Sélim
Sélim, geachte toehoorders, kwam uit een ander tijdperk, een tijdperk waar toen op de vaderlandse (FR/VL) tv-schermen nog plaats was voor deftige programma's. Soaps en eeuwig durende “humoristische” weekendshit à la Kampioenen moesten nog worden uitgevonden. Nu krijg je avond aan avond “duiding” in je maag gespritst – een ander woord voor eindeloze bakerpraatjes van wat moet doorgaan als onze politieke elite.
Sorry mannekes, ik ben te oud geworden om daar nog langer dan vijf minuten van mijn stilaan kostbare tijd aan te besteden.
Anderzijds, ik moet daar niet flauw over doen, is het aanbod, met dank aan digitale tv, zodanig groot geworden dat je in feite niet weet waar eerst te kijken. Geen idee hoeveel zenders er nu uiteindelijk op de kabel zitten, terwijl je van die zestig of meer stations er hooguit een stuk of vijf-zes zijn waar je al eens op afstemt. Vaste nieuwsuitzendingen sla ik sowieso over, internet geeft je à la minute meer accurate informatie en je hoeft die voorgekauwde regeringsmededelingen van de staatszenders niet langer te slikken.
Een week of twee geleden kwam ik al zappend terecht op “la Trois” – vermoedelijk een afspinsel van de RTBF – en goed voor zegge en schrijve 2% (jep, twee hele percenten) van de kijklustigen.
Zelfs daar wisten de marketeers het volgende bij te verzinnen: “La Trois propose une programmation très différente de celle de ses deux grandes soeurs de la RTBF. Chaîne "intelligente" et ciblée, centrée sur la culture et la jeunesse en nog wat blabla.
Als je dat niet gelooft maken ze je wel wat anders wijs.
De RTBF had een ongeëvenaard programma op de donderdagavond na de film: le Carousel aux Images met de onvergetelijke Sélim Sasson, kunsthistoricus van opleiding en dat was er aan te zien en te horen,
De grote Jean-Pierre Melville zei over hem “"Messieurs, voici le journaliste le plus intelligent que j'ai rencontré",
Het kan wel zijn dat ik nu beroep moet doen op de weinigen die nog iets weten over hoe groot le septième art wel was in die dagen. Dan heb ik het bewust niet over de broertjes Dardenne die traditiegetrouw hun jaarlijkse prijs gaan afhalen in Cannes met hun elfendertigste kitchen sink drama.
De rest komt later...
|