Noord Duitsland
Schiffe gucken aan de Oostzee
20-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rendsburg deel II
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Nu is het tijd om de beroemdheden van Rendsburg op te zoeken. We zijn klaar voor een flinke wandeltocht naar de kade van de NOK.  Het is een heel eindje te voet maar dit willen we toch nog zien. Via het wandelpad achteraan op de parking komen we op de Paradeplatz.
Na eerst nog de weg te vragen aan een voorbijganger weten we dat de voetgangerstunnel toch nog een eindje verder is.
We stappen verder en ja, na 1 km komen we op onze bestemming. Deze tunnel werd in 1965 opengesteld.  Hij verbindt Rendsburg met Westerrönfeld over een lengte van 130m en heeft een diepte van 21,47 m. Er zijn 4 Roltrappen en deze hebben een lengte van 55,19m. Dit is al een heel avontuur als je in de diepte kijkt. De tunnel voor voertuigen is iets verder gelegen.  Deze werd geopend in 1961 na het stileggen van de bestaande draaiburg.

We trekken verder want in de verte zien we de belangrijkste bezienswaardigheid van de stad al liggen, de "Rendsburger Hochbrücke", een tussen 1911 en 1913 gebouwde stalen spoorwegbrug over het Noord-Oostzeekanaal. I
nclusief aanloop meet de brug 7,5 kilometer. De eigenlijke stalen constructie is zo'n 2,5 kilometer lang. Deze kruising van drie wegen wordt als uniek beschouwd : spoorweg, kanaal en de zweefbrug.  De constructie, met een hoogte van 42 m, werd gebouwd over het kanaal als verbinding voor de spoorweg " Eisenbahnhochbrücke". Onderaan hangt een zweefbrug " Schwebefährer" voor voertuigen en personenvervoer (motorhomes zijn niet toegelaten).

Moe en dorstig van de wandeling zetten we ons op het terras van de Schiffsbegrüssung. Elke dag, vanaf 10 uur, wordt bij het voorbijvaren de vlag gehesen. Dit is de internationale zeevaartgroet.  Door de luidsprekers horen we de uitleg van de herkomst en de bestemming en bij het klinken van het volkslied van herkomst brengt de kapitein vanop de brug van zijn schip zijn groet aan ierdereen. Hier kunnen we uren blijven zitten. Vroeger kon men hier met de motorhome overnachten maar dat is nu niet meer toegestaan. Iedereen vindt dit spijtig maar de reden van het verbod is omdat iedereen hier wilde zijn. Langsheen het ijzeren gevaarte gaan we terug.  Op sommige plaatsen rijdt de trein zelfs bijna over de huizen. We blijven ze nog even volgen tot ze de andere kant op gaat en wij onze weg vervolgen via het centrum naar onze staanplaats.

Upate : De zweefbrug " Schwebefährer" is buiten dienst tot de zomer van 2020.

Nieuw 04.2018 : camperplaats onder de spoorwegbrug : am Kreishafen NOK - Am Kreishafen 30-32 - €12/24u  https://www.wohnmobilhafen-nok.de

Al hoewel de staanplaats volledig vol staat is het toch heel rustig tijdens de nacht.
Op tijd wakker, ontbijt en de nodige service aan de motorhome en verder..

Site Schiffsbegrüssung : http://www.brueckenterrassen.de





19-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rendsburg
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Vroeg vertrokken met een korte rit voor de boeg van 25 km zodat we zeker nog een plaatsje vinden op de druk bezochte motorhomeplaats in Rendsburg. De stad ligt aan de "Deutsche Fährstrasse" een verbinding tussen Kiel en Bremervörde met verscheidene veerboten, bruggen en sluizen. Ze is bijzonder actief door vele motorhome fanaten (allé toch bij de nederlanders en duitsers, tijd om de belgen dit ook te laten kennen).

