Angeltjes
18-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tot donderdag !

 

 

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het is altijd wat met die IJslanders, maar er is positief nieuws.

 

 

IJsland is failliet, ze hebben tienduizenden Europeanen meegesleurd met frauduleus bankieren  en valse beloftes.  Als finale dank  sturen ze nu de hel op ons af. Wij zijn van oordeel dat de Verenigde Staten van Amerika, IJsland moeten adopteren als 51ste staat en als natuurpark. Wij van onze kant schenken vervolgens Turkije aan Israël, dan zal het daar wat opschieten in het Midden-Oosten. De Palestijnen verhuizen naar Indonesië en we schenken aan Djakarta ons Europees Parlement (met heel het zootje ééncelligen)  om de boel daar verder te verzieken.

Of hoe een vulkaanuitbarsting in staat is de wereldproblemen een nieuwe wending te geven. Heeft u ook nog voorstellen ? Laat maar horen.

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tis fiest in tstat vandoag : komde golle 'n oek ? *

 

* Het is feest in de stad vandaag, komen jullie ook ?

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Zevende Dag 18.04.2010 : U kijkt toch ook niet ?

 

 Bekijk de afbeelding op ware grootte

In ons politieke hoofdstuk kijken we uit naar de oplossingen voor BHV van koninklijk opdrachthouder Jean-Luc Dehaene. Onze gastcommentator is de gekende TV-Flamingant.

Ons politiek debat gaat over de hervormingen bij justitie met onder meer Tony Van Parijs (Gent) die er als minister niets van terecht heeft gebracht maar hij kan er goed over meepraten en Renaat Landuyt (Brûhhe) die grààg minister van justitie zou geweest zijn om de veelwijverij te officialiseren.  Hij onderhoudt nu discrete contacten met Sharia4Belgium. Tijdens dit debat kan u gerust verder ontbijten of uw nagels vijlen.

We volgen de aswolk van de vulkaanuitbarsting in IJsland. Over de gevolgen voor ons luchtruim en voor het vliegveld van Zaventem hebben we het met de verantwoordelijke staatssecretaris, Etienne Schouppe.  Etienne heeft (via de diplomatenmail) IJsland gevraagd tegen een fikse vergoeding, nog vele dagen wolken te blijven sturen. "Het is voor mijn kiescampagne, elke dag op TV, zo evenaar ik onze Bart".

In de sport blikken we vooruit naar de topper Club Brugge-Anderlecht. Als Anderlecht wint, is het de nieuwe landskampioen. We gaan live naar de manager van Anderlecht, Herman Van Holsbeeck.

We reflecteren ook over het ontslag dat bondscoach Dick Advocaat indiende. "Het is niet voor het geld", sprak de lepe Nederlander, "ook niet voor de eer maar het betaalt veel beter en Poetin benoemt mij later tot maarschalk bij de KGB". Georges Leekens, misschien wel kandidaat  opvolger, zal Advocaat collegiaal afkraken. Waar vindt u meer fairplay dan bij het voetbal ? Bij de wielrenners wellicht, want daar staat Tom Boonen in de studio  die zich uitspreekt voor de macrobiotische keuken. Met zijn sappig Kempens accent zegt ons Tommeke : "As'ek ni mier kan koerse, dén goan'k microbiotologisch koke".

Hoofddoeken voor moslima’s kunnen ook hip zijn. Twee Antwerpse ontwerpsters, Inge Rombouts en Fatima Rafiy, tonen de nieuwe trend onder het motto : "Een ingepakt Paaseihoofd is ook erotisch".

Centrale en muzikale gast in Stijn Meuris. Hij zingt ‘Een heel klein beetje oorlog’ uit zijn jongste album ‘Spectrum’, waarmee hij op nummer 1 staat in de Ultratop 100 Albums Vlaanderen en waarvoor wij hem feliciteren.

Indra Dewitte met haar co-presentator Alain Conincx

Tot zover het programma dat gepresenteerd wordt door Indra Dewitte en Alain Coninckx, die in ruzie ligt met  zijn neef Flor Konincx wegens een ouwe vrouwenaffaire.

De redactie van 0000 in innige co-productie met Angeltjes.

