Bij deze foto heb je het spectakel in de lucht zeer goed weten weer te geven, de zeespiegel netjes op de onderste sterke lijn, een kleine wolk welke door de zon beschenen word op een van de sterke punten, hier kan ik je alleen maar proficiat mee wensen. Toch een zeer kleine opmerking, die hier niet echt in het oog springt, de zeespiegel staat een zeer klein beetje schuin, daar nog even op letten in het vervolg bij dergelijke fotos, omdat zoiets bij zulke fotos extra opvalt.
Een echt mooie foto die je hier aanbrengt, de baan, de knotwilgen en de gracht lopen in de verte naar een punt. Daarbij komt nog bewolkte hemen die het geheel afmaken. Zowel wat de compositie betreft als voor diepte is die foto geslaagd. Toch een klein puntje, de horizon heb je hier in het midden van je beeld gelegd, bij dergelijke fotos is het beter om deze op de onderste sterke lijn te plaatsen, zoals in foto 2, ik heb wel een boom moeten vellen, maar er staan er nog genoeg. Door het zo te doen ga je het diepte effect nog extra gaan versterken, en door de mooi bewolkte hemel blijft de compositie evenwaardig.
Van een niet zo eenvoudig onderwerp heb je weten een boeiende foto te maken. Met enkel deze detail foto heb je ons al het nodige getoont wat moest om onmiddellijk te weten dat het over een kabellier gaat. Toch zou ik hier willen vragen de verhoudingen van de foto 3:2 of 4:3 te blijven bewaren. Op de tweede foto heb ik die verhouding aangehouden, zodat het grote vlak in de rechtse bovenhoek deels verwijderd is. Als men thans terug die sterke lijnen en punten op de foto plaatsen dan ziet men de tandwielen op de sterke punten, de kabel en de geleidingsrol ook op een sterk punt.
Wel Antony hier sta ik van te kijken, een eenvoudige ketting, juist twee schakels, zo mooi en goed in beeld gebracht. Het enige wat ik gedaan heb is lichtjes verscherpt, en uit nieuwsgierigheid heb ik er even de sterke lijnen en punten op geplaatst. Zoals je ziet is dat perfect.
Om de poes zo in beeld te krijgen heeft men echt niet veel tijd om dit te realiseren. Blijkbaar was ze gefasineerd door iets anders zodat je haar mooi in beeld kon krijgen. Voor wat betreft compositie kan het niet beter, dat heb je zeer goed gedaan, maar wat belangrijk is bij het fotograferen van mensen en dieren, is dat de ogen scherp zijn, dus scherpstellen op de ogen. Vermoedelijk was er een direkt invallende lichtbron in de omgeving, waardoor je links die klare schijn krijgt waar omheen cirkels te zien zijn. Zoiets kan je vermijden door de zonnekap op je lens te plaatsen, zodat er geen rechtstreeks licht op je lens terecht komt. Op foto 2 heb ik dat even weggewerkt, en een beetje verscherpt en meer contrast gegevens.
Opnieuw heb je de regels van de compositie goed in acht genomen, het beeld niet juist in het midden te fotograferen. Ook hier heb je aan de rechterkant van de foto glimmende hangers staan, welke ook beter weggelaten zouden zijn. Je camera is misleid geweest door het licht achter het beeld en de bleke muur, waardoor van het beeld eigenlijk weinig te zien is, tenzij een schaduwbeeld. In dit geval zou ik echt spotlichtmeting aanraden op het beeld zelf, de ontspanknop half indrukken, de compositie maken en dan doordrukken. Het kost je geen cent om enkel proefopnamen te maken, dus zou ik aanraden even te oefenen thuis. Om enigszins toch wat details in het beeld te krijgen heb ik de foto wat opgelicht, maar beter kan men zoiets niet krijgen.
Als eerste inzending compositie heb je dat reeds zeer goed gedaan. De nar met de duif op het hoofd staan goed op een van de sterke lijnen, beter kon het niet. Toch is er een puntje waar ik even je aandacht wil op vestigen bij het bepalen van je compositie. In de rechtse bovenhoek heb je een deel van een goot meegenomen in de foto, die eigenlijk geen enkele toegevoegde waarde heeft, en die wel vermeden kon worden. Door de foto het formaat 3:2 te geven is dit min of meer verdwenen. De foto heb ik wat verscherpt en contrast gegevens, waardoor alles beter uitkomt. Toch moet ik zeggen dat je dit reeds goed gedaan hebt, let dus iets meer op details, en het komt zeker goed.
