Karma houdt in dat je alles
ook misdragingen die je in een vroeger leven in vorm van geweld hebt begaan, op
een later tijdstip in een ander leven in vorm van geweld zult mee maken.
Actie veroorzaakt reactie.
Wat je zaait zal je oogsten.
In onze tijdsdimensie zin er
net als in andere anderen mensen van verschillende zielenleeftijden.
De zielenleeftijd verandert
echter niet mee met het verouderingsproces op aarde maar is verbonden met het
aantal incarnaties. Zo zal het zijn dat jonge mensen ondanks hun leeftijd wijs
kunnen zijn en ouderen zich gedragen zoals pubers.
De ziel heeft zoiets als
speel en leer fasen.
Al naar gelang het aantal
incarnaties toeneemt lukt het steeds beter om de testen, de proeven op te
lossen. Dan komt er een fase waarin de ziel wil testen hoe goed ze is, hoe ver
ze al gevorderd is en hoever ze de medemens kan manipuleren.
Dan gebeurt het dat ze zich
verrijken door het uitoefenen van macht en raakt ze verstrikt in een val van
leugen en intriges. Zo erg dat ze in het nauw komt en uit angst of haat ene
moord doet.
Er is in de zielensfeer een
afspraak gemaakt tussen dader en slachtoffer. Meestal is het zo dat
slachtoffers in hun ontwikkeling iets verder zijn dan de daders. Ze hebben op
hun beurt in een vorig leven een moord begaan en willen nu de rol van
slachtoffer ervaren.
Wanneer de ziel door haar
wilde heen is gegroeid zal ze minder gewelddadig worden en verandert het karma.
Zo is het dat er nu vele zielen deze ervaring van vereffening niet meer nodig
hebben.
Kleine vergrijpen worden
direct vereffend, dat wil zeggen er is bijna onmiddellijk reactie. Voorbeeld:
Wanneer je in dit leven iemand zou bestelen hoef je geen levens meer te wachten
maar wordt er meteen afgerekend.
Wanneer je iemand wil kwetsen
of belachelijk maken zal je in dit leven nog hetzelfde overkomen.
Eens dat je het principe van
oorzaak en gevolg hebt begrepen kom je in een andere fase waarbij je gedrag
wordt verfijnd.
Het slachtofferspel zal dan
op het fysieke vlak verdwijnen.
Bij de meeste mensen wordt
karma dus niet meer overgedragen naar een volgend leven. Ze ervaren de
uitwerking meteen.
Sommige mensen maken echter
gebruik van de lessen van karma om hun gedrag te kunnen permitteren. Het gaat
er uiteindelijk om zich aan hun verantwoordelijkheid te onttrekken.
Elke ziel heeft ooit eens
iemand vermoord. Herinner nog even de ziele afspraken daaromtrent.
Bij massa moorden neemt
diegene die voor zon leven kiest het schulden programma van de hele familie op
zich. Zodoende zijn alle broers en zusters van deze daden bevrijdt. Het zelfde
geld voor zelfmoord.
De aardse zienswijze is daar
omtrent beperkt. We zien alleen wat er gebeurt is, niet het waarom.
Besef wel dat zij die voor
zon leven kiezen geen gemakkelijk leven zullen hebben en graag de tijd zouden
terug draaien om hun daad ongedaan te maken.
Daarom een goeie raad kijkt
eens naar je eigen karma.
Kijk naar wat je in je vorig
leven hebt aangedaan en wat men jou nu aandoet.
Meestal helpt dit bij het
veroordelen van anderen.
Iedereen kan begrijpen dat woede en aanvallen met elkaar in verband
zijn. Minder begrijpelijk is het verband tussen woede en angst.
Woede kan zich alleen voordoen als je aangevallen wordt of aangevallen
voelt.
Besef dat je niet kan aangevallen worden.
Probeer te ontdekken dat hoe erg je je ook aan verantwoordelijkheid wil
onttrekken je de verantwoordelijkheid niet kan ontlopen.
