Hiermee kan je bestanden, foto's, evenementen, flyers,(huiswerk en liefdesbrieven)kortom al wat je wilt naar mij opsturen. Geen louter commerciële berichten.Per bestand max. 1.500kb
CROSSERS, SUPPORTERS!!! Lees het laatste NIEUWS... WEETJES... ORGANISATIES...WEDSTRIJDVERSLAGEN ... UITSLAGEN ... enz... -------------- OOK NIEUWS UIT EN OVER ALLERLEI MOTORSPORTEN MET NATUURLIJK MOTORCROSS IN HET BIJZONDER ------------------------
Tevens kan men al de websites van fotograven met enige betekenis op crossgebied langs hier bekijken
31-10-2025
FOTO'S - OPSTAPDAG MARIEKE VERACHTERT
Fonny Leen was op de opstapdag van Marieke Verachtert
Zo ziet het trainings- en raceschema voor de oldtimers eruit in 2026
Er wordt achter de schermen hard gewerkt aan een nieuw BOTC oldtimercross-seizoen. Met de komst van de spectaculaire nieuwe reeks Pré 2005 Masters is de indeling wat veranderd en daarom lichten we deze graag toe.
Nogmaals moeten we melden dat de BOTC geen federatie is, maar een werkgroep die in samenwerking met twee federaties (VMCF en VLM) het Belgisch kampioenschap organiseert. Zij werkt achter de schermen aan de regels rond de competitie, voert de technische controle uit aan het gesloten park en communiceert met de beide federaties.
Oldtimercross training-schema 2026
Pré 65 + Pré 74 + 4 Takt Open
Pré 78 + 125cc AC/LC
Twinshocks + Pré 85 + Pré 92
Pré 2005 Masters
Oldtimercross race-schema 2026
Pré 65 + Pré 74
Pré 78 + 4 Takt Open
125cc AC/LC
Twinshocks + Pré 85 + Pré 92
Pré 2005 Masters
Tekst: Danny Hermans Foto: Manu Jacques
30-10-2025
DVO MOTORCROSS MADE
Voorbeschouwing – 24ste editie DVO Motorcross Made 31 oktober – 2 november 2025
Het motorspektakel aan het Zeggestraatje staat opnieuw voor de deur! De 24ste editie van de DVO Motorcross in Made belooft wederom een topweekend te worden. Dat blijkt ook uit het enorme enthousiasme bij de deelnemers: maar liefst 450 inschrijvingen stroomden binnen via de vooraanmeldingen. Let wel: inschrijven op de wedstrijddag zelf is niet meer mogelijk. Wie geen bevestiging ontving, zal dus helaas moeten wachten tot volgend jaar.
Een traditie die blijft voortleven: de vier zijspanklassen staan weer op het programma. Van de jongste talentjes in Kids & Sidecars tot Hobby A, Hobby B en de Startbewijshouders. Zoals elk jaar zien we enkele teams in een andere klasse dan verwacht, maar dat maakt het karakter van Made juist uniek. Hier draait het om plezier, uitdaging en soms een tactische wissel van klasse per wedstrijddag!
Wij doen er alles aan om jullie mooie foto’s en updates te bezorgen gedurende het weekend – als de omstandigheden en techniek meewerken natuurlijk!
👉 Belangrijke info voor alle bezoekers & teams
Het is NIET toegestaan om met pitbikes, elektrische steppen, fatbikes of gelijkaardige voertuigen rond te rijden op het terrein en in het rennerskwartier.
Vanaf vrijdag 31 oktober tot maandag 3 november is de A59 volledig afgesloten in beide richtingen. Hou rekening met omleidingen en extra reistijd richting Made zodat je niet voor verrassingen komt te staan!
EETDAGEN of ANDERE FESTIVITEITEN tvv PILOTEN
EETDAGEN of ANDERE FESTIVITEITEN tvv PILOTEN door jo Nijs
- 1 november – t.v.v. MX 12 Racing Team – Eetfestijn – Hof Ter Beke – Beekstraat 6 A – 9400 Nederhasselt
Wegens de overvloedige regenval zal de omloop op woensdag 29/10 gesloten zijn.
Jef
MOTORCIRCUIT ZWAANHOF KOMEN DEFINITIEF GESLOTEN
MOTORCIRCUIT ZWAANHOF te KOMEN - DEFINITIEF GESLOTEN
De laatste meters zijn gereden op het motorcrosscircuit Zwaanhof
Het was eerder dit jaar aangekondigd en nu dus een feit: het motorcrosscircuit Zwaanhof in Komen-Ten-Brielen is definitief gesloten. Dat melden de uitbaters gisteren via social media. Het circuit opende in 1996 maar daar komt nu dus een einde aan.
Dit schreef de circuit-uitbater op social media:
“Na de modderige training van vorige woensdag kregen we nog eens 47 l/m2 regen. Dit brengt het totaal voor 1 week op 64 l/m2. Het circuit is totaal onberijdbaar geworden en het is onmogelijk om nog trainingen te organiseren. Het circuit zal dus jammergenoeg niet meer open zijn. Dit was dan ook de laatste keer dat het circuit open mocht zijn. Extra data of openingsmomenten zijn niet mogelijk.
Met de krop in de keel schrijven we deze tekst. Wat begon als een klein project in 1996 groeide uit tot een gigantisch succes in 2025. Na 30 jaar sluiten we het hoofdstuk van Zwaanhof Motocross helaas af. We kijken met veel trots terug op de voorbije periode. We kenden heel veel positieve momenten, maar ervaarden ook 2 zeer tragische gebeurtenissen die nog steeds hard inhakken op onze dagelijkse werking.
Onze vergunning is verlopen en we besloten begin dit jaar om deze niet meer opnieuw aan te vragen. Onder meer omwille van de aanhoudende problematiek rond geluidsoverlast, de enorme inspanningen rond stofbeperking en de impact op de omgeving. Daarnaast merken we dat de resterende circuits heel wat moeite hebben om een nieuwe vergunning te krijgen en dat de gestelde eisen loodzwaar doorwegen op de motocross in dit land. Tevens wensen we de oprichter (Michel Descamps) een welverdiend pensioen toe.
Graag bedanken we iedereen die ons verhaal zo succesvol maakte, met vooral deze 3 pijlers:
Alle piloten, toeschouwers en sympathisanten die steeds zo talrijk aanwezig waren. Een welgemeende dank voor jullie vertrouwen in ons, en dit voor 30 jaar lang!
Onze vlaggenmannen en helpers die elke woensdag en zaterdag klaarstonden voor jullie. Bij weer en wind waren ze altijd paraat om de piloten een veilige namiddag te bezorgen. Steeds weer met vol enthousiasme en goesting waren ze daar met hulp voor elke piloot.