Via een doodlopende straat, de "An der Untereider" (Wohnmobil-Hafen Café Eiderblick) komen we aan onze staanplaats. Een groot domein voorzien van 45 plaatsen met elektriciteit + service (automaat 13€ p/24u) . Vooraan bevindt zich de taverne Eiderblick, wc en douches. Daar de parking aan het NOK nu verboden terrein is voor MH is dit de enige mogelijkheid.

Update 2019 : €15,00/24u 

Niet te veel tijd verspillen, we trekken de stad in want hier is veel te beleven. Of wel via de achterzijde van de parking of via het wandelpad aan de voorkant langs heen de Stadtsee bereiken we de binnenstad op enkele minuten. "Der blaue Weg durch Rendsburg" de in blauwe beschilderde voetpaden leiden ons op een lengte van 3,2 km. door de historische stad.
 Als eerste komt men aan de Schiffbrückenplatz. De waterpartij op het plein werd gemaakt als speeltuig voor de kinderen. De figuren zijn zo gebouwd dat vingers, armen en oren kunnen bewegen.


Op gebied van gebouwen kan je de stad onderverdelen in 3 delen, de Altstadt met de Marienkirche, Markt en winkelwandelstraat, de nieuwe stad aan de Paradeplatz met de vroegere garnizoenskerk en Arsenaal, en de historisch aangelegde straten langsheen de stadswal en de vestingmuur met zowel de kazernes, burgerhuizen uit het Wilhelmina tijdperk als nieuwbouw. De stad was tot 2009 een garnizoensstad. Het Schloss op het Schlossplein hebben we niet gevonden.  Het werd reeds gesloopt einde 16e eeuw. Midden op het plein staat nu een beeldwerk van hoe het was. 

Door al het sightseeing zijn wij de tijd vergeten maar ons binneste begint te knorren. Nog vlug langs de bakker en terug naar onze staanplaats voor een laat middagmaal.   

Blaue Weg : http://www.rendsburg.de/tourismus-freizeit-kultur/blue-line.html
Film Rendsburg : http://www.youtube.com/watch?v=ogBpwaoWSkE&feature=player_embedded




18-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eckernförde
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Nu tijd maken om de zandstranden op te zoeken. Het is nog steeds geen strandweer maar het zonnetje is toch soms van de partij. Een korte rit van 30 km brengt ons naar het kuststadje Eckernförde, gelegen tussen Kiel en Flensburg. Het westen van de stad ligt aan het meer Windebyer Noor en de Oostkant aan de Oostsee.

De motorhomeplaats ligt tegen de drukke Flensburgerstrasse (Service en elektriciteit) uitsluitend omgeven door struiken. We doen eerst de nodige service en besluiten de 9€ p/24u te betalen aan de automaat. Het staangeld is te betalen van 9u tot 18u.

Update 2019 : Nieuwe plaats Am Noor - Kakabellenweg - €20,00 betalen met bankkaart of met creditcard tot 15.00u de volgende dag.

We zitten aan de zee en hebben eigenlijk nog geen strand gezien, dus dat gaan we eerst doen. Een wandeling van 300 m en we staan met onze voeten in het zand. De stad zelf wordt omschreven als een Altstadt maar de promenade langs de zee is heel modern aangelegd. Op het wandelpad aangekomen kan men rechts het pad volgen naar het aangelegde park. We gaan links richting strandpromenade. Het strand oogt gezellig met zijn typische noord duitse strandkorven. Op het einde van de wandeldijk komen we aan de jachthaven. Een schilderachtig uitzicht met zijn rode houten huisjes. Via een houten hangbrug komen we in het stadsgedeelte Borby. Hier ontstond het eerste strandleven dat na de 2de WO werd uitgebreid naar Eckernförde. Op de wandeldijk komen we hier verschillende beeldhouwwerken tegen. We keren terug over het bruggetje en begeven ons naar de winkelstraat. Talrijke vakwerkhuizen en kleine steegjes omringen het stadscentrum.
Historisch en modern samen gebracht. Via de Kielerstrasse komen we terug aan de parking.

