Over
het algemeen verdelen we alles in goed en slecht. Dat kan om allerlei redenen,
maar om welke reden dan ook, we verdelen het leven in tweeën - in goed en
slecht.
Wanneer
men spreekt over zuiverheid bedoelen we meestal het goede. Het slechte is niet
toegestaan. Tantra hecht geen enkele waarde aan een indeling in goed en slecht.
Tantra ziet het leven van uit twee gezichtspunten, ze kent geen dualiteit, geen
indelingen.
Vraag
je het aan een geestelijke, dan krijg je ten antwoord dat woede, seks en
hebzucht slechte eigenschappen zijn. Vraag je het aan boeddhisten, hindoes.
christenen of mohammedanen, dan zullen ze allemaal een andere omschrijving van
goed en slecht geven, maar ze houden er omschrijvingen op na. Sommige
eigenschappen zijn in hun ogen goed, andere slecht. Het kost ze geen moeite om
te omschrijven wat goed en wat slecht is. Wat ze goed noemen is zuiver, wat ze
slecht noemen is onzuiver.
Maar
tantra gaat veel verder het maakt geen oppervlakkig onderscheid tussen goed en
slecht.
Volgens
tantra is elke verdeling onzuiver en is onverdeeld leven zuiver. Voor tantra betekent
zuiverheid onschuld, onbeschreven zuiverheid.
Je
noemt een kind zuiver. Wat is die zuiverheid in een kind? Onschuld! Een kind
denkt niet in termen van onderscheid. Hij is zich niet bewust van goed en
slecht. Die onbewustheid is onschuld. Zelfs als hij kwaad is denkt hij er niet
over na. De daad is zuiver en eenvoudig. Er is een uitbarsting van woede en als
de woede is weggeebd, dan is er niets meer. Er blijft niets achter. Hij is weer
dezelfde, alsof de woede-uitbarsting nooit heeft plaats gehad.
Een
kind is dus zuiver omdat zijn geest nog niet gevormd is.
Hoe
meer de geest belast wordt, des te onzuiverder wordt het kind. Zo ontstaat
woede met voorbedachte rade, niet als spontane uiting.
Volgens
tantra ben je zuiver als je weer net zo wordt als een kind.De overeenkomst is de herwonnen onschuld, Je
bent weer als een kind. Als een kind naakt rondloopt dan beschouwt niemand dat
als naaktheid omdat een kind zich nog niet bewust is van zijn lichaam. Zijn
naaktheid is anders dan die van jouw. Jij bent je bewust van je lichaam.
De
wijze moet zijn onschuld herwinnen.
Een
kind zal zich op zekere dag bewust worden van zijn lichaam en zich naakt
voelen. Dan zal hij z'n naaktheid proberen te verbergen, hij zal schuld en
schaamte ervaren.
Die
bewustheid komt gegarandeerd. Zijn onschuld is dus onschuld door onwetendheid.
Kennis
zal die onschuld vernietigen. Dat is de
achtergrond van het Scheppingsverhaal waarin Adam en Eva uit het Paradijs
worden verdreven. een zonde uitgegooid, gestraft, omdat ze wisten.
Doordat
ze bewust werden van hun lichaam, werden ze zich van allerlei dingen bewust -
woede. begeerte, hebzucht.Ze
werden volwassen, daarom werden ze uit de Hof van Eden verdreven.
Volgens
de bijbel is kennis dus een zonde. Pas als ze weer als kinderen worden.
onschuldig. onbelast door kennis, kunnen ze de Hof weer binnengaan.
Het
verhaal is het verhaal van de mensheid. leder kind wordt uit het paradijs
gestoten, niet alleen Adam en Eva. leder kind doorleeft zijn jeugd in onschuld,
zonder ook maar iets te weten. Als kind ben je zuiver, maar die zuiverheid komt
door onwetendheid. Die zuiverheid is niet blijvend. Tenzij het zuiverheid wordt
uit wijsheid kun je er niet op bouwen. Die zuiverheid zal moeten verdwijnen.
leder
kind moet z'n onschuld afleggen, verliezen. De wereld heeft behoefte aan
kennis; om te bestaan heb je kennis nodig. Zonder kennis kun je niet leven. En
zodra die kennis komt, ga je ook onderscheid maken. Tussen wat goed en wat
slecht is.
