Vriendenkring van ASZ patiënten met cardiovasculaire problemen. Bij CORDA worden patiënten, die in behandeling zijn in het ASZ Aalst voor cardiovasculaire problemen samen met hun familie, verenigd in een Vriendenkring . Zij betalen jaarlijks € 20 per persoon per jaar. Elk lid kan deelnemen aan alle activiteiten en ontvangt dan onze uitnodigingen en info. U krijgt toegang tot de website www.aszcorda.be, FB corda en Blog. Betalende leden zijn bij deelname verzekerd bij "Van Hee" . Neemt een lid door omstandigheden niet deel aan onze activiteiten, dan wordt lidgeld aanzien als steungeld.
Lodewijk (85) kreeg vorig jaar een nieuwe hartklep via de lies en behaalt dit jaar meerdere gouden medailles in de atletiek
15 oktober 2021 zie bijlage onderaan links
Ondanks zijn respectabele leeftijd van 85 jaar, trekt Lodewijk Cornelis nog steeds vier keer per week zijn loopschoenen aan om te gaan joggen. Als 60-plusser verbrak hij al het Belgisch uurrecord en won hij verschillende internationale marathons. Maar in april vorig jaar moest hij een nieuwe hartklep krijgen in het A.S.Z. Aalst wegens een vernauwde aortaklep. Dat belette hem er echter niet van om daarna zijn sportieve topprestaties verder te zetten, integendeel. Slechts enkele maanden na zijn operatie, behaalde hij meerdere gouden medailles op het Belgisch kampioenschap voor Masters.
Lodewijk Cornelis: Zo’n 10 jaar geleden stelde mijn dokter een licht geluid aan mijn hart vast, dat toch eens gecontroleerd moest worden. Het bleek toen om een lichte vernauwing te gaan, niets ernstig. Uiteindelijk werd mij 1 jaar geleden dan toch aangeraden om een nieuwe hartklep te laten plaatsen.
Aortaklepstenose
Aortaklepstenose is een veel voorkomende klepziekte, die we zien toenemen op oudere leeftijd. Een aortaklepstenose is een vernauwing van de aortaklep (de klep aan de uitgang van het hart). We zien de frequentie stijgen met de leeftijd. Aortaklepstenose kan zich uiten door kortademigheid, flauw vallen en druk op de borst bij inspanning.
TAVI: transkatheter aortaklepimplantatie
De behandeling van deze aandoening kan bestaan uit het chirurgisch vervangen van de klep of het vervangen via percutane weg (via de lies, we noemen deze procedure TAVI). Voor meneer Cornelis hebben we voor de laatste behandeling gekozen .
Via deze behandeling is geen narcose meer vereist, wordt er niet meer gesneden, doch enkel via katheters gewerkt. Patiënten moeten ook niet meer in slaap. De behandeling duurt ongeveer anderhalf uur. De helft van deze patiënten is daags nadien reeds thuis.
“Persoonlijk vond ik het een beetje akelig om te zien hoe alles gebeurde, maar alles verliep vlot en raad ik deze behandeling zeker bij mensen die een nieuwe hartklep nodig hebben”, aldus Cornelis Lodewijk.
“Bij deze behandeling wordt een biologische kunstklep ingebracht via een katheter ter hoogte van de aortaklep. De katheter wordt meestal ingebracht via een slagader in de lies. Zeker bij oudere patiënten is TAVI te verkiezen (maar niet steeds mogelijk). Ook bij de heer Cornelis ging deze procedure vlot en kon hij snel naar huis. Na de ingreep voelen de meeste patiënten zich snel beter”, vertelt dr. Michaël Rosseel, diensthoofd Cardiologie A.S.Z. die de ingreep uitvoerde bij deze patiënt.
Nazorg en revalidatie
“Na de ingreep kan de patiënt nog vermoeid zijn. Ook zware fysieke activiteiten, zoals intensief fietsen en veel trappen doen, dient men de eerste dagen te vermijden. Maar daarna kan men gerust de conditie langzaamaan terug beginnen opbouwen. Naargelang hoe goed je conditie voor de ingreep was, gaat dat bij de ene patiënt al vlotter dan bij de andere. Meneer Cornelis bijvoorbeeld is niet bij de pakken blijven zitten en is zodra hij kon, zijn sportieve activiteiten terug beginnen opbouwen. Een goede mindset en training hebben ervoor gezorgd dat hij dit jaar al opnieuw buitengewone prestaties heeft geleverd.” zegt dr. Rosseel.