Na het avondeten trekken we terug de stad in en maken we nog een wandeling door het park.
Al hoewel de parking aan een drukke baan ligt is het 's avonds en 's nachts toch nog rustig.
Nu eerst nog onze nodige inkopen doen voor het ontbijt. De drukke baan onderdoor, door de bosjes en je komt op de parking van een grootwarenhuis. 

Stadsplan : http://eckernfoerde.onlineplan.info/
Panorama beeld : http://www.eckernfoerde-panorama.de/holzbruecke

 




17-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Vandaag een rit van ongeveer 50 km richting Noordzeekanaal. Op onze route was ook een bezoek aan Plön voorzien, gelegen aan het Grote Plöner meer, maar onze geplande reisroute gaan we weer niet kunnen volbrengen. Er is zoveel nog te ontdekken en te zien. Dus volgende stopplaats Kiel, gelegen aan de Kieler Förde. Hier zijn verschillende staanplaatsen maar we begeven ons naar het begin van het Noord Oostzeekanaal.

De NOK, zoals ze het noemen, verbindt de Oostzee met de Elbe over een afstand van 96,8 km en is het meest bevaren kanaal ter wereld. De motorhomeplaats, gelegen aan de Mecklenburger Strasse, staat goed vol maar de vriendelijke uitbater verwijst ons toch nog naar een plaats met zicht op het water. We krijgen ook nog wat uitleg over de standplaats en met de nodige documentatie installeren we ons op de ruim voorziene plaats. Alles is aanwezig. Service, elektriciteit, wasmachine, douches en zelfs grote schepen die gewoon langsheen de parking het Nok binnen- en buiten varen. Prijs €15,00 met zicht op sluis en €12,00 zonder zicht op sluis tot 13.00u de volgende dag. Stroom €3,50 per dag. 

We staan hier nog maar even of we zien de mensen naar de reling lopen. Een cruiseschip van de rederij MSC vaart de haven buiten. Op enkele tientallen meters hiervandaan liggen de sluizen waar de schepen traag in- en uitvaren. Weer of geen weer hier is altijd iets te zien. Ongeveer 34.000 schepen per jaar passeren hier de revue.
Een schip dat vaart van de Noordzee naar de Oostzee hoeft geen omweg te maken langsheen het Skagerrak ten noorden van Denemarken en bespaart zo honderden kilometers. In 1878 startte de bouw en werd op 21 juni 1895 door de Duitse keizer Wilhelm II in gebruik genomen. Het kanaal is nadien nog enkele keren verbreed.

De steile kust bij Kiel-Friedrichsort, de talrijke stranden, de botanische tuin, de Holstenstrasse – één van de oudste voetgangerszones van Duitsland – alsook de talrijke musea gaan we niet bezoeken. En dit zijn maar enkele bezienswaardigheden in Kiel. Bij ons vertrek rijden we naar het uitzichtpunt van de sluizen (1€). Wanneer de reusachtige schepen uit de sluizen varen staat iedereen er met grote ogen naar te kijken.

Nog even langs het grootwarenhuis Familia en de Aldi (op ongeveer 2 km van de staanplaats) nog wat diesel voor de motorhome en verder. Kiel, wij komen nog eens terug !




16-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eutin
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De volgende plaats op onze route zou eigenlijk Travemunde zijn, gelegen aan de Oostsee, maar vandaag is het geen kustweer en we besluiten onze route 40 km verder te zetten naar de rozenstad EUTIN en tevens kuuroord.

Het gedeeltelijke historische stadje ligt aan een meer de "Grosse Eutiner See". De parking waar motorhomes mogen overnachten is gemakkelijk te vinden. Het is een mix parking (P11) naast het kasteel (geen service). We plaatsen ons achteraan op de parking, zo staan we niet in de weg voor de andere voertuigen.