PST : Ergens in de loop van de uitzending zal ook de heer Bart Laeremans in beeld genomen worden, vernemen wij zopas


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een grote Gentse dame : Vina Bovy (1900 - 1983)

 

Op de blog "Dagelijks iets Degelijks" van Ronny de Schepper ontdekten wij onderstaand artikel over de internationaal bekende Gentse sopraan Vina Bovy. De Heer De Schepper is oud-journalist van de Rode Vaan en Het Laatste Nieuws en een literaire duizendpoot. Wij verwjzen u graag naar zijn intressante blog : http://ronnydeschepper.wordpress.com/over-mij/ 

De professionele en gedetailleerde beschrijving zal hopelijk velen van onze lezers boeien en wij danken de Heer De Schepper voor zijn knap opzoekwerk dat tevens een stuk Gentse geschiedenis bevat. Over het interview dat Joos Florquin had met Vina Bovy, laten wij u ook het fragment zien, waarin zij (een beetje grootsprakerig) vertelt over het Vlaamse lied dat zij zong in het Kursaal van Oostende.  Tenslotte volgt er nog één fragment waarin u kennis maakt met de stem van deze grote Gentse dame.

 

Vina Bovy werd als Malvina Johanna Pauline Félicité Bovy in Gent geboren op 22 mei 1900. "Aan Sint-Pieters" zoals ze zelf zegt, meer bepaald in één van de armenbeluiken in die buurt, die ondertussen zijn afgebroken om plaats te maken voor gebouwen van de Gentse universiteit. Het De Vreese Werkmanskwartier (zo genoemd naar Livien De Vreese, die het beluik in 1848 had ontworpen) bevond zich op de plaats waar sedert 1935 de universiteitsbibliotheek staat. (Sommige bronnen noemen als geboorteplaats het nabijgelegen, nog armtieriger Bataviabeluik, maar dat werd reeds in 1883 afgebroken om plaats te maken voor het Instituut der Wetenschappen op de Rozier.) Ook een andere zangeres, de 26 jaar oudere Mathilde Pede, die eigenlijk vooral bekend werd omdat ze de ramp met de Titanic overleefde, woonde in het De Vreese Werkmanskwartier.

Vader Prosper Bovy, van beroep letterzetter, was geen zacht eitje. Vlak voor zijn huwelijk had hij nog tien dagen "cachot" gekregen "pour coups et blessures". Alhoewel de familie Bovy voortdurend verhuisde (binnen dat beluik en ook wat verder, richting Kuiperskaai), woonde Prosper in die periode in de Lange Kazernestraat waar "diverse lichte vrouwen" en "vrouwen met kaart" vertoefden. Vina zelf werd trouwens amper zes maand na het huwelijk geboren. Dat was om twee uur 's nachts in de Rogierstraat, waar haar grootouders langs moeders zijde woonden. Ze ontleent haar voornaam trouwens aan haar grootmoeder. Vader Prosper was toen 22, moeder Caroline Van Overberge amper 18 en zonder beroep.

Als Vina zeven maand oud is, verhuist de familie naar café Van Dijck in de Sint-Amandsstraat 30, maar als ze haar eerste verjaardag viert, wonen ze al opnieuw in de beruchte Lange Kazernestraat. Nog eens vijf maanden later zit de familie weer in de Sint-Amandsstraat, maar nu op nr.12. Het is hier dat Vina's zus Marie wordt geboren, die slechts een veertiental dagen in leven zal blijven. Nog een kleine twee weken later sterft dan haar moeder, net zoals haar zusje aan cholera, waarna vader Prosper Bovy een jaar later sterft van verdriet, althans toch zoals Vina zelf het later zal vertellen.

Ondertussen werd Vina grootgebracht door haar grootouders die op dat moment in de Rozierstraat wonen. Dat blijft zo tot ze haar carrière als zangeres aanvat. Ondanks haar zeer armoedige afkomst verklaarde ze aan Joos Florquin in een aflevering van "Ten huize van" dat ze een zeer gelukkige jeugd heeft gekend. Op de een of andere manier moet haar grootvader niet onbemiddeld geweest zijn, want hij ging met haar zelfs af en toe naar de opera. Toch is Vina op een bepaald moment van school weggegaan om bij een korsettenmaker haar kost te verdienen, toen haar grootvader (zij het niet gemeend) gedreigd had haar naar een weeshuis te sturen omdat ze te veel op het gezinsbudget woog.

