Mijn schat is hier bijna niet weg te slaan, net als een vrouw die naar de solden gaat kijken, en maar overal blijven plakken he.
Ik heb even gesolliciteerd bij de Nasa maar ze konden mij niet gebruiken haahah
Lag het aan mijn leeftijd ik zou het begod niet weten
Nog enkele van die enorme raketmotoren
En nu zijn wij weg, ik voel bijna mijn voeten niet meer, maar moe en voldaan keren wij terug richting hotel
Bedankt Ann
Bedankt Opatje
Bedankt Nobless
Bedankt Pietje
Bedankt Mathilda.
Een interessant adres?
20-10-2006
NASA Kennedy Space Center 8
De Space Shuttle wordt gelanceerd met een zeer grote afkoppelbare externe brandstftank voor de raketmotoren en twee grote raketten die op vaste brandstof werken, en die bij het eerste stadium van de lancering de meeste stuwkracht leveren. Bij de terugkeer in de atmosfeer remt de Shuttle af door de wrijving met de lucht, waarbij veel warmte vrijkomt. Het ruimteveer landt als een zweefvliegtuig zonder motoren. Bij het laatste deel van de landing wordt een remparachute gebruikt.
Frank De Winne was onze tweede Belgische ruimtevaarder, hij vertrok op 30 oktober 2002 met de Russische Sojoez vanop Baikonoer naar de ISS. HIj verbleef er 9 dagen , en keerde op 10 november terug. Frank De Winne werd geboren op 25 april 1962 in Ledeberg bij Gent. In 1979 studeerde hij af aan de Koninklijke Kadettenschool te Lier. In 1984 behaalde hij zijn diploma burgerlijk ingenieur aan de Koninklijke Militaire School te Brussel. Hierna begon hij met zijn opleiding tot piloot. In 1992 haalde hij het brevet van testpiloot aan de Empire Test Pilot School in het Verenigd Koninkrijk. Hij vloog ondermeer tijdens de NAVO operaties boven Servië. In 1998 werd hij geselecteerd als astronaut voor de ESA.
Vandaag gaan wij de NASA Kennedy Space Center gaan bezoeken, dat ligt zo'n uurtje rijden van ons hotel. Het Kennedy Space Center is een belangrijke toeristische trekpleister voor de staat Florida. Je krijgt er zeer uitgebreide informatie over het verleden, heden en de toekomst van de ruimtevaart. Het Kennedy Space Center is de lanceerbasis van da NASA bij Cape Canaveral op Merrit Island ( Florida ). Vanaf deze lanceerbasis werden in het verleden de Apollo-vluchten voorbereid , en is nu de vertrekbasis van de Shuttle. Het complex is 55 bij 10 kilometer groot, wat zeer groot is. Dit is inclusief een groot deel aan ' ongebruikt ' natuurgebied, stranden en duinen.
Na grondige controle aan de ingang hebben wij een zo'n twee uur durende rondleiding gekregen. Langs alle belangrijke locaties van het complex, waaronder de montage hal, waar wij wel binnen mochten, en waar wij vanachter glas de raketonderdelen zagen liggen. Ook de Mission Control, de Astronaut Training Facility, en de Observation Gantry, vanwaar je een mooi zicht hebt op de lanceerplatforms, hebben ons flink bekoord. Toen wij op het Observation dek stonden, konden wij de Shuttle zien staan, die ging vertrekken twee dagen later. Van de lancering van de Shuttle heb ik foto's genomen vanop de parking van ons hotel, maar daar kom ik later nog op terug.