Onze omgeving en de buurt. We bedanken jullie heel hard voor het aanvaarden van dit circuit in jullie buurt gedurende 30 jaar.
Graag wensen wij ook de succesvolle stagedagen uit te lichten, bedankt Alain Roels en Jurgen Wybo! We blikken ook terug op de vele competities die we mochten organiseren op het circuit. Veel mensen vragen zich nu af wat er met het circuit zal gebeuren. Het domein moet hersteld worden zoals het voor de aanleg van het circuit bestond, namelijk in landbouwzone.
Verder wensen wij ook te benadrukken dat het circuit of domein niet te koop of te huur is. Daarnaast is overname ook niet mogelijk. Bedankt voor het begrip, we kijken uit naar een periode met meer rust en familietijd. Dankzij jullie is Zwaanhof Motocross uitgegroeid tot veel meer dan enkel een circuit, het werd een ontmoetingsplaats voor liefhebbers, families en vrienden.
1000 x BEDANKT !
Team Zwaanhof Motocross, Michel en Guillaume
Hoewel het motocrossgedeelte stopt, blijft Zwaanhof Brasserie bestaan. Ann-Sophie en haar team heten jullie van harte welkom om samen te komen genieten van de gezellige sfeer waar Zwaanhof altijd al voor bekendstaat.”
VJMO-MCLB Kalendersamenstelling 2026 op vrijdag 14 november 2025 om 19u30 te OOSTROZEBEKE - SCORKAFFEE, Ettingen 6 B
VJMO Feest op zaterdag 6 december 2025 te WINGENE
25-10-2025
VINTAGE CROSSERS OPGELET
MORGEN IS HET ZOVER
Morgen is het eindelijk zover!
De eerste editie van onze Oldtimer- en Motocrossbeurs gaat van start. We hebben een mooi aantal standhouders die zich hebben ingeschreven, de opbouw van de beurs is inmiddels in volle gang. We kijken er enorm naar uit om jullie morgen te zien !!
Daarnaast hebben we enkele prachtige en exclusieve motoren ter beschikking gekregen om tentoon te stellen. Ook de verkoopstanden beloven heel wat moois dat hebben we online al gezien dat er heel wat bijzondere spullen te koop zullen zijn.
Kom dus zeker even een kijkje nemen, geniet van een hapje en een drankje in onze zithoek, en maak een praatje met vrienden en oude bekenden.
Tot morgen!
WIE - WAT - WAAR - WANNEER
WIE - WAT - WAAR - WANNEER
Inschrijving maïscrossen 2025
Inschrijving maïscrossen 2025
De maïsvelden worden leeggemaakt en over enkele weken omgebouwd tot crosscircuit! Crossers kunnen zich gaan opmaken voor onze maïs-reeks.
De inschrijving opent vandaag (maandag 13 oktober) om 19.00 uur!
De maïscross blijkt nog steeds zeer populair; sommige klassen zitten snel vol.
Wil je er dus bij zijn, zorg dan dat je klaar zit mét je Moto Inside account.
Er worden vier wedstrijden verreden:
Zondag 2 november - MC de Peelrijders Handel
Zondag 9 november - MC de Vlammers Boekel
Zondag 16 november - MAC Bedaf Volkel
Zondag 23 november - MC de Jagers Zijtaart
Van jeugd, brommers, hobby, offroad tot startbewijshouders; iedereen kan meedoen. Je dient in het bezit te zijn van een geldige MON-licentie of daglicentie.
Heb je geen MON-licentie, zorg dan dat je een geldige daglicentie aanschaft in Moto Inside, voor elke wedstrijd die je deelneemt.
Zoals elk jaar aan het einde van het seizoen komt het bestuur en de sportcommissie samen om een lijst op te stellen van piloten die van categorie zullen moeten veranderen voor het volgende seizoen.
Helaas kunnen we de 2 en 3-uurs cross niet door laten gaan. Het circuit kan veel hebben maar er is gewoon teveel regen gevallen. We zijn dus heel het weekend gesloten!!
EETDAGEN of ANDERE FESTIVITEITEN tvv PILOTEN
EETDAGEN of ANDERE FESTIVITEITEN tvv PILOTEN
25 + 26 oktober – MX team Coeckelbergs – Ontmoetingscentrum – Kasteeldreef 34 – 2460 Tielen
25 oktober – Bryan Delagrense – Koppel dartstornooi – OC De Roose – Smedenstraat 4 – 8790 Waregem
26 oktober – sidecar team Degeldere & Hoste – OC Vondel – Meulebeke
door jo Nijs
KAMPIOEN MAARTEN HEYLEN BEDANKT
KAMPIOEN MAARTEN HEYLEN IS DANKBAAR!
Seizoen 2025 is reeds afgelopen, op zaterdag 27 september @Lummen was het de finale van het Belgische kampioenschap onder leiding van het Fun mx-team. Deze maakten er weer een prachtige organisatie van, met een mooie omloop ook als gevolg. Ik keek er naar uit, deze wedstrijd en feest!
Voor mij was er geen stress meer van toepassing, de Belgische kleuren waren voor mij al binnen. Dit was al 4 weken ervoor , de cross van Tessenderloo onderleiding van het rw-team waar ik de titel als Belgische kampioen al in handen mocht nemen. Wat een seizoen was het voor me, met vele kopstarten en overwinningen. Dit was mijn enige doel voor 2025, die Belgische kampioens titel te behalen. Dit na het seizoen 2024 als vice kampioen te mogen afsluiten na mijn eerste jaar op quad. En ja hoor, het is me zeker en vast geslaagt. Op naar 2026, zien wat dat seizoen mij te weeg ga brengen. Maar vooral ga ik mijn uiterste best er voor doen. Zie jullie allen trug in 2026!
Ik wil nog graag enkele bedanken:
Fotograven, voor de mooie herinneringen op foto's vast te leggen dit in weer en wind en de leuke babbeltjes.
Supporters, voor altijd te supporteren, de hevige aanmoedigingen.
Sponsors, deze voor de steun en het vertrouwen in ons.
Ouders, voor de steun en elk weekend de vuile was te doen en zoveel meer.
Schoonouders, voor de steun, het eten elk weekend en zoveel meer.
Mijn wederhelft Tamara Vervloesem , elk weekend achter mij te staan en te steunen. Merci voor alles
Danny en Nancy ook hartelijk dank voor de quad.
Ook MC De Crossvrienden ( Danny Vervloesem en Nancy van Hoof ) voor het hele seizoen in de mooie kledij van het team te mogen rijden.
