Beleggen kan gezond zijn
Inhoud blog
  • enige dagen na 19 oktober
  • Herdenking van de crash van 1987
  • Beleggingsstrategieën
  • Return Reversal Strategie

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    De startpagina voor de actieve 60-plus Belegger
    21-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat zijn Turbo's

    Wat is een Turbo?

    De Turbo is een financieel instrument met een hefboomwerking. Een Turbo combineert de voordelen maar niet de nadelen van een optie en future. Turbo’s worden uitgegeven door ABN-AMRO en zijn met name geschikt voor actieve beleggers die willen profiteren van korte termijn (1 week tot enkele maanden) koersbewegingen. Er zijn twee soorten Turbo’s waar u in kunt handelen: de Turbo Long Certificaten en de Turbo Short Certificaten. U kunt dus profiteren van zowel een stijgende als een dalende beweging. Turbo’s kunt u gewoon bij uw eigen bank of broker kopen en verkopen.

    Hoe werken Turbo’s?

    De werking van een Turbo Long kunnen we het beste uitleggen aan de hand van het volgende voorbeeld:

    Stel de AEX noteert op een stand van 345 punten en u verwacht een stijging van de AEX naar de 355 punten.

    U kunt op deze stijging bijvoorbeeld inspelen met een AEX Turbo Long 325 certificaat.
    Het getal 325 verwijst naar het financieringsniveau van de Turbo, in dit geval de AEX stand van 325 punten. De koers van de turbo kunt u gemakkelijk uitrekenen door de huidige stand van de AEX te verminderen met het financieringsniveau van de Turbo.

    • In dit voorbeeld zou de koers van de Turbo dus:
      (koers AEX – koers financieringsniveau) = AEX 345 – 325 = € 20,- zijn.
      Maar omdat deze Turbo in een ratio van 10:1 wordt uitgegeven is de koers € 2,-.
    • Indien de AEX stijgt naar 355 punten, dan is de waarde van de Turbo:
      (koers AEX – koers financieringsniveau), bij een ratio van 10:1 = AEX 355 – 325 = € 3,-
    • Het hefboomeffect van de Turbo:
      De koers van de Turbo is met 50% gestegen terwijl de AEX slechts een stijging van 2,9% heeft laten zien.
    • De automatische stoploss van de Turbo:
      Deze Turbo heeft een stoploss niveau van 335 punten waardoor u bij een daling van de index onder de 335 punten de stoploss waarde krijgt uitgekeerd. Bij het bereiken van de stoploss waarde ontvangt u: (koers stoploss niveau – koers financieringsniveau), bij een ratio van 10:1 = AEX 335 – 325 = € 1,-.

    Koersen van Turbo Shorts (die u koopt wanneer u een koersdaling verwacht) rekent u op dezelfde manier uit, alleen is het financieringsniveau hoger dan actuele koers van de AEX. De berekening wordt dan: Koers Turbo Short = Koers financieringsniveau – Koers AEX.

    Grote voordeel van Turbo’s

    Omdat u met Turbo’s maximaal profiteert van kleine koersbewegingen, zonder hierbij geld te verliezen als gevolg van een zijwaartse beweging, zijn Turbo’s een perfect instrument voor de actieve belegger. Door het gebruik van de automatische stoploss kunt u nooit meer dan uw inleg verliezen en krijgt u zelfs geld terug bij het bereiken van de stoploss koers. Bovendien kunt u inspelen op koersbewegingen van de AEX, de Dow Jones, de S&P-500, individuele aandelen, valuta en zelfs de goud of olieprijs!

    De voordelen op een rij:

    Maximaal profiteren van kleine koersbewegingen

    Inspelen op zowel een stijgende- als een dalende markt / beweging

    Automatische stoploss voorkomt grote verliezen

    Turbo’s verkrijgbaar op aandelen, indices, valuta, de olie- en goudprijs

    Heldere transparantie, koers is makkelijk te berekenen

    Turbo koersen volgen de beweging van de onderliggende waarde perfect

    Makkelijk te gebruiken product, geen ingewikkelde kennis voor nodig

    Geen verlies van waarde bij een zijwaartse koersbeweging

    Via uw eigen bank of broker eenvoudig te verhandelen

    Uitgeroepen tot het beste financiële product van 2004 door IEX.nl!