Het gebied werd in 1949 onder de Amerikaanse president Harry S. Truman in gebruik genomen als testterein voor de lancering van raketten. De locatie was daar ( ondanks het hoge risico op orkanen ) ideaal voor omdat het dicht bij de evenaar ligt en bovendien de mogelijkheid bood om testraketten in de richting van de Atlantische Oceaan te lanceren. Na de oprichting van de NASA in 1958 werd het gebied als belangrijkste NASA-lanceerbasis in gebruik genomen. Met de start van het maanprogramma nam de activiteit flink toe en werd het oppervlak in de loop der tijd uitgebreid. Kort na de aanslag op president John F. Kennedy werd het complex officieel hernoemd tot John F. Kennedy Space Center
De Space Shuttles worden gelanceerd vanaf het platform LC-39A en LC-39B . Ongeveer zes kilometer van deze platforms ligt het Vehicle Assambly Building. In dit enorme gebouw worden de Shuttles geassembleerd en vervolgens op het voertuig gehesen dat ze naar het platform transporteert, dit is een hele onderneming en gebeurd dan ook met speciale voertuigen. Het zijn rupsvoertuigen die dit precisiewerkje moeten uitvoeren, voorbeeld van rupsvoertuig op foto. Het idee van een herbruikbaar ruimtevaartuig dateert van de jaren zestig en zeventig . De Space Shuttle is belangrijk voor het internationale ruimtestation ISS
Een beetje uitleg over de Shuttle zelf, vergeleken met andere raketten kan de Space Shuttle met meer bemanning en een hogere frequentie het ruimtestation bezoeken en bemanning afzetten en of ophalen, en ook een grote lading meenemen. Voor het ontwerp en de fabricage van de Space Shuttle is de NASA verantwoordelijk, maar zij hebben veel van het werk uitbesteed aan een consortium van Lockheed Martin en Boeing. De eerste Space Shuttle die gebouwd werd was op 17 september 1976 gereed en heette Enterprise. De Enterprise is alleen gebruikt voor testvluchten in de atmosfeer van de aarde; deze Space Shuttle is dus nooit in de ruimte gelanceerd. De eerste Space Shuttle die wel de ruimte in gelanceerd is, is de Colombia. Zijn eerste ruimtereis begon op 12 april 1981 vanaf Cape Canaveral Florida. Deze Shuttle verongelukte bij de lanceering op 1 februari 2003, dan had men nog de Challenger die is op 28 januari 1986 geëxplodeerd. De Endeavour, de Atlantis en de Discovery vliegen nog altijd
Wie wij hier zeker niet mogen vergeten zijn onze ruimtevaarders, Dirk Frimout en Frank De Winne. Dirk Fremout, was de eerste Belgische ruimtevaarde. Van 24 maart tot 2 april 1992 vloog hij mee met de Shuttle vlucht STS-45. Hij ging mee in het kader van de Atlas-1 missie, gericht op het onderzoek van de aarde. Hij werd geboren op 21 maart 1941 te Poperinge. Hij studeerde in 1963 af als burgerlijk elektrotechnisch ingenieur en behaalde in 1970 zijn doctoraat in de toegepaste wetenschappen. In 1977 stelde hij zich kandidaat als astonaut bij de ESA. Voor zijn prestatie kreeg hij de titel van burggraaf en de graad van Groot Officier in de Leopoldsorde. Na de vlucht heeft hij ondermeer gewerkt bij Belgacom en in de Flanders Language Valley
Vandaag doen wij het rustig aan, en gaan eens naar een Flea Market. Bij het oprijden van de parking zagen wij een mooie Hummer staan, die zie je veel rijden in Florida. Nu de Flea Market binnen, dit is net een overdekte markt, niet met oude spulletjes, maar met nieuwe koopwaar. Ieder heeft er zijn x-aantal vierkante meter om zijn koopwaar te verkopen, en niet te vergeten er is overal airco, wat hier in Florida wel nodig is. Het is hier elke dag tussen de 34 en de 38 graden, dus is airco hier geen luxe. Je kan hier zowat van alles kopen, Disney-souvenirs, Florida T-shirts, juwelen, parfums, elektronica, sportschoenen van zeer bekende merken, zonnebrillen, handtassen en zoveel meer. Wij hebben ons eens goed laten gaan en zijn met zakjes vol souvenirs en doodmoe maar tevreden met onze buit, terug naar ons hotel gegaan. Morgen gaan wij Kennedy Space Center gaan bezoeken de NASA.
Vandaag smeren wij de beentjes in om naar de Universal Studios te gaan. Vroeg vertrekken is de boodschap anders raak je er nooit rond. De Universal Studios liggen zo'n 15 min rijden van ons hotel. Bij aankomst aan de Studios keken wij onze ogen al uit , bij het zien van zulke grote parkings.En aangezien de Amerikaan nogal lui is, als hij ontspanning wil,worden wij via roltrappen en rolbanden naar de ingang gebracht.
Voor de ingang wandelden wij door City Walk, dit is net een shoppingcenter met talloze winkeltjes, en een bioscoop met 20 zalen, veel restaurants en leuke winkeltjes, of beter gezegd winkels. City Walk heeft uitgaansgelegenheden om u tegen te zeggen, in Hard Rock Café komen vaak beroemdheden optreden.
Op naar Hollywood Boulevard. Wij brengen eerst een bezoekje aan E.T., er wordt van jou verwacht dat je E.T. terug naar zijn vriendjes brengt, bij het verlaten van deze attractie bedankt hij je persoonlijk door je naam te noemen. Amaizing. Nu ga ik Jaws trotseren, veel kan hij al niet meer doen hé. En nu naar de attractie Earthquake, waar je echt een aardbeving meemaakt, je zit in de metro als de aardbeving begint, ik kan je verzekeren , het is net echt. Het wegdek komt naar beneden door het gewicht van een tankwagen, die op zo'n 5 meter van ons in brand vloog, dan is er kortsluiting op de elektriciteit, wat voor vuurwerk zorgt, dan de wateroverlast door gebroken waterleidingen, dit alles met het geluid van een aankomend metrostel vanuit de tegenovergestelde richting, het bezorgt je rillingen.