Msp mx-products Andy Pattyn zonder deze geen top quad, merci voor de topservice.
FPCNA - VERGADERING EN VERANDERINGEN 2026
FPCNA - NIEUWS 2026
Het Comité van de F.P.C.N.A wil de aanwezige piloten en ouders bedanken op de vergadering van zaterdag 18 oktober 2025.
Ze hebben ons verschillende punten ter overweging gegeven, waaronder:
Het aantal proeven dat meetelt voor het kampioenschap;
Het dagprogramma;
De volgorde van de opstelling in het gesloten park (parc fermé) voor de getimede training;
Het schrappen van de verplichting om te promoveren naar een hogere categorie in geval van een podiumplaats aan het einde van het kampioenschap van 2025;
De vrije keuze van de categorie door de piloot, ongeacht zijn niveau
De reorganisatie van bepaalde categorieën (Nationalen, Experts, Senioren);
De mogelijkheid van een categorie "Ladies open";De transponders voor alle categorieën...
Wat betreft de transponders: Het comité zou ermee akkoord gaan om deze voor alle categorieën in te voeren. De grootste voorwaarde is de aankoop van de transponder, aangezien de F.P.C.N.A. de huur voor elke piloot niet kan garanderen. Uiteraard kan één transponder in meerdere categorieën gebruikt worden; dezelfde transponder kan dienen voor broer-zus-papa... De Tag Heuer-transponder is zonder abonnement of extra kosten. De aankoopprijs in 2025 was € 265 inclusief oplader. Wij informeren ons momenteel bij verschillende leveranciers om de prijs te vergelijken. Het comité zal bijeenkomen om al deze punten te analyseren.
Motornummer:
Gelicentieerde piloten die in hun categorie blijven, zijnprioritairom hun nummer te behoudentot 1 februari 2026.
Na deze datum kan hun nummer aan een andere piloot worden toegekend.
Kalender 2026:
Als u een wedstrijd wilt organiseren, neem dan snel contact op via0475/237 327of per e-mail via het adres:asbl.fpcna@gmail.com
Zaterdag 29 november 2025Prijsuitreiking F.P.C.N.A
Via het onlineformulier kan u reeds uw startnummer voor 2026 aanvragen.
Voor piloten die dit jaar een vergunning VMCF hadden en niet van categorie moeten veranderen blijft hun huidig startnummer gereserveerd tot 31/03/2026.
Mogen wij u vragen om dit langs deze weg te doen, wij proberen iedereen zo snel mogelijk te antwoorden.
Of telefonisch aanvragen : Mevr. Ingrid Coekaerts Tel: 0476/40.95.62 Email: vmcfingrid@gmail.com Maandag , dinsdag, donderdag, vrijdag vanaf 10.00u
21-10-2025
VERSOEPELING MOTORCROSSCIRCUIT TERUG GEDRAAID
VERSOEPELING MOTORCROSSCIRCUIT LOMMEL TERUG GEDRAAID
Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns (CD&V) heeft de versoepeling van de milieuvoorwaarden voor het Stedelijk Motorcrosscircuit in Lommel gedeeltelijk teruggedraaid. Het circuit mag niet langer meer rijders tegelijk op de baan laten, zoals de provincie Limburg eerder had toegestaan.
Minister Brouns volgt dat bezwaar gedeeltelijk. Hij draait nu de eerdere versoepeling voor het aantal rijders terug. Volgens Brouns is niet aangetoond dat een verhoging van het aantal rijders geen extra geluidsoverlast zou veroorzaken. De meetpost in het bos mag wél verdwijnen, maar de uitbater moet de mogelijke impact voortaan via modellen laten monitoren.
Reacties van het circuit en milieuvereniging
Bart Claes, voorzitter van het Stedelijk Motorcrosscentrum, betreurt de beslissing van Brouns. "We bekijken nu welke stappen we nog kunnen ondernemen", vertelt hij. "Tegen 2027 moeten we opnieuw aan andere voorwaarden voldoen en een nieuwe vergunning aanvragen, dus daar focussen we ons nu op."
De Limburgse Milieukoepel, die het beroep had ingediend, reageert tevreden. "Minister Brouns toont dat hij inzet op een leefbare omgeving voor mens, plant en dier", zegt directeur Dylan Elen. De organisatie hoopt dat de minister binnenkort een gelijkaardige beslissing neemt over het motorcrosscircuit in Genk, waar een vergelijkbare procedure loopt.
(bron-tekst VRT)
OPSTAPDAG tvv MARIE VERACHTERT
Opstapdag Westerlo 2025
Altijd al eens willen meerijden met de zijspan? Dit is je kans! Ook hebben we aandacht voor onze jeugd, dames en beginnende solo piloten (niet-vergunninghouders)
Iedereen van harte welkom om gezellig iets te komen eten en drinken!
Gratis inkom & gratis deelname aan de opstapdag Training voor jeugd, dames en amateurs (niet-vergunninghouders!!) – deelname: €15
Inschrijven niet nodig
Zaterdag 25 oktober 2025 Start om 10u Sint-Siardusstraat, Westerlo
Kom kijken, deelnemen of gewoon genieten van de motorsport-sfeer. Een dag vol actie, plezier en adrenaline!
Met dank aan het gemeentebestuur.
20-10-2025
FOTO'S - STRANCROSS LOONPAGE
Jurgen de Smet deed een uitstapje naar de strandcross van Loonplage
Zaterdag werd de officiële huldiging gehouden van de Belgische kampioenen oldtimercross tijdens de alweer 21e editie van de Nacht der Kampioenen. In Westmeerbeek liep de voetbalkantine lekker vol om het einde van een spannend seizoen feestelijk af te sluiten. Hierbij kreeg de BOTC-werkgroep hulp van een enthousiaste Jaak Vanvelthoven die als special guest was uitgenodigd.
Vanvelthoven kreeg voorafgaand aan de prijsuitreiking wat vragen te beantwoorden over het verleden en de toekomst van de motorcross, waarna de prijsuitreiking van start ging. De eerste vijf motorcrossers van elke categorie werden in de bloemetjes gezet en de twaalf kampioenen kregen elk een bloedmooie kampioenentrui aangereikt van gulle schenker Dapa Design uit Merksplas.
Maatjes MX was er ook nu weer bij om alles in beeld te brengen. U ziet hieronder een selectie, het volledige album kan je bekijken via deze link.
MARIJN GILIS VEROVERDE ZIJN ZOVEELST KAMPIOENENTRUI
VMCN: Marijn Gilis en Danny Seels pakken VMCN-titels in Nederland
Ook dit jaar staken een aantal landgenoten de Nederlandse grens over om er deel te nemen aan het NK Vintage Motorcross. De meest succesvolle Belgen waren andermaal Marijn Gilis (Suzuki), die tot Nederlands kampioen werd gekroond en Danny Seels, die even hard mocht vieren als Gilis want ook hij won een titel bij onze noorderburen.