“Men kan desgewenst ook cardiale revalidatie volgen, dat is aan te raden indien praktisch haalbaar voor de patiënt. Meneer Cornelis is een inspiratie voor al onze oudere patiënten om na dergelijke procedure weer goed actief te worden. En bewegen is een van de belangrijkste zaken om gezond oud te worden.”
Meer informatie over deze behandeling vindt u hier:
20211013 Vraagje van de Belgische Cardiologische Liga
De Belgische Cardiologische Liga heeft in september 2021 een nieuw Podcast project gelanceerd, “Dit moet van mijn hart”.
We hebben inderdaad ingezet op deze vrij nieuwe en bijzonder aangename manier van communiceren. In de eerste twee afleveringen vertellen 2 slachtoffers van een beroerte hun verhaal, daarbij geeft een arts wetenschappelijke informatie. De podcasts zijn te beluisteren via Spotify, Google Podcasts, Overcast en Apple Podcasts. Een echte aanrader!
Voor onze volgende afleveringen zijn we op zoek naar hartpatiënten die bereid zijn om hun verhaal te vertellen voor de microfoon. Indien iemand binnen uw vereniging interesse heeft om dit te doen, gelieve ons zo snel mogelijk te contacteren.
Indien u vragen heeft aarzel dan niet om contact met me op te nemen.
Uitkijkend naar uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
Het team van de Belgische Cardiologische Liga
Katrien VERBERCKMOES
Katrien.verberckmoes@liguecardioliga.be
Verantwoordelijke patiënten- en secundaire preventieprojecten
Je ziet je geplande afspraken bij alle ziekenhuizen aangesloten bij nexuzhealth. Je vindt er ook de bevestigingsbrief met extra uitleg. Bij sommige ziekenhuizen plan je hier ook zelf een nieuwe afspraak in. Gebruik je de app? Dan kan je de afspraken ook synchroniseren met je persoonlijke agenda.
Facturen Je kan van steeds meer ziekenhuizen je facturen bekijken en zelfs betalen. We maken hiervoor gebruik van Doccle dat u met enkele eenvoudige stappen aan uw account koppelt.
Raadpleeg je medisch dossier
Contacten
Elke afspraak, telefonisch contact of opname bestaat uit 'contactmomenten'. In mynexuzhealth vindt u een overzicht van alle contacten, eventueel met bijbehorende documenten. Ook overleg tussen zorgverleners waar u zelf niet aanwezig bent, wordt hier getoond.
Verslagen Een overzicht van gevalideerde eindverslagen van onderzoeken, radiologische scans, raadplegingen, ziekenhuisopnames, functiemetingen of laboresultaten. U krijgt verslagen te zien nadat ze gevalideerd zijn door de behandelende arts. Lees ook de disclaimer met belangrijke aandachtspunten en de FAQ hierover.
Technische onderzoeken Technische verslagen zoals labo- en pathologierapporten, elektrocardiogram en radiologische beelden vindt u hier. Wij raden aan deze rapporten steeds met uw arts of huisarts te bespreken voor duiding.
Documenten en beelden Veel verslagen bevatten ook bijlagen zoals foto’s, film, documenten en tekeningen. Al deze documenten en beelden kan u hier verzameld vinden.
Voorschriften De voorschriften die de arts voor u opmaakt vind je terug in mynexuzhealth. U kan ze hier raadplegen en met de barcode kan u uw medicatie afhalen in de apotheek.
Documentatie Binnen mynexuzhealth bundelen we de informatie waar mogelijk en bieden we die online aan. Zo kunt u na uw bezoek aan het ziekenhuis thuis alles rustig nalezen. De medische informatie bestaat uit brochures, filmpjes, foto’s, links naar websites ... Het kan zijn dat er voor uw aandoening geen info beschikbaar is.
Externe bronnen Als u via het eHealth-platform van de overheid uw geïnformeerde toestemming heeft gegeven, kan u in mynexuzhealth uw medische gegevens vinden van externe applicaties die verbonden zijn met de eHealth hubs.