Geen temperatuur voor de kust maar het late namiddag zonnetje probeert toch wat warmte te geven. Nog even de omgeving verkennen. De parking ligt tevens aan het water. Langs het gezellige wandelpad, rond het meer vervolgen we onze weg richting kerktoren. De toren hoort bij de in bakstenen St. Michaelis Kirche uit de 13 eeuw. Slechts een paar stappen verder komen we op het marktplein met het neo-klassieke stadhuis van 1791 en gezellige terrasjes. Het zonlicht heeft ons verlaten en wordt op onze terugweg vervangen door de sfeervolle verlichting. Alle belangrijke gebouwen zijn verlicht en de burcht is omgetoverd tot een sprookjes kasteel. Van uit de verte, aan de overkant van het meer, klinkt muziek. En met deze klanken en het mooie uitzicht genieten we nog van onze avond. Als de laatste bezoekers op de parking vertrekken wordt het stil en gaan we slapen.

Na het ontbijt met lekkere brötchen is het tijd om het kasteel en park te bezoeken. De burcht werd oorspronkelijk als bisschopsbezit gebouwd tussen 1260 en 1275 en door de eeuwen heen omgevormd van vesting met slotgracht tot residentie met het huidige park. Het voormalige koetshuis en de paardenstallen van 1827 op het buitenhof dienen nu als bibliotheek en museum.

Voor de oude film kenners : het slot heeft zelfs dienst gedaan als achtergrond voor de film 'Cabaret' met Liza Minnelli. Het kasteel is te bezichtigen maar een blik in het binnenhof en een wandeling door het park is voor ons voldoende. Via de mooie lindenlaan aan de achterzijde van het kasteel begeven we ons terug naar onze staanplaats en maken we ons klaar voor onze verdere rit.
Eutin website : http://www.holsteinischeschweiz.de/eutin

Update 2019 : Nieuwe motorhomeparking aan de Oldenburger Landstrasse : 16€ / 24u - https://reisemobilpark-eutin.de/




15-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lübeck
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een korte rit van 25 km brengt ons in Lubeck de "Koninging van de Hanze" zoals ze zich mogen noemen. Onze TOM TOM leidt ons naar de gedoogde camperplaats in het centrum. Parking P4 (uitsluitend voor MH - €6,00/24u) gelegen op Lastadie, een zijtak van de Willy Brand Allee op 500m van het centrum. Tijdens de dag in er wel wat verkeerslawaai maar we komen naar hier om de stad te bezoeken. Wat het straks zal worden zien we dan wel.

De middeleeuwse bezienswaardigheden bepalen nog heden het stadsbeeld. Eerst een bezoekje brengen aan de Holstentor, één van de twee overgebleven toegangspoorten tot de stad. Het gebouw uit de 15 eeuw bestaat uit twee torens met een toegangspoort ertussen. De toren is in de loop van de eeuwen 50 cm weggezakt en moest een aantal keren gerestaureerd worden om te voorkomen dat deze volledig in zou storten. In het gebouw is nu het stadsmuseum. De andere poort, de Burgtor, ligt aan de noordkant van de stad vlakbij de haven.


De historische stadskern is door water omsloten. Vanop de kade van de Trave heb je zicht op de zeven torens van de vijf hoofdkerken. We begeven ons naar centrum. Op en rondom het marktplein stap je in een stadsbuurt uit eind 13 eeuw. De meeste gebouwen zijn volledig behouden gebleven.
Vanop het marktplein heb je een wirwar van bouwstijlen. Is het mooi? Het is speciaal. Het raadhuis in geglazuurde baksteen met een rare bovenbouw vestigt ieders aandacht. Tot één van de belangrijkste gebouwen behoort ook de kanselarij met zijn gevels langs de Mengestraat en de Breite Strasse. Deze laatste is ook de winkel-wandelstraat waar je uren kan vertoeven tussen moderne winkels en historische gevels zoals o.a. het Haus der Schiffergesellschaft.