Gilis was veruit de beste rijder in de klasse Twinshocks 50- en won, als we goed geteld hebben, alle reeksen waar hij aan de start stond! Hij kreeg meer dan terecht de titel en klopte hierbij Christiaan Groot en Sander de Visser. Bart Vermeulen, een andere landgenoot, werd in dezelfde klasse vijfde in de eindstand. OVI-rijder Maxim Houben kon niet alle wedstrijden meedoen maar werd toch dertiende bij de Twinshocks.
In de klasse Pré 85 was Danny Seels dan weer de beste over elf wedstrijd. Hij klopte Kevin Roeterdink en Clemens Reuvekamp.
De Strandcross Lemmer 2025 vindt plaats op zaterdag 18 oktober 2025 op het strand van Lemmer. Het evenement begint om 10.00 uur en duurt tot ongeveer 16.30 uur, waarbij motorcrossers strijden op het zand.
Datum:Zaterdag 18 oktober 2025
Tijd:Van 10.00 tot 16.30 uur
Locatie:Het strand van Lemmer
Wat:Een motorcross-evenement met deelnemers uit heel Nederland
De maïsvelden worden over enkele weken weer omgebouwd tot crosscircuit! Crossers kunnen zich gaan opmaken voor onze maïs-reeks. De inschrijving opent vandaag (maandag 13 oktober) om 19.00 uur via Moto Inside: https://app.motoinside.app/events/6968 De maïscross blijkt nog steeds zeer populair. Wil je er dus bij zijn, zorg dan dat je klaar zit mét je Moto Inside account. Er worden vier wedstrijden verreden: Zondag 2 november - MC de Peelrijders Handel Zondag 9 november - MC de Vlammers Boekel Zondag 16 november - MAC Bedaf Volkel Zondag 23 november - MC de Jagers Zijtaart
Van jeugd, brommers, hobby, offroad tot startbewijshouders; iedereen kan meedoen. Je dient in het bezit te zijn van een geldige MON-licentie of daglicentie. Heb je geen MON-licentie, zorg dan dat je een geldige daglicentie aanschaft in Moto Inside, voor elke wedstrijd die je deelneemt. Meer informatie is te vinden via www.peelrijders.nl.
Yentel Martens heeft de strandcross van Vlissingen op zijn naam gewonnen. Onze landgenoot won beide reeksen in de gezamenlijke 250/500cc klasse. Op de tweede plaats Damien Knuiman werd in beide manches voor Tias Callens die twee keer als derde werd afgevlagd.
UITSLAG STRANDCROSS VLISSINGEN
Eindstand 250 cc: 1. Kjeld Stuurman, 2. Jamie Lucas, 3. Nicolas Vennekens, 4. Luca Nijenhuis, 5. Ryan Van Hove, 6. Ryan De Beer, 7. Jelle Bankers, 8. Jordan-Lee van Maaren, 9. Maeron Peeters, 10. Jop Adam
(foto Ilsa) Dame krijgt kramp in haar arm waardoor deze naar boven schiet
De eindstand van het BK oldtimercross 2025
De eindstand van het BK oldtimercross 2025
Het motorengebrul is verstomd, het stof is gaan liggen en de kater na de huldiging tijdens de laatste wedstrijd is weggespoeld met mineraalwater. Het is, met andere woorden, die tijd van het jaar dat de eindstand van het Belgisch kampioenschap oldtimercross wereldkundig wordt gemaakt.
Mogen wij, de redactie van deze site, alle kampioenen en alle deelnemers van dit BK, een dikke proficiat wensen met de geleverde prestaties. We zagen dit jaar pittige reeksen in alle klassen, veel fair play en vooral stillere motoren. Dat laatste was geen sinecure want een bepaald aandeel van oldtimermotoren reageert slecht op aanpassingen aan de demping. Hoe dan ook kregen jullie het klaar en werden de inspanningen hieromtrent door iedereen geapprecieerd. Chapeau!
Op naar volgend jaar nu waarin de BOTC-werkgroep toch wel een grote stap zal zetten om de toekomst van deze competitie te waarborgen. De toevoeging van de klasse Pré 2005 Masters (voor zowel tweetakten als viertakten) zal de competitie een nieuw elan geven. Mogen wij ook nog even verwijzen naar de Nacht der Kampioenen, alwaar de kampioenen van 2025 in de bloemetjes worden gezet. Dat feestje zal doorgaan op zaterdag 18 oktober in Westmeerbeek.
De Belgische kampioenen oldtimercross
Pré 65 Open: Hubert Heck (BSA)
Pré 74: Luc Meersman (CZ)
Pré 78B: Gino Goovaerts (Maico)
Pré 78A: Olivier Geladi (Maico)
4T Open: Niels Van Ham (Suzuki)
125cc AC: Scott Geboers (Suzuki)
125cc LC: Bjorn Verdoodt (Suzuki)
Twinshocks B: Dirk Paridaens (Suzuki)
Twinshocks A: Brenda Wagemans (Husqvarna)
Pré 92B: Danny Scheers (Suzuki)
Pré 92A: Brent Paridaens (Honda)
Pré 95 Masters: Stijn Verstrepen (Kawasaki)
12-10-2025
FOTO'S - VMCF te LOMMEL
Grietje begaf zich voor een keertje naar de vmcf cross
Bekijk haar jeugdfoto's van gisteren uit Lommel HIER
Tijdens het weekend van 16-17 augustus 2025 werd tot ieders verbazing een motorcrosswedstrijd georganiseerd in het landelijke Munte. #Geluidsoverlast, #vervuiling en sociale spanningen waren het gevolg. Munte is geen plek voor motorcross.
Groen heeft dit aangekaart op de gemeenteraad van september en daar glashelder gemaakt dat dit voor ons niet voor herhaling vatbaar is.
Wij vragen duidelijkheid én garanties: dit mag zich niet herhalen in 2026.
Edit: De beslissing over de motorcross kwam er zonder enig voorafgaand debat. Dat debat kwam er pas omdat Groen in de gemeenteraad van september vragen stelde over dit evenement dat in een andere gemeente geweigerd werd.
De burgemeester zegt dat alles volgens de regels (van VLAREM) verliep. Maar toen we vroegen naar geluidsmetingen: stilte. Toen we vroegen naar meldingen bij de politie: opnieuw stilte. Transparantie is meer dan zeggen dat alles in orde is — het is tonen dat het effectief zo ís.