Jaren lang heb op dezelfde manier gereageerd en altijd geweigerd van te
zien dat je het jezelf hebt aangedaan.
Woede die je overviel lokte geweld uit.
Gewelddadigheid kan alleen plaats vinden tegen het lichaam. Het ene
lichaam kan het andere vernietigen. Probeer te begrijpen dat wanneer
vernietiging niet bestaat de gene die wordt aan gevallen niet echt kan zijn.
Jou woede stelt dat je gelijk bent aan het vernietigbare. Wees dus
overtuigd van je eigen onschendbaarheid.
Probeer te herontwaken en ontdekt dat wat het ego je lat zien niet echt
is en niets te betekenen heeft.
Luister naar de stem van je hoger zelf. Stop er mee met jezelf te rechtvaardigen.
Beweeg je enkel in liefde want dat is de essentie van je wezen. Laat dan
ook de angst achterwege want daar waar liefde is kan geen angst zijn.
Niemand wordt gestraft voor zijn fouten of zonden want als dat zo zou
zijn betekent dat dat er schuld is.
Onthoudt dat elke afwijzing inhoud dat er een splitsing is van het
denken.
Wat je projecteert verstoot je, het is ene cirkel zonder einde.
Door onbewust te zijn probeer je alles buiten jezelf te houden.
Wat gebeurt er : je verstikt het geloof in je eigen gespleten denkgeest.
En het ego is zeer geslepen want het stelt dat jij beter bent dan je broeders.
Elke gedachte begint in de denkgeest van de denker. Probeer de denkgeest
terug te doen keren naar God. Dat is natuurlijk heel moeilijkvoor het ego om dat te aanvaarden. Het ego is
en blijft nu eenmaal de grote misleider.
De enige manier om vrede te kennen is vrede te onderwijzen, liefde en
dat is eigenlijk het gemakkelijkste want je bent liefde.
Het ego is wisselvallig en wispelturig en in feite afgesneden van het
hoger zelf. Het ego vindt dat aanval de beste verdediging is en maakt daarom
van het lichaam gebruik om zijn gelijk te halen.
Eerder zagen we dat het ego altijd gekoppeld is aan angst. Het sust ons
in slaap en die slaap verwekt dromen, dromen die enkel onwaarheid bevatten.
Wanneer je contact hebt met het goddelijke komt blijft er van je droom
niets meer over.
Door niet te geloven in je eigen volmaaktheid leer je jezelf steeds het
verkeerde.
Vreugde is je wezen, vreugde is eeuwig en niet gekoppeld aan tijd.
Gedaan met de nachtmerries. Dat is het verschil tussen slapen en bewust
zijn; de droom is weg gevallen.
Het is dus heel belangrijk dat je vreugde leert kennen.
Het is helemaal onbelangrijk om te leren wat je moet doen om gelukkig te
zijn. Belangrijker is dat je leert vreugde te kennen.
Stop er mee een lijstje te maken van je vergissingen.
Het is heel raar maar als je dromen verdwijnen is het ego ook verdwenen.
Denk niet dat dood de oplossing is. Dit is slechts uitstel. Enkel leven
kan je laten overwinnen.
Wanneer denkgeest instaat is om te genezen betekend dat, dat hij sterker
is dan het lichaam. Dus wanneer jij je identificeert met dat lichaam is er een
groot probleem.
Kan je zien hoe het ego het lichaam misbruikt.
Om aan te vallen, voor je genot, voor je trots. Onthoudt dat het ego
altijd een tijdelijke verbinding maakt met andere egos met oog dingen te
verkrijgen. Dit in tegenstelling met het hoger zelf dat enkel wil delen.
De Amerikaanse zanger John
Mellencamp gaf een zijn albums de titel Nothin Matters and what if it did
wat zoveel wil zeggen als niets doet er toe en wat als het wel zo was.
De Griekse wijsgeer Epictates
zei de mens wordt niet gekweld door gebeurtenissen maar door de betekenis die
hij er aan geeft.
Henry Miller de schrijver
zei: Het doel van het leven is te leven. Leven betekend bewust zijn, goddelijk
bewust.
