Toen men aan de dalai lama
voeg wat de zin was van het leven antwoordde hij anderen gelukkig maken.
Wat mij betreft is geluk een
diep besef van vreugde dat open bloeit wanneer het hart en de geest evenwichtig
zijn en stabiel.
Men is tevreden, accepteert.
Het is zinloos om geluk buiten jou te gaan zoeken.
Boeddha sprak over vijf
soorten van geluk. In omgekeerde volgorde van belangrijkheid hier volgend:
geluk van het besef
van plezier
geluk van geven en
delen, inclusief zowel uiterlijke deugdzame handelingen als innerlijke
mentale toestanden en houdingen
geluk, de
innerlijke vrede en gelukzaligheid die voortkomen uit een intensief
geconcentreerde staat van meditatief bewustzijn die samengaat met
zuiverheid van geest
geluk en de
vervulling die voortkomen uit inzichtelijke wijsheid en een diepgaand
begrip
Nirwana het eeuwig
durende geluk.
Geluk
maakt deel uit van onze natuurlijke staat, die alleen verduistert wordt door
gehechtheden en verlangens die onze stralende aangeboren aard versluieren en
ons potentieel begrenzen.
Misschien beseffen we het zelf niet maar wij hebben
een aangeboren vermogen om gelukkig te zijn los van wat er ons overkomt. Jij en
alleen jij beslist of je gelukkig wil zijn of niet. Elke dag heeft een nieuw
begin. Probeer je geest te doen ontwaken voor het nu dat elk moment anders is.
Je voelt je goed wanneer de zaken blijken mee te gaan
zoals je wil maar dit soort geluk is oppervlakkig en uiteindelijk
onbevredigend. Steeds opnieuw duiken er andereverlangens je hebzucht kent geen grenzen. Die hebzucht komt voort uit
eigenwaan en egoïsme.
Er zijn mensen dienaar hun bezittingen kijken als bron van bezit. Het gaat hem niet enkel
om materiële zaken maar ook hun rol, hun status en hun uiterlijk zelfbeeld.
Men is steeds met zichzelf bezig en heeft totaal geen
aandachtvoor iets anders.De consumptiemaatschappij teert op dit misplaatste
waardesysteem. We worden gemanipuleerd om naar nog meer rijkdom en populariteit
te verlangen. De overal aanwezige reclame verschaft ons zelfs een model voor
gelukkig gedrag: acteurs die de blije maniertjes demonstreren die we geacht
worden te vertonen wanneer we een bepaald product gebruiken of een specifieke
status bereiken. Wat men niet laat zien is alle ongeluk waartoe ze zo
gemakkelijk kunnen leiden wanneer we die fantasiebeelden als serieuze doelen
gaan nastreven en ze niet aan onze verwachtingen beantwoorden.
Waarom kan je niet blij zijn met deze dingen? Als
deze dingen geen geluk brengen, wat dan wel?
Men zegt dat geluk is niet te koop, maar volgens de
statistieken is favoriete vrijetijdsbesteding winkelen.
Wees eerlijk je lijkt in het duister te tasten,
waarbij je onvermijdelijk dezelfde oude tegenstellingen steeds opnieuw beleeft:
genot en pijn, verlies en winst, roem en schande, lot en kritiek. De
boeddhisten noemen dit de acht wereldlijke valkuilen.
Denk nu niet dat je niet van dingen kan of mag
genieten. De kwestie is dat hoe meer je gehecht geraakt aan de vergankelijke,
onbetrouwbare en droomachtige verschijnselen van de wereld des te groter is de
kans dat ze je vroeg of laat ongelukkig maken.
De media probeert je wijs te maken dat de meeste
mensen het grootste deel van de tijd gelukkig zijn, maar de verkoop van
antidepressiva neemt jaarlijks toe.
Men trapt in de val van de extreme verslavingen:
zoals eten, drinken, drugs, gokken (lotto), gedachteloos televisiekijken,
roekeloos gedrag of een verkeerde geliefde omdat men daarin ooit precies vind
wat men wilde.
Tenslotte treedt er gewenning op en blijft de
bevrediging uit, maar men kan het idee maar niet loslaten dat het de volgende
keer misschien wel lukt. Helaas keert het lot zich altijd op rampzalige wijze
tegen hun.
De Boeddha waarschuwde tegen buitensporige
gehechtheid aan vergankelijke dingen of aan mensen, wat eerder een bron van
lijden dan van geluk zal zijn. In het bijzonder waarschuwde hij ervoor je te
hechten aan het idee van een afgescheiden, onafhankelijk zelf dat 'zijn eigen'
geluk verdient.
Hoe gemakkelijk brengen we geluk niet in verband met
ons persoonlijke eigenbelang, waarbij we het feit ontkennen dat we allemaal ten
diepste onderling met elkaar verbonden en van elkaar afhankelijk zijn.
De Boeddha zegt in de Dhamma-pada: 'Als je spreekt of
handelt met een rustig, stralend hart, dan volgt het geluk je als een schaduw
op de voet om nooit van je te wijken.'
De hele kwestie van geluk komt er op neer of je al
dan niet in het nu bent, met de stroom meegaat en één ben met wat er ook
gebeurt en wat je doet.
Ik wil nog even herhalen dat je op elk moment in je
leven kan kiezen voor geluk en tevredenheid.
Heel vaak sluit je jezelf af in eenzaamheid of gaat
verschillende dingen doen om de realiteit te ontvluchten, om jezelf te
verliezen in afleiding. Het geeft je het gevoel bezig te zijn maar je blijft
zitten metknagende gevoelens zoals
ontevredenheid, twijfel, eenzaamheid, verveling of angst.
Dat ongelukkig voelen, komt dat vaak voort uit een
onstabiel hart er onstabiele geest, uit onbewuste drijfveren en verlanger omdat
je in gedachten in het verleden of in de toekomst leeft.
Zolang je in beslag wordt genomen door oude trauma's
en triomfen, door angsten en verlangens over wat er in de toekomst zou kunnen
of moeten beuren of wie wat tegen wie heeft gezegd, is het heel moeilijk om de
vreugdevolle geschenken van je leven in het hier en nu te waarderen.
Weet dat geluk je spirituele geboorte recht is, het
is de tegenhanger van lijden.