Wij zijn niet tegen sport, niet tegen leven in de gemeente. We zijn tegen beslissingen in achterkamers. Tegen “eerst organiseren, dan pas communiceren”.
10-10-2025
LILLE OPEN
Zaterdag 11/10 is de omloop open van 12h tot 18h voor E Bikes.
Motorcircuit Horensbergdam in Genk krijgt vergunning voor onbepaalde duur, Limburgse Milieukoepel tekent beroep aan
Het provinciebestuur van Limburg heeft een nieuwe vergunning voor onbepaalde duur toegekend aan de Auto Motoclub Genk (AMC Genk) voor het motorcircuit op Horensbergdam in Genk. De Limburgse Milieukoepel is niet van plan om dat zomaar te laten gebeuren en tekent beroep aan tegen de vergunning.
De huidige vergunning van de club looptvolgend jaaraf. Op de site zijn ook een racebaan voor modelauto's en een kartingcircuit. Dat laatste circuit,dat in september nog werd verkocht, heeft vorig jaar al een nieuwe vergunning gekregen.
Ditmaal is het dus de beurt aan AMC Genk. In de nieuwe vergunning valt te lezen dat die betrekking heeft op een hoofdcircuit in buitenlucht, een overdekt circuit en een testcircuit. In totaal gaat het om een gebied van net geen 11 hectare.
Volgens de vergunning mag het circuit alle dagen geopend zijn, inclusief zon- en feestdagen, behalve op dinsdagen. Het aantal maandagen en vrijdagen waarop het circuit open is, wordt ook beperkt tot 20 per jaar. Die dagen zijn bedoeld voor trainingen, testritten en opleidingen. Per jaar mogen er maximaal 15 wedstrijden plaatsvinden. Rijtijden zijn steeds beperkt van 8 tot 19 uur.
WEDSTRIJDEN ZONDAG 12 OKTOBER INDIEN NIET ANDERS VERMELD
INTERNATIONAAL
KNMV te VALKENSWAARD quads en zijspannen finale (zaterdag)
LIEFHEBBERS
VMCF te LOMMEL
MON in BERGHAREN
STRANDCROSS
KNMV te VLISSINGEN (strandcross)
OLDTIMERS
VMCN te ST. ISORUSHOEVE
JEUGDWEDSTRIJDEN
FPCNA in FLOBECQ
VMCF te LOMMEL
VMCF te LOMMEL
Dit weekend seizoensafsluiter en tevens ook spannenste finale van het jaar !
4 categorieën jagen nog op de titel !
Bij de nationalen mx2 :
Is het een strijd tussen Brent Vanhulsel en Andy Haesevoets ! Met een kleine 2 punten voorsprong moet Brent van hutsel aan de bak in het Lommelse zand ! Is Andy genoeg hersteld van zijn blessure ?
Gerben Ranquin zal waarschijnlijk de 3 de plaats op zich nemen want sta 8 punten voor op Joshua de Smet( die niet aanwezig zal zijn)
Dan de big boys ::
Inters mx 2 :
Wederom mag Dimitri Widar het proberen in het Lommelse zand hij moet een 10’punten voorsprong verdedigen tegen zandspecialist Yoran Moens die deze zomer nog schitterde in de emx open te Lommel !
Matimatich kan C-Jay Vanderelst ook nog meedingen naar de titel want deze sta maar 33 achter plaats 1 ! Jongens maak er een mooie finale van !
Inters mx1 :
Jawel ook in deze klasse nog geen kampioen gekend !
Mattéo Puffet won wel alle reeksen die hij meereed maar miste 2 crossen en zo staat hij maar 1 punt voor op bmb kampioen Jonas Salaets !
Voor zandspecialist Matteo is dit als een vis in het water maar het blijft een mechanische sport !
Ook hier kan Bram Valckx nog mee dingen naar de titel met 34 achter Puffet is alles nog mogelijk !
MON te BERGHAREN
MON te BERGHAREN
Komend weekend is het de beurt aan MC de Zandduivels om de rijders van de MON te ontvangen op het bekende circuit Aan Aaldert in Bergharen. Het snelle en tegelijk technische zandparcours belooft opnieuw spannende wedstrijden, met mogelijk al de eerste kampioen bij de zijspannen!
KNMV STRANDCROSS te VLISSINGEN
KNMV STRANDCROSS te VLISSINGEN
De Strandcross Vlissingen vindt plaats op zondag 12 oktober 2025. Dit is de 38e editie van de Autobedrijf Kluyfhout Strandcross, die door organisator MSV de Uitlaat wordt gehouden op het badstrand in Vlissingen.
Evenement:Strandcross Vlissingen
Datum:Zondag 12 oktober 2025
Locatie:Het badstrand in Vlissingen
Organisator:MSV de Uitlaat
KNMV te VALKENSWAARD
KNMV te VALKENSWAARD
De Dutch MX Season Finale, georganiseerd door de
KNMV, vindt plaats op 12 oktober 2025 in Valkenswaard. Dit evenement is de afsluiting van het NK Motocross Solo en wordt gehouden op het EuroCircuit.
FPCNA te FLOBECQ
FPCNA te FLOBECQ
De fpcna jeugdrijders zijn dit weekend welkom in Flobecq.
De blogs van seniorennet hebben af te rekenen met technische problemen waardoor er voorlopig geen foto's meer opkomen. Hopelijk binnen de kortste tijd beter.
BOTC: de toegelaten vorkdiameters in 2026
BOTC: de toegelaten vorkdiameters in 2026
De BOTC werkgroep is al enkele maanden in de weer met het seizoen 2026. Dat belangrijke beslissingen zo vroeg worden gecommuniceerd, is nodig om alle rijders de tijd te geven om zich voor te bereiden op een nieuw kalenderjaar in de oldtimercross. In tegenstelling tot voorgaande jaren zullen de regels niet in één keer worden meegedeeld maar in fragmenten zodat de betrokkenen zich niet door een gans epistel van reglementen moeten worstelen. Vandaag lichten we de vorkdiameters toe.
De toegelaten diameters wijzigen niet maar er is natuurlijk wel de nieuwe klasse Pré 2005 Masters (de zogenaamde Ultra-EVO klasse). De toegelaten machines in deze reeks gaat van bouwjaar 1992 tot motoren geproduceerd voor 31 december 2004. Belangrijk om te weten is de toegestane diameter van de voorvork vrij is: u kiest dus zelf met welke voorvork je zal deelnemen.
Deze nieuwe reeks zal apart rijden en dus losgetrokken worden van de klasse Pré 92. Bij een eerdere communicatie werd nog gemeld dat de Pré 92 klasse een Open klasse zou worden maar na rijp beraad met de rijders is besloten om dit om te keren naar de huidige situatie. De Pré 92 blijft dus zijn twee leeftijdscategorieën behouden: -50 jaar en + 50 jaar.