Het impossantste gebouw is wel de Marienkirche waarvan de bouw begon in 1250 en eindigde in 1350. De kerk heeft het hoogste bakstenen middenschip ter wereld (40m) en wordt ook gekenmerkt door haar 125 meter hoge torens. Voor het binnentreden van de kerk dient men te betalen (en dat hebben we niet gedaan). In de omgeving van de kerk is er ook nog het Buddenbrookhaus uit 1758 en het Schabbelhaus.

Ook de vele Gänge (gangen), Torwege und Höfe (binnenplaatsen) die ontstonden door de dicht bevolkte straten met de opkomst van de succesvolle handel in de 15 eeuw zijn een overblijfsel van de middeleeuwse stedenbouw. Er wordt hier gezegd bij een bezoek van deze "Kopf einziehen, Schultern beugen und hinein"


Er is hier nog zoveel te zien maar dat zal voor een volgende reis zijn. Winkelen en cultuur, het is hier allebei. Je kan hier dagen rondlopen maar zoveel tijd hebben we niet. We besluiten om vandaag nog onze reis verder te zetten.
Website Lübeck : www.luebeck.de/tourismus

 




14-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ratzeburg
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een rit van 64 km vandaag naar Ratzeburg in de Ratzeburgersee . Een charmant stadje, in de deelstaat Schleswig-Holstein, omgeven door verschillende meren en kanalen ongeveer 20 km ten zuiden van Lübeck . Via de Lüneburgerdamm komen we aan de voorziene plaats voor motohomes met alles er op en eraan Deze is gelegen aan de rand van het meer bij het zwembad op het einde van de Fischerstrasse. Er is tevens een gedoogde parking aan de Reeperbahn.

Je kan hier alle watersporten beoefenen. Het stadscentrum van Ratzeburg ligt op een eiland in de Ratzeburger See, dat door drie dammen is verbonden met het vasteland. Als gevolg van de aanleg van de dammen zijn de Küchensee, de Domsee en de Kleine Küchensee ontstaan.

Het is nog vroeg in de namiddag zo dus gaan we een kijkje nemen in de winkelstraat van het stadje. Nog altijd solden hé ! Al valt het winkel gedeelte toch een beetje tegen heb ik toch enkele koopjes kunnen doen. Je hebt geen grote steden nodig om koopjes te doen. Het marktplein is groot met moderne fonteinen. In een zijstraatje zien we een toren van een kerk boven de daken uitsteken maar het gebouw zelf staat in de steigers. Het is de stadskerk "Sankt Petri"van 1791. Naast de kerk het museum van de beeldhouwer Ernst Barlach.

Het Graafschap Ratzeburg werd gesticht door Hendrik de Leeuw die in 1154 ook het bisdom heroprichtte. Als aandenken aan hem kan je nu de afdrukken van de leeuwepootjes volgen naar de bezienswaardigheden in het stadje. Op het Dominsel is de Dom met kloostergangen het interessantste. Kort na de heroprichting van het bisdom werd begonnen met de bouw van de huidige domkerk. Een bronzen Leeuw waakt over de ingang. We nemen een kijkje in de kerk en komen zo ook in de kloostergangen.
Hier op het plein voor de Dom bevindt zich ook de Campus van Ratzeburg en het A.Paul Webermuseum.

We keren terug naar onze staanplaats en iets later maken we nog een wandeling aan het meer. Schiffe gücken, ja hier liggen ook veel bootjes maar niet diegene die we willen zien. Vanop de parking ben je op enkele stappen aan het water en kan je mooie wandelingen maken.
Ook de nacht was rustig. Eerst naar de bakker, eten en de grotere boten tegemoet.
Website Ratzeburg : www.inselstadt-ratzeburg.de




