KRAFTWERK De pure mens-machine uit Duitsland
Were functioning automatik. And were dancing mechanik. We are the robots.
Na de tijd dat muziek nog met de hand werd gemaakt, ontstond begin jaren zeventig het Duitse Kraftwerk. Florian Schneider en Ralf Hütter zijn net na de Tweede Wereldoorlog geboren als kinderen van respectievelijk een architect en een arts. Ze ontmoetten elkaar op het conservatorium waar Florian fluit studeerde, terwijl Ralf zich concentreerde op elektrisch orgel. Beïnvloed door onder andere de naoorlogse, elektronische muziek van de Duitse componist Karlheinz Stockhausen kwamen ze op het idee moderne elektronische muziek te maken.

Ze maakten muziek met synthesizers en sequencers, de eerste techno-beat. Het percussieve gedeelte behoorde tot de verantwoordelijkheid van Karl Bartos en Wolfgang Flür. Maar het waren Hütter en Schneider die de leiding vormden van de groep.
Kraftwerk zong over de snelweg, over homecomputers, rekenmachines, radio-activiteit, de Trans-Europa Express en dataverkeer. Aan de basis van de Kraftwerk-songs staan aardse zaken, hun inspiratie komt voort uit alledaagse gebeurtenissen.
Bij hun optredens was niet alleen het geluid van belang, maar ook de indrukwekkende beelden en kleuren. In de jarenzeventig entachtig had het iets magisch. Maar nu wordt de projectie apparatuur, ooit voorbehouden aan Kraftwerk en psychedelische rockbands zoals Pink Floyd, gebruikt door Jan en alleman.
Dat Kraftwerk legendarische elektro pioniers zijn, hoeven we niet te vertellen. Underworld, Speedy J en Daft Punk zijn maar enkele van de zovele jaren 90 house acts die sterk beïnvloed zijn door deze Duitsers.
Discografie 1970-2005

1970 de lp Tone Float was het eerste werk dat verscheen van het viertal, toen noemden ze zich nog Organisation. De plaat bevatte instrumentale stukken vol vrije, geïmproviseerde vormen. De stukken zijn deels elektronisch van aard, maar ook dwarsfluit, viool, orgel, gitaar, harmonium (een orgeltje waarvan de lucht wordt aangedreven door het intrappen van pedalen) en bas weerklinken.
1971 Kraftwerk 1
1972 Kraftwerk 2
1973 Ralf + Florian
1974 Autobahn was de start voor het huidige Kraftwerk. Met ruim 22 minuten vult het nummer de gehele a-kant van de gelijknamige lp. De single, nog geen 4 minuten lang, wordt een internationale hit, zelfs in Amerika. De muziek is uitgesproken modern en humoristisch.
1976 Radio-Activity(album over dagelijkse zorgen)
1977 Trans-Europe Express, de plaat waarop werkelijk alles, van begin tot eind,
zich in perfectie voltrekt. De openingstrack Europese Endless laat iedereen een kleine tien minuten dromen van het grote, eindeloze Europa, dat met zelfkennis en flair bezongen wordt als elegant en decadent.
1978 The Man-Machine, het centrale thema op dit album van de zogenoemde Schaufensterpuppe is de relatie tussen mens en machine, kortom de automatisering.
De groep spreekt over de ziel van de machines, over zelfgenererende geluidsprocessen en het vervagen van de grens tussen mens en machine. Sindsdien traden ze op als robotten en worden ze de Mensch-Maschine aus Deutschland genoemd.
De muziek op dit album klonk melodieuzer, waardoor deze toegankelijker werd.
1981 Computerworld (toekomstvisioenen) De muziek wordt gemaakt met synthesizers,
zelfgebouwde drummachines en elektronische randapparatuur. Vocoders en andere machinerie laten de zang vervormd weerklinken. De mensen van Kraftwerk laten zich niet beschouwen als muzikanten, maar als arbeiders, die elke dag in de weer zijn met hun machines. De track Its More Fun To Compute klopt helemaal. Ieder geluid is perfect, de ritmische geluiden, het baslijntje, de compositie, de flow. Onmogelijk te evenaren. Computer Love is een optimistische song waarin naar de toekomst wordt gekeken met een positieve blik op de relatie tussen mens, machine en natuur.
Computerworld is ongetwijfeld een van de meest funky platen ooit gemaakt.
1983 Release van de Tour De France- single en de gelijknamige videoclip.
1986 Electric Cafe, het laatste album van Kraftwerk waarop Bartos en Flür nog te horen zijn. Schneider en Hütter hebben een nieuwe hobby, de wielrennerij, waardoor de release van het album telkens werd uitgesteld. Dat Ralf Hütter een schedelbasis-fractuur opliep door zonder helm van zijn fiets te vallen versnelde de release in geen geval.
1991 The Mix (een remix-album met hun grootste hits) met Kling Klang technicus Fritz Hilpert.
2000 Release van de single voor de Expo, de wereldtentoonstelling in het Duitse Hannover
2003 Na 18 jaar komt uiteindelijk een nieuwe album Tour De France Soundtracks genaamd. Een album opgenomen met Hilpert en zijn collega-technicus Henning Schmitz, geheel gebaseerd op de wielrennerij. De Tour wordt de laatste jaren gekenmerkt door een ongehoord tempo. Vanaf de start wordt er idioot hard gereden, in tegenstelling tot voorheen. Kraftwerk doet net hetzelfde; ¾ van het album wordt in beslag genomen door voortjakkerende beats op de rand van de ademnood. In Elektro Cardiogram komt men uiteindelijk weer op adem.
2005 Minimum-maximum is het eerste live-album dat van Kraftwerk is verschenen. Een dubbelalbum met een aardige uitsnede uit hun repertoire die ze de laatste tijd brengen langs de belangrijkste podia van deze aardbol.
|