Communiceer met je zorgverleners
Vragenlijsten en dagboeken Voor bepaalde zorgtrajecten vragen we u een vragenlijst in te vullen of een dagboek bij te houden. Uw invullingen zijn een hulpmiddel voor uw zorgverleners om u zo goed mogelijk te behandelen. Een dagboek bijhouden helpt u ook een betere kijk te krijgen op uw ziekte of behandeling. Niet voor alle patiënten zijn er vragenlijsten en dagboeken beschikbaar.
Berichten Hebt u vragen over uw factuur, administratieve gegevens of nood aan technische ondersteuning? Stuur ons dan een bericht. Sommige diensten kunt u via de berichtenmodule rechtstreeks contacteren. Uiteraard is het niet de bedoeling dat mynexuzhealth de rechtstreekse communicatie met de zorgverstrekkers in het ziekenhuis vervangt.
Beheer je profiel
Persoonlijke gegevens Bekijk of wijzig uw persoonlijke gegevens, uw taalvoorkeur, uw contactgegevens… U beheert hier ook uw wachtwoord en gebruikersnaam om in te loggen.
Meldingen Bepaal zelf of en wanneer u via e-mail een herinnering wil krijgen over uw afspraken of over nieuwe informatie in uw dossier.
Toegangen Bekijk welke huisarts of doorverwijzende zorgverlener uw elektronisch patiëntendossier in een nexuzhealth-ziekenhuis kan raadplegen vanuit zijn praktijk. U kunt zelf ook toegang aanvragen voor derden (voor uw minderjarige kinderen bijvoorbeeld).
Op vrijdag 24 september zouden we de beentjes eens willen strekken met een wandeling.
We wandelen met een grote boog rond de in aanbouw zijnde gevangenis van Dendermonde. Deze wandeling omvat een stukje verdoken oude Dender en een landweg naast de gevangenis die ons terug naar ons startpunt brengt.
Het startpunt is café ‘t Bareelken, Brugstraat, St Gillis Dendermonde. Te bereiken langs Wieze en Denderbelle.
Hier is plaats voor een 15 tal auto’s. We verzamelen tegen 14u.
Goede wandelschoenen is een pluspunt voor het stuk oude Dender.
Geschatte afstand ongeveer 4.5 km.
Iedereen is bij deze uitgenodigd en van harte welkom!
Indien je geneesmiddelen nodig hebt, dan schrijft jouw dokter een elektronisch voorschrift uit. Hij geeft je een papieren bewijs mee met een barcode. De apotheker scant dit bewijs en levert jouw geneesmiddelen af.
Wat zal er veranderen op 15 september 2021?
Je krijgt énkel nog een papieren bewijs van het elektronisch voorschrift als je er je dokter om vraagt !
De apotheker zal je ID-kaart scannen en je geneesmiddelen afleveren.
ELK voorschrift zal slechts 1 geneesmiddel bevatten. Zo kan je elk geneesmiddel afzonderlijk afhalen .
Ben je mantelzorger voor een persoon? Breng dan de ID-kaart van die persoon voor wie je zorgt mee naar de apotheek.
Je kunt steeds een overzicht van jouw openstaande voorschriften vinden op www.myhealthviewer.be
26/7/2021 Gratis turnen met Corda leden in het ASZ
Op maandag, 6 september 2021 - 18u30
start Corda ASZ Aalst met gratis turnlessen voor haar leden
Heb je interesse?
Schrijf je in met jouw contactgegevens bij:
bernivijverman@gmail.com
N.B. vergeet niet je vaccinatie certificaat (EU Digital COVID Certificate) mee te brengen en je chirurgisch mondmasker te dragen bij het binnenkomen van het hospitaal. De turngroep zal samen na gebuik alle toestellen ontsmetten en de zaal ordelijk achter laten. Gelieve eveneens de begeleider tijdig te verwittigen bij afwezigheid of bij het stopzetten van je deelname.
Ben je nog geen lid van Corda?
Heb je toch interesse om gratis deel te nemen?
Stuur een mailtje met je telefoonnummer aan Bernise!
Bekijk onze website en schrijf € 15 over op BE22 9731 8681 3647.
Je kan dan wekelijks gratis deelnemen .
Dit lidmaatschap is geldig tot eind 2022 en geeft recht op deelname aan alle andere activiteiten van CORDA.
