Adrien-Joseph Heymans
Adrien-Joseph Heymans (Antwerpen, 11 juni 1839 - Brussel, december 1921) was een Belgisch landschaps- en genreschilder, die ook zeegezichten schilderde, en aquarellist. Hij wordt beschouwd als de geestelijke vader van de Kalmthoutse School en was ook een toonaangevend Belgisch impressionistisch schilder.
Levensloop
Hij was het zesde kind van Gaspar-Petrus Heymans, een handelaar in
vensterglas, en Elisabeth Wouters. Na het overlijden van zijn vader in
1846 werd hij verder grootgebracht bij zijn oom, de burgemeester
Wechelderzande, een klein dorpje in de Antwerpse Kempen. Hier groeide
zijn liefde voor de natuur
Hij volgde in 1853 les aan de Antwerpse academie bij de landschapschilder Jacob Jacobs. Hij leerde hier zijn mede-leerling Isidore Meyers kennen. Later schreef hij zich ook in aan de Academie van Brussel. Maar toch was hij in hoofdzaak een autodidact.
Hij werd sterk beïnvloed door zijn verblijf, samen met Meyers, in
Parijs van 1855 tot 1858. Om aan de kost te komen beschilderden zij er
gordijnen. Hij had hier contact met Théodore Rousseau, Camille Corot, Charles-François Daubigny en Jean François Millet, allen behorend tot de School van Barbizon. Onder hun invloed, en vooral van Corot en Daubigny, zette Heymans zich van dan af tegen het academisme in de landschapschilderkunst.
Bij zijn terugkeer in België, beoefende hij in eerste instantie in
zijn landschapsinspiratie en kleurgebruik dezelfde stijl als de
Barbizonschool. Maar hij evolueerde vlug in de richting van een
pre-impressionistische eigen stijl. Dit kwam duidelijk tot uiting bij
zijn deelname aan het Brussels Salon
van 1860, waar het licht en kleur in zijn doeken een belangrijker rol
begon te spelen. Ook in zijn zeegezichten hield hij van het samenspel
van het vluchtig licht van de zee en de lucht. Hij wordt dan ook
beschouwd als een van de zeldzame Belgische impressionisten.
Dit deed hem vanaf de jaren 1860 verder evolueren naar een zeer persoonlijk luminisme.
Hij verhuisde naar Wechelderzande, waar hij opgegroeid was. Hij begon
er schilderen in de open lucht in de omgeving van Kalmthout en
Wechelderzande. Ook andere kunstenaars kwamen hun inspiratie zoeken in
de weidse natuur tussen de Kempische vennen, duinen en bossen. Sommigen
onder hen woonden tijdelijk in woonwagens op de heide om toch maar niets
van het spel van het licht gedurende de dag te missen. Rond deze trend
in het plein-airisme ontstond aldus de Kalmthoutse School met Isidore Meyers, Théodore Baron (1840-1899), Jacques Rosseels (1828-1912) en Florent Crabeels
(1835-1896). Men noemt hen ook de Grijze School doordat zij bij
voorkeur grijze en zilverachtige tinten gebruikten. Heyman ontmoette er
ook Henry Van de Velde, die hij trouwens later als schilder zou aanbevelen in een brief aan Octave Maus, oprichter van de kunstkring Les XX.
Heymans lag tevens aan de basis van de Dendermondse School, toen dezelfde schilders zich kwamen vestigen langs de oevers van de Schelde in de omgeving van Dendermonde. Hier maakte hij ook kennis met de Brusselse kunstschilder Emile Van Doren (1865-1949)
Hij huwde in 1869 met Angeline Tezdie met wie hij vijf kinderen zou krijgen.
Hij vestigde zich in 1869 in Brussel. Hij speelde er een vooraanstaande rol in diverse kunstkringen : Société Libre des Beaux-Arts en hij was later ook stichtend lid van de kunstkring Les XX.
In de periode 1873-1874 maakte hij in Antwerpen kennis met de Nederlandse schilder en etser Louis Artan de Saint-Martin.
Hij was één der oprichters van LArt Contemporain en, samen met Emile Claus,
van de kunstkring der luministen Vie et Lumière (1904) en in 1905 van
de kunstkring Kunst van Heden (LArt Contemporain). In de jaren
1890 vestigde hij zich opnieuw in Kalmthout. Zijn stijl ging nu over
naar het neo-impressionisme. Maar op het einde van zijn leven keerde hij
terug naar het realisme.
Hij gebruikte in zijn werken brede en dunne toetsen naast heldere
kleuren, zodat hij speciale lichteffecten kon oproepen. Dit geeft aan
zijn doeken een zekere poëzie en melancholie, zodat Pol de Mont
hem terecht een dichter met het penseel kon noemen. In zijn periode
van het luminisme, gebruikte Heymans regelmatig de techniek van het pointillisme om het samenspel van licht en schaduw nog beter te accentueren.
Toen in 1913 zijn gezondheid te ver achteruitging, moest Heymans noodgedwongen het schilderen opgeven.
Hij heeft tentoongesteld in Brussel, Parijs en meerdere malen in Luik.
Zijn werken hangen in de Musea van Schone Kunsten van Antwerpen,
Brussel, Gent en Luik en in de musea van Namen, Elsene en Dendermonde
Zijn werken behalen hoge prijzen op veilingen. In mei 2007 werd het
doek Koeien bij het water geveild op 7500 in het veilinghuis
Bernaerts, Antwerpen.
Onderscheidingen
Hij werd gedurende zijn leven zeer gewaardeerd als kunstenaar en ontving in binnen- en buitenland vele eretekens en medailles :
- Brussel, 1865 : gouden medaille
- Gent, 1878 : gouden medaille
- St. Louis (VSA), 1904 : grote prijs
- Buenos Aires (Argentinië), 1910 : eerste diploma.
Hij werd in 1881 benoemd tot officier in de Leopoldsorde (samen met Louis Artan de Saint-Martin, Theodore Baron en Alphonse Asselbergs). Hij werd ook verheven tot ridder in het Franse Légion d'honneur in Frankrijk, een zeldzame eer voor een buitenlandse kunstenaar.
Externe links
|