De essentie van de foto wat je hier wenst te tonen is de sluis welke al het drijfhout opvangt. Verder is de contructie ook een boeiend geheel om hier te tonen. Dit in gedachte, zou ik eerst de storende wand aan de rechtse kant uit het beeld laten, dit heeft geen enkele meerwaarde in de foto. Ook rechts onder de brug ziet men in de verte de bomen die fel belicht zijn door de zon, en vooraan op het water is er ook een fel beschenen plaats. Laat dit ook maar weg uit de foto, het werkt alleen maar storend. Dan blijft er nog enkel wat je op foto 2 te zien krijgt wat al wat beter oogt. Uiteindelijk als laatste tip zou ik de raad geven toch de sluis bovenaan ook in beeld te brengen, zodat het waterniveau en de metalen balk elk op een van de sterke lijnen komt te liggen.
Geen eenvoudige opdracht zo een schotelantenne t.o.v. de groene achtergrond te fotograferen, wegens een zeer groot contrastverschil. Toch bestaan er oplossingen voor dit probleem. Om een goede compositie te bekomen zou het raadzaam zijn de antenne niet centraal op het beeld te plaasten, maar in dit geval aan de rechterzijde, omdat de antenne min of meer naar links gedraaid is, dus we geven ruimte langs de linkse kant. Door enigszins het beeld te vervormen kan ik je zoiets tonen in foto 2. Hier zou ik de lichtmeting gedaan hebben op schotelantenne, waardoor de lucht en de bossen wel te donker zouden gaan overkomen. Maar het is eenvoudig de antenne te selecteren, de selectie om te keren, en de ganse omgeving klaarder te maken. Dit heb ik ook wat gedaan in foto 2. Bij zo een foto zou het misschien beter geweest zijn de antenne niet zo dicht te fotograferen, en wat meer van het gebouw mee te nemen, om zodoende de verhouding van de schotel t.o.v. het gebouw beter te laten uitkomen, wat ook ten goede zou komen aan de compositie, omdat dan de witte schotel minder dominerend zou zijn in de foto.
Een mooi plaatje van Lana, spijtig ze staat een beetje verloren tussen die grote struiken. Voor wat betreft de compositie heb je dat zeer goed gedaan, daar valt niets op te zeggen, mooi het kindje op een van de sterke lijnen geplaatst. Maar voor deze foto had ik liever een portret formaat aangenomen, het belangrijkste is het kindje die boven op de bank staat en naar de verte staart. Dus gaat er dichterbij en probeer haar zo groot mogelijk in beeld te hebben, ook op die manier kan je de compositie regels goed in acht nemen zoals je ziet op de uitsnede.
Hier heb je eigenlijk een zeer goede foto gemaakt die eveneens voor het thema diepte goed zou zijn. Om die reden heb ik er even het kader op geplaatst met de sterke lijnen en punten, en om het perfect te maken heb ik er wat afgesneden. (Zie foto onderaan) Wat je hier toont is een baan na een regenbui, maar er zat meer in de foto dan je misschien wel denkt. Door de heldere luchtpartij gaat de lichtmeting zich vooral op deze heldere lucht baseren. Probeer eens het centrum van de zoeker te richten op een donkere partij, vb de struiken aan de linkse kant, de knop half indrukken en dan je compositie te maken, waardoor de bruine kleur van de haag beter tot zijn recht komen. Hier heb ik het bekomen door die partij een beetje op te helderen.
Ook hier heb je het onderwerp pal in het midden geplaatst van je foto, wat niet zo mooi is. Onderaan op je foto heb je aan de linkse kant nog de landelijke huisjes, die hier goed bij passen, maar aan de rechtse kan heb je een modern gebouw, die echt best niet in het landelijke karakter van de foto past. Had je de stronk meer naar rechts geplaatst, en er voor gezorgd hebben dat het moderne gebouw er niet zou op staan, was het perfect geweest. Op foto twee heb ik getracht de stronk rechts te plaatsen, wat reeds beter oogt. Eigenlijk had je hier een deel van de stam mogen mee fotograferen, door een portret formaat aan te nemen en ook rekening houdend met de sterke lijnen en punten.