Je ontvangt als lid mails met nieuwe berichten.
Je hebt toegang tot de website www.aszcorda.be, tot FB corda asz en tot ons http://blog.seniorennet.be/corda/
Nieuws gelezen op FB ASZ Aalst/Geraardssbergen/Wetteren
7 juli 2021 Aalst
Vandaag opent de spoedafdeling in het A.S.Z. Aalst opnieuw de deuren op haar oude locatie. Deze dienst beschikt daardoor over de nodige apparatuur voor meer comfort en privacy. Bovendien is de infrastructuur zo ingericht dat we covidzorg en non-covidzorg strikt gescheiden en veilig kunnen organiseren. Er werd gekozen voor een huiselijke sfeer met natuurbeelden uit de Denderstreek die rust uitstralen.
25.443, dat is het aantal patiënten dat zich per jaar aanmeldt bij onze spoeddienst. “Deze grote toestroom opvangen in een verouderde infrastructuur was niet langer houdbaar. Dankzij de opfrissingswerken verhogen we het comfort en de privacy van de patiënt. Tegelijkertijd hebben we ook onze efficiëntie en functionaliteit verhoogd." dr. Lieven Vergote, medisch diensthoofd Spoedgevallendienst A.S.Z.
Op zo'n momenten missen wij onze nababbels op onze bijeenkomsten, ons stilzwijgen op de terugweg van een busreis, ons klagen en zagen na een wandeling om de keer daarop er toch wéér bij te zijn.
"Nee," zei Pooh na een tijdje. "Nee, ik denk niet dat ik dat wil."
"Dat is oké," zei Knorretje, en hij ging naast zijn vriend zitten.
"Wat doe je nu?" vroeg Pooh.
"Niets eigenlijk," zei Knorretje. "Maar ik weet wat Moeilijke Dagen zijn. En ik wil daar meestal ook niet over praten, op zo’n Moeilijke Dag.
"Maar weet je," vervolgde Knorretje, "Moeilijke Dagen zijn zoveel makkelijker wanneer je weet dat er iemand voor je is. En ik zal er altijd zijn voor jou, Pooh."
En Pooh zat daar zomaar wat te zitten, zijn heel Moeilijke Dag door zijn hoofd te malen, terwijl stevige, betrouwbare Knorretje zwijgend naast hem zat, te bengelen met zijn kortje beentjes.... En Pooh bedacht dat zijn beste vriend overschot van gelijk had.
---
Met heel veel liefdevolle gedachten voor iedereen die een Moeilijke Dag heeft. Hopelijk is er altijd een Knorretje in de buurt...
Het Vlaams Patiëntenplatform wil de informatie over kostprijs bij patiënten verbeteren en ontwikkelde daarom de quiz ‘Weet u wat u betaalt in het ziekenhuis?’.
7 op 10 van de opgenomen patiënten is onvoldoende op de hoogte over zijn kosten bij een ziekenhuisopname. Dat blijkt uit de Vlaamse Patiëntenpeiling Algemene Ziekenhuizen. Nochtans kunnen deze kosten soms hoog oplopen. Bovendien is het een patiëntenrecht om informatie te krijgen over kosten voor u toestemt in een bepaalde behandeling in het ziekenhuis. De quiz invullen duurt slechts vijf minuten. Bij elke vraag krijgt u ook uitleg over het juiste antwoord zodat u uw kennis over kostprijsinformatie kan verbeteren.
Wilt u graag uw kennis over kostprijs in het ziekenhuis testen? U kan deelnemen aan de quiz tot en metmaandag 5 april viahttps://nl.surveymonkey.com/r/ziekenhuiskost. Het VPP zal vervolgens, naar aanleiding van de Europese dag voor de rechten van de patiënt, de resultaten van de quiz publiceren en aandacht vragen voor het recht op geïnformeerde toestemming.
Aarzel niet om de dienst facturatie een kostenraming te vragen voor uw situatie. U kan met al uw vragen over de ziekenhuiskosten terecht bij de dienst facturatie.
Telefonisch (maandag t.e.m. vrijdag van 09u00 - 11u30 & 13u30 - 16u00, gesloten op woensdagnamiddag)
Hartfalen treft meer en meer patiënten. Dokter Elke De Vuyst en mevrouw Lily Smet zijn aangetrokken om in ons ziekenhuis een hartfalenkliniek uit te bouwen, binnen de dienst cardiologie en in nauwe samenwerking met de dienst hartrevalidatie.
