Deze foto heb je echt in twee gesplits door die boom juist in het midden van de foto te plaatsen. Nochtans ware er hier mogelijkheden om dit beter te doen. Als eerste opmerking zou ik een lager standpunt hebben ingenomen, zodat je ook die stenen pomp in de verte volledig op de foto zou hebben. Afhankelijk van het gekozen hoofdonderwerp kan je die dan op een van de sterke lijnen plaatsen. Teveel op de foto willen hebben kan soms onoverzichtelijk worden, en vraagt men zich af wat nu juist de bedoeling is van de maker. Hier ook is het niet duidelijk wat je ons wil tonen, de bloemen, de fietsen, de bank.
Wolken kunnen een prachtig schouwspel zijn, en dat heb je hier goed gzien. Zoals je kan zien heb je goed rekening gehouden met de compositie, jammer dat de daken van de huizen er nog op staan, welke als storend element hier werken. Die heb ik dan maar afgesneden, zodat de door de zon beschenen wolk echt op een van de sterke punten komt te liggen. Het is dus maar een kleine detail, maar welke wel een mooie foto kan verknoeien.
Een merkwaardige constructie, zo de kerkingang tussen gewone huizen te bouwen. Maar je hebt hier zeer goed rekening gehouden met de compositie, en ervoor gezorgd dat de volledige aandacht getrokken wordt op de ingang van de kerk en de toren, door deze op de sterke lijnen te plaatsen. Het schuin staan van de gevels is te wijten door te dicht bij de gevels te komen, maar kan eenvoudig met een bewerkingsprogramma rechtgetrokken worden.
Het beeld trek hier voldoende de aandacht en is zeer goed geplaatst in de foto. Toch heb je hier een kans gemist om deze compositie nog beter te maken. Aan de linkse kant van de foto staat er nog een stukje trapgevel op de foto, die er eigenlijk niet moest opstaan, en langs de andere kant heb je het torentje aan de rechtse kant maar gedeeltelijk op de foto. Had je nu een standpunt ingenomen welke iets meet lincks was had je het torentje van het Steen er volledig op de foto gehad, en de trapgevel had er niet op gestaan, en voor het beeld zou het ook goed uitgekomen.
Op deze foto heb je de nadruk willen leggen op de mooie zonsondergang met de gloedrode hemel. Waarschijnlijk heb je U daar op geconcentreerd, en door deze schoonheid al wat rond je gebeurde niet eens zag. Op de originele foto ziet men op de rechter rand van de foto nog net de achterkant van een schip de haven verlaten, ofwel zet men het er gans op, ofwel mag het er volledig af, wat ik ook gedaan heb op de onderste foto. Tevens heb ik de waterlijn op de onderste sterke lijn geplaatst, om zo toch de meeste aandacht op de rode lucht te trekken.
Er is hier het een en ander te zien op deze foto, wielertoeristen, windsurfer, en een vrachtschip, een beetje verspreid over de ganse foto. Maar als met de sterke lijnen op de foto gaat plaatsen, heb je de verdeling zeer goed gemaakt, 1/3 lucht, 1/3 water en 1/3 zand, mooi verdeeld. Verder valt me op dat je een vlieger van de windsurfer in de lucht hebt, een vrachtschip op het water, en een aantal wielertoeristen op het strand. Dit geheel vormt een mooie compositie waar toch een zeker verhaal achter zit.
Een mooie zonsondergang, gezien vanop een winters landschap vermoed ik. Vroeger had men nogal veel de neiging om het hoofdonderwerp juist in het midden te gaan plaatsen op de foto. Nochtans bestond in de oudheid reeds de gulden regel, en kan men die terugvinden in hun schilderijen, en die bestond er in het hoofdonderwerp op een van de sterke punten te plaatsen. Daarom heb ik nogmaals de sterke lijnen en punten op de foto geplaatst, met de zon op het meest gunstig sterke punt. Om het diepte effect te benadrukken plaatst men dan de horizon op de onderste sterke lijn. Als men hier kijkt is dan zo, nog een deel water, en de rest de mooie roodgekleurde hemel . Om de voorgrond iets beter te laten uitkomen zonder de nachtelijke sfeer van de foto niet te schenden, heb ik de foto wat opgeklaard, maar dit is natuurlijk eigen smaak. Op de derde foto ziet U nu de nieuwe compositie, zonder het raster, waardoor je het verschil tussen originele en nieuwe compositie duidelijk naar voren komt.