    Geen margin vereist!

    Geen tijdspremie en geen expiraties zoals bij opties

    Hoe kan ik succesvol beleggen met Turbo’s ?

    Het mag duidelijk zijn dat u met behulp van Turbo’s zeer gemakkelijk profiteert van koersbewegingen van de onderliggende waarde (aandelen, indices, olie goud etc). Turbo’s blijven echter een hefboomproduct waardoor het van het grootste belang is dat u altijd op het juiste moment in de richting van de koerstrend handelt. Het is belangrijk dat u weet welk type Turbo’s (long of short) u aanschaft en op welk moment.
    Met behulp van het TurboTraders abonnement belegd u echter in het juiste type Turbo op het juiste moment. Vanwege ons goede rendement ontdekken steeds meer beleggers de voordelen van beleggen in Turbo’s met behulp van het TurboTraders abonnement. In turbo's belegt u dus optimaal met de signalen van TurboTraders en dankzij een uitstekende trading discipline.

    Hoe werken ze?
    De Turbo is een financieel instrument met een sterke hefboomwerking. In dat opzicht is ze het beste te vergelijken met een optie. Echter, in plaats van een uitoefenprijs heeft de Turbo een financieringsniveau. Ik geef een voorbeeld met de AEX. Stel, de Amsterdamse graadmeter staat op een niveau van 330 punten.

    ABN Amro kan dan een Turbo uitgeven met een financieringsniveau van 300 punten. De overige 30 punten betaalt de belegger zelf. Echter, de Turbo wordt met een ratio van 10 uitgegeven. Dat betekent dat in dit geval de prijs van de Turbo 3 euro is. De belegger moet er tien kopen (investering: 30 euro) om de ontwikkeling van de AEX volledig te volgen.

    Het is vreemd dat ABN Amro een ratio van tien hanteert. In de markt zijn Turbo’s uitsluitend verhandelbaar in veelvouden van tien. Die ratio is derhalve zinloos en compliceert nodeloos. Hoe dan ook, als de AEX naar 340 stijgt, zijn de tien Turbo’s 40 euro waard. Daalt de index naar 320 punten, dan zijn de tien Turbo’s nog slechts 20 euro waard.

    Stoploss
    Als de index verder onderuit gaat, dreigt het gevaar dat de Turbo een negatieve waarde krijgt. Daarom kent dit nieuwe financiële instrument een stoploss die minimaal 2% boven het financieringsniveau ligt. Als de index beneden de 306 euro zakt, wordt de Turbo geliquideerd. De belegger krijgt voor zijn tien Turbo’s nog maximaal zes euro uitgekeerd.

    ABN Amro geeft een aantal voordelen van de Turbo boven de ouderwetse optie. De prijstransparantie is groter, er is geen vaste looptijd en er is geen verwachtingswaarde. Zo op het oog is dit geen sterke argumentatie. Een zestien pagina’s tellende brochure is nodig om de werking van het nieuwe product uit te leggen.

    Zo transparant en eenvoudig is de Turbo blijkbaar ook weer niet, als ABN Amro wil doen geloven. Het ontbreken van een vaste, van te voren bekende looptijd zie ik eerder als nadeel dan als voordeel. In de prijs van opties is geen verwachtingswaarde opgenomen, daarom is dat ook geen voordeel voor de Turbo.

    Voordelen
    ABN Amro doelt er hier op dat in de prijs van de Turbo geen volatiliteitpremie is opgenomen. Dat is inderdaad een voordeel ten opzichte van opties. Of nauwkeuriger aangeduid, het is een voordeel ten opzichte van at the money of out the money opties. De volatiliteitspremie in deze opties leidt er toe dat met het verstrijken van de looptijd premie verloren gaat.

    Bovendien lopen deze opties niet volledig mee met de ontwikkeling van de onderliggende waarde. De Turbo participeert wél voor 100% in de ontwikkeling van de onderliggende waarde. Gedurende de looptijd gaat er geen tijdwaarde verloren. Turbo’s lijken op het eerste gezicht veel aantrekkelijker dan opties, vanwege het ontbreken van volatiliteitspremie.

