Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
12-01-2006
Autosalon...
Naar het Autosalon??? Dan toch per trein... Vanaf heden tot 22 januari gaat de "European Motor Show Brussels" door in de Heizelpaleizen. Voor de prijs van 12,90 euro en 20,90 euro, afhankelijk van de afstand per trein tot Brussel voor volwassenen; van 12,90 euro en 18 euro voor jongeren van 12 tot 26 jaar; voor de prijs van 6,5 euro voor kinderen beneden 12 jaar neem je de trein naar Brussel (heen en terug), de Metro 1a tot de Heizel (heen en terug) én de ingang tot het Salon!!
Tegen driekoningen had ik het hier over de "drinkpul" die door de werkman op de kolenkachel werd geplaatst. Hier zien we hoe dat ook effectief werd gedaan!
Dé pest bij de spoorwegen is het aanbrengen van GRAFITTI door "kunstenaars" op de treinstellen. Deze stellen overnachten of blijven gedurende het weekend ongebruikt in bepaalde stations staan! Gisterennamiddag was dat in station De Panne weer het geval : twee treinstellen "breack" stonden achteraan in de rangeerbundel geparkeerd. Deze treinen werden aangevallen door drie grafittispuiters. Door het koelbloedig en nuchter optreden van enkele bedienden van dit station, konden deze spuiters op heterdaad worden betrapt. Dit is niet ongevaarlijk, vermits deze spuiters bijna altijd in het bezit zijn van messen of dolken!! Zij werden door de lokale politie opgepakt en zij kunnen een zware straf verwachten. Jaarlijks gaan méér dan één miljoen euro verloren voor het grafitti-schoonmaken van treinen in gans België! Ik heb foto's genomen van de betrokken treinstellen in De Panne, want ik was er zélf bij toen de spuiters werden opgepakt : ik met mijn klein hartje!! Ik vind dit gespuit allerminst een kunstwerk!! (ik heb dus wél al mooie bewerkingen gezien).
Ik heb gehoord dat een "monument" van een man (letterlijk en figuurlijk) in Adinkerke is overleden! Robert Degroote, die de spoorlijn 73 heeft helpen groot brengen, is op 79-jarige leeftijd overleden. Hijzelf was bij zijn op rust stelling "premier chef-garde" bij de Spoorwegmaatschappij. Zoals het een "groot mens" past, is hij in alle intimiteit begraven! Méér dan tien jaar geleden heeft hij mij tal van historische documenten over "de yzerweg" bezorgd. Hij wist te zeggen dat deze documenten niet mochten verloren gaan, en beter bij "Trekhaak 73" hoorden, waar die gegevens voor het nageslacht behouden zouden blijven!! Dank U wel, Robert!
Een lamp, een fles of drinkpul en een zatte of kom... misschien niet hét beeld dat jij van driekoningen hebt?? Maar vergeet niet dat dit vroeger de ingrediënten van de "spoorman" waren, in koude of in warme dagen. De drinkpul werd... op de kolenkachel warm gehouden, of zo dicht mogelijk tegen de oven van de locomotief!!! Morgen komt de loco type 62 aangebold...
Eindelijk hier terug... Internet én telefonie waren 6 dagen buiten strijd en wegens de "snelheid" van taxipost (die een stukje moest leveren) en telenet. We zeggen en schrijven 2006... Maar vanaf vandaag werken we verder aan dit blog... Meteen is locomotief type 38, van 1920 aan de beurt : maximum snelheid 70 km/uur en zijn eigen gewicht bedroeg 75 ton!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??