Het verheugt me dat je deze foto hebt ingestuurd, waarbij je zeer goed rekening gehouden hebt met de voorgaande aanwijzingen. Thans vorm het één geheel, de sluis is volledig zichtbaar, een van de wanden, alsook het aangespoeld hout en doorstromende water. Een heel verhaal dat deze foto ons vertelt. Voor wat betreft de compositie, kijk maar eens naar de sterke lijnen op foto 2, als de aandachtspunten staan op de juiste plaats, beter kan niet. Proficiat met deze foto, en het doet me echt plezier dat je dit hebt doorgestuurd. Je bent toch niet speciaal naar de Ardennen terug geweest zeker.
Bij deze foto heb je het spectakel in de lucht zeer goed weten weer te geven, de zeespiegel netjes op de onderste sterke lijn, een kleine wolk welke door de zon beschenen word op een van de sterke punten, hier kan ik je alleen maar proficiat mee wensen. Toch een zeer kleine opmerking, die hier niet echt in het oog springt, de zeespiegel staat een zeer klein beetje schuin, daar nog even op letten in het vervolg bij dergelijke fotos, omdat zoiets bij zulke fotos extra opvalt.
Een echt mooie foto die je hier aanbrengt, de baan, de knotwilgen en de gracht lopen in de verte naar een punt. Daarbij komt nog bewolkte hemen die het geheel afmaken. Zowel wat de compositie betreft als voor diepte is die foto geslaagd. Toch een klein puntje, de horizon heb je hier in het midden van je beeld gelegd, bij dergelijke fotos is het beter om deze op de onderste sterke lijn te plaatsen, zoals in foto 2, ik heb wel een boom moeten vellen, maar er staan er nog genoeg. Door het zo te doen ga je het diepte effect nog extra gaan versterken, en door de mooi bewolkte hemel blijft de compositie evenwaardig.
Van een niet zo eenvoudig onderwerp heb je weten een boeiende foto te maken. Met enkel deze detail foto heb je ons al het nodige getoont wat moest om onmiddellijk te weten dat het over een kabellier gaat. Toch zou ik hier willen vragen de verhoudingen van de foto 3:2 of 4:3 te blijven bewaren. Op de tweede foto heb ik die verhouding aangehouden, zodat het grote vlak in de rechtse bovenhoek deels verwijderd is. Als men thans terug die sterke lijnen en punten op de foto plaatsen dan ziet men de tandwielen op de sterke punten, de kabel en de geleidingsrol ook op een sterk punt.
Wel Antony hier sta ik van te kijken, een eenvoudige ketting, juist twee schakels, zo mooi en goed in beeld gebracht. Het enige wat ik gedaan heb is lichtjes verscherpt, en uit nieuwsgierigheid heb ik er even de sterke lijnen en punten op geplaatst. Zoals je ziet is dat perfect.
Om de poes zo in beeld te krijgen heeft men echt niet veel tijd om dit te realiseren. Blijkbaar was ze gefasineerd door iets anders zodat je haar mooi in beeld kon krijgen. Voor wat betreft compositie kan het niet beter, dat heb je zeer goed gedaan, maar wat belangrijk is bij het fotograferen van mensen en dieren, is dat de ogen scherp zijn, dus scherpstellen op de ogen. Vermoedelijk was er een direkt invallende lichtbron in de omgeving, waardoor je links die klare schijn krijgt waar omheen cirkels te zien zijn. Zoiets kan je vermijden door de zonnekap op je lens te plaatsen, zodat er geen rechtstreeks licht op je lens terecht komt. Op foto 2 heb ik dat even weggewerkt, en een beetje verscherpt en meer contrast gegevens.
Opnieuw heb je de regels van de compositie goed in acht genomen, het beeld niet juist in het midden te fotograferen. Ook hier heb je aan de rechterkant van de foto glimmende hangers staan, welke ook beter weggelaten zouden zijn. Je camera is misleid geweest door het licht achter het beeld en de bleke muur, waardoor van het beeld eigenlijk weinig te zien is, tenzij een schaduwbeeld. In dit geval zou ik echt spotlichtmeting aanraden op het beeld zelf, de ontspanknop half indrukken, de compositie maken en dan doordrukken. Het kost je geen cent om enkel proefopnamen te maken, dus zou ik aanraden even te oefenen thuis. Om enigszins toch wat details in het beeld te krijgen heb ik de foto wat opgelicht, maar beter kan men zoiets niet krijgen.
