Beego, de digitale wegenwacht van Vlaanderen
October 2020
De digitale (r)evolutie is niet meer te stuiten. Ook steeds meer senioren zijn intussen (al dan niet gedwongen) gebruikers van de moderne technologie. Corona zorgde voor een digitale boost, maar lang niet iedereen is op dit vlak voldoende onderlegd. Verschillende steden en gemeenten doen intussen beroep op studenten van Beego voor digitale hulp aan huis.
In tijden van corona en (semi-)lockdowns, ligt de focus op digitale geletterdheid. Ons sociale leven, het schoolwerk van de kinderen, voor veel mensen het werk: het is op korte tijd allemaal digitaal geworden. Ook de openbare dienstverlening digitaliseert verder: e-loketten, online reservaties, online aanvragen van officiële documenten, …
Die digitale revolutie zorgt voor achterblijvers: meer dan een derde van de Belgen heeft zwakke digitale vaardigheden en zowat 1 op 10 gebruikt het internet niet. Vier op tien landgenoten riskeren digitale uitsluiting (bron Koning Boudewijnstichting). En digitale uitsluiting zorgt in een digitale wereld voor sociale uitsluiting. Die uitsluiting probeert Beego tegen te gaan.
Het lijkt een beetje op een digitale wegenwacht: Heb je een probleem met je computer of ander digitaal toestel? Dan rukt een student van Beego uit en komt snel ter plaatse om je te depanneren. “Maar we zijn meer dan een digitale wegenwacht, we zijn ook de rijschool. We geven les en begeleiden individueel en op maat. We zorgen dat mensen zich veiliger voelen op de digitale snelweg en zo gebeuren er ook minder ongelukken.”, zegt oprichter Frederick Scraeyen.
Digitale hulp aan huis
Sinds 2018 stuurt Beego studenten aan huis om digitale assistentie te verlenen aan 19 euro per 30 minuten en 3 euro fietsvergoeding. Ondertussen rijden er in bijna heel Vlaanderen Beego-studenten rond die samen al meer dan 6000 huisbezoeken verrichtten.
Tijdens de lockdown in maart en april boden de studenten van Beego gratis hulp op afstand aan. “We zagen dat veel mensen aan hun lot werden overgelaten en zo geïsoleerd geraakten, daarom lanceerden we een oproep naar onze studenten om tijdelijk vrijwillig hulp te bieden. We zijn een onafhankelijke organisatie dus vanaf de maand mei schakelden we weer over op een betalend model.” Maar Beego wil graag digitale assistentie voor iedereen bieden. Daarom kunnen lokale overheden via een digicheque (een tegoedbon) Beego inschakelen, om doelgroepen die het minder breed hebben, ook een digitaal duwtje in de rug te bieden.
Laptops uitdelen alleen is niet voldoende
Sinds corona staat digitalisering -en er voor zorgen dat niemand daarbij achterblijft- hoog op de agenda van openbare besturen. Zo krijgen kansengroepen in Antwerpen en Gent een digicheque om een beroep te doen op Beego. “Ook verschillende andere steden en gemeentes, zoals bijvoorbeeld Sint-Niklaas, Lier of Sint Truiden, nemen Beego digicheques op in hun E-inclusie aanbod. Zo komt de hulp rechtstreeks terecht bij diegenen die het meest nodig hebben”, zegt Scraeyen. “Zeker bij het afstandsonderwijs voelen we dat Beego een extra rol te spelen heeft. Afstandsonderwijs is een mooi principe. Er zijn al heel wat middelen vrijgemaakt zodat iedereen, ook kwetsbare gezinnen, een laptop kan verkrijgen. De volgende stap is socialere internettarieven voorzien. Beego zorgt voor de ondersteuning aan huis zodat wie dat nodig heeft een extra digitaal duwtje in de rug krijgt. Om mensen aan boord van de digitale trein te krijgen, moeten zoveel mogelijk drempels worden verlaagd”
De voordelen zitten trouwens aan beide kanten. De studenten komen in diverse omgevingen terecht. Ze leren pragmatisch en probleemoplossend denken. Bovendien zijn ze een rolmodel voor middelbare scholieren uit kwetsbare gezinnen, of de ideale kleinzoon of -dochter voor senioren. Ze krijgen niet enkel een loon en studiepunten op de hogeschool. Ook hun zelfvertrouwen krijgt een boost.
“De meeste oproepen krijgt Beego rond inloggen, problemen met e-mail of voor een onderhoud van de computer die traag is geworden. De studenten lossen niet enkel het probleem op maar brengen mensen vooral iets bij. En natuurlijk kijken ze weg wanneer de klant zijn wachtwoord ingeeft”, aldus Scraeyen.
Corona zorgt voor een digitale boost
Voor corona was Beego vooral actief in centrumsteden zoals Antwerpen, Gent, Brugge en Leuven. De coronacrisis heeft voor een extra momentum gezorgd. “Heel veel nieuwe zaken moeten plots ook digitaal. Contact onderhouden met kleinkinderen kon enkel via skype. En waar digitaal betalen voor veel mensen nog een ver-van-hun-bed-show was, moest de angst voor het digitale nu wel overwonnen worden. Alle scholieren deden plots aan afstandsonderwijs, wat ook voor de ouders niet altijd evident is.” Ondertussen is Beego actief in meer dan 70 postcodes van Oostende tot Genk.
Beschikbaarheid van de Beego-studenten: www.beego.be/beschikbaarheid
www.beego.be
Een afspraak maken met een student? Dat kan op 078 485 400 (lokaal tarief, zonder meerkost) of via info@beego.be.
Auteur: BEEGO
30-10-2020 om 16:03
geschreven door corda 
|