Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
16-09-2008
Stoomtrein tussen Libramont en Aarlen!
Op zaterdag 25 en zondag 26 oktober rijdt, naar aanleiding van '150 jaar spoorlijn 162' een stoomtrein tussen Libramont en Arlon. In onze stations kan, tegen de zachte prijs van 8 euro, een ticket worden aangekocht voor een rit met de stoomtrein op het traject Libramont - Marbehan of Marbehan - Arlon of de terugreis. Dit gebeurt drie keer in de ene richting en twee keer in de andere richting. De plaatsen zijn beperkt tot 400 per traject en de uurregelingen is te raadplegen in de stations. Ik beperk me hier tot de globale uurregelingen : op zaterdag zijn de ritten uit Libramont richting Arlon om 10u26, 13u49 en 17u18. Terug uit Arlon om 11u51 en 15u24 richting Libramont. Op zondag vertrek uit Arlon om 9u50, 13u09 en 16u45 richting Libramont, de terugreis is om 11u49 en om 15u18. De rit Libramont - Marbehan duurt ongeveer 22 minuten, de rit tussen Marbehan en Arlon duurt zo'n 18 minuten. De prijs van 8 euro is voor één rit met de stoomtrein (telkens met begin of einde in Marbehan) en de terugrit met de gewone trein naar het station waar je met de stoomloc vertrokken bent. Kortingen of vrijkaarten gelden hier niet, kinderen onder de 12 jaar mogen gratis mee (maximum 4 per betaald biljet) als ze geen aparte plaats opeisen of op de schoot zitten! Honden en fietsen worden niet aanvaard!! Als deze uitleg je ingewikkeld lijkt : dat is het eigenlijk niet, want in het station ligt een duidelijk vervoersplan, dus even gaat informeren!
Hiernaast de afbeelding van een der eerste lokomotieven, die reden tussen Lichtervelde en Veurne, vanaf 1858. Maar lees ook het volgende eens... Wat ik in een oude krant van 12 april 1893 heb ontdekt, tart alle verbeelding : ik citeer letterlijk en in de "originele taal" : "RAMP OP DEN YZERENWEG : 28 DOODEN" "Maendagavond, rond 9 ure, is eene wreede slachtparty gebeurd op de spoorbaan van Adinkerke naar Veurne, bij het terugkeren van den koopwarentrein naar onze statie. De schapen van den landbouwer Ryckewaert, zijne kudde, bestaande uit 80 koppen naar de hofstede wederleidende, was gekomen aan de barreel 47, welke gesloten was. De schapen gingen onder het afsluitsel door en bijna geheel de kudde was op de baan, toen de trein voorbijstoomde. De machinist, overuigd dat eeene ramp had plaats gehad, stopte onmiddellijk en vond er 28 gedoode schapen, in hun bloed badend. Twee andere die de pooten afgereden waren zijn afgemaakt geweest."
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??