Tot in de 15de-eeuw stond hier het paleis van de graven van Vlaanderen. Op de grondvesten ervan werd het "Landhuis van het Brugse Vrije" opgetrokken. In de loop van de 16-eeuw werd het gebouw uitgebreid naar de Reie toe, naar het water aan de Vismarkt, onder meer met de bouw van een nieuwe schepenkamer, nu het stedelijk museum met de renaissance- schouw van het Brugse Vrije. Deze kaart werd verstuurd naar Gent in 1905. De postzegel is van 1 centiem, type wapenschild met strookje "Niet bestellen op zondag".
In de Heilige Basiliuskapel vierden de metselaars jaarlijks hun patroonfeest. Let op de gebogen zoldering. In de 12de-eeuw was overwelven nog een probleem, daarom zijn er zware steunpijlers nodig en zijn de muren zo dik.
De cilindervormige relikwie van het Heilig Bloed. Deze relikwie werd door Diederik van den Elzas, graaf van Vlaanderen, in 1150 naar Brugge overgebracht. Dit was na de terugkeer van een van zijn kruistochten in het Oosten. Om dit feit te herdenken wordt de relikwie jaarlijks rondgedragen in de Heilig Bloedprocessie. Het museum bij de bovenkapel is klein, maar bezit stukken en documenten van onschatbare waarde.
Hier een opname van de bovenkapel van de Heilig Bloedbasiliek met zijn prachtige neogotische aankleding. Deze plaats valt vooral op door zijn vele kleuren. We zien hier het hoofdaltaar die dateert uit de 19de-eeuw evenals de muurschilderingen.
In 1984-1985 werden de gevels gereinigd en hersteld met eerbied voor de 19de-eeuwse restauratie. In de loop der tijden werkten gerenomeerde architecten zoals : Jean-Baptiste de Bethune, Louis Delacanserie, Thomas Harper King, William Curtis Brangwyn en Charles Dewulf mee aan de verwezenlijking van verbouw en restauratie van de basiliek.
Hier een zicht op het trappenhuis die toegang geeft tot de Heilig Bloedkapel. Het trappen huis werd gebouwd tussen 1529 en 1533. De gevels zijn gebouwd in blauwe hardsteen in laat- gotische stijl. De beeldhouwwerken verwijzen naar de geschiedenis van de kapel en naar het graafschap Vlaanderen.
Nog een opname van de basiliek. Let op de citroën, nu een veel gezochte old-timer. De basiliek en Heilige basiliuskapel onderging veel verbouwingen. De Heilige Baliliuskapel raakte door verschillende uitbreidingen volledig ingekapseld. In 2000-2001, werden de door roet zwart geworden muren gereiningd. De Heilig Bloedkapel kreeg haar definitief uitzicht vanaf 1907. Het merkwaardige neogotische interieur werd ook in 2000-2001 volledig gereinigd en werden de muurschilderingen hersteld.
Dit gebedshuis met twee verdiepingen werd in de 12de-eeuw gebouwd in Romaanse stijl. De bouwheer was Diederik van den Elzas. De relikwie van het Heilig Bloed werd in de bovenkapel ondergebracht. In 1923 werd deze kapel tot basiliek verheven. De benedenka- pel werd toegewijd aan de Heilige Basilius en behoort tot de oudste bouwwerken van de stad. Deze prentkaart werd verstuurd naar Moerzeke na 1918. Het betreft een geelgroene zegel van 5 centiemen, voorstellende Koning Albert I, type I (Londen 1915). Die zegel werd gedrukt te Londen en voor het eerst in gebruik genomen in Le Havre (St-Adresse), na de bevrijding in november 1918 over gans België.
Hier zien we de Proosdij na de verlenging met zes traveeën. De nieuwbouw werd gekopieerd van het reeds bestaande barokke gedeelte. De Proosdij werd gerestaureerd in 1972-1974 en de gevels werden in 2001 opnieuw gereinigd.
Links naast de Proosdij zien we de boekhandel "A Saint Francois" met daarnaast een sigarenwinkel die in 1907 werden gesloopt om de uitbreiding van de Proosdij mogelijk te maken. Deze prentkaart werd op 6 september 1907 verstuurd naar Ath, de zegel was van 1 centiem, grijs en van het typa wapenschild.
De proosdij stond tegen de westgevel van de Sint-Donaaskathedraal en dateert van 1665-1666 en de stijl is barok. Hier woonden tot aan de Franse overheersing de bisschoppen. Waar de monumentale deur nu is, was vroeger een inrijpoort voor de koetsen. Boven staat het beeld van vrouwe Justitia, want dit gebouw was tevens de gerechtelijke zetel van de kerkelijke heerlijkheid van Sint-Donaas.
De bouwstijl van de Proosdij is barok. Het werd in 1974 volledig gerestaureerd. Eertijds was het in het bezit van de proosten van de afgebroken Sint-Donaaskathedraal. Het beheer en de rechtspraak van hun heerlijkheden waren daar ondergebracht. Sedert 1089, onder de regering van Robrecht de Fries, waren de proosten van Sint-Donaas erfelijk kanselier van Vlaanderen en leidden zij in deze funktie de grafelijke administratie. In 1559 werd Brugge een bisschopsstad en verbleef de bisschop in de huidige gouverneurswoning. De titel van proost van Sint-Donaas en erfelijk kanselier ging toen over op de eerste bisschop. Deze kaart werd op 7 mei 1905 verstuurd naar Brussel. De postzegel was van 1 centiem, grijze kleur, type wapenschild.
Hier zien we de gotische bovenzaal in al zijn pracht en praal. In het midden zien we de neogotische pronkschouw die in 1895 door het provinciaal bestuur werd geschonken. Een O.L.Vrouwbeeld en twee bellden van engelen bekrone de schoorsteen. Het dubbele houten hanggewelf is prachtig en is zo over de ganse zaal. Op de wanden zijn muurschilderingen aangebracht, die taferelen uit de Brugse geschiedenis voorstellen. Ze werden geschilderd door kunstschilder Albrecht De Vriendt. Menig koppel gaven hier het ja-woord en beloofden elkaar eeuwige trouw. 'k Zeg wel beloofden.
Deze prentkaart werd op 13 oktober 1940 verstuurd naar Juffrouw J. Van Schoor, pension Saint-André, Bruxelles. Er is een postzegel van 40 centiemen opgekleefd, van paarse kleur en van het type klein staatswapen, uitgegeven vanaf 31 oktober 1938. De hal van het stadhuis op het gelijkvloers met aansluitend de trapzaal die samen de gehele breedte en de volle lengte beslaan. De grote stenen trap dateert van 1894-1898. Rechts zien we één van de paallantaarns in smeedijzer en gemaakt in 1898 door Edward en Amandus Devoogt. De platte zoldering die we zien rust op balken die langs de muren steunen op loodrechte stijlen. De grote zuilen ondersteunen alles.