Er zijn nogal wat grafische technieken, die in de wereld van de beeldende
kunst worden toegepast. Ik noem er een paar:
de ets - een metalen plaat, meestal zink, wordt bedekt met een laagje was,
waarin een afbeelding wordt gekrast; door de plaat met zuur te behandelen
bijten de in de was gekraste lijnen uit; na verwijdering van de waslaag
wordt inkt aangebracht, zodanig dat die alleen in de groeven overblijft, en
vervolgens wordt in de pers de afdruk gemaakt
de droge naald - met een graveernaald (b.v. een burijn) wordt een afbeelding
in een metalen plaat (bijvoorbeeld zink of koper) gekrast, die na het
ininkten van de plaat kan worden afgedrukt; de oplage is beperkt, echter,
hoe harder de plaat, hoe groter de oplage kan zijn
de zeefdruk - de drager kan men zich voorstellen als een zeer fijne zeef; wat
moet worden afgebeeld is open, de rest is dicht: de open gedeelten laten
drukinkt door
de houtsnede - de kunstenaar snijdt alles rond de afbeelding weg, het
afdrukken kan in een pers geschieden, maar ook met de hand door met een
lepel te wrijven over het papier, dat op de in reliëf uitgesneden afbeelding
ligt
de litho, ook wel steendruk - de kunstenaar maakt met een zacht zwart potlood een tekening op de
lithosteen; door de steen met chemicaliën te behandelen hecht de inkt, die
met rollen wordt aangebracht, zich alleen aan de getekende gedeelten; een
blad papier wordt op de steen gelegd en onder grote druk met steen en al
door de pers gedraaid; met deze techniek zijn grotere oplagen mogelijk.
Gesigneerd Blad : 66,5 x 50 cm Plaat ; 22,5 x 22 cm Perfecte staat
Brigitte Coudrain: A French
etcher and painter, Brigitte Coudrain studied printmaking techniques at the
atelier and workshop of Friedlaender, in Paris. In 1955 she exhibited a series
of watercolors. By 1958, however, Brigitte Coudrain began concentrating upon
the art of etching and during this year participated in a number of major
printmaking expositions, including the Triennale Internationale de la Gravure,
Switzerland, and the Salon de Mai, France. She received an award for her
graphic art in 1959 at the Biennial de Paris.
Yannick Ballif is a French graphics artist born in Longwy but active in
the Paris area. She studied under Johnny Friedlaender and at the Ecole
des Beaux-Arts in Paris and taught from 1977 to 1984 at l'Ecole des
Arts décoratifs de Paris. Her work is represented in the Cabinet des
Estamps of the Bibliotheque nationale.
was born in 1942 in the Oise district of France. He developed an early
interest in etching while studying at the 'Peintres Graveurs' in Paris
where he found his unique and highly individual style was well suited
to the intaglio medium. The stimulus for his imagery comes from the
landscapes and seascapes of Europe and the Far East where he travels
frequently. He has exhibited throughout Europe and is especially
recognised for his shows at the prestigious Basel and Frankfurt Art
Fairs. In 1986 his exhibited at the first Art Fair in Paris devoted
exclusively to prints - FIEST. In 1986 his etchings were exhibited for
the first time at the London Art Fair where he attracted considerable
attention. This talented Frenchman's etchings are of a consistently
high quality and with his palette of muted greys blues and browns Hilon
embues his scenes with distinctly 'Northern' flavour and although his
treatment is descriptive he uses light to create 'atmosphere' - the key
element in his pictures.
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Ik zal je binnen de 24 uur antwoorden.
Een interessant adres?
Omer Coppens
Dunkerque (F), 1864 - Elsene/Brussel, 1926
Kunstschilder-graficus; leerling van de Academie te
Gent; vestigde zich in Brussel; schilderde landschappen,
marines en stadsgezichten in een poëtisch-realistische
stijl die vaak impressionistische invloeden vertoont.
Lit.:
Le dictionnaire des Peintres Belges du XIVe siècle à
nos jours, Brussel, 1994.