Arrest MC Lille bewijst noodzaak nieuwe spelregels voor motorcrossterreinen.
Bericht: Arrest MC Lille bewijst noodzaak nieuwe spelregels voor motorcrossterreinen. âHuidige VLAREM wetgeving moet dringend motorcrossvriendelijk gemaakt worden, zoniet verdwijnt strakst ook het laatste motorcrossterreinen in Vlaanderen.â
Ref.: Arrest Raad voor Vergunningsbetwisting: 2223-RvVb-0468-A dd. 11 januari 2024.
En toen waren ze nog met twee. Althans, dat is wat Vlaanderen nog rest aan motorcrossterreinen als de beslissing van de Raad voor vergunningsbetwistingen van donderdag 11 januari 2024 over het terrein van Mc Lille niet omgekeerd kan worden. En dat had er net zo goed nog 1 kunnen zijn als de Vlaamse overheid niet met een kunstingreep ter elfder ure het terrein te Lommel van een gewisse verdrinkingsdood redde. En dan moet AMC Genk zijn vergunning in 2025 nog verlengenâ¦
Vijf na twaalf voorbij
Met de uitspraak over de vergunning van Mc Lille dreigt weer een stuk motorcross in Vlaanderen te verdwijnen. Nog even en er zijn hier geen crossterreinen meer. Dan is het afgelopen met één van de mooiste volkssporten van ons land. In Lille is dat te danken aan Natuurpunt enerzijds en twee particulieren anderzijds. En neen, in weerwil van wat kranten er van maken zijn dat geen gewone âbuurtbewonersâ. Van de twee Guyâen die in het arrest optreden als verzoekende partijen is de eerste niet van Lille maar van Poederlee. En hij is bovendien mandataris voor de partij Groen! Bekend als partij Inzet die mee in de meerderheid zit in Lille en als dusdanig positief advies uitbracht voor de nieuwe vergunning. Er kan sowieso al eigenlijk ook niet veel âbuurtâ aan die âbewonersâ zijn want als er nu één terrein in Vlaanderen ver van alle bewoning af ligt, dan wel dat van Lille!
Eco-fundamentalisme stoppen!
Brengt ons bij de machtigste verzoekende partij: Natuurpunt. Deze organisatie is een staat in de staat. Grootgrondbezitter geworden dankzij miljoenen subsidies, misdraagt Natuurpunt zich als een feodale heerser die tegen alles en nog wat rechtszaken meent te moeten aanspannen. Op uw en mijn kosten, tegen uw en mijn hobby. En als ze het op 18 januari 2023 met zoveel woorden zelfs in een groene krant als De Standaard schrijven, dan is het zeker waar. Als het onze overheden menens is met het voorbestaan van de gemotoriseerde sporten in Vlaanderen dan kunnen ze best beginnen met stoppen broodheer voor Natuurpunt te spelen. Het moet maar eens gedaan zijn dat één organisatie God mag spelen met belastinggeld dat ook van motorcrossers afkomstig is!
Geveinsde verbazing van Vlaams minister Demir?
Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA) vindt in Het Nieuwsblad van vrijdag 12 januari 2024 de uitspraak van de rechtbank onbegrijpelijk. Ze vindt het niet kunnen dat een rechter zich in plaats stelt van de overheid door de vergunning te weigeren (Cfr. §VII.2 van het arrest). Awel, dat vind ik ook! Maar in tegenstelling tot de Vlaamse regering ben ik niet bij machte om de spelregels van de rechterlijke macht ter zake te veranderen. Op haar niveau kan de Vlaams minister dat raderwerk wel in gang zetten. Maar zij en haar voorgangers laten al twee decennia na om net dit te doen! In feite is de keiharde waarheid dat de vergunningen die mevrouw Demir met veel toeters en bellen aflevert slechts het papier waarop ze gedrukt staan waard zijn. Het ontbreekt de motorcrossers aan een robuust juridisch kader om een degelijk voorbestaan op te bouwen. Telkens iemand een motorcrossclub voor de rechter trekt, mag de club er zeker van zijn het pleit te verliezen.
Motorcross is niet per definitie in tegenspraak met natuur!
Hypocriet als ze zijn schallen ze bij Natuurpunt nu de loftrompet. In een bericht over de uitspraak hebben ze het over afstandsregels tot natuurgebied die moeten gerespecteerd worden. Waarheid is dat met de nieuwe vergunning Mc Lille al maatregelen had genomen om de rijpiste ver genoeg van het natuurgebied af te houden. De zogenaamde B-piste voldoet perfect, maar dat interesseert de RvVb blijkbaar niet. En dat terwijl zulks eigenlijk niet eens nodig zou zijn want motorcross is niet per definitie in tegenspraak met de natuur. Zweedse professor Nils Ryrholm van de universiteit van Gävle bewees al dat motorcross niet slecht is voor de natuur zoals groene fundamentalisten vaak beweren.
Ander feit is dat de vergunning van Lille niet louter exploitatie betreft maar ook stedenbouwkundige handelingen nodig om te kunnen inrichten. Als Natuurpunt dus zegt dat ze met hun rechtsgang de âtransitie naar elektrisch crossen willen versnellenâ bewijzen ze dat ze huichelaars zijn want de RvVB legt namelijk de hele inrichting lam. Een ander deel van de vergunning is een verzoek tot afwijking van artikel 5.32.10.3 VLAREM II. Daarover oordeelde de raad letterlijk dat dit âbuiten toepassing moet gelaten wordenâ waardoor de organisatie moet voldoen aan strengere normen (cfr. Hoofdstuk 4.5 VLAREM II). Dat is een gevaarlijk precedent voor andere organisaties!
Regels moeten aangepast worden om motorcross te laten overleven.
In een alsmaar dichter bevolkt Vlaanderen is ons leefkader té belangrijk om over te laten aan groene extremisten. We wonen met almaar meer almaar dichter op elkaar. In dat kader is het vragen om problemen als je regels alleen maar maakt op maat van de Natuurpunten van deze wereld. De Vlaamse regering moet durven luisteren naar Prof. Ryrholm die stelt dat hij voor de vuist wel tien bedreigde plantensoorten kan opnoemen die slechts op motorcrossterreinen voortkomen. We hebben al een lange weg afgelegd in Vlaanderen met veel tegemoetgekomen aan natuurbeheer. Heel goed. Maar mogen andere mensen ook nog leven en hun hobby beoefenen?
Laat mij derhalve de uitspraak van de Raad voor vergunningsbetwistingen inzake Mc Lille gebruiken om aan te grijpen wat aangegrepen moet worden: De wetgeving moet motorcrossvriendelijker gemaakt worden!
Kevin Moonen
0479628009
www.reddemotorcross.be
|