Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
30-11-2007
Westhoek
Als echte Westhoeker stel ik vast dat het zuiden van deze streek weinig foto's kent op dit blog. Daarom : nu Ieper in vervlogen dagen..klikken op deze foto!!
Vanaf heden ligt de Britse hoofdstad nog slechts 1u53 van de Belgische hoofdstad!!! De Eurostar uit Brussel komt vanaf heden aan in St-Pancras-Station, in het noorden van London! Daarbij heeft dit oude station een metamorfose ondergaan, om ons te ontvangen! Er is duidelijk gewerkt om het ons comfortabel te maken. Zo kunnen wij aan de langste champagnebar een "coupke" bestellen (weliswaar tegen 7 pond per glas). Ook de rest van dit station is aangepast aan de Eurostar. Ik dacht dat de oude architectuur van St-Pancras er zou moeten aan geloven, maar niets daarvan!! Hierbij een foto van een stukje van de buitenmuur.
Beste reiziger! Hier een bericht HEET VAN DE NAALD voor wie in december en januari de Belgische trein neemt... Elk weekend van december en januari plus elke dag van de Kerstvakantie geeft de spoorweg een treinticket uit : van Uw station tot een bestemming in België HEEN EN TERUG in tweede klas voor ZEVEN euro per persoon. Misschien eens eerste kas proberen??? Dan betaal je slechts TIEN euro per ticket. Je mag dan gerust in (bijvoorbeeld) TORHOUT een ticket aankopen naar (bijvoorbeeld) MARBEHAN en je betaalt, in het weekend of in de vakantie 7 euro voor "Heen en Terug"! Je mag wel overstappen van trein naar trein, maar je mag je reis niet onderbreken. "Overstappen" is afstappen en de aansluitende trein richting je bestemming nemen, terwijl "onderbreken" betekent dat je in het overstapstation uit het station gaat, en bijvoorbeeld pas twee uur later de trein naar je bestemming nemen... Onthou de naam : SHOPPINGBILJET ! ! ! Binnenkort : wat doen als min valide of als begeleider om de trein te nemen??? Praktische tips volgen...
Het wordt wel weer tijd om oude stationsfoto's op dit blog te plaatsen! Op de spoorlijn 73 van Gent naar Adinkerke, bestond vroeger, tussen Diksmuide en Veurne, onder andere het station Kaaskerke. Hiernaast een foto uit de eerste wereldoorlog!
Op de vooravond van de Wapenstilstand, past het om even terug te zien op de graven van duizenden soldaten en burgers, die in onze Westhoek begraven liggen. Laat ook ons hen herdenken! Bijgaande foto is een historisch document van het Duits kerkhof in Esen, intussen reeds lang overgebracht naar Vladslo. Klik er eens op!
De treinen van spoorlijn 73 van De Panne over Gent en Brussel gaan over Brussel Nationaal Luchthaven naar Leuven en Landen (sinds december 2005). Op deze foto hadden ze wellicht nog nooit over Veurne of De Panne gehoord!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??