Lily Smet heeft een jarenlange ervaring in de cardiologie en werkt als gespecialiseerde verpleegkundige hartfalen. Dokter Elke De Vuyst is klinisch cardioloog met subspecialisatie hartfalen en werkte voordien als staflid aan het universitair ziekenhuis van Charleroi. Daar was ze betrokken bij het oprichten en uitbouwen van de hartfalenkliniek.
Patiënten worden van nabij opgevolgd om complicaties te vermijden en zo lang mogelijk, met een goede levenskwaliteit, in de thuissituatie te blijven functioneren. Het multidisciplinair zorgprogramma zal daarbij een belangrijk hulpmiddel zijn.
De hartfalenverpleegkundige ontmoet de patiënten bij de hospitalisatie en informeert hen – en hun eventuele mantelzorger – over de diagnose, onderzoeken, medicatie en behandelingsopties. Daarnaast geeft zij de patiënten gestructureerde en gerichte educatie over de aspecten die van belang zijn, onder andere voor een aanpassing in levensstijl.
Levensstijl en therapietrouw Patiënten spelen zelf immers een grote rol, bijgestaan door hun mantelzorgers, huisarts en het hartfalenteam. Zo zal de hartfalenverpleegkundige de patiënt begeleiden naar verbeterde therapietrouw, een beter ziekte-inzicht en het snel herkennen van symptomen, zodat eventuele complicaties en een hospitalisatie kunnen vermeden worden.
Verder zorgt de hartfalenverpleegkundige ervoor dat de overgang naar de thuissituatie zo naadloos mogelijk gebeurt. Zij is het aanspreekpunt voor vragen of problemen van de patiënt, familieleden en andere zorgverleners en coördineert de follow-up van de patiënt, in overleg met de arts. Na ontslag uit het ziekenhuis volgt een nauwe opvolging (via telefonische consulten en de hartfalenpoli), in samenwerking met de huisarts, waarbij de behandeling continu wordt geëvalueerd en zo nodig aangepast in functie van de evolutie.
Patiënten worden aangemoedigd om deel te nemen aan het cardiaal revalidatieprogramma en kunnen vrijblijvend begeleid worden door een psycholoog, rookstopdeskundige en/of diëtiste.
Het hartfalenteam coördineert en optimaliseert de medische behandeling van de patiënt en werkt in nauw overleg met de interventionele cardiologen, elektrofysiologen en cardiale chirurgen. Door deelname aan klinische studies krijgen patiënten toegang tot de nieuwste behandelingen en state-of-the-art technologieën.
Permanent aandachtspunt Ook wanneer een hartfalenpatiënt is opgenomen voor een andere reden dan hartfalen kan een contact met het hartfalenteam nuttig zijn. Deze patiënten hebben immers beduidend meer kans om langer opgenomen te blijven (wegens complicaties) of om heropgenomen te worden. Een opname kan ook een goede gelegenheid zijn om de hartfalenbehandeling te herevalueren en eventueel te optimaliseren.
Contact hartfalenteam Het hartfalenteam is op werkdagen bereikbaar tussen 8u en 18u, zowel telefonisch als via mail en dit voor zowel patiënten, zorgverleners als externe professionelen.
De hartfalen polikliniek gaat door op dinsdag- en vrijdagnamiddag in het A.S.Z. campus Aalst, in het cardiologisch dagziekenhuis in het S-gebouw. Op campus Wetteren gaat de hartfalen polikliniek door op maandagnamiddag op de consultatie cardiologie.
20210309 TIP: zéker je uitnodiging voor het vaccin tijdig ontvangen?
Beste leden,
Corda hoopt op een prettig weerzien. Het mag niet te lang meer duren. Het bestuur is volop bezig met de voorbereidingen van de activiteiten! Maar, éérst vaccineren! Dan pas zijn we toch grotendeels safe en klaar om elkaar te ontmoeten.
Ongeveer 2 weken op voorhand zullen wij een persoonlijke uitnodiging ontvangen. Een beetje twijfel dat er vertraging zou opzitten langs Bpost? Of verblijf je momenteel op je 'ander' adres?
