Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
27-03-2011
Families De Coninck of Lievens uit Wilrijk!
Opsporingsbericht... voor Antwerpenaren en vooral Wilrijkenaren Klik eens op de foto en hij wordt groter! Ik zoek de grote heer van de foto en de vrouw met de twee kinderen aan de hand. Van het meisje aan de hand van haar moeder heb ik een andere foto op blog "Kunstschilder G Bulcke" staan. Deze foto moet gemaakt zijn tussen 1950 en 1953.... En nu mijn verhaal : Ik herinner me nog dat mijn moeder een foto had van een jong meisje dat ik niet kende. Zij vertelde dat, tijdens de tweede wereldoorlog, haar ouders en grootouders als vluchtelingen naar de Westhoek waren afgezakt. Ik stel mij de vraag of iemand met de schaarse gegevens kan helpen om de nabestaanden terug te vinden : De vader van het meisje heette PAUL (familienaam Lievens??), hij was KLEERMAKER en was, in zijn vrije tijd, BUIKSPREKER, de moeder heette HERMINE (familienaam De Coninck??). De naam van het meisje ken ik niet meer. Er was ook nog een broer van dat meisje. In de jaren '60 had de vader (PAUL) in WILRIJK een kledingszaak of hij werkte er (denk ik). Ik meen zelfs dat er boven die zaak een molen stond. Intussen stond ik vorige week bij VTM op 'de Stip' en ik kreeg goed nieuws : het meisje/de vrouw die ik al zo lang zoek is opgespoord en ik kan haar volgende week ontmoeten! Bedankt, bloggers om te helpen zoeken. Wil je meer weten? Kijk dan nog enkele weken naar 'de Stip' op zaterdag- en zondagavond!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??