In al deze gezegden zit veel
waarheid in mar waarschijnlijk zal de vraag nooit volledig kunnen worden
beantwoord omdat het voor iedereen verschillend is al naar gelang het niveau
waar tot men is opgegroeid. Voor sommigen is dat hun werk, hun loopbaan, hun
rijkdom. Voor anderen is dat hun gezin, hun kinderen. Voor weer anderen is het
dienenvan mensen of God. Weer anderen
beweren dat het leven geen zin heeft. Je ziet dat er verschillende meningen
zijn.
Misschien is niet zo zeer wat
wij van het leven verwachten maar wat het leven van ons verwacht.
De zin van het leven kan
alleen maar ontdekt worden door te leven en dat zal voor iedereen verschillend
zijn.
Het is in de eerste plaats
belangrijk stil te staan bij de vraag Wat is voor mij het zinvolste.
Men zegt dat vrijheid het
belangrijkste is maar is het jullie opgevallen hij weinig mensen echt vrij
zijn.
Om echt vrij te zijn moet men
constant bewust zijn zonder af te dwalen en dat bewust zijn moet het leven
voortdurend in evenwicht houden.
We zijn voortdurend gedwongen
te leven alsof het leven enige zin heeft maar er is geen enkele garantie dat het
inderdaad ook zo is.
Het kan zijn dat er jaren
lang niets opmerkelijks gebeurt en dan plots staat met voor een plotse
verandering. Op dat ogenblik rijzen er vragen.
Het hele leven lang probeert
men ons in een bepaalde richting aan te praten. Elke gedachte lek woord elke
daaddraagt bij aan de belangrijkheid
van die richting.
Het is uitermate belangrijk want
de richting die je gekozen hebt op het einde van je leven, zal bepalen hoe je
volgend leven zal zijn. Denk dus heel goed na!!!!
We zijn voortdurend gebonden
aan de wet van oorzaak en gevolg. Er zijn drie zaken die er voor zorgen dat het
leven de verkeerde kant opgaat namelijk hebzucht, woede en onwetendheid.
Wat gebeurt er werkelijk?
Deze consumptiemaatschappij laat ons ten onrechteen valse zintuiglijke bevrediging zien, een
gelukzaligheid die van buitenaf komt.
Vroeg of laat komen we tot de
vaststelling dat dit niet de zin van het leven benadert.
We weten waarom we hier zijn,
enkele en alleen om verlichting te bereiken om een te worden met onze goddelijk
oorsprong waaruit we zijn ontsproten. Het leven geeft de enige mogelijkheid om
alle ervaringen op te doen die moeten opgedaan worden om te kunnen terug keren.
Er is geen andere reden of
het is ene drogreden. Kijk naar je leven naar wat je er van gebakken hebt en
wat de resultaten zijn van het volgen van je ego.
Is dat de bevrediging die je
nodig hebt, maakt dat je echt gelukkig? Je bent immers nooit tevreden!
NEEN ! Al deze overdreven
gehechtheden en verlangens leiden tot jaloezie en angst die het leven verzieken
en het ons als maar moeilijker maken.
Confusius heeft ooit gezegd
als iemand niet tegen zichzelf zegtwat
moet ik doen, dan weet ik niet wat zo iemand moet doen.
Ga dus bij jezelf ten rade en
probeer inzicht te krijgen in de zin van je leven door van het ene moment naar
het andere te leven en verkeer zo vaak als je kan in gezelschap van gelijk
gestemde mensen.
Kijk niet naar de toekomst
want die komt nooit en laat het verleden achter je want dan kan je niet meer
veranderen.
Leer vertrouwen hebben en
laat je verlangen los.Verlangen
betekent dat je geest nooit tevreden is en een ontevreden geest maakt een
ongelukkige mens.
Wie van ons
kan zeggen dat hij zichzelf werkelijk kent? We zien van onszelf altijd het
spiegelbeeld en dan noch durven we niet in die spiegel te kijken.
Iemand die
zichzelf kent kan nooit meer dezelfde zijn.