Sinds de Duitsers in 1914 België waren binnengevallen, waren alle scholen gesloten en mocht er alleen nog les gegeven worden aan het conservatorium (kunst kon volgens de Duitsers misschien wel de wereld redden, maar zeker geen bedreiging vormen voor het regime). Een vriendin nam Vina daarom mee om theaterles te gaan volgen. Dat beviel haar zozeer dat ze in 1915 ook zangles begon te volgen. Een jaar later legde ze examen af met "Wat is het toch goed" van Lieven Duvosel en de romance van Zaïda uit de opera "Don Sebastiano" van Gaetano Donizetti. Datzelfde jaar nog, meer bepaald op 17 september, trad ze voor het eerst in het openbaar op en wel in de nieuwe feestzaal Ons Huis op de Vrijdagsmarkt. Haar aria's uit "Les Dragons de Villars" en "Romeo et Juliette" klonken zo veelbelovend dat ze alles op alles zette en naast haar lessen in het conservatorium, stiekem ook nog privé-les ging volgen bij de toen blijkbaar zeer bekende pedagoog Willemot.

Nadat ze in 1917 te horen was in de Minardschouwburg in "De zingende molens" van Arthur Van Oost, debuteerde ze op 21 januari 1918 als Argentine in "Les deux billets" van Poise in het operagezelschap van het NTG. Leider hiervan was de componist Oscar Roels (1864-1938), tevens directeur van het conservatorium. Bij het begin van de Eerste Wereldoorlog waren de activiteiten in het NTG weliswaar stilgevallen, maar in 1915 kon Roels toch opnieuw een operagezelschap oprichten dat, afgewisseld met een toneelgezelschap, de schouwburg bespeelde. Dit gezelschap werd opgeheven bij het einde van de oorlog, maar op die periode van acht maanden had Vina Bovy toch nog opgetreden als Musetta in "La Bohème", Hänsel in "Hänsel und Gretel" en Sophie in "Werther".

Na de wapenstilstand werd Oscar Roels directeur van de Franse Opera op de Kouter en Vina Bovy volgde hem. Ze opende zelfs het operagebouw met het Amerikaanse volkslied, terwijl ze een Amerikaanse vlag omklemde. Daarna hernam ze haar rol van Musetta, maar later volgden ook Stéphano in "Romeo et Juliette", eerst Siebel en daarna Marguerite in "Faust" en de titelrol in "Les Noces de Jeanette".

Ondertussen was er iets gebeurd dat later stilzwijgend uit alle biografieën werd geschrapt. Op 14 mei 1919 huwde ze Seraphine Philemon Desmedt, van beroep bediende. Ze gingen bij zijn ouders in de Nieuwe Sassepoortstraat inwonen. Als deze echter een jaar later naar de Graslei verhuizen, blijkt volgens documenten in het Gentse stadsarchief dat Vina reeds gescheiden leeft van haar man, al zal de scheiding officieel pas in 1922 worden uitgesproken. In 1924 zal ze Gent dan verlaten om in Sint-Joost-ten-Node te gaan wonen (wellicht bij haar minnaar, de zanger André Burdino), want in die tijd trad ze vooral op in de Muntschouwburg ("daar leerde ik acteren").

Tot 1923 zal ze in de Gentse opera nog onder andere Micaëla in "Carmen" zingen, Nedda in "I Pagliacci", Mimi in "La Bohème", Salomé in "Hérodiade" en de titelrollen in "Thaïs", "Louise" en "Madama Butterfly". In 1921 heeft ze ondertussen samen met André Burdino een concertreis gemaakt naar Peru. In de zomer van datzelfde jaar zijn ze samen ook te horen in "Il Barbiere di Siviglia" in de Parijse Opéra Comique. De Parijse Opera zal haar favoriete operahuis blijven tot in 1947. Ze vertolkt er niet minder dan zestig maal de rol van Manon Lescaut en meer dan dertig maal die van La Traviata.

Het is ook als Manon dat ze in 1926 op vraag van Arturo Toscanini debuteert in de Scala van Milaan. Zolang men denkt dat ze een Française is, is het geen succes, maar van zodra duidelijk is dat ze van Gent afkomstig is, is het hek van de dam. Vooral als ze ook nog een steuntje in de rug krijgt van de schoonzoon van Mussolini en later van Il Duce himself.

