deloks naar het Hoge Noorden
  • Dag 37 - 1 juli 2018
  • Dag 36 - 30 juni 2018
  • Dag 35 - 29 juni 2018
  • Dag 33 - 27 juni 2018
  • Dag 32 - 26 juni 2018

14-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17 - 11 juni 2018

De dag begint weer met regen maar in Flam is het volgens de weerberichten warmer en droger. Dus gaan we op pad. Eerst weg 51 naar Fagernes naar Gol, maar een eind daarvoor een rechtse afslag over de bergen langs weg 52 naar de E16 met een omwegje langs de Stavkirke van Borgund (één van de oudste). In het Laerdal is de kortste weg naar Flam door een 25 km lange tunnel maar daar zie je niets dus rijden we de oude weg over de pas en dat is de moeite.

Een direkte stijging van 8% langs smalle wegen, veel bochtenwerk en een bruisende rivier 50 m onder ons is het aan het stuur werken geblazen en voor de bijzitter krampen vermijden van de billen toe te nijpen. Hoger en hoger klimmen we met langs alle kanten watervallen en meer en meer sneeuw. Uiteindelijk komen we boven en daar hebben we een prachtig panorama met nog heel veel sneeuw en meren al dan niet met ijs en smeltende sneeuw.
    De pas is op 1306 m en dan begint de afdaling. In het begin breeduit maar als we terug tussen de bomen zijn beginnen de serpentines en er zijn erbij die zeer sterk dalen. We krijgen zicht op de Aurlandsfjorden en daar heeft men een uitzichtpunt gebouwd dat uitsteekt uit de rotsen boven het meer op een hoogte van enkele honderden meters. Fenomenaal.
    Als we beneden komen in Aurlandsvangen is het nog door een korte tunnel en we zijn in Flam. We installeren ons op de camping en gaan op zoek n aar het treinstation om tickets te kopen voor de Flambahnen maar we zijn te laat.
    Nog even langs de winkels en terug naar de camper. Douchen en afwassen en slapen en het weer is hier inderdaad veel beter.

Flam Camping og Vandrarheim

Nedre Brekkevegen 12

5743 Flam

Grote enige camping, mooie plaatsen en zeer vriendelijke mensen. Betaald: 260 NOK x 2