Maar
kennis is een noodzakelijk kwaad. Je kunt er niet omheen. Je moet er doorheen.
Kennis hoort bij het leven. Je hoeft er echter niet altijd in te blijven, je
kunt kennis transcenderen. Transcendentie maakt je weer zuiver en onschuldig.
Als alle onderscheid tussen goed en kwaad in rook is opgegaan, als de kennis
verdwijnt die verschil aanbrengt tussen goed en kwaad, dan zal de wereld er
opnieuw onschuldig uitzien omdat jouw houding dan onschuldig is.
Jezus
zegt: 'Als je niet wordt als een kind kun je het Koninkrijk van mijn God niet
binnengaan.' Dat is de zuiverheid van tantra.
Lao
Tze zegt: 'Een centimeter onderscheid en je hebt hemel en hel van elkaar
gescheiden.'
De
geest van de wijze is onverdeeld. Hij maakt geen onderscheid! Een wijze weet
niet wat goed is en wat slecht is. Hij is als een kind en toch ook weer niet,
omdat hij het onderscheid heeft gekend. Hij is er doorheen gegaan, hij is er
voorbij, hij heeft het getranscendeerd. Hij weet wat licht en donker is, maar
die fase is hij voorbij. Duisternis ziet hij nu als deel van licht en licht als
deel van duisternis.
Maar onschuld kan voortkomen uit
onwetendheid en dan is het waardeloos. Je moet je onschuld verliezen, je moet
uit het Paradijs verdreven worden, anders kun je niet groeien. Het opgeven van
kennis en de transcendentie ervan gebeuren op weg naar volwassenheid, je kunt
er niet omheen. Ga er dus doorheen, maar blijf er niet in steken. Ga door! Ga
verder! Er komt een dag dat je erboven verheven bent.
Tantra houdt zich bezig met de transcendentie van de geest en
moet daarom de geest wel vernietigen. De geest kan niet zonder definities,
wetten, leefregels. De geest is een 'orde', maar tantra is geen wanorde,
vergeet dat niet en begrijp. Als je probeert orde te scheppen, dan schep je
wanorde.' Voor tantra is onschuld spontaniteit, sahajata - jezelf zijn
zonder dat je iets wordt opgelegd gewoon jezelf zijn, groeien als een boom:
niet zoals een boom in je tuin, maar zoals een boom in een bos groeit:
spontaan, zonder leiding, (want leiding is volgens tantra misleiding),
De innerlijke wet is genoeg, elke andere wet is overbodig. En
als je een wet nodig hebt, toont dat alleen dat de innerlijke wet je niet
bekend is, dat je alle contact daarmee verloren hebt. Het ware is niet datgene
wat je wordt opgelegd.
Je moet weer op weg naar je centrum, naar huis terug om je de
echte innerlijke wet eigen te maken.
Burgerlijk moralisme, godsdiensten zogenaamde religies
gaan ervan uit dat orde van bovenaf, van buitenaf moet worden opgelegd.
Religies, fatsoensnonnen, priesters, pausen, dominees
beschouwen je allemaal als slecht van binnen, vergeet dat niet. Ze geloven niet
in de goedheid van de mens tenzij je dat is aangeleerd want van binnenuit kan
het onmogelijk komen.
Ze komen al eeuwenlang met hun ordemaatregelen, ze komen al
eeuwenlang met hun fatsoensnonnen. Ze hebben zoveel aan anderen opgelegd dat
alle slachtoffers krankzinnig zijn geworden.
Tantra gelooft in je innerlijke goedheid: Volgens tantra wordt
iedereen goed geboren, die goedheid is je natuur. Het is nu eenmaal zo! Je
bent al goed. Je hoeft alleen maar natuurlijkerwijze op te groeien. Er hoeft
niets aan je te worden toegevoegd. Woede, seks, hebzucht tantra vindt 't
prima. Het enige wat in je ontbreekt is dat je niet gecenterd bent, daarom weet
je niet hoe je die gevoelens gebruiken kunt!
