Mijn schat is hier bijna niet weg te slaan, net als een vrouw die naar de solden gaat kijken, en maar overal blijven plakken he.
Ik heb even gesolliciteerd bij de Nasa maar ze konden mij niet gebruiken haahah
Lag het aan mijn leeftijd ik zou het begod niet weten
Nog enkele van die enorme raketmotoren
En nu zijn wij weg, ik voel bijna mijn voeten niet meer, maar moe en voldaan keren wij terug richting hotel
Bedankt Ann
Bedankt Opatje
Bedankt Nobless
Bedankt Pietje
Bedankt Mathilda.
Een interessant adres?
08-01-2007
Sea World Florida
Een dagje stappen in Sea World was ook mijn dada. Hier wilde ik niks missen van de shows, wat betekende dat wij van de ene show naar de andere moesten hollen, en dit in temperatuurtje van 37 graden, bijna niet te doen. Maar ik wilde niks missen. Het was grandioos, ik heb wat met orka's en dolfijnen hé. Hier wilde ik alles zien, al stonden mijn voeten vol blaren, en ze stonden er hoor, maar het kon mij niks schelen. De shows waren zo mooi in zijn totaliteit, het samenspel tussen mens en dier, de choreografie ongelooflijk.
Daar gaat hij, klik op de foto om hem te vergroten. Op 9 september werd het ruimteveer Atlantis gelanceerd. Wij konden het zien vanop een parking zo'n 100 km van Cape Canaveral. Zoiets met je eigen ogen kunnen zien , een ruimteveer de lucht zien ingaan, dit was een kippevel moment. De lanceering ging niet zonder slag of stoot, nadat eerdere pogingen door een blikseminslag, orkaan Ernesto en technische problemen waren mislukt, was de vijfde poging pas succesvol. De bemaning heeft tijdens de missie van elf dagen verder gebouwd aan het half voltooide ruimtestation ISS. Op 21 september landde het ruimteveer Atlantis na een reis van uiteindelijk 12 dagen weer veilig terug op aarde.
De weersomstandigheden waren toen prima voor een landing op Kennedy Space Center. " Het is fijn om terug te zijn " zei de gezagsvoerder Bret Jett van de Atlantis na de landing. De bemaning was 's morgens gewekt met een liedje van de rockband Better Then Ezra. Tijdens de twaalfdaagse missie was het de belangrijkste taak van de bemanning van de Atlantis om het ISS te voorzien van twee nieuwe zonnepanelen. De zonnepanelen, elk 73 meter hoog, ontvouwden zich zonder problemen. Zij moeten de hoeveelheid energie waarover het ISS beschikt, verdubbelen. dat betekend dat er in de toekomst zes astronauten tegelijk kunnen werken inplaats van de huidige drie nu.
Nu wij toch in Florida waren , wilde wij wel eens de witte stranden in de Golf van Mexico zien. En het moet gezegt, het zijn echt spierwitte stranden, en zo exotisch mooi. Dit was maar op zo'n twee uurtjes rijden van ons hotel, deze stranden staan ook gekend als een van de mooiste. Deze namiddag gaan wij ook een kijkje gaan nemen naar ST. Petersburg. Ook een zeer bekende plaats hier in Florida.
Toen wij op weg waren van Clearwater naar ST.Petersburg in de Golf van Mexico Florida, gingen wij ergens binnen om wat te drinken,toen vroegen er ons twee Coast Gards of wij de aardbeving hadden gevoeld. Er was een aardbeving geweest tegen Fort Meyers van 6.0 op schaal van Richter.De Coast Gards waren erg ongerust, men vreesde er een kleine tsoenamie. Wij hadden de aardbeving niet gevoeld omdat wij op dat moment met de wagen aan het rijden waren. De volgende dag zagen wij het inderdaad in de krant staan.