    Toch is dit niet bij voorbaat waar. In het bovengegeven voorbeeld moet de Turbo vergeleken worden met een diepe in the money optie, namelijk de call 300. Deze optie, met afloopdatum de derde vrijdag in augustus, heeft ook nauwelijks tijdswaarde. Deze optie heeft daarom dezelfde voordelen als ABN Amro’s Turbo.

    Nadelen
    Nu kan de bank natuurlijk Turbo’s uitgeven met een hoog financieringsniveau van bijvoorbeeld 320 punten, bij een AEX index van 330. Het financieringsniveau is dan minder in the money. Het nadeel is dat bij dit financieringsniveau de stoploss (circa 326 punten) snel bereikt kan worden en de Turbo moet worden beëindigd.

    Een ander punt van belang is het financieringsniveau. De Turbo heeft weliswaar geen tijdspremie, gedurende de looptijd stijgt het financieringsniveau met de financieringsrente. Stel dat de financieringsrente 5,5% is. In één maand tijd stijgt het financieringsniveau dan van 300 tot ongeveer 301,50.

    De stoploss neemt dan eveneens met 1,50 toe en de waarde van de tien Turbo’s neemt af met 1,50 euro. Daar staat tegenover dat het dividend van de AEX verminderd wordt op het financieringsniveau van de Turbo en daarmee toevalt aan de belegger. De verrekening van rente en dividend lijkt precies zoals dat met futures gebeurt.

    Zoek de verschillen
    Er is één verschil. Voor futures wordt de professionele rente gebruikt, terwijl ABN Amro voor de Turbo een commerciële rente berekent die daar beduidend boven ligt. Tegenover dit nadeel staat het voordeel dat de bank het risico neemt dat door een extreme gebeurtenis de index in één klap door de stoploss én door het financieringsniveau breekt.

    In dat geval heeft de Turbo een negatieve waarde. Omdat ABN Amro garandeert dat de Turbo nooit minder dan 0 euro waard kan zijn, moet de bank in dat geval het verlies incasseren. Ik zet voor u de verschillende aspecten van futures, opties en turbo’s in de volgende tabel:

    AEX futures

    AEX Opties

    AEX Turbo

    In the money

    At the money

    Winst

    Onbeperkt

    Onbeperkt

    Onbeperkt

    Onbeperkt

    Verlies

    Onbeperkt

    Beperkt

    Zeer beperkt

    Beperkt

    Investering

    Margins

    Vast bedrag

    Vast bedrag

    Vast bedrag

    Minimum inleg

    Hoog

    Hoog*

    Laag

    Zeer laag

    Spread

    Scherp

    Scherp*

    Scherp

    Scherp

    Delta

    100%

    Bijna 100%

    Circa 50%

    100%

    Premie

    Nee

    Zeer beperkt

    Ja

    Nee

    Rente

    Professioneel

    Professioneel

    Professioneel

    Commercieel

    Looptijd

    Vast

    Vast

    Vast

    Onzeker

    *) Voor AEX-light opties geldt dat een lage inleg mogelijk is, maar de spreads zijn veel ongunstiger.


     

    Turbo’s

    Een prachtig instrument dat het midden heeft tussen futures en opties

    Het biedt beleggers kansen die juist die twee andere instrumenten niet kunnen bieden, waaronder een veelheid aan onderliggende waardes die via de Turbo makkelijk te bespelen is.

    verschillen/overeenkomsten,

    bij Futures zien we dat zowel de winst als de verlieskant in principe onbeperkt is. Vanwege de dagelijkse schijnbewegingen op de Amerikaanse beurs is het geen pretje om over-night in Futures te zitten.

    De opties hebben weer het probleem van de 'er uit lopende' premie,

    Turbo's kennen een ingebouwde stop loss, iets dat kopers van opties ook wel kennen omdat die maximaal hun inleg kwijt kunnen raken. Dat is dus bij Turbo's net zo.

    In feite maakt u wel gebruik van de ingebouwde hefboom, maar komt uw visie niet uit, dan sluit de Bank uw Turbo positie. Jammer, maar een vooraf te overzien risico. Turbo's gaan dus procentueel harder dan de onderliggende waarde en de stop loss kan snel komen als de koers van de onderliggende waarde de verkeerde kant op

    Het is dus net als bij opties zo dat u het moet zien als speculatiegeld en u moet uw geld kunnen missen.
    Daarbij is het dus van groot belang dat uw visie uitkomt

    Turbo's kennen een lager risico als u als belegger alleen maar op omslagpunten uw posities inneemt.