Een jaar later herneemt ze de rol van Manon in Buenos Aires. Ook hier zal ze tien jaar lang een regelmatige gast zijn. Daarna was het de bedoeling dat ze in 1936 ook de New Yorkse Metropolitan Opera zou veroveren, maar de oorlog zou haar opgang voortijdig afbreken. Op 23 januari 1937 had ze in New York nochtans voor een exploot gezorgd door als eerste alle drie de sopraanrollen te vertolken in "Les Contes d'Hoffmann", de opera van Offenbach. Er bestaat een goedkope CD-uitgave van Naxos met deze unieke versie, die echter helaas alleen maar historische waarde heeft. Datzelfde jaar vertolkte ze in de Met eveneens de rol van La Traviata, waarbij ze de juwelen droeg van keizerin Eugenie, die haar in bruikleen waren gegeven door Mussolini.

In 1928 is ze ondertussen in Frankrijk gehuwd met de edelman Norberto Fischer en heeft ze de Franse nationaliteit aangenomen. Ze vestigen zich in de prestigieuze villa Cyrnos (de Griekse naam voor Corsica) van keizerin Eugénie (de echtgenote van Napoleon III, waarvan haar echtgenoot in vrouwelijke lijn afstamde) in Cap Martin (tussen Menton en Monte-Carlo). Ze hebben een zoon, eveneens Norbert genaamd, die mogelijkerwijs nog in leven zou zijn in Parijs. In 1973 woonde hij in de Rue du Point du Jour 106 in Boulogne sur Seine.

Bij de dood van haar man in 1950 verkoopt ze het kasteel en komt ze opnieuw in Gent wonen, waar ze sedert 1947 reeds directeur was van de opera, een functie die ze tot 1955 zal blijven waarnemen (met als rechterhand Arthur Metdepenninghen, de vader van Erna). Niet alleen treedt ze tijdens haar directeurschap nog op, ze studeert zelfs nog nieuwe rollen in. Zo bijvoorbeeld Desdemona in "Otello" (26/11/1948) en de titelrollen in "De Bruid der Zee" (2/10/1947), "L'Aiglon" (10/2/1950, een opera van Arthur Honegger en Jacques Ibert over de zoon van Napoleon) en "Fedora" (11/2/1955). Met een scène uit deze laatste opera (samen met Jan Verbeeck) en uit "Andrea Chenier" neemt ze op 19 april 1955 afscheid van de Bühne. Als er maar geen eind komt aan het applaus, legt ze zelf de zaal het zwijgen op, waarna ze onbegeleid een strofe zingt uit "Ik ken een lied" van Willem De Mol, meer bepaald die welke eindigt op de woorden: "Mijn hart vergeet u niet." Dit lied had voor haar een speciale betekenis, aangezien ze het in 1929 ook in het Kursaal van Oostende had gezongen. Het was de eerste maal dat daar in het Nederlands werd gezongen en een deel van de Franstalige bourgeoisie had uit protest de zaal verlaten. (In 1962 zal haar allerlaatste optreden nog eens in datzelfde Kursaal plaatsvinden.)

Aan haar directie van de opera kwam een eind omdat ze met financiële problemen werd geconfronteerd. Ze was blijkbaar wel een grote artieste, maar daarom is men uiteraard nog geen grote zakenvrouw. Integendeel misschien zelfs. Ik heb het nu wel degelijk over haar functie in de Gentse opera, maar ook privé blijft het onduidelijk hoe ze van een paleis met zestig kamers tot een appartement aan de Kortrijksesteenweg kon verglijden. Zonder platendraaier dan nog. Haar eigen opnamen waren allemaal 78-toerenplaten. "Spijtig genoeg is de stereo maar uitgevonden in '58," jammert ze tegen Laurens De Keyzer in De Gentenaar van 17/9/1981. Tegen deze fijne confrater licht ze een tipje van de sluier op. Als men tussen de lijnen leest, leefde ze na de geboorte van hun zoon gescheiden van haar man. Ze weigerde het luilekkere leventje van de jet set, ze wilde blijven werken. "Mijn man zei: de dag dat ge me een kind geeft, moogt ge doen wat ge wilt. Ik heb hem een zoon geschonken en een beetje later zat ik weer op de boot." (De Gentenaar, 13/9/1978) Daarbij moet men wel weten dat Norbert amper drie jaar na het huwelijk is geboren...

Toch is het zo dat haar carrière tijdens de Tweede Wereldoorlog gebroken werd, omdat ze (in plaats van haar contract bij de Metropolitan te hernieuwen) bij haar man in Europa wou zijn. Ook in de periode 1947 tot vlak voor zijn dood in 1950 woonden ze samen in Gent. Redelijk berooid want door speelschulden had ze al haar fortuin verspeeld. Dat ze het kasteel niet kon behouden, viel dus best aan te nemen, zeker als men weet dat zelfs Churchill te licht uitviel als koper.