Aangekomen in ST.Petersburg hebben wij ons naar de pier begeven, het is een speciale constructie. Het is een zeer moderne omgekeerde pyramide, daarom is het ook een bekende sightseeing plaats bij het water. Er zijn er die deze pyramide beklimmen voor de fun, maar daar heb ik mij niet aan gewaagd. In ST.Petersburg is er ook een zeer groot museum van Salvador Dali, maar wegens tijdsgebrek hebben wij dit niet gezien. Wat ons zal bijblijven van de Golf van Mexico zijn de spierwitte stranden, en de rust die deze regio uitstraalt.
Dit is iets waar ik al gans mijn leven van droomde, zwemmen met een dolfijn. Ik was dol-fijn gelukkig dat ik dit heb mogen meemaken, het was een zalig gevoel. De naam van de dolfijn is Thelma, ik ben met haar een eindje gaan zwemmen,en heb Thelma gevoederd. Dit zijn echt lieve en nieuwsgierige dieren. De verzorgers van de dolfijnen en andere dieren zijn allemaal biologen, en ze doen hun job met veel liefde voor die dieren, dat merk je zo. Wat er door mij geen ging op dat moment kan ik jullie niet beschrijven, het was een zeer emotioneel gevoel, een gevoel van ontroering, ongelooflijk. Ik mag nog 110 jaar worden dit vergeet ik nooit meer. Thelma for ever in my memory.
Discovery Cove zwemmen met de dolfijnen in Florida
Discovery Cove is een stukje paradijs in Florida, Hier moet je wel op voorhand boeken, daar zij maar een beperkt aantal personen per dag toelaten, dit in het belang van de dieren. Je kan er zwemmen met dolfijnen, tussen de roggen gaan staan, en snorkelen in een koraalrif, exotische vogels voederen en nog zoveel meer. Dit park is een all in, je word er s'morgens vriendelijk ontvangen, en krijgt er een uitgebreid ontbijt, dan krijg je een uur toegewezen dat je met de dolfijnen kan zwemmen,voor de rest ben je vrij. Ook de lunch ( kreeft ) en de coctail en andere dranken voor gans de dag, zijn inbegrepen.
Uitgerust van van onze uitstap van gisteren, gaan wij eens naar de Wal Markt. Nu je hebt supermarkten en supermarkten, en dit is er een buiten proporties. Maar eerst even een grote slok cola light in de zaak hier op de foto, nee hoor wij zitten niet op Hawaï. De dorst is gelest, en nu op naar de koopwaar, wij vielen bijna achterover van de goedkope prijzen, dus kopen is de boodschap. Wij wisten bij aankomst aan ons hotel begod niet meer wat wij daar buiten gesleept hadden.
Ik weet niet hoe die Amerikanen het voor elkaar krijgen om alles zo goedkoop aan te bieden, ik weet het niet. Neem nu de benzine, kost er maar 55 eurocent , een microwave met heteluchtoven kost er maar 30 dollar is ongeveer 25 euro, een digitaal fototoestel met 5 miljoen pixels kost er amper 120 dollar is 92 euro, en laptop 500 dollar is ongeveer 400 euro, en zo kan ik uren doorgaan. Weet je wat er duur is in de VS je gaat het niet geloven," plat water " kost er meer per liter dan benzine. Plat water kost er per liter 1.50 dollar is bijna 1euro 25 cent. Dit waren een paar weetjes, en morgen, joeppppppie dan ga ik met de dolfijnen zwemmen, daar kijk ik nu al zo lang naar uit.
Als laatste hebben wij Rocket Garden bezocht. Kennedy Space Center bezoeken is een belevenis als geen ander, en aan mijn voeten te voelen ook een vermoeiende. Bij een temperatuur van 37 graden snak je naar koelte, dus voor mij een cola light met veel ijs zeer veel ijs. Ik kan begod niet zeggen hoeveel kilometer ik hier geslenterd heb. Maar moe en voldaan keren wij terug naar ons hotel, en hopen in de komende dagen de Shutlle te zien vertrekken. Dit kan ik jullie nog meegeven; Next Space Shutlle Launch STS-116 Discovery 20 th Space Station Flight is Launch Window-7 dec, 2006 Target Launch Time-9.38 PM EST. Afgepeigerd komen wij aan in ons hotel, om ter eerst in de douche hahahaah. Wacht maar morgen gaan wij choppen naar de Wal Markt, goed om de spieren soepel te houden .