    Dat vergt dus geduld, maar ook kennis over de markt, want u moet de omslagpunten in de markt kunnen herkennen.
    In die zin is het product niet moeilijk, maar is het succes toch wat afhankelijk van uw analysekennis.

    stop loss automatisch wordt ingesteld, maar nadeel dat je steeds als je fout zit automatisch wordt uitgestopt

    Bij Turbo's moet u overigens ook goed opletten waar de stop loss ligt. Vooral turbo's die al enige tijd lopen kunnen een stop loss hebben die vlak om de hoek ligt. Uw maximale verlies is dan niet groot, maar wel kunt u bijzonder snel en in feite, zonder dat het in uw analyse van de onderliggende waarde past, al te snel uitgestopt worden

    Stel dat u een analyse van een onderliggende waarde heeft gedaan en een steun verwacht op 50, maar de stop loss van de Turbo die u koos ligt al op 51, dan is het niet handig om die positie in te nemen. Immers wordt u dan net boven de Technische stop al uitgestopt, terwijl uw analyse, een steun op de 50, wel zou kunnen uitkomen. Een Turbo met stop loss op 50, maar liever nog 49 zou dan beter zijn.

    Financieringsniveau
    Turbo Long
    Het financieringsniveau van een Turbo Long is het deel van de onderliggende waarde dat ABN AMRO voor u financiert. In het algemeen wordt over dit niveau op dagbasis financieringskosten verrekend, waardoor dit iedere dag oploopt. Dividend wordt teruggegeven door het financieringsniveau te verlagen. Hierdoor heeft een dividenduitkering geen invloed op de prijs van de Turbo.

    Turbo Short
    Een Turbo Short werkt tegenovergesteld. Als u een Turbo Short koopt, is het alsof ABN AMRO de onderliggende waarde voor u verkoopt. Dit noemen we 'short gaan'. In het algemeen genereert de opbrengst rente die ten goede komt aan het financieringsniveau. In dat geval ontvangt u bij een Turbo Short renteopbrengsten over zowel uw inleg als de verkoopopbrengst van de onderliggende waarde. Bij een dividend uitkering wordt het financieringsniveau verlaagd. Hierdoor heeft een dividenduitkering geen invloed op de prijs van de Turbo.

    Een ander lastig punt is overigens de ratio.
    Hier moet u er een paar uit uw hoofd gaan leren als u met Turbo's aan de slag wil.

    Ratio
    De ratio van een Turbo bepaalt hoeveel Turbo's u zou moeten kopen om één keer in de onderliggende waarde te beleggen. Anders gezegd: een ratio van bijvoorbeeld 10 houdt in dat als de onderliggende waarde 10 verandert, de Turbo EUR 1 verandert.
    Nu heeft niet iedere onderliggende waarde dezelfde ratio. Dat is dus iets om terdege rekening mee te houden.

    Onderliggende waarde Ratio verandering Verandering prijs Turbo
    AEX 10 1 EUR
    DAX 100 1 EUR
    Heineken 1 1 EUR
    Google 10 1USD ~ EUR 0.75-0.80
    Dow Jones 100 1USD ~ EUR 0.75-0.80
    EUR USD 0.01 1USD ~ EUR 0.75-0.80
    Olie 1 1 euro
    Dus als de AEX met 10 punten verandert, zal de Turbo met EUR 1 veranderen. De ratio is ingevoerd, omdat anders bijvoorbeeld EUR 575 voor een Turbo op de DAX betaald zou moeten worden. Met een ratio van 100 is dat EUR 5,75.

    Stel:

    onderliggende koersen vond stond de AEX op 390,33.

    1. AEX Turbo Short
    NL0000459188 / 45918 393,00 24,5 405,82 389,90 08.02.05 1,59 1,62

    Gezien de markt van vandaag (gisteren ging de Dow -99) pakken we er een short bij.
    De stop loss voor deze Turbo ligt op 393. Dat is niet ver weg, maar zou wel een nieuwe high inhouden, dus een goed punt om dan een short positie te stoppen.