Carl Gustav
Jung zei ooit dat iemand die naar buiten kijkt droomt en iemand die naar binnen
kijkt ontwaakt.
Veel van wat
we doen de eerste twintig jaar van ons leven is er opgericht ons los te maken
van onze ouderfiguren en een zelfbeeld op te bouwen
Soms hebben
we ons daarbij zo sterk aan ene bepaalde rol die we spelen vast gehecht dat we
gaan geloven dat we dat werkelijk zijn en wie of wat we echt zijn vergeten.
We gaan als
het ware de vraag wie ben ik uit de weg door een bepaalde identiteit te
creëren.
We willen in
ons leven van alles doen, van alles zijn, van alles doen behalve onszelf zijn.
Bewust of onbewust zijn we met van alles bezig zodat we zeker niet
geconfronteerd worden met wat we werkelijk zijn.
Elk van ons
weerspiegelt het hele universum in zich want we komen er uit voort en toch
houden we ons met onbenullige zaken uit de materiële wereld bezig goed weten
dat we dat allemaal zullen moeten achter laten.
Zelf het
meest tastbare deel van onszelf, ons lichaam verandert voortdurend en ook daar
hechten een overdreven belang aan.
Elke
ervaring, elke nieuwe dag geeft een verandering zodat nooit iets hetzelfde kan
zijn.
Waarom
vechten we tegen de stroom van het leven? Waarom voelen we ons nooit op ons
gemak. Waarom zinken sommigen van ons weg in een zware identiteitscrisis?
Het is
belangrijk om jezelf regelmatig eens door te lichten.
Als je
geestelijk, gezond, creatief en gelukkig wil leven en de oneindige rijkdommen
wil hebben en deze delen met anderen ga dan van af vandaag opzoek naar wie je
werkelijk bent.
Toen men aan de dalai lama
voeg wat de zin was van het leven antwoordde hij anderen gelukkig maken.
Wat mij betreft is geluk een
diep besef van vreugde dat open bloeit wanneer het hart en de geest evenwichtig
zijn en stabiel.
Men is tevreden, accepteert.
Het is zinloos om geluk buiten jou te gaan zoeken.
Boeddha sprak over vijf
soorten van geluk. In omgekeerde volgorde van belangrijkheid hier volgend:
geluk van het besef
van plezier
geluk van geven en
delen, inclusief zowel uiterlijke deugdzame handelingen als innerlijke
mentale toestanden en houdingen
geluk, de
innerlijke vrede en gelukzaligheid die voortkomen uit een intensief
geconcentreerde staat van meditatief bewustzijn die samengaat met
zuiverheid van geest
geluk en de
vervulling die voortkomen uit inzichtelijke wijsheid en een diepgaand
begrip
Nirwana het eeuwig
durende geluk.
Geluk
maakt deel uit van onze natuurlijke staat, die alleen verduistert wordt door
gehechtheden en verlangens die onze stralende aangeboren aard versluieren en
ons potentieel begrenzen.
Misschien beseffen we het zelf niet maar wij hebben
een aangeboren vermogen om gelukkig te zijn los van wat er ons overkomt. Jij en
alleen jij beslist of je gelukkig wil zijn of niet. Elke dag heeft een nieuw
begin. Probeer je geest te doen ontwaken voor het nu dat elk moment anders is.
Je voelt je goed wanneer de zaken blijken mee te gaan
zoals je wil maar dit soort geluk is oppervlakkig en uiteindelijk
onbevredigend. Steeds opnieuw duiken er andereverlangens je hebzucht kent geen grenzen. Die hebzucht komt voort uit
eigenwaan en egoïsme.
Er zijn mensen dienaar hun bezittingen kijken als bron van bezit. Het gaat hem niet enkel
om materiële zaken maar ook hun rol, hun status en hun uiterlijk zelfbeeld.