13-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hamburg
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Al hoewel er geen zon vandaag te zien is maar wel veel wind gaan we toch op stap om de omgeving te verkennen. Aan de kaai van onze parking ligt een onderzeeër U-434. Deze is te bezichtigen. Verder komen we aan de uitgangsbuurt St Pauli met zijn eigen privé strand en strandbar. We wandelen naar de St. Pauli Landungsbrücken. Hier vertrekken de meeste rondvaarten. Men kan kiezen uit een historische barkasse, een muziek- en dansboot of een grotere rondvaartboot langsheen de haven ("Dikke Pötte ganz nah" zegt men hier ). De kade hier is mooi aangelegd met banken, palmbomen en langsheen het water een moderne reling voor de veiligheid. Bij goed weer is het hier gezellig vertoeven, maar daar gaan we toch niet op wachten. We maken ons niet druk i.v.m. de weersvoorspellingen . Plaatsen zijn misschien mooier in het zonlicht maar we zijn op vakantie en we nemen de dagen zoals ze zijn.

De Landungsbrücken, ja wat is dat ! Het is een centraal gelegen verkeersknooppunt van de S-Bahn, de U-Bahn en de schepen, maar meer nog een toeristische attraktie. Het gebouw heeft 2 torens met halverwege op de muur een klok en een waterstandsmeter van de aktuele stand van de Elbe. Ze zijn van ver zichtbaar door hun groene koepel. In 1839 ontstond hier de eerste aanlegplaats, voornamelijk voor stoomboten
Aan de ander kant is de ingang van de "Alter Elbetunnel". De in 1911 geopende Elbetunnel met een lengte van 426,5 m verbindt de noordingang (aan de Landungsbrücke) met het eiland Steinweder en is toegankelijk voor voertuigen, fietsers en voetgangers. We wandelen nog wat verder tot aan de twee schepen die behoren aan het scheepsvaartmuseum. Als de lucht donkerder wordt door een opkomende regenbui is het tijd om terug te keren. Vanuit de motorhome hebben we zicht op de Köhlbrandbrücke die rechtstreeks naar de haven gaat. Met haar totale lengte van 3618 meter en een hoogte van 53m is zij de op één na langste wegverkeersbrug van Duitsland.

Als de avond valt beginnen overal de lichten in de haven aan te gaan en een mooi kleurenpatroon valt over de Elbe. Laat in de avond kunnen we nog het vertrek van de cruiseboot aanschouwen.
De volgende morgen is de weerstoestand al iets verbeterd en na de zoektocht naar de bakker en het ontbijt zoeken we één van de kerken op die bij de toren hoort die we vanop onze standplaats zien. De Evangelische - Lutherische "St Trintatis Altona Kirche" En wat we hierover te weten komen is dat op deze plaats in de jaren 1649/1650 een andere kerk stond waarvan het kruis met de 'lachende Christus van Altona' bewaard is gebleven. Dit kruis is wel heel ongewoon. Na de heropbouw is de kerk in juli 1943 tijdens de oorlog gebombardeerd en werd ze weder heropgebouwd in zijn oorspronkelijke staat in 1958. De binnenzijde werd wel modern ingericht.

Vanop deze plaats is het oude centrum van Hamburg te voet bijna niet te doen. De moedige mogen de 4 km stappen maar wij gaan hier niet aan beginnen.

Tijd voor het middageten en dan een wandeling van ongeveer 2 km naar de Speicherstadt. Het bevindt zich op een eiland in de Elbe en is een groot complex van op palen gebouwde havenpakhuizen uit het eind van de 19e eeuw in rode baksteen, die voor een deel nog steeds als zodanig in gebruik worden. De pakhuizen staan grotendeels in het water en er liggen bulkgoederen als koffie, thee, cacao, kruiden, specerijen en tabak opgeslagen, maar het is ook de grootste opslagplaats van Oosterse tapijten ter wereld (geschatte waarde 1,6 miljard euro!). Maar tot onze spijt moeten we andere plannen maken. We zijn hier gisteren toegekomen na 16 uur en dachten nog een tweetal uurtjes hier te kunnen vertoeven tot de parkwachter ons kwam zeggen dat we om 14.00 uur moesten vertrekken.