    De koers van de Turbo was gisteren 1,59 om 1,62. U zult bij een daling van de AEX zien dat deze Turbo snel waarde kan krijgen... hetgeen overigens voor 100% weg is (stop loss), als de beurs daarna ineens weer boven de 393 komt.


    Wie iets meer bewegingsruimte wil hebben kiest voor de volgende Turbo Short:
    2. AEX Turbo Short
    NL0000459758 / 45975 403,00 15,2 415,62 389,90 14.03.05 2,56 2,59

    De stop loss ligt hier op 403. De koers per Turbo is 2,56 om 2,59.

    Als de AEX de daling ook echt inzet, dan zijn dit mooie posities. Is de daling toch weer een eendagsvlieg, dan kan het snel gedaan zijn met deze positie.
    Stel even, de AEX gaat terug naar het uitbraakniveau van 380.
    In dat geval komt er 1,00 bij.
    Dat is ruwweg 70% winst op de bovenste Turbo Short en het is 40% op de onderste.
    Waarlijk geen percentage's om lichtvaardig overheen te stappen. Toch kan het zijn dat er opties uitstaan die in dit specifieke geval interessanter zijn. Ik vind zelf dat beleggers dit moeten uitzoeken voor ze een positie innemen.
    Als belegger moet u echter niet kiezen voor alleen het hoogste rendement. U moet ook het risico in ogenschouw nemen. Een kale future zou u een enorme winst opleveren, als uw visie van een daling van 10 punten ook uitkwam. Echter, zou de beurs ineens keren, dan kan ook een verlies van honderden euro's ontstaan. Bij opties zou de visie kunnen uitkomen, maar door het tijdsverloop verliest de koper van de optie een heleboel premiewaarde. Allemaal zaken die u moet meewegen in uw besluit.
    Nogmaals, u kan dat pas als u uw analyse gemaakt heeft. Als die analyse rammelt, dan rammelt de gekozen positie nog harder.
    Het is dus van groot belang dat u de best mogelijk analyse maakt.

    We gaan er nu van uit dat het 'onze' analyse is dat de beurs terug naar de 380 gaat. Als dat achteraf niet gaat gebeuren heeft u geen goede analyse gemaakt....

    We kopen (fictief) beide turbo's 200x.
    Investering Turbo Short nummer 1 is 200 keer 1,62 + 10 euro kosten = 334 euro
    Investering Turbo Short nummer 2 is 200 keer 2,59 + 10 euro kosten = 518 euro

    Om een vergelijk te hebben verkopen we ook 1 future op een stand van 390,33.
    U moet hiervoor tenminste 10.000 euro op uw rekening hebben anders zou u geen future moeten innemen. Kosten 10 euro. Per indexpunt omlaag levert het 200 euro op, per indexpunt omhoog kost het 200 euro.

    Verder kopen we een put optie juli 395 voor 5,70.
    Dit kost 570 euro + 10 euro kosten = 580 euro

    We verkopen een call aug 395 voor 2,90 euro
    Margin 6000 euro + 10 euro kosten.

    (Overigens zijn alle prijzen reeel gezien onbereikbaar, immers deed ik de fictieve transactie nabeurs)

    Voorbeeld:

    Stel u overweegt om aandelen Philips te kopen. De aandelen hebben momenteel een koers van bijv. 20 euro, en om 1000 aandelen te kopen moet u dus 20.000 euro investeren. Stijgt het aandeel in de komende 3 maanden 2 euro (van 20 naar 22) dan verdient u 1000 x 2 euro, zijnde 2000 euro. Daalt de koers met 2 euro, dan verliest u 2000 euro. Dat komt dus neer op een winst of verlies van 10%.

    Nou heeft AbnAmro zelf aandelen Philips gekocht, en geeft daar turbo's op uit voor een deel van de waarde, bijv. alle waarde boven de 17 euro. De eerste 17 euro worden dus niet meeverkocht en bloijven van AbnAmro. Dat deel wat van AbnAmro blijft, en wat zij dus financieren, heet het financier.