Als eerste inzending compositie heb je dat reeds zeer goed gedaan. De nar met de duif op het hoofd staan goed op een van de sterke lijnen, beter kon het niet. Toch is er een puntje waar ik even je aandacht wil op vestigen bij het bepalen van je compositie. In de rechtse bovenhoek heb je een deel van een goot meegenomen in de foto, die eigenlijk geen enkele toegevoegde waarde heeft, en die wel vermeden kon worden. Door de foto het formaat 3:2 te geven is dit min of meer verdwenen. De foto heb ik wat verscherpt en contrast gegevens, waardoor alles beter uitkomt. Toch moet ik zeggen dat je dit reeds goed gedaan hebt, let dus iets meer op details, en het komt zeker goed.
De essentie van de foto wat je hier wenst te tonen is de sluis welke al het drijfhout opvangt. Verder is de contructie ook een boeiend geheel om hier te tonen. Dit in gedachte, zou ik eerst de storende wand aan de rechtse kant uit het beeld laten, dit heeft geen enkele meerwaarde in de foto. Ook rechts onder de brug ziet men in de verte de bomen die fel belicht zijn door de zon, en vooraan op het water is er ook een fel beschenen plaats. Laat dit ook maar weg uit de foto, het werkt alleen maar storend. Dan blijft er nog enkel wat je op foto 2 te zien krijgt wat al wat beter oogt. Uiteindelijk als laatste tip zou ik de raad geven toch de sluis bovenaan ook in beeld te brengen, zodat het waterniveau en de metalen balk elk op een van de sterke lijnen komt te liggen.
Geen eenvoudige opdracht zo een schotelantenne t.o.v. de groene achtergrond te fotograferen, wegens een zeer groot contrastverschil. Toch bestaan er oplossingen voor dit probleem. Om een goede compositie te bekomen zou het raadzaam zijn de antenne niet centraal op het beeld te plaasten, maar in dit geval aan de rechterzijde, omdat de antenne min of meer naar links gedraaid is, dus we geven ruimte langs de linkse kant. Door enigszins het beeld te vervormen kan ik je zoiets tonen in foto 2. Hier zou ik de lichtmeting gedaan hebben op schotelantenne, waardoor de lucht en de bossen wel te donker zouden gaan overkomen. Maar het is eenvoudig de antenne te selecteren, de selectie om te keren, en de ganse omgeving klaarder te maken. Dit heb ik ook wat gedaan in foto 2. Bij zo een foto zou het misschien beter geweest zijn de antenne niet zo dicht te fotograferen, en wat meer van het gebouw mee te nemen, om zodoende de verhouding van de schotel t.o.v. het gebouw beter te laten uitkomen, wat ook ten goede zou komen aan de compositie, omdat dan de witte schotel minder dominerend zou zijn in de foto.
Een mooi plaatje van Lana, spijtig ze staat een beetje verloren tussen die grote struiken. Voor wat betreft de compositie heb je dat zeer goed gedaan, daar valt niets op te zeggen, mooi het kindje op een van de sterke lijnen geplaatst. Maar voor deze foto had ik liever een portret formaat aangenomen, het belangrijkste is het kindje die boven op de bank staat en naar de verte staart. Dus gaat er dichterbij en probeer haar zo groot mogelijk in beeld te hebben, ook op die manier kan je de compositie regels goed in acht nemen zoals je ziet op de uitsnede.
Hier heb je eigenlijk een zeer goede foto gemaakt die eveneens voor het thema diepte goed zou zijn. Om die reden heb ik er even het kader op geplaatst met de sterke lijnen en punten, en om het perfect te maken heb ik er wat afgesneden. (Zie foto onderaan) Wat je hier toont is een baan na een regenbui, maar er zat meer in de foto dan je misschien wel denkt. Door de heldere luchtpartij gaat de lichtmeting zich vooral op deze heldere lucht baseren. Probeer eens het centrum van de zoeker te richten op een donkere partij, vb de struiken aan de linkse kant, de knop half indrukken en dan je compositie te maken, waardoor de bruine kleur van de haag beter tot zijn recht komen. Hier heb ik het bekomen door die partij een beetje op te helderen.
Ook hier heb je het onderwerp pal in het midden geplaatst van je foto, wat niet zo mooi is. Onderaan op je foto heb je aan de linkse kant nog de landelijke huisjes, die hier goed bij passen, maar aan de rechtse kan heb je een modern gebouw, die echt best niet in het landelijke karakter van de foto past. Had je de stronk meer naar rechts geplaatst, en er voor gezorgd hebben dat het moderne gebouw er niet zou op staan, was het perfect geweest. Op foto twee heb ik getracht de stronk rechts te plaatsen, wat reeds beter oogt. Eigenlijk had je hier een deel van de stam mogen mee fotograferen, door een portret formaat aan te nemen en ook rekening houdend met de sterke lijnen en punten.