Toegestane diameters voorvork 2026
Pré 65 ——————- max. 35 mm
Pré 74 ——————- max. 35 mm
Pré 78 ——————- max. 38 mm
4 Takt Open ———— max. 43 mm
125 AC —————— max. 43 mm
125 LC ——————- max. 43 mm
Twinshocks ————- max. 43 mm
Pré 85 ——————- max. 45 mm
Pré 92 ——————- max. 45 mm
Pré 2005 Masters —— vrije keuze
8 dingen die met je lichaam gebeuren als je stopt met motorcrossen
8 dingen die met je lichaam gebeuren als je stopt met motorcrossen
Ooit zal je wel eens de helm aan de haak moeten hangen maar wat gebeurt er na je actieve loopbaan als motorcrosser? Als je jarenlang actief bent geweest in de motorcross, is stoppen niet alleen een mentale maar ook een fysieke verandering. Het lichaam heeft zich aangepast aan de hoge belasting, de adrenaline en het trainingsritme. Wanneer je plots stopt, merk je dat op verschillende vlakken.
Hier zijn 8 dingen die met je lichaam gebeuren als je stopt met motorcrossen:
1. Spierkracht neemt af
Tijdens motorcross gebruik je intensief je armen, benen, romp- en schouderspieren. Zonder die regelmatige training verlies je in enkele weken al merkbaar kracht, vooral in de kernspieren die je stabiliteit verzorgden.
2. Conditie gaat achteruit
Motorcross is topsport. Het uithoudingsvermogen dat je hebt opgebouwd door wedstrijden en trainingen gaat snel achteruit zodra je minder beweegt. Al na een maand merk je dat korte inspanningen sneller vermoeiend worden.
3. Gewichtstoename
Doordat je minder calorieën verbrandt maar vaak je eetpatroon hetzelfde blijft, neemt de kans op gewichtstoename toe. Zeker ex-rijders die gewend waren veel koolhydraten te gebruiken voor energie kunnen dit merken.
4. Gewrichten voelen stijver
Crossen houdt je gewrichten soepel door het constante gebruik en de schokken die je lichaam opvangt. Na het stoppen kun je juist meer stijfheid in je knieën, heupen en schouders ervaren, soms versterkt door eerdere blessures.
5. Snellere spierverzuring bij kleine inspanningen
Waar je tijdens wedstrijden gewend was dat je lichaam efficiënt melkzuur afvoerde, merk je nu dat traplopen of een korte sprint veel zwaarder aanvoelt dan vroeger.
6. Adrenaline en hormonen veranderen
Motorcross zorgt voor adrenalinepieken en de aanmaak van endorfines. Bij het wegvallen daarvan kun je je futloos of energiearm voelen. Sommige ex-crossers ervaren zelfs een soort ‘ontwenningsverschijnselen’.
7. Houding verandert
Door de intensieve training in evenwicht en coördinatie bouw je automatisch een rechte houding op. Zonder deze belasting kan je postuur verslechteren, wat sneller rug- of nekklachten kan geven.
8. Oude blessures spelen sneller op
Tijdens het sporten hield je spieren en gewrichten sterk, waardoor oude blessures vaak minder voelbaar waren. Na het stoppen worden zwakke plekken in je lichaam echter sneller merkbaar, omdat de ondersteunende kracht ontbreekt.
Het doek is gevallen over het BOTC seizoen van 2025 . En het was niet alleen het doek , met bakken viel de regen uit de hemel in de ochtend , maar omstreeks 11h00 stopte de regen en kon het harde werk van MC De Kleiduivels volledig tot zijn recht komen. Deze mensen hebben een perfecte organisatie neergezet om de seizoensafsluiter van het BOTC kampioenschap te laten plaatsvinden , een dikke pluim hiervoor en een voorbeeld voor anderen . Mooie en spannende reeksen kregen we voorgeschoteld op een zwaar circuit " De klak" en de strakke soms zeer strakke wind zorgde dat het sneller opdroogde en de motorcross liefhebbers toch nog een geweldige afsluiter te zien kregen. Het waren zware omstandigheden voor het fotomateriaal maar we hebben er het beste van gemaakt met bijna 2000 foto's en de donkere foto's zijn van de laatste reeks om 19h15 maar we wilden ze jullie toch niet onthouden. En toen .... en toen was er licht , de binnenkant van de tent klaarde helemaal op door de dag en kampioenen viering en of het feest was !!! Oordeel zelf en vanwege Maatjes MX proficiat aan al de kampioenen maar ook aan alle piloten en hun entourage die hebben deelgenomen aan dit mooie BOTC seizoen 2025.
In overleg met M.S.V. Motodrôme Emmen is er besloten om de wedstrijd van morgen (zondag 5-10-2025) af te lassen. Er is teveel regen gevallen en ze krijgen het water niet weg en er komt nog veel meer regen aan. Wij komen er begin volgende week op terug of we de wedstrijd gaan inhalen of dat we het seizoen afsluiten volgende week 12-10-2025 bij H.A.M.C St. Isidorushoeve.
Gisteren was er een vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur en Ruimtelijke Ordening in het Vlaams Parlement over de toekomst van de rally- en motorcross in Vlaanderen. Hieruit bleek het volgende :
1. "De enige mogelijkheid die er eigenlijk wordt gepresenteerd voor nieuwe terreinen, was die in havengebied. Maar dat is blijkbaar een harde "njet" geworden van uw collega-minister Annick De Ridder" (NVA) [...] "Als u dan zegt dat onze eigen minister van Sport, die ook bevoegd is voor Havens, een van de weinige oplossingen die naar voren werd geschoven – om oefenterreinen te installeren in havengebied – gewoon van tafel heeft geveegd… Het is bijzonder jammer om te horen dat de minister van Sport, mevrouw De Ridder, dat heeft beslist" --> De minister die verantwoordelijk is voor de havens heeft blijkbaar ziet blijkbaar geen mogelijkheden voor deze sport (waar ze ook voor verantwoordelijk is !?