    Als u van AbnAmro een turbo op Philips koopt, dan koopt u alleen maar het stuk van het Philipsaandeel boven de 17 euro. Dus als het aandeel op 20 staat, dan is 17 euro van AbnAmro en 3 euro van u. Staat het aandeel op 22 dan is nog steeds 17 euro van AbnAmro, en de resterende 5 euro is van u. Daalt de koers naar 18 euro, dan is 17 euro van AbnAmro en 1 euro van u. U bent dus tegen een relatief klein bedrag (3 euro) medeeigenaar geworden van een aandeel Philips, en alle koerswinst of koersverlies is voor u. Ook dividenden e.d. zijn voor u.

    Dus als we nu even ons oorspronkelijke plan opnieuw uitwerken, dan kopen we dus 1000 turbo's op Philips (financieringsniveau 17 euro) tegen een koers van 20-17 zijnde 3 euro. Onze investering is dus 3.000 euro ipv 20.000 euro. Stijgt de koers van 20 naar 22, dan stijgt onze turbo van 3 naar 5. Daalt Philips naar 18 euro, dan daalt onze turbo naar 1 euro. Dus onze winst of verlies blijft 2.000 euro, maar omdat onze investering niet meer 20.000, maar slechts 3.000 bedraagt, praten we nu over een winst of verlies van 66%.

    In dit geval is dus een beweging van 10% vertaald naar een beweging van 66,7%, en daarom spreken we van een hefboom van 6.67. Alle bewegingen zijn 6,67 keer versterkt door de hefboom.

    Tot zo ver de simpele gedachte achter de turbo's... de bank betaalt mee aan de aanschaf van de aandelen en bij verkoop gaat eerst weer het financeringsdeel van de koers af en wat er overblijft is voor u

    Als een turbo onder z'n financieringsniveau zou zakken, dan zou de waarde van uw stukje negatief worden. Het is echter niet mogelijk om aandelen tegen een negatieve koers te verhandelen, en daarom moet Abn Amro zich indekken tegen dat risico. Ze doen dat via een Stoploss niveau: zodra de koers onder de stoploss zakt (bijv. onder de 17,50) dan wordt de turbo automatisch verkocht. U ontvangt dan uw deel en AbnAmro krijgt haar deel.

    Abn Amro financiert het grootste deel van de onderliggende waarde, en wil daar graag rente over vangen. Ze doen dat door elke dag het financieringsniveau een klein beetje op te trekken. Omdat de rente op dit moment erg laag is, stijgt het financieringsniveau maar heel langzaam. Omdat de waarde van de turbo gelijk is aan de koers van het aandeel minus het financieringsniveau, wordt uw turbo dus elke dag een heel klein beetje minder waard. Maar nogmaals... bij de lage rentestand van dit moment is dat effect slechts heel miniem.

    De turbo zoals we deze tot nu toe hebben besproken is een zogenaamde Turbo Long. Naast deze long turbo's zijn er ook short turbo's. Short turbo's worden meer waard als de koers van de onderliggende waarde daalt. Het is dus alsof u short bent in de onderliggende waarde.



    ·

    Alias: dit is de korte naam

    ·

    Naam: dit is de lange naam

    ·

    Stoploss: dit is het huidige stoploss niveau van de turbo

    ·

    Hefboom: dit is de hefboom die met de turbo wordt gerealiseerd. Bij een koers van de onderliggende waarde van 20 en een koers van de turbo van 4 euro is er sprake van een hefboom van 5 (20 gedeeld door 4).

    Hefboom: geeft aan hoeveel je winst en verlies bij de turbo versterkt wordt ten opzichte van het onderliggende aandeel. Voorbeeld: als je een aandeel Philips koopt voor 20 euro, en het aandeel stijgt 1 euro in koers, dan heb je een winst van 5%. Koop je een turbo op Philips die 5 euro kost, en Philips stijgt 1 euro in koers, dan maak je op de turbo een winst van 20%. De hefboom is dan 4 omdat alle bewegingen met een factor 4 versterkt worden.

    ·

    Fin. niveau: dit is het financieringsniveau van de turbo.