Tijdens de directie van Bart Lotigiers weigerde ze een voet in de opera te zetten, "maar meneer Locufier, dat was een mens met een groot hart!" (De Gentenaar, 13/9/1978) Ook Luigi Martelli kon op haar steun rekenen. Tussen 1955 en 1973 woonde ze trouwens opnieuw in Frankrijk, met name in Boulogne.

Op 20 september 1981 werd ze door directeur Alfons Van Impe van de pas opgerichte Opera voor Vlaanderen uitgenodigd om in een ereloge het openingsconcert met Sylvia Sass mee te maken. Ze ging er graag op in, al had ze wel haar bedenkingen bij de nieuwe constructie: "Zeg mij eens waarom er allemaal politici in de raad van beheer zitten? Wat kennen die van opera? Hebben ze eigenlijk al ooit een opera gezien of gehoord?" (De Gentenaar, 17/9/1981)

Vina Bovy overleed op 16 mei 1983 na een hartaanval. Enkele jaren daarvoor had ze in het BRT 2-programma "Met wie in de drie" nog verklaard: "'k Ben aan St.-Pieters geboren, 'k heb er mijn eerste communie gedaan en tons ben ik de wereld ingetrokken. Maar 'k ben altijd gere were gekeerd naar mijn Gent en nu blijf ik hier om hier te sterven." Of zoals voorzitter Adolphe De Meyer van het Vrienden van de Lyrische Kunst schrijft in zijn blad: "Zij zegde ten minste niet op de Franse radio: Je me sens plus Française que Belge", ongetwijfeld alluderend op die andere Gentse diva, Rita Gorr. Beroemd is ook de anekdote over het etentje met baron Lippens na een huldiging. Toen de baron in het poepsjieke Hôtel de la Poste vroeg wat ze wenste te eten, antwoordde ze: "Bloewuste mee appeltrut" (bloedworst met appelmoes).

Op 28 oktober 1984 werd een praalgraf ingehuldigd op de Westerbegraafplaats nr.J12 door een actie van de Vrienden van de Lyrische Kunst. Erika Pauwels, de enige leerlinge van Vina Bovy (de enige die het bij haar uithield, beweren kwatongen), was overigens niet opgezet met deze "liefdadigheid" die totaal indruiste tegen de fierheid van Vina Bovy zelf. Van Jacqueline Van Quaille, die ter gelegenheid van die inhuldiging de rol van Vina Bovy vertolkte in de "pêle-mêle" van Theater Taptoe in de Gentse opera, en van Rita Gorr wordt ook vaak beweerd dat ze les volgden bij Vina Bovy, maar dat is niet waar.

Het Gentse stadsbestuur vereeuwigde haar naam door in juni 1995 het woonpark "Rose Garden" in de Sint-Denijslaan nabij het Sint-Pietersstation in het Vina Bovypark om te dopen. Ze was de eerste in een inhaalmaneuver om wat meer vrouwen in de straatnamen te krijgen. Maar ook hier valt te betreuren dat de ligging van het park geen uitstaans heeft met haar leven of carrière. Velen vinden dat een straatnaam in de buurt van de opera veel geschikter ware geweest.

Over Vina Bovy zelf bestaat er nog geen degelijke biografie. Een weinig kritisch boekje, uitgegeven in eigen beheer door Jacques Deleersnyder in 1965, is op dit moment niet meer verkrijgbaar en zelfs zo goed als onvindbaar. 

Ronny DE SCHEPPER
 

Als aanvulling op deze knappe biografie, weze het ons toegelaten twee aanvullingen te maken :

- In 1943 speelde Mevrouw Bovy mee in een Frans film met o.m. Fernand Gravey, Le Capitaine Fracasse. HIER klikken voor fragment.

- In de Vlaamse Opera te Gent bevindt zich nabij de Foyer een borstbeeld van Vina Bovy.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vina Bovy in het drinklied uit La Traviata (en Français) Historische opname 1936

 

 

De rol van Alfredo wordt gezongen door de Franse tenor Georges Thill. Een zeer goed bewaarde audio-weergave, begeleid met bewust vage achtergrondbeelden van een recente en klassieke La Traviata-opvoering.  Vina Bovy beschikt over een heldere stem, mooie frasering en ze was een aantrekkelijke verschijning.

