deloks naar het Hoge Noorden
  • Dag 37 - 1 juli 2018
  • Dag 36 - 30 juni 2018
  • Dag 35 - 29 juni 2018
  • Dag 33 - 27 juni 2018
  • Dag 32 - 26 juni 2018

14-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 18 - 12 juni 2018

Vanmorgen om 7 u. uit bed en direkt naar de ticketverkoop van de trein (is maar 300 m van de camping). Ik ben blijkbaar bij de  eerste en voor de trein van 8.35 u zijn er nog dertig plaatsen. Dus koop ik er twee (Io mag zo mee). Terug naar de camper, snel iets eten maar Hilde krijgt niets meer door haar keel, en op weg naar de trein. Je mag 20 min voor het vertrek instappen maar je bent best 30 min voor het vertrek daar. We zijn vroeg en als echte toeristen staan we vooraan aan de barreel zodat we een goede plaats kunnen zoeken. De trein stijgt van zeeniveau naar 885 m over 20 km. naar Myrdal. Op 55 min. zijn we in  het eindstation maar de trein  stopt regelmatig in kleine stationnetjes, aan een spectaculaire waterval waar je even kan uitstappen en aan een hotel.

In Myrdal kan je ofwel blijven zitten of overstappen op de trein van Oslo naar Bergen die daar juist langs de flanken van de Hardangervidda gereden is op een hoogte van meer dan 1100 m.
    Wij gaan mee terug naar Flam en zetten ons nu aan de andere kant zodat we ook daar een beeld van hebben. We waren eerst wat pessimistisch over de treinreis maar het is echt de moeite en het geld waard. Aan het treinstation, aan de fjord, drinken we nog een koffie en kijken naar de honderden of duizenden Aziaten en Amerikanen die hier met de cruiseschepen langskomen (niet de hele grote want die kunnen hier niet komen.
    Terug naar de camper wat rusten en eten en we vertrekken om 2 u voor een wandeling naar het oude Flamdorpje, 4 km enkel, bezoeken het oude houten kerkje en zijn om 5 u terug.
    Io is uitgeput, deze voormiddag in de trein gespeeld met een klein Amerikaans meisje (van Denver, Colorado) en deze namiddag gewandeld over asfalt, meestal in de zon).
    Buiten hebben we alles al opgeruimd, nu nog afwassen en drinkwater halen zodat we morgen op tijd kunnen vertrekken richting Bergen.