Men is steeds met zichzelf bezig en heeft totaal geen
aandachtvoor iets anders.De consumptiemaatschappij teert op dit misplaatste
waardesysteem. We worden gemanipuleerd om naar nog meer rijkdom en populariteit
te verlangen. De overal aanwezige reclame verschaft ons zelfs een model voor
gelukkig gedrag: acteurs die de blije maniertjes demonstreren die we geacht
worden te vertonen wanneer we een bepaald product gebruiken of een specifieke
status bereiken. Wat men niet laat zien is alle ongeluk waartoe ze zo
gemakkelijk kunnen leiden wanneer we die fantasiebeelden als serieuze doelen
gaan nastreven en ze niet aan onze verwachtingen beantwoorden.
Waarom kan je niet blij zijn met deze dingen? Als
deze dingen geen geluk brengen, wat dan wel?
Men zegt dat geluk is niet te koop, maar volgens de
statistieken is favoriete vrijetijdsbesteding winkelen.
Wees eerlijk je lijkt in het duister te tasten,
waarbij je onvermijdelijk dezelfde oude tegenstellingen steeds opnieuw beleeft:
genot en pijn, verlies en winst, roem en schande, lot en kritiek. De
boeddhisten noemen dit de acht wereldlijke valkuilen.
Denk nu niet dat je niet van dingen kan of mag
genieten. De kwestie is dat hoe meer je gehecht geraakt aan de vergankelijke,
onbetrouwbare en droomachtige verschijnselen van de wereld des te groter is de
kans dat ze je vroeg of laat ongelukkig maken.
De media probeert je wijs te maken dat de meeste
mensen het grootste deel van de tijd gelukkig zijn, maar de verkoop van
antidepressiva neemt jaarlijks toe.
Men trapt in de val van de extreme verslavingen:
zoals eten, drinken, drugs, gokken (lotto), gedachteloos televisiekijken,
roekeloos gedrag of een verkeerde geliefde omdat men daarin ooit precies vind
wat men wilde.
Tenslotte treedt er gewenning op en blijft de
bevrediging uit, maar men kan het idee maar niet loslaten dat het de volgende
keer misschien wel lukt. Helaas keert het lot zich altijd op rampzalige wijze
tegen hun.
De Boeddha waarschuwde tegen buitensporige
gehechtheid aan vergankelijke dingen of aan mensen, wat eerder een bron van
lijden dan van geluk zal zijn. In het bijzonder waarschuwde hij ervoor je te
hechten aan het idee van een afgescheiden, onafhankelijk zelf dat 'zijn eigen'
geluk verdient.
Hoe gemakkelijk brengen we geluk niet in verband met
ons persoonlijke eigenbelang, waarbij we het feit ontkennen dat we allemaal ten
diepste onderling met elkaar verbonden en van elkaar afhankelijk zijn.
De Boeddha zegt in de Dhamma-pada: 'Als je spreekt of
handelt met een rustig, stralend hart, dan volgt het geluk je als een schaduw
op de voet om nooit van je te wijken.'
De hele kwestie van geluk komt er op neer of je al
dan niet in het nu bent, met de stroom meegaat en één ben met wat er ook
gebeurt en wat je doet.
Ik wil nog even herhalen dat je op elk moment in je
leven kan kiezen voor geluk en tevredenheid.
Heel vaak sluit je jezelf af in eenzaamheid of gaat
verschillende dingen doen om de realiteit te ontvluchten, om jezelf te
verliezen in afleiding. Het geeft je het gevoel bezig te zijn maar je blijft
zitten metknagende gevoelens zoals
ontevredenheid, twijfel, eenzaamheid, verveling of angst.
Dat ongelukkig voelen, komt dat vaak voort uit een
onstabiel hart er onstabiele geest, uit onbewuste drijfveren en verlanger omdat
je in gedachten in het verleden of in de toekomst leeft.
Zolang je in beslag wordt genomen door oude trauma's
en triomfen, door angsten en verlangens over wat er in de toekomst zou kunnen
of moeten beuren of wie wat tegen wie heeft gezegd, is het heel moeilijk om de
vreugdevolle geschenken van je leven in het hier en nu te waarderen.
Weet dat geluk je spirituele geboorte recht is, het
is de tegenhanger van lijden.