12-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elbetunnel - Hamburg
Klik op de afbeelding om de link te volgen

En onze reisweg leidt ons verder naar Hamburg en dit via de Elbetunnel, een tunnel van 3,3 km onder de Elbe die deel uitmaakt van de A7 en waarvan de bouw plaats vond tussen 1968 en 1975.
Er zijn nog andere mogelijkheden om de Elbe over te steken maar in ons geval was het de wegwijzer Hamburg volgen en hopen dat we via onze GPS in de buurt van de Fischmarkt terecht komen.

Bruggen zie je er veel maar welke is toegankelijk voor het gewone volk en zal ons naar het centrum leiden en niet midden in de haven.
Dankzij onze Tom Tom, die toch al wat jaartjes een nieuwe update zou moeten krijgen, vinden we toch de juiste richting naar de St. Pauli Fischmarkt. Nu nog parking zoeken langsheen de Elbe. We zien wel de motorhomes staan bij het water, maar hoe daar te geraken? Uiteindelijk na een paar keer heen en terug over de Grosse Elbestrasse rijden we een parking op waar er toch verscheidenen MH staan. Parkplatz Elbemeile - Große Elbstraße 3,
Eerst lansheen de kassa, € 12,00. Niet goedkoop ! Maar we komen om de schepen te zien en van hieruit zien we ze binnen- en buitenvaren.

Update 2019 : € 19,50 tot 13.00u de volgende dag.

Hamburg is de op één na grootste stad van Duitsland, maar zoveel gaan we hier niet zien. Een ontdekking langsheen de buurt van onze staan- en slaapplaats zal volstaan. We zijn dan toch in Hamburg geweest.

We staan hier in de nabijheid van de beroemde Fischmarkt die hier sinds het begin van de 18e eeuw elke zondag morgen plaats vind. U moet er wel vroeg bij zijn, het spektakel barst los om vijf uur in de ochtend. Niet alleen kraampjes met vis maar ook bloemen, fruit, levende dieren en souvenirs. In de oude visafslag waar vroege vogels en nachtbrakers elkaar ontmoeten spelen live muziekbands. Zolang gaan we hier niet blijven want de parking wordt hiervoor afgesloten.

De haven die je van hieruit kunt zien is enorm en iets verder zien we een cruiseschip liggen.




11-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wildeshausen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Na 161 km. komen we aan, ten noordoosten van Bremen, in "Wildeshausen" op de Wohnmobilplatz "Am Krandel" aan de Krandelstrasse. Een rustige en gezellige plaats met speelterrein voor kinderen, 16 betalende plaatsen aan 5€ per 24u met stroomaansluiting incl. Ook een service (Holiday Clean) is hier aanwezig.

En nu het stadje verkennen, daarvoor zijn we hier. Volgens mijn gegevens is het hier vlakbij, maar als je de verkeerde richting neemt, door een bos, dan blijf je maar zoeken. Uiteindelijk zijn we er toch geraakt door te beseffen dat we rechtsomkeer moesten maken. Het geen we van het stadje te weten komen is dat het wel veel bossen heeft (hebben we met eigen ogen ontdekt) en enkele idylische plekjes zoals het marktplein en de omgeving rond de "Alexanderkirche", de nog enige basiliek in het Oldenburgerland. In het jaar 851 heeft een zekere Waltbert de relikwieën van de martelaar Alexander van Rome naar Wildeshausen gebracht en daarvan stamt de naam van de stiftskirche (kloosterkerk). Wie of wat die, of het is, weet ik niet maar een standbeeld hiervan staat aan het marktplein. Aansluitend aan de kerk bevindt zich de "Remter" (refter) uit de jaren 900-1000. Het is het oudste gebouw van de stad en diende toen in de tijd als eet- en slaapzaal voor de koorheren van de stift.