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ten Huize van Vina Bovy met Joos Florquin (1973)

 

 

 

  Camille Huysmans, Frans Van Cauwelaert en Louis Franck hadden een lange strijd gevoerd om de Gentse universiteit te vernederlandsen, door het franstalig establisment werden zij beschuldigd van "un crime contre l'esprit". Toen Huysmans uit protest, rond 1931, was blijven zitten tijdens het spelen van de "Brabançonne" in het Kursaal van Oostende was er een vechtpartij ontstaan. De directie v/h Kursaal besliste dat er in de toekomst geen Nederlands (Vlaams) mocht gezongen worden in het kursaal. Vina Bovy die toen in het zuiden van Frankrijk woonde en gedurende 3 jaar haar loopbaan onderbrak om coloratuur te studeren kwam wel af en toe naar Gent en Oostende om recitals te geven.
Het voorval waarover ze vertelt speelt zich af tijdens de zomer van 1932. De opname op het einde komt van haar afscheidsconcert in 1960 en zit in de archieven van de belgische radio.

 

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maecenassen voor zwaar gesubsidieerde Munt !

Het land B telt 3 muziektheatergezelschappen en 4 steden waar de producties gebracht worden. In Brussel is er de Muntschouwburg (de enige federale culturele instelling). Vlaanderen telt twee operahuizen een in Antwerpen, een in Gent, bespeeld door 1 instelling, de Vlaamse Opera en Wallonië heeft in Luik,  l'Opéra de Wallonie.

De Munt ontvangt ruim dubbel zoveel subsidies van de federale regering dan de Vlaamse Opera die twee steden bedient wat heel wat supplementaire kosten met zich brengt,  van de Vlaamse Gemeenschap. Nu blijkt de Munt ook over een degelijke mecenaatsportefeuille te beschikken, naast zijn indrukwekkende lijst sponsoren. Mecenassen "schenken" geld, zonder daarvoor iets terug te krijgen, behalve wellicht een vorkeurbehandeling en enkele gratis tickets. Sponsoren betalen een contractueel overeengekomen bedrag in ruil voor  naamvermelding en andere  voordelen, zoals recepties, goede plaatsen, bezoeken achter de schermen, grati programmabrochures, enz.

Naast het elitaire karakter dat zich onvermijdelijk afspeelt rond premières, moet gezegd worden dat àlle operahuizen een actieve politiek voeren van jeugdwerving en goedkope tickets tijdens de weekvoorstellingen. 

De Muntschouwburg heeft voor de eerste keer een lijst met mecenassen gepubliceerd. Sinds dit jaar zijn individuele giften fiscaal aftrekbaar en daarmee lokte De Munt verscheidene zakenlui en ondernemers van renommee

Op de lijst staan bekende namen als Karel Vinck, de voorzitter van Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) en bestuurder bij De Muntschouwburg en ook Thomas Leysen, de voorzitter van Umicore en van het VBO.

De verwante adellijke families Boël, Janssen en Solvay duiken ook op. Zo is de onechtelijke dochter van de koning, Delphine Boël, een mecenas, net als haar achterneef Mickey Boël. Andere bekende namen zijn Daniel Janssen en zijn broer Paul-Emmanuel.

Tot dezelfde adellijke kring behoren de families Berghmans en Lhoist van het gelijknamige kalkimperium. De familiale aandeelhouders van AB InBev zijn amper vertegenwoordigd, maar zij steunen onder meer Ars Musica en Bozar. Op de lijst staat wel de gewezen bestuurder van de brouwerijgroep Charles Adriaenssen.

Van de nieuwere generatie ondernemers en zakenlui is een opvallende naam die van Bruno Colmant. De gewezen voorzitter van Euronext bekleedt nu een topfunctie bij Fortis Holding. Ook Jos Linkens (Lunch Garden en Neuhaus) en Geert Duyck (het investeringfonds CVC Capital Partners) zijn mecenassen van het operahuis.

@ Bron : Trends + eigen commentaar


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Engeland Vakantieland : Promotiefilmpje

 

Reizigers hoeven geen identiteitspapieren : een exemplaar van de koran volstaat.

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wim KOK toevallig in de verkeerde baan gestapt

 

 

Jobaanbieding : Vakkenvullers gevraagd

Met dank aan onze goede NL-collega's van

The West is the very Best

 


17-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De TV-Flamingant over BHV tijdens alle nieuwsuitzendingen

 

 

Niet TE veel toegevingen

of ik ga dwars liggen

 

En voor de rest :

luister naar mijn woorden, kijk niet naar mijn daden.

