deloks naar het Hoge Noorden
  • Dag 37 - 1 juli 2018
  • Dag 36 - 30 juni 2018
  • Dag 35 - 29 juni 2018
  • Dag 33 - 27 juni 2018
  • Dag 32 - 26 juni 2018

14-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 20 - 14 juni 2018

Vandaag is het gemakkelijk. Weg 55 volgen, in Breiddalen rechts weg 63 naar Geiranger en verder dezelfde weg naar Eidsdalen, de ferry over de Norddalfjorden naar Linge en de Trollstigen.

Het vertrek is hetzelfde, maar het begint zowaar te regenen, niet hard maar toch.
    In Lom doen we inkopen en nemen we de afslag naar weg 15 die we 57 km langzaam stijgend volgen. Recht tegenover een hotel in Grotli slaan we linksaf weg 254 (langs de Strynefjellet) in, toeristische route staat er aangegeven en verboden voor caravans. De asfaltweg duurt nog 60 m en we zitten weer op kiezelweg en smal maar wat een belevenis. Rechts rotswanden en links beneden de rivier die enkele km verder een meer wordt en daarachter de bergen, steeds wijzigend maar altijd met sneeuw en watervallen. We bereiken 1139 m en beginnen aan de afdaling. We bereiken een skistation (Videsaeter) met hotelletje en vanaf hier is de weg nieuw geasfalteerd maar zeer smal met uitwijkpunten. Met scherpe haarspeldbochten en steile afdaling naar het dal tot we terug weg 15 bereiken. We hebben anderhalf uur gereden op 27 km..

We zijn nu te ver op weg 15 en langs opeenvolgende tunnels moeten we 14 km terug richting Otta.
    Daar naar rechts nr 63 op. We blijven stijgen en hier stoppen we om 13.30 u om iets te eten. Ik stap even uit om Io een plasje te laten doen maar waai compleet weg. Ijzig koude wind. Eten doen we in een schommelende camper. Weer gaan we daarna met haarspeldbochten omhoog en 12 km verder beginnen we aan de 12 km afdaling naar Geiranger, de volgende reeks haarspeldbochten maar nu bergaf.
    Aan de uitkijkplaatsen is het overvol van auto’s, campers en toeristenbussen. Beneden in de fjord liggen twee cruiseschepen o.a. de grote cruiser van TUI die we in Trondheim zagen.
    Vier km langs de fjord en we moeten terug met het bekende de berg op. Twee bussen moeten mekaar kruisen op de smalle weg en ééntje durft niet uitwijken dus alle verkeer stil. Het lukt uiteindelijk toch en we rijden weer naar omhoog in 2de versnelling. Hier is het nog erger aan de uitkijkplaats want hier staan de bussen zelfs op de weg geparkeerd. We geraken boven en moeten terug naar beneden naar de Nordtalfjord voor de overzet van Eidsdalen naar Linge. Gelukkig ligt de overzet klaar en vertrekken we 3 min. later. We rijden nog een 6 km en stoppen aan een camping waar we blijven overnachten. Het is genoeg geweest voor vandaag.

De trollstigen zijn voor morgen.