De Stadwall achter de kerk is een 1400 m lange wandelweg rond de historische stad. Met zicht op de kerk werd op de marktplaats, gelegen aan de "Vlamschen Strat" (hé, die kenden ons vroeger ook al) in de 13e eeuw het historische Rathaus gebouwd. Het nieuwe Stadhuis werd in 1990 opgericht met aan de gevel een klokkenspel met figuren en 23 klokken die de geschiedenis van de stad voorstelt.

Als we de terugweg aanvatten naar de motorhomeplaats beseffen we dat ze maar een 10 min. van de stad verwijderd ligt. Je moet alleen de juiste weg nemen. Morgen is het hier markt en dat pakken we er ook nog bij. We kennen de weg nu.
Best een gezellig stadje maar na het bezoek aan de wekelijkse markt rijden we verder.


Website Wildeshausen : www.wildeshausen.de




10-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dülmen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Eerste stopplaats na 245 km. Dülmen, een middelgrote stad in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen direkt aan de A 43 tussen Münster en het Ruhrgebiet. Eerst even zoeken naar de inrit van de motorhomeparking. De parking bereikt men via de Halternerstrasse en een kleine inrit naast het tankstation. Het is een gratis gereserveerde plaats voor MH, met alle service (elektriciteit betalend) gelegen aan het winkelcentrum met Aldi, Lidl en Takko... aan de Hüttendyk. (In Dülmen zijn er nog meerdere plaatsen voor MH)

We installeren ons en gaan de buurt even verkennen. Na een tijdje komen we terug aan de MH en zelfs op onze eerste dag, met zakjes van de Takko en schoenwinkel. Ja, solden hé.
En we moeten het centrum nog verkennen. Vandaag zal het winkelen in het centrum niet meer lukken maar een avondwandeling in het stadje kan er nog wel bij.
Door het park, recht tegenover de staanplaats, en via de Marktstrasse komt men er na 10 min. wandelen.
In het centrum bevindt zich het Rathaus en de St. Viktor-Kirche. We maken een wandeling door de winkelstraten en zoals in vele duitse steden staat er bijna op elke hoek een beeld van een speciale figuur van de stad, zoals hier o.a. de "Natz van Dülmen" en de "Wilde paarden". In de cafés en op de terrassen van de bistro’s en kroegen is er nog veel volk.

De opvallendste bezienswaardigheid in de stad is de "Lüdinghauser Tor", een overblijfsel van de vestingstad en één van de weinige historische gebouwen die bewaard gebleven is. De stad werd voor 90% verwoest tijdens de 2de wereldoorlog. In de nabijheid van het centrum is er ook een wildpark.
Dülmen is ook bekend als de“Stad van de wilde paarden”. Enkele kilometers westelijk van de stad is de laatste in vrijheid levende wilde paardenkudde bewaard gebleven op een oppervlakte van ruim 3,5 vierkante kilometer.
Hier is van alles te zien en te doen maar na een rustige nacht trekken we toch verder.
Panorama van de stad : http://www.stadtpanorama-duelmen.de/
Brochure te downloaden : http://www.duelmen-marketing.de/fileadmin/user_upload/duelmen-marketing.de/downloads/Touristikbroschuere.pdf




09-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertrek voor een 19 daagse reis naar Noord Duitsland (juli 2012) + Update 2019
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Onze reisroute
Ik val steeds in herhaling maar het is echt een gewoonte geworden dat we steeds later op de dag vertrekken en niet zoals de eerste planning. Maar, we zijn nu toch op weg. Via de autostrade richting Eindhoven rijden we verder Duitsland binnen. Na zovele jaren Frankrijk als bestemming te kiezen zijn we nu echte Duitsland reizigers. En we moeten nog veel zien.
Onze reis gaat noordwaarts zoals de titel al voorschrijft " Schiffe gucken" aan de Oostzee.
Maar onderweg is er ook nog zoveel te ontdekken.

 

 




>

Blog tegen de regels? Meld het ons!
Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!