! Eindelijk! Morgen (misschien) een foto op dit blog!
Niet vergeten : vanaf heden kan je voor 7 euro heen en terug treinen naar om het even welk Belgisch station, zogezegd om te shoppen ofte winkelen. Voorlopig alleen in het weekend en tot eind januari 2007. In eerste klas??? dan tegen 10 euro heen en terug! Tussen haakjes : naar Nieuwpoort-stad kan je niet gaan winkelen, want er rijdt geen trein meer sedert midden vorige eeuw! Bijgaande foto is dan ook al 100 jaar oud! Jammer, maar de foto vergroot niet door erop te klikken!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??