Zie hier mijn echtgenoot eens glunderen, Marlyn Monroe kom je ook niet elke dag tegen hé. Maar hup hup geen tijd te verliezen, op naar Revence of the Mummy, lekker griezelen. De mummies komen op je afgevlogen, terwijl jezelf in het pikdonker zit, en het vuur je bijna om de oren slaat, ja da's even schrikken. Nu gaan wij naar de Terminator2 dit is een indruk- wekkende 3D-film waar we een special brilletje kregen, en waar de cyber killers ons om de nek vlogen, met actie, stuntsen speciale effecten, yes yes yes echt plezant. Op naar Man In Black, daar kon je zelf afrekennen met de buitenaardse wezens, en de computer hield je stand bij, terwijl je vooruit en achteruit door de straten uit de film vliegt " Hasta la vista, baby " go for it .Dit is maar één kleine greep van de attracties die wij gedaan hebben in de Studios. Nu tijd voor een paar weetjes. De Universanl Studios zijn eigenlijk begonnen in Hollywood. In 1990 zijn de Universal Studios geopend in Orlando Florida. Nu worden er meer films opgenomen in deze studios dan in Hollywood. Moe maar voldaan keren wij terug naar ons hotel, wat wij morgen doen? tja morgen is morgen, maar ik denk dat wij eens een kijkje gaan nemen in een Flea Market.
Ripley is eigenlijk de naam van de man die dit museum oprichte, zijn volle naam was Ripley Robert Leroy en werd geboren op 25 dec 1890 in Santa Rosa, California. Robert Ripley's leven was één ongelooflijk avontuur, hij was altijd op zoek naar ongelooflijke dingen. Hij was ook een wereldreiziger, en bezocht zo'n 200 landen. Ripley was een artiest, een reporter, een ontdekker, en één verzammelaar. Ripley heeft zo'n 54 musea in 10 landen. Wat staat er in deze musea: je kan er veel dingen bezichtigen die in het Guinness-boek of records staan. Ripley's is dus een atractie compagnie.
Is die stoel nu zo groot of ben ik nu zo klein, alle gekheid-op-een-stokje. Ik ben nu wel niet van de grootste,maar die stoel tja die is wel veel groter dan ik. En mijn echtgenoot op de foto hierboven, zal nog veel boterhammetjes moeten eten, om nu nog zo groot te worden.
Nee hoor, het ligt niet aan jullie ogen, het huis staat echt zo scheef. Het is eigenlijk een museum van Ripley's Believe It or Not!. Het is net een rariteitenkabinet, en als je je graag eens terug kind wil voelen, go for it. Lachen en schrikken is daar de boodschap,wij hebben er ons goed geamuseerd.
De grijze Chevy zijn wij gaan omruilen voor een knalgele. Benieuwd of deze beter is. Wij zijn in ieder geval blij met een ander kleurtje, is iets wat anders he. Moet wel zeggen dat die Chevy's goede airco's hebben wat daar wel nodig is. En weten jullie hoeveel de bezine daar maar kost in bef uitgerekend, 22,50 bef de liter. Da's wat anders dan hier he. In de VS hebben ze maar twee taksen en dat is 6% op levensmiddelen en 7% op al de rest.
Postmark Christmas, Florida werd geopend in 1892, Florida mag dan wel geen sneeuw zien, maar het kleine historische postkantoortje is er in de wijde omgeving goed gekend. Rond de kerstperiode is er een activiteit van jewelste, mensen komen van kilometers uit de omgeving om hier hun kerstkaartjes op de post te doen. De reden is, de kaartjes worden altijd afgestempeld met Christmas Florida. Kaartjes en brieven worden het ganse jaar door afgestempeld met de dag van afgifte, maar ook met Christmas Florida op
Na het bezoek aan het fort, de omgeving en het Visitor Center wilden wij naar Orlando terugrijden met een tussenstop aan het postkantoortje in Christmas. Buiten de Chevy gerekend " Chevrolet ". Hij wilde niet meer starten, de mensen van het Visiter Center hebben dan alles voor ons gedaan om Alamo op te trommelen,en ze wilden er niks voor hebben. Wij zijn er hen dan ook dankbaar voor. Het was een zwakke battery, en de mecanicien van Alama zei, dat wij de wagen beter konden omruilen, anders zou deze nog voor problemen zorgen. Op naar het postkantoortje, om er onze kaartjes op de post te doen.
Fort Christmas werd gebouwd onder de orders van generaal Jesup. Op Christmas Day December 25, 1837 arriveerden een troepenmacht van zo'n 2000 US Army-soldaten en Alabama vrijwilligers in deze omgeving, vandaar de naam Fort Christmas. Fort Christmas was toen nog gelegen aan de St Johns rivier. Het fort is heropgebouwd enkele km verder.