De regels: Inzendingen voor de dieptelessen mogen NIET BEWERKT worden. Wij verlangen de foto zoals je die trok, daarna slechts verkleind tot 1.024 pixels aan de langste liggende zijde, maximaal 800 pixels hoog (benut die!) en maximaal 450 Kb zwaar. Er mogen geen randjes/kaders rond geplaatst worden, want die moeten door de leraar verwijderd worden wat extra werk geeft.
Inzendingen voor dieptelessen mogen indien nodig wél verscherpt of rechtop gezet worden, er mag wat meer of minder helderheid/kleur worden gegeven en ook je naam of logo mag er (niet ál te opvallend) op geplaatst worden.
Waarom mogen inzendingen niet bijgeknipt worden? Omdat het de bedoeling is, dat je hier leert om na heel goed te zoeken en te kijken, met 1 druk op de knop de juiste compositie te gebruiken om veel diepte aan je foto toe te kennen en dit niet later in de 'doka' thuis te doen.
Bij Compositie (1e lessenreeks voor beginners) leerde je hoe je die foto's in zijn algemeenheid zo sterk mogelijk maakt door de regel van derden of de gulden snede toe te passen. Ook bij Ritme & Struktuur (2e lessenreeks) lees je nog vaak, dat je de foto's meer aan kracht kunt meegeven door het kiezen van een goede/betere compositie.
Bij de daarna volgende lessenreeksen te beginnen vanaf Diepte (3e lessenreeks) willen we het eigenlijk niet meer over de compositie van de foto's moeten hebben, doch slechts over dieptewerking, licht, beweging en portretfotografie. Daarom het gehamer op ''betere compositie'' door middel van de regels van derden/gulden snede. Bijna altijd bij het nemen van een foto, moet je die compositieregels in gedachten hebben en uitvoeren, uitzonderingen daargelaten.
Bewust ga ik niet in op de technische instellingen van je toestel. Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan.
Opdracht 1: Maak een foto van een straat, bospad, een weg die ver doorloopt of een trap naar boven of beneden. (Onthoudt: pas bij álle opdrachten de compositieregels toe geleerd in het eerste lesblok).
Opdracht 2: Maak een foto waar water op staat wat ver naar achteren (de diepte in) doorloopt zodat je de diepte in je foto optimaal weergeeft met een foto van bijvoorbeeld een kanaal met een railing of 'n watertje/gracht met een brug, een plas met een plankier enzovoorts. Bekijk de voorbeeldjes hieronder/in deze kantlijn.
Opdracht 3: Maak een foto van een boog in een poort of gebouw of van een tunnel, dat kan zelfs van een closetrol, glas of een beschuitbus zijn. Het gaat er om dat je de 'wanden' van de boog/tunnel/buis toont alsmede natuurlijk de diepte. Houdt rekening met het verdwijnpunt, dat mag nl. voor het effect diepte NIET in het midden van de foto liggen (denk ook hier weer aan de compositieregels). Wees creatief, verras ons!
Opdracht 4: Maak een close-up foto van dingen op een rij, zoals bijvoorbeeld knikkers, poppetjes, suikerklonten, wasknijpers, potloden of eieren ... ál wat je wenst.
Opdracht 5: Kies zelf een aantrekkelijk onderwerp waar veel dieptewerking in zit en maak 'n foto waar je trots op kunt zijn, dit is je eindopdracht.
Hierboven en hieronder wat voorbeeldjes met veel dieptewerking van diverse fotovrienden. Dank jullie allen vriendelijk voor de toestemming tot gebruik!
Hierboven, de Pier over het blauwe spiegelende water is van Jos, de prachtig gedekte tafel is van Metallo.
Verder hieronder zie je een foto (zeer speciaal) gemaakt door Dushi, onderlangs een bankje en een specialleke van Leike, bloeiende lupines. Door te spelen met de diafragma kreeg hij een losstaande bos bloemen tegen een wazige achtergrond.
De foto van de donkere tunnel met de 2 personen die het licht bereiken is ppl gemaakt door Leike en die van de 2CV's op rij is van de hand van Omaatje Lieljan.
Gouden verhouding/Gulden snede (geen regel van derden)
Dieptewerking in een foto
Foto's maken waarin diepte te zien is Digitale fotografie: Perspectief geeft diepte in je foto door gebruik te maken van de diagonale(n lijnen).
Stuur altijd recent materiaal in voor de bespreking.