Mooie foto die je hier gemaakt hebt, waarbij je duidelijk de half ondergelopen boot wil laten zien welke deels in het water en deels op de oever gelegen is. Toch enkele opmerkingen, vierkante fotos zijn uit vroegere tijden, en bij dit onderwerp is men beter met een verhouding 3:2, zoals je kan zien op de tweede foto. De essentie van de foto is gebleven, water, de oever, de boot die met een ketting is vastgelegd aan de paal. Het onderwerp staat diagonaal op het beeld, wat je zeer goed gedaan hebt, en al wat weggesneden is brengt echt geen meerwaarde aan de foto, het is eerder iets dat onze aandacht weghaalt bij het hoofdonderwerp. Op de originele foto heb je het onderwerp echt centraal gelegd, waardoor het ook minder aandacht krijgt. Zet het onderwerp op een van de sterke punten/lijnen zoals op foto 2, waardoor de boot onmiddellijk in het oog springt.
Bij het bestuderen van je foto zijn er drie zaken die me opvallen, het hondje als hoofdpersonage welke een mooie pose aanneemt, de waterplas achter het hondje en de sporen van een wagen in de modder. Als wat boven de waterplas staat kan aanzien worden als storend element, en draagt niets bij tot de foto, dus laten we dat eraf knippen. Nog steeds vind ik dat het hondje niet tot zijn volle recht komt, dus laten we maar even doorgaan met knippen tot we enkel het hondje hebben en de moddersporen. Dit leggen we nu zo vast dat er voor het hondje voldoende ruimte is, m.a.w. we plaatsen het op de linkse sterke verticale lijn. Nu verteld me deze foto dat het hondje even op zijn baasje wacht en vraagt: Mag ik nu even door die modder lopen? Probeer het model echt los te maken van de achtergrond, in dit geval is het een mooie structuur van de sporen. Door dichter te komen bij het model zal de belichting ook beter zijn, doordat je echt op de hond je belichting gaat meten, en het best is nog scherpstellen op de ogen, dat is het voornaamste in dit geval. Dus lichtmeting op de hond, de ontspanknop van je toestel half indrukken en ingedrukt houden, je compositie maken, m.a.w. er voor zorgen dat het zoals in dit geval links komt te staan, en dan doordrukken. Indien men echt snel doordrukt zonder meer, heeft men veel kans op onscherpe beelden. Indien je het op die manier doet zullen de ogen van de hond ook zichtbaar zijn, wat dan het beeld nog versterkt.
Kinderen kunnen verrassend overkomen, en zijn steeds uniek. De bedoeling is hier de compositie te bespreken, waar sterke lijnen en punten heel belangrijk zijn. Zoals je kan zien heb ik ook die lijnen even op je foto geplaatst om je alles duidelijker te maken. Het meisje met het rode jasje heb je zeer goed geplaatst in de foto, pal op een van de sterke lijnen, beter kan niet. Had het jongentje net aan de andere kant van de schommel gezeten, zou het echt perfect geweest zijn, maar ja kinderen moet je kunnen op een onverwachts moment fotograferen.
Punten die volgens mij wat aandacht vragen, tracht een rustige niet te drukke achtergrond te hebben. Hier bij deze foto staan het klimrek en de schommel een beetje als storend element op de foto, de dwarsbalk van de schommel trek teveel de aandacht, en maakt van het hoofdonderwerp, hier de kinderen, eerder een ondergeschikt onderwerp. Ook de dwarsbalk werpt een schaduw op het gezichtje van de jongen, wat niet mooi oogt. Het is niet eenvoudig bij een zeer zonnige dag fotos te maken zonder hinderlijke schaduwen, probeer daarom eerst de camera zo te richten dat je de lichtmeting doet op bv. het gezichtje van het meisje, de ontspanknop half indrukken om de lichtmeting vast te houden, dan je compositie te maken, en dan pas doordrukken. Maar je bent goed op weg hoor, veel fotos maken is de boodschap, de beste eruit halen en bestuderen met welke instellingen je die gemaakt hebt (Exif gegevens), en je zal enorme vooruitgang maken.
Dreigende wolken met in de verte toch nog wat zonneschijn, dat heb je zeer goed in beeld gebracht. Dat je de horizon niet op een van de sterke lijnen hebt gelegd, speelt bij deze opname geen enkele rol. Het hoofdonderwerp zijn trouwens die wolken, welke dreigend over het weiland bewegen, het lichtspel in de wolken zelf, en dat heb je hier weten naar voren te brengen. Als test heb ik hier toch een raster op gezet, en zelf ben ik wat aan het knippen geweest, om die wolkensliert enigszins uit het center van de foto te brengen, zonder het dramatische karakter weg te nemen, en dat geeft toch nog een betere compositie aan dit beeld. De verhouding wolken tot weiland ligt hier 1/5 (zie blauwe lijn), en dat is prima voor dit soort beelden. Ik zou zeggen proficiat met deze opname, en doe zo maar voort.