Maar omdat je kan waarmaken wat ze je willen laten doen of
geloven ga je huichelen
Met andere worden alle huichelarij komt van de godsdiensten.
Je gaat belijden met je mond in plaats van met je hart. Je accepteert jezelf
niet en dat schept grote problemen. Of je accepteert jezelf helemaal of je
verwerpt jezelf. Je kan moeilijk een deel van je zelf aanvaarden en het andere
deel.
Als je van iemand houdt dan voel je je aangetrokken tot hem.
Als je haat wordt je afgeweerd mar aantrekking en afwijzingen zijn twee golven
van dezelfde beweging.
Je kan ze onmogelijk splitsen het is zoals je zou zeggen je
ademen maar niet uitademen.
Tantra zegt: We accepteren je zoals
je bent. Dat wil niet zeggen dat je niet hoeft te veranderen; het wil niet
zeggen dat je je groei moet stoppen. Integendeel, het betekent dat we het
fundament van je groei accepteren, Nu kun je groeien, maar die groei is geen
keuze. Die groei is keuzeloos.
Einstein heeft ooit gezegd dat onze vrede niets anders is
dan een voorbereiding op een nieuwe oorlog.
Een Boeddha is iemand die in
een totaal andere zijnstoestand leeft, jij kunt je daar geen voorstelling van
maken. Jij kent alleen maar de verdeling in tweeën. Je kunt je niet voorstellen
wat een Boeddha is of wat er met hem gebeurd is.
Tantra aanvaardt dus alle energieën in jou. Tantra is niet
voor afwijzing maar voor transformatie. En tantra beschouwt acceptatie als de
eerste stap. Die eerste stap is bijzonder moeilijk acceptatie is heel
moeilijk. Je wordt misschien wel tientallen keren per dag kwaad, maar het is
moeilijk om je woede te accepteren.
lederen denkt van zichzelf dat hij een goed mens is en dat die
boosheid alleen maar iets tijdelijks is, iets dat komt en gaat. Slimmeriken
tonen onmiddellijk berouw. Ze worden kwaad en hebben dan spijt. Ze vragen om
vergeving. Dat zijn de sluwe vossen. Omdat door hun woede het beeld dat ze van
zichzelf hebben begint te wankelen. Ze voelen zich niet op hun gemak.
Zo kun je nog levens doorgaan
met kwaad zijn, seksueel zijn, bezitterig zijn, dit of dat zijn, zonder het
ooit te accepteren. Het is een foefje van de geest.
Woede kan niet oplaaien als
ze niet altijd aanwezig is. Je kunt dit licht aan- en uitdoen, maar er moet wel
voortdurend stroom zijn. Als er geen stroom is, dan kun je het licht niet aan-
en uitdoen.
Door dat zonder meer te
accepteren gooi je het beeld dat je van jezelf hebt aan gruzels. En we hebben
allemaal zo'n mooi beeld van onszelf. Iedereen heeft een prachtig imago opgebouwd. En dat imago wordt nooit aangetast, wat je
ook doet. Je blijft het koesteren. Je houdt het zorgvuldig in stand zodat je je
goed kunt blijven voelen. Daarom kun je kwaad worden, je seksueel voelen,
zonder je daardoor te laten storen. Maar zodra je die gevoelens zonder meer
accepteert en zegt: 'Ik ben seks, ik ben woede, ik ben hebzucht,' dan valt je imago onmiddellijk in duigen. Tantra
zegt dat die acceptatie van alles wat in je zit de eerste stap is en de
zwaarste. Het is het aller-moeilijkste om te accepteren wat je bent, wat dan ook.Je denkt altijd
naar het ideaalbeeld toe: een beeld waarin je zachtmoedig, vol liefde, vol
deernis bent. Omdat je gericht bent op het ideaalbeeld hoefje de werkelijkheid
niet te accepteren. Je ideaalbeelden zijn uitsluitend droombeelden, foefjes van
de geest om de zaken uit te stellen, om je gedachten ergens anders op te
richten.
Als je agressief bent, dan
ben je agressief, accepteer het! En probeer niet geweldloos te zijn. Een
gewelddadige geest kan niet geweldloos.