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een Russisch toemaatje om vriendje te blijven met Poetin

 

 

"Het lied van India" uit Sadko door Rimsky Korsakov (1844 - 1908). Wat een prachtige taal is Russisch toch (en al wie dat niet vindt, heeft ook gelijk). Deze componist behoorde met Balakirev, Borodin, Moessorgski en Cui tot het zogenaamde "Machtige Groepje" van Russische componisten die de eigen nationalistische muziek klank en kleur verleenden. Luistert u maar, vliegtuiggeronk zal de muziek niet verstoren de eerste dagen.

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regeringsmededeling

 

 

Dames en Heren,

Gezien de omstandigheden in de bovenluchten ten gevolge van de aswolk boven een groot stuk van West-Europa zijn alle landingen afgelast en kunnen asielzoekers, tafelschuimers en ander OCMW-cliënteel voorlopig ons grondgebied niet komen opfleuren. Dit is een geval van overmacht, waarvoor onze verontschuldigingen. Zodra de hemel uitgeklaard is, zal de invasie hervat worden. 

Senior,

dd. minister van Invasie 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Morgen zondag 18 april 2010 : Vina Bovy

 

 

Wij delen u vandaag al mee dat wij morgen een 3-tal artikels zullen wijden aan de grote Gentse dame van het muziektheater, mevrouw Vina Bovy.

Een van haar stadsgenoten, over wie morgen meer,  heeft een knappe en beknopte biografie over haar geschreven, die naast heel wat persoonlijke gegevens, ook een boeiende kijk biedt op het Gent van de laatste 100 jaar. Met liefde en kennis bij mekaar gevoegd : vlotte lectuur, ook voor de niet-Gentenaars.

Daarnaast hebben we een video-fragment uit de memorabele reeks "Ten Huize van" met Joos Florquin, die duidelijk tot een andere wereld behoorde dan de internationaal gevierde operadiva. Bovy verrast Florquin en vergast de kijkers op een onvermoed aspect van haar gedachtenwereld : haar liefde voor het Nederlandse lied.

Tot slot laten wij u via een kort audio-fragment kennismaken met de stem van mevrouw Bovy.

De Platenruiter

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De zoveelste verzwegen aanslag

 

De zaak Yu-nostalgie, gelegen aan de Anderlechtstraat te 1000 Brussel, kreeg het bezoek van 4 Marokkanen. De uibaters, Nederlandssprekende uitgeweken Serviërs, werden bestolen en in mekaar geslagen door de ‘moedige’ bende noodafrikanen.  De uitbater werd zeer ernstig gewond en diende een heelkundige ingreep te ondergaan in het Brusselse Erasmusziekenhuis. Zijn toestand is zeer ernstig. Yu-nostalgie is het lokaal waar ons Brabants Senioren Forum en het Vlaams Belang Brussel regelmatig vergaderingen en feestjes organiseren. Wie de buurt een beetje kent, weet dat het geen lachertje is daar te verblijven. We willen de uitbaters, die het al niet gemakkelijk hebben, dan ook onze steun en sympathie betuigen.

Van dat alles natuurlijk geen woord in onze kl…..gazetten. Een mens zou er razend van worden.

Roeland Van Walleghem

http://www.bloggen.be/roeland/

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sphärenklänge - Jozef Strauss

 

 

 Wiener Philharmoniker o.l.v. Carlos Kleiber (1989)

 

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Manten weet van wanten : nog maar eens BHV

 

 

 

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De arrogante Trommeljongen van Blokken toont weer eens zijn ware aard

 

Gisteravond kregen de kandidaten in Blokken een fragment over Nonkel Bob te zien. Het ging om beelden die De Rode Loper maakte tijdens het laatste publieke optreden van Bob Davidse, vorige zomer. Ze moesten zeggen wie er te zien was in het filmpje. Jeroen Van Damme drukte onmiddellijk af. 'Vader Abraham', sprak hij zelfzeker. 

Daarop stapte de kleine Trommeljongen van de Kreuners, Ben Crabbé,  naar Jeroen. "Wat is me dat, jong ?" Hij trok de jongeman aan de oren en liet hem vijf keer na elkaar "Nonkel Bob" zeggen. "Vader Abraham! Waar haalt ge dat !"