De uitnodiging wordt verstuurd naar je officiële domicilieadres zoals dat bekend is in het rijksregister. Sms en e-mail stuurt men naar het telefoonnummer en e-mailadres dat bekend is bij je mutualiteit
Wil je toch zeker zijn dat je uitnodiging op tijd en langs de juiste weg tot bij jou komt? Informeer dan eens bij je ziekenfonds of ze wel jouw juiste contactgegevens hebben. Die kunnen ooit door omstandigheden gewijzigd zijn in de loop van de jaren.
Je geraakt niet tot aan je Bpostbus?
Of je bent je uitnodiging verloren of vergeten?
Je kan ze ook zelf uitprinten van uit je eBox!
TiP:Registreer je bij "Vlaanderen.be"!
Heel eenvoudig.
1) Google: "www.Vlaanderen.be"
2) Meld je aan : bij "Mijn Burgerprofiel"
3) Maak je keuze: met je eID én kaartlezer, of met een mobiele app, met de Itsme-app of per sms.
4) Ga naar "documenten" om u per e-mail te laten informeren wanneer er zich nieuwe documenten in je eBox bevinden.
5) Geef je e-mailadres in.
6) Klik op "eBox koppelen"
7) bevestig de koppeling. De koppeling met je eBox is nu geactiveerd.
Je zult nu ontdekken welke documenten en diensten je langs deze weg kan terugvinden of aanvragen.
Pas op voor Fraude via sms en e-mail. Je vindt hierover meer uitleg op "laatjevaccineren.be" en meldt verdachte berichten bij
neemt het A.S.Z. een nieuwe state-of-the-art afdeling Intensieve Zorg in gebruik.
Deze kritieke dienst beschikt over achttien ruime éénpersoonskamers met twee centrale verpleegposten voorzien van hypermoderne faciliteiten om een optimale bewaking en verzorging te verzekeren. De patiëntenkamers zijn uitgerust met de nodige rustgevende elementen om een optimaal comfort van de patiënt te garanderen en met alle modernste apparatuur: één digitaal werkstation per bed, verticale medische pendels, monitoring, … Benieuwd hoe dit er allemaal uitziet? Bekijk het filmpje op FB corda.(dat zou moeten lukken zelfs zonder FaceBook Account.)
De eindejaarsperiode komt met rasse schreden dichterbij en hopelijk zal het leven volgend jaar anders verlopen. Op korte tijd zijn we in een totaal andere wereld terechtgekomen. We beseffen vaak pas wat écht belangrijk is wanneer het ons wordt afgenomen. Het hoeft geen betoog dat we met het CORDA- bestuur verlangend uitkijken naar andere en betere tijden en dit opdat we elkaar opnieuw zouden kunnen ontmoeten op onze diverse activiteiten (wandelen, fietsen, reizen, tentoonstellingen, causerieën,…) en met een gezellig samenzijn en een heerlijk diner om een nieuw begin te openen op ons Nieuwjaarsevent. De coronapandemie heeft ons echter een sociaal isolement opgedrongen en het is niet verwonderlijk dat sommigen onder ons met eenzaamheid te kampen krijgen. Het is uiteraard belangrijk dat we met elkaar blijven communiceren (telefoon, onze website, Facebook, Blog enzovoort). We denken hierbij ook aan het mooiste woord van 2020 KNUFFELCONTACT. Aangezien vele leden te kampen hebben met gezondheidsproblemen nemen ze terecht geen onnodige risico’s en beperken we het aantal contacten. Ondertussen stellen we onze hoop op het verlossende VACCIN en op betere tijden in 2021, want we hebben vele bijeenkomsten moeten missen in het coronajaar! Een verloren jaar voor Corda dat we zo rap mogelijk willen inhalen! Beloofd!! Het bestuur en ikzelf hebben dan ook besloten geen lidmaatschapsgeld te vragen aan de leden voor 2021 en op die manier een nieuwe start met u allen te mogen plannen. Langs deze weg wensen wij onze leden en hun dierbaren een gelukkig en gezond 2021. Ondertussen beste vrienden
HOU HET VEILIG !!!
Namens het bestuur, De voorzitter Eddy Dierickx
Meer info over Corda kan je raadplegen op onze nieuw website