    Het financieringsniveau geeft aan welk deel van het aandeel in handen van AbnAmro blijft. Dus als Philips op 20 euro staat, en AbnAmro verkoopt de bovenste 3 euro als een turbo, dan houden ze zelf 17 euro. Die 17 euro is het financieringsniveau. Je zult begrijpen dat AbnAmro als de dood is dat de koers onder de 17 euro zakt, want dan hebben zij een strop. daarom handeteren ze ook nog een stoplossniveau (bijv. 17,50). Zakt het aandeel onder de 17,50 dan wordt het aandeel verkocht en de turbo kan ingeruild worden tegen de resterende waarde. Zowel het financieringsniveau als het stoploss niveau worden af toe bijgesteld. Dat heeft te maken met o.a. de rente over het financieringsniveau, maar ook met divenden e.d. E.e.a. staat uitgebreid uitgelegd in de help.

    ·

    Ref. koers: dit is de referentiekoers, oftewel de koers van de onderliggende waarde van de turbo.

    ·

    Biedprijs: dit is de huidige biedprijs van de turbo *)

    ·

    Vraagprijs: dit is de huidige vraagprijs van de turbo *)

    ·

    Verschil: dit is de stijging of daling ten opzichte van de vorige slotprijs van de turbo

    ·

    Slotkoers: dit is de vorige slotkoers van de turbo

    ·

    Tijd: tijdstip van de laatste bijwerking van de referentiekoers

    ·

    Sinds: datum wanneer de turbo is gelanceerd

    ·

    Ratio: Ratio van de turbo ten opzichte van de onderliggende waarde. Normaliter is de ratio 1, en dan is er 1 turbo per onderliggende waarde. Bij duurdere onderliggende waarden, zoals de AEX index, kan het zijn dat er 10 of 100 turbo's worden uitgegeven per onderliggende waarde. Dit wordt gedaan om de prijs van de turbo's attractief te houden.

    De ratio geeft aan hoeveel turbo's overeenkomen met 1x de onderliggende waarde. Bij aandelen is de ratio meestal 1, dus 1 turbo geeft de winst/verlies van 1 aandeel. Bij de AEX werkt men met een factor 10, zodat 10 turbo's overeenkomen met 1x de AEX index. Bij de Dow Jones werkt men met nog hogere ratio's.

     

     

     



    Beleggers in opties en futures kunnen nu gebruik maken van een nieuw beleggingsinstrument om maximaal te profiteren van kleine koersbewegingen: de ABN-AMRO Turbo Certificaten® (Turbo’s). Met behulp van dit hefboomproduct speelt u in op koersbewegingen van o.a. aandelen, de AEX, Amerikaanse indices, obligaties en de olie- en goudkoers. Turbo’s zijn hét beleggingsinstrument voor de actieve belegger omdat wel de voordelen maar niet de nadelen van opties en futures gecombineerd worden in één product. Turbo's kunt u via uw eigen bank of broker eenvoudig verhandelen. Niet voor niets riep de onafhankelijke financiële website IEX.nl deze Turbo’s onlangs uit tot “Het beste financiële product van 2004” met het rapportcijfer 9,0 ! - Lees meer over Turbo’s

    Over TurboTraders

    Meer informatie over Turbo’s

    Op deze pagina hebben wij geprobeerd om zo duidelijk mogelijk aan te geven hoe de Turbo’s werken.
    Mocht u meer informatie willen over dit product van ABN-AMRO, dan kunt u de volgende pagina’s raadplegen:




    Dagelijks analyseren de twee handelaren van TurboTraders de koerstrends van aandelen, (Amerikaanse) indices, obligaties en de olie- en goudprijs.
    Wanneer wij een goede koerstrend hebben ontdekt selecteren we de juiste Turbo’s om in te spelen op de verwachte koersbeweging. TurboTraders abonnees ontvangen deze signalen per SMS en e-mail. Door zeer gedisciplineerd te handelen in alleen de beste Turbo’s zijn wij in staat om een goed rendement te behalen. Onze abonnees ervaren dit dagelijks! - Lees meer over TurboTraders.

    21-08-2005, 13:45 geschreven door Zjoskebest

    Reageer (8)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (44 Stemmen)
    Archief per week
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • enige dagen na 19 oktober
  • Herdenking van de crash van 1987
  • Beleggingsstrategieën
  • Return Reversal Strategie


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!