"Natuurlijk had ik het moeten weten", reageert Jeroen Van Damme. "Ik ben van de Samsongeneratie, maar ik ken Nonkel Bob wel. Maar ik dacht gewoon onmiddellijk aan Vader Abraham. Ik zag David Davidse  op dat podium en ik vroeg me af wat die bij Vader Abraham stond te doen. Mijn frank viel gewoon niet."

Jeroen schaamt zich niet voor zijn flater. "Het was gewoon een fout, een fout die me misschien wel de overwinning gekost heeft. De reactie van Ben Crabbé vond ik eigenlijk wel wat overdreven. Voor hem was die man misschien een jeugdheld, maar voor mij niet."

Wie de uitzending gezien heeft, maakt voor zichzelf uit wat hij van dit zogenaamd speelse incident vindt. Het kan zijn dat u deze manier van televisiemaken, leuk vindt, wij vonden het tenenkrommend gênant.

De wijze waarop Crabbé zich aanstelt als een kleine Napoleon en de deelnemers vaak behandelt, is beschamend.  De tijd van plezierige opmerkingen en een lichtvoetig, speels programmaatje, is voorbij. Crabbé is in de kuil gevallen van vele voorgangers, die na verloop van tijd, menen dat hun dommig showtje een missie is en zijzelf zich alles kunnen veroorloven. Zoals Jan van Rompaey en sommige cabaretiers. Het zijn sterke benen die het "succes" weten te dragen en in het geval van de kleine Trommeljongen zijn het ook nog eens korte beentjes.

Wij zagen hem deze week bezig met een uitgesproken slijmerige voorkeur voor een charmante jongedame die de naam van haar restaurant verschillende keren mocht uitspreken en hij stond haar ter plekke op te vrijen met zijn loense blik. Het lag er vingerdik bovenop. Andere kandidaten die niet in de smaak vallen, worden belachelijk gemaakt, aangesproken op een denigrerend toontje als  "vriend" en als het een katholiek of Vlaamsgezind iemand betreft,(zoals onlangs een NV-A-er) dan zijn de schimpscheuten en  cafépraat niet uit de lucht

Dat de VRT het "grapje" van het oortrekken kan smaken, moge blijken uit het feit dat ze er melding van maken op hun nieuwssite ... Dat kan enkel gezien worden als een aansporing voor de kleine Trommeljongen om zijn misplaatst gedrag verder te zetten. Wanhopige bende amateurs !

Savat


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vandaag nog niet vliegen

 

Ook vandaag blijft het Belgische luchtruim gesloten voor alle vliegverkeer. Het vliegverbod als gevolg van de vulkaanuitbarsting in IJsland blijft van kracht tot minstens 20 uur vanavond. Dat heeft het kabinet van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) bekendgemaakt.

Het vorige vliegverbod gold tot 10 uur deze morgen. Vanmorgen vroeg zaten de bevoegde instanties en de staatssecretaris rond de tafel om de toestand van de aswolk als gevolg van de vulkaanuitbarsting te evalueren.

Schouppe sprak gisteravond nog de hoop uit dat de situatie tijdens de nacht voldoende zou veranderen om het vliegverbod op te heffen, maar dat was blijkbaar niet het geval. Het huidige verbod geldt nu tot minstens 20 uur vanavond.

Toch zijn er enkele positieve evoluties. Zo beweegt de aswolk die boven België hangt, zich op dit moment naar het noorden, legt de woordvoerder van Schouppe uit. De as in de hogere luchtlagen is aan het wegtrekken, maar in de lagere luchtlagen blijft ze momenteel nog hangen.

Om 17 uur zit Schouppe opnieuw samen met Belgocontrol om de situatie opnieuw te evalueren. Dan wordt beslist of het vliegverbod eventueel opgeheven kan worden of nog eens verlengd moet worden.

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zegt u het maar

 

.




Golfbrekers

Verbonden maar niet aan banden. 

KLIK HIER OM NAAR GOLFBREKERS TE GAAN


Foto

Deze blog leeft van de liefde, de wind en veel enthousiasme. U kan onze werking steunen via 

 banknr 610-5790800-88 

 IBAN BE56 6105 7908 0088 

 BIC DEUT BE BE




Archief Freddy Van Gaever : hier klikken


Opera, Belcanto - Operette en populair klassieke muziek
  • Hier klikken

  • Stuur ons uw reactie



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!