2. "De bemiddelaar/onderhandelaar heeft verschillende suggesties gedaan die mogelijk zouden kunnen leiden tot het vinden van het nodige draagvlak, bijvoorbeeld technische mogelijkheden om verdere geluidsreductie te realiseren of een helder en transparant registratiesysteem. Dat is aan de orde geweest bij hervergunningen op een aantal plaatsen. De sector heeft hieromtrent nog GEEN concrete voorstellen uitgewerkt" [...] "Het is dus aan de sector om hier op een gecoördineerde en solidaire manier mee aan de slag te gaan. Zonder actieve medewerking van de sector kunnen we uiteraard geen resultaten boeken."[...] "Maar finaal is het aan de motorcrosssector om met zijn suggesties aan de slag te gaan". --> Als samenwerkende omwonendenverenigingen hebben wij een duurzaamheidsconcept opgesteld voor een vergunnings- en handhavingsbeleid bij de motorcrosssector en bemiddelaar/onderhandelaar neergelegd. Echter, na meer dan 1 1/2jaar is de motorcrosssector er NIET ongeslaagd om zelf iets op serieus op papier te zetten. Dit terwijl wij al wetenschappelijk bewezen hebben dat sinds de introductie van 4-takt motoren het geluid in de woon- e natuurzone tot wel 10db(A) toegenomen is. Dit werd ook al bewezen rond het Hondapark, waar "vroeger" het geluid aan de algemene geluidsnormen zou voldoen, maar uit de laatste testen blijkt dat het nu met mer dan 20 db(A) overschreden wordt. Dit maakt beide locaties definitief onvervulbaar !
3. "Wat vandaag in alle eerlijkheid vaak nog een debat is, is dat men zegt dat nieuwe SBZ-gebieden kunnen, maar dan zonder die bestaande te verplaatsen, vanwege het feit dat we nog relatief weinig doelen gerealiseerd hebben." --> Het "verplaatsen" van de Speciale Beschermingszones (natuurgebied) voor de circuits die nu uitgebaat worden met motoren waarvan het geluid verder draagt, is niet mogelijk zolang er niet genoeg natuurgebieden in Vlaanderen zijn !
Zoals Minister Brouns aangaf : "Het gaat over de zoektocht naar nieuwe locaties, naast natuurlijk het hervergunnen van de bestaande locaties, wat vandaag ook al een huzarenstukje is." "Bij de motoren is er vandaag nog een technologische vooruitgang mogelijk waarbij het geluidsniveau bij de juiste metingen nog wel wat kan zakken. Zo kunnen we tenminste op de bestaande locaties de exploitatie verderzetten, want dat is vandaag al vaak een huzarenstukje."
Wij zijn nog wat duidelijker : In gebieden waar geluidssporen mogelijk zijn (havens) wil het beleid geen terreinen aanwijzen. De sector werkt niet mee om het geluid drastisch te reduceren (tot het niveau van vóór de intructie van de 4-takt motoren), terwijl de omwonenden verenigingen wel een voorstel overgemaakt hebben. En het "verplaatsen" van beschermingszones voor nu-meer-lawaaierige circuits kan niet zolang er geen overschot van natuurgebieden is. Het zal dus geen "huzarenstukje" zijn maar een "mission impossible" zolang de sector niet met ECHTE oplossingen komt. Tot dan zal er ook geen nieuwe "mogelijke locaties in Vlaanderen & en ook politiek draagvlak voor zoeken om dat te kunnen realiseren".
De knalpot ligt dus in het kamp van de motorcrosssector! Als omwonenden zullen we onze rechten op woongenot (succesvol) blijven verdedigen...
Bron : https://www.vlaamsparlement.be/nl/parlementair-werk/commissies/commissievergaderingen/1942799/verslag/1945577
WIE - WAT - WAAR - WANNEER
WIE - WAT - WAAR - WANNEER
03-10-2025
EDDY NUYTS KOMT TE MELDEN
Zaterdag 4 oktober 2025 de laatste cross BOTC oldtimers te Reet. Adres circuit 's Herenbaan, Reet-Rumst. Timing voor mijn klasse pré 78: training om 09.40 u, reeks 1 om 13.05 u en reeks 2 om 17.05 u.
Hopelijk niet al te slecht weer, want de voorspellingen zijn niet zo gunstig.
AMBRAS IN DE FAMILIE - MX team Zoutleeuw VZW verlaat vmcf
Met spijt maar ook met duidelijke woorden: Mike Gilot, piloot van MX Team Zoutleeuw, is door de VMCF geschorst tot het einde van dit seizoen en zal in de toekomst geen vergunning meer krijgen binnen deze federatie.
Na dit nieuws, en na verschillende kleinere zaken die zich opstapelden, hebben wij beslist om ons hoofdstuk bij de VMCF definitief af te sluiten.
Ons team heeft jarenlang zelf crossen georganiseerd – vaak meerdere per jaar – en niet te vergeten heel wat centjes achtergelaten in de tenten .
En dan op zondag van de voorzitter persoonlijk te horen krijgen dat we “niet meer welkom zijn”… Dat was de spreekwoordelijke druppel.
MX Team Zoutleeuw stopt dus in de VMCF.
Op naar een nieuw hoofdstuk: Federatie MCLB, here we come!
Bedankt aan iedereen die ons tot hier gesteund heeft. Het verhaal stopt niet, het begint gewoon ergens anders.
Dit weekend vindt de 53ste editie van de Motocross Coupe de l'Avenir plaats in Baisieux
Wat hebben MX2 World Champion Simon Längenfelder en MXGP World Runner-up Lucas Coenen met elkaar gemeen? Beiden vertegenwoordigden hun land op de Motocross Coupe de l'Avenir! Simon Längenfelder behaalde in 2015 zelfs de overwinning in de 65cc-klasse, op 11-jarige leeftijd! Het beste resultaat van Lucas Coenen was een 5e plaats in 2019 in de 85cc klasse, terwijl zijn broer Sacha in datzelfde jaar de overwinning pakte in de 85cc klasse.
Zo staan veel huidige MXGP/MX2-rijders op de lijst van winnaars van de Coupe de l'Avenir, de grootste internationale competitie voor nationale teams van jonge talenten!
Dit weekend gaan we weer! De organisator van MX Hauts-Pays heeft de afgelopen weken hard gewerkt om het circuit van "La Ferme des Monts" in Baisieux (Quiévrain) te restaureren om voor de 13e keer spannende races te organiseren.
Twaalf nationale teams, waaronder de winnaars van vorig jaar Groot-Brittannië, strijden om de titel in de 65cc, 85cc en Open klassen van de Coupe de l'Avenir.
We kijken uiteraard uit naar de prestaties van onze Belgische ploegen, onder leiding van manager Nathan Renkens en bondscoach Yves Devlaminck.
In de 65cc klasse zullen Jul Abts, Tobe Vandeneynde en Cedric Fleerackers België vertegenwoordigen. In de 85cc-klasse zien we Matto Vertongen, Sacha Goblet en Leny Ristuccia in actie, terwijl in de categorie Coupe de l'Avenir Open onze EK-rijders Ian Ampoorter en Jarne Bervoets en Maxime Lucas de kleuren van ons land zullen verdedigen.
Op woensdag 1 oktober 2025 wordt onder leiding van bondscoach Yves Devlaminck en manager Nathan Renkens een stage georganiseerd in Avesnes Sur Helpe voor alle geselecteerde rijders van Team Belgium.
Belgisch Kampioenschap
Maar het is niet alleen de Coupe de l'Avenir! Baisieux zal ook gastheer zijn van de finale van het Belgisch kampioenschap. In de categorie Inters 500 gaat de strijd om de titel tussen Jonas Salaets (232 punten), Mattéo Puffet (200 punten) en Bram Valckx (198 punten). Yoran Moens (249 punten), Uwe De Waele (214 punten) en Maxime Lucas (203 punten) strijden om de 250cc Inters-titel.
Zojuist is in overleg met de club besloten dat de wedstrijd in Utrecht van zaterdag 4 oktober niet zal doorgaan. Dit vanwege de combinatie van het zeer beperkte aantal inschrijvingen voor de wedstrijd en de slechte weersvoorspellingen voor zaterdag.
Alle ingeschreven rijders krijgen hun inschrijfgeld uiteraard teruggestort.
Komende zondag is het de beurt aan Holten om het ONK en de Cup zijspannen te ontvangen. Op het bekende circuit “De Zuurberg”, georganiseerd door MAC De Holterberg, wordt traditioneel hard gestreden voor de punten. Het parcours in Holten staat bekend om zijn afwisseling en uitdagende ondergrond, wat vaak garant staat voor verrassende uitslagen.
𝟱𝟯ᴱ 𝗖𝗢𝗨𝗣𝗘 𝗗𝗘 𝗟’𝗔𝗩𝗘𝗡𝗜𝗥 + 𝗙𝗜𝗡𝗔𝗟𝗘 𝗖𝗛𝗔𝗠
53E BEKER VAN DE TOEKOMST + FINALE KAMPIOENSCHAP BELGIE
Dit weekend van 4 & 5 oktober 2025 zal de Belgische en internationale motorcross vibreren!
Een unieke afspraak met verschillende belangrijke evenementen:
- 53E Open Toekomstbeker
- 19E Coupé 85cc
- 11E Coupé 65cc
- Finale Belgisch kampioenschap (FMB)
In Bézieux, op een circuit klaar om piloten, teams en supporters uit 12 naties te verwelkomen.
JMS/VLM/OLDTIMERS te REET
Oldtimers en VLM-finales dit weekend bij de Kleiduivels in Reet.
Reet wordt dit weekend het decor voor het traditionele slot van het motorcrossseizoen. Onder leiding van voorzitter Ivo Peeters ontvangt motorclub de Kleiduivels rijders, teams en supporters voor een tweedaags programma waarin zowel de oldtimers als de moderne VLM-rijders hun finale rijden.
Zaterdag staat de openingsdag in het teken van het JMS-programma. Daarbovenop komen de oldtimers in actie, die in Reet hun laatste wedstrijd van het seizoen afwerken. Voor hen ligt er niet alleen een dagzege, maar ook de beslissing in de kampioenschapsstrijd op tafel.
Zondag volgt het hoogtepunt met de finale van het VLM-kampioenschap. Traditioneel wordt in Reet de laatste manche van het seizoen gereden en vallen de definitieve beslissingen in de titelgevechten. Zowel bij de toppers als in de nevenreeksen staat er nog veel op het spel, waardoor spektakel verzekerd lijkt.
De organisatie rekent opnieuw op een mooie opkomst. Voor de Kleiduivels is het finaleweekend een vaste afspraak op de kalender en een bekroning van een lang seizoen, zowel voor de rijders als voor de vele vrijwilligers achter de schermen.
GPS : S'Herenbaan in Reet
OPGELET TONNAGE BEPERKING IN REET CENTRUM !!!!
RES AXEL CLUBCROSS
Aanstaande zaterdag 4 oktober is het zover: onze laatste clubcross van het seizoen!
Na afloop van de reguliere prijsuitreiking volgt direct de prijsuitreiking van het clubkampioenschap.
We sluiten dit sportieve seizoen feestelijk met z’n allen af! Feest DJ TOM zorgt voor de muziek en sfeer, dus dat wordt gegarandeerd gezellig!
Dan toch nog een toekomst voor rally- en motorcross in Lille en Olmen?
N-VA heeft in het Vlaams parlement een conceptnota ingediend om in de toekomst terreinen gemakkelijker te kunnen vergunnen voor geluidsproducerende sporten. Denk dus aan rally of motorcross. Dat biedt misschien weer toekomstperspectief aan de terreinen van MC Lille en het Hondapark in Olmen.
Op deze terreinen is het wel mogelijk om elektrische crossen te organiseren, maar de scheurende motoren zijn al eventjes niet meer welkom op de crossvelden. Maar daar komt nu misschien binnenkort weer verandering in, onder impuls van meerderheidspartij N-VA.
De voorbije jaren werden vergunningen van terreinen regelmatig vernietigd of geschorst na klachten van buurtbewoners en natuurorganisaties. Maar omdat dit gebaseerd was op geluidsbepalingen uit 1999, werd er een hersteldecreet goedgekeurd in maart van dit jaar.
Sneller onderhandelen en natuur analyseren
N-VA komt met enkele prioritaire punten op de proppen om de rally- en motorsport te redden. Zo duiden ze op het feit dat er sneller onderhandeld moet worden met betrokken stakeholders. Dan gaat het over de organisatoren van wedstrijden, maar ook zij die betrokken zijn bij de beroepsprocedures.
Ook wil N-VA het 'uitdoofscenario' schrappen, waarbij de partij doelt op screening van de beleidsdocumenten van de Vlaamse overheid. Ze vragen zich af of de aanwezige natuur wel wordt aangetast door deze evenementen. De conceptnota wordt dit najaar behandeld in het Vlaams parlement.
Het voorstel van N-VA is dus geen toverstaf waarmee de motorsport ineens gered kan worden. Maar het gaat om een hele resem aan maatregelen die het wel weer makkelijker moeten maken om bijvoorbeeld motor- of rallycrosswedstrijden te organiseren.
Kampioenenbal,Mosselfeest, Nieuwsjes? Foto's? Verjaardag? Ander lief? Trouwen? Scheiding? Nieuwe motor? Wil je er de wereld kennis mee laten maken? Het mag zelfs verschillende bestanden beslaan!
Om het te verzenden
Deze blog toont u maar één maand. Enkele andere maanden worden in archief geplaatst. Door helemaal onderaan blog op één der pijltjes te klikken kom je verder of gewoon door op data van arcief te drukken.