De bekendste astonaut is natuurlijk Neil Armstrong, hij is de man die als eerste op de maan stond, op 20 juli 1969. Terwijl hij dat deed , sprak hij de legendarische woorden " One Small Step For Man, a Giat Leap For Mankind "(" Een kleine stap voor de mens , een grote sprong voorwaarts voor de mensheid "). Armstrong heeft heel wat uren in de ruimte doorgebracht: in totaal acht dagen en veertien uur , waaronder twee uur en achtenveertig minuten op de maan. Neil Arden Armstrong is geboren op 5 augustus 1930 in Wapakoneta in Ohio .
Het Apollo-programma is een ruimtevaartprogramma dat werd uitgevoerd door de Amerikaanse lucht-en ruimtevaart-organisatie NASA. Her vond plaats gedurende de periode 1961-1972 en had als doel bemande vluchten naar de maan uit te voeren. Op 25 mei 1961 kondigde president John F. Kennedy het begin van programma aan met de mededeling dat er voor 1970 een mens op de maan zou landen. Het Apollo-programma omvatte 11 bemande vluchten, aangeduid als Apollo 7 tot Apollo 17. Oorspronkelijk was zelfs Apollo 23 nog gepland maar de laatste zes vluchten werden wegbezuinigd. Apollo 2 tot en met Apollo 6 waren onbemande testvluchten. Apollo 1 heeft achteraf pas deze naam gekregen, de bemanning van deze missie zou gaan deelnemen aan het Apollo-programma maar kwam om in de capsule door brand tijdens de test. Het Apollo-ruimtescchip werd in 1975 voor het laatst gebruikt. Een Apollo-capsule koppelde toen aan een Russische sojoez-capsule. Dit was het Apollo-Sojoez-Test-Project, ASTP, een voorloper van het internationale ruimtestation ISS.
De Shuttle staat vertrekkens klaar. In het eerste deel van de lancering van de Space Shuttle wordt de meeste stuwkracht geleverd door de twee vaste-brandstofraketten, zogeheten " boosters ". Deze zijn na twee minuten leeg en worden dan afgestoten. Ze landen aan parachutes in de Atlantische Oceaan waarna ze worden geborgen en herbruikt. Vanaf het begin werken tevens drie hoofdmotoren van de Shutlle zelf ( de orbiter ) ,gevoed met brandstof uit de externe brandstoftank. Dit is een lichte tank waarin vloeibaar zuurstof van - 180°C en vloeibare waterstof van -250°C worden gepompt. De twee vaste-brandstofraketten werken op een mengsel van ammoniumperchloraat, aluminium- poeder en andere toevoegingen,zoals ik reeds heb gezegt worden deze afgestoten en komen in zee terecht, men kan deze boosters zo'n 20 maal hergebruiken. Ongeveer acht minuten na de lancering is de externe tank leeg en wordt afgewopen, in tegenstelling tot de andere delen van de Shuttle, wordt de externe tank niet herbruikt.Het hitteschild van de orbiter bestaat uit duizenden keramische tegeltjes die op de romp zijn aangebracht, onder deze tegeltjes bevinden zich nog isolerende dekens. De witte tegeltjes zijn gemaakt op basis silisium. De 30.000 zwarte tegeltjes zijn behandeld met koolstof om een temperatuur van meer dan 1200°C te weerstaan. Elk tegeltje is op maat gemaakt, en past in principe maar op één plaats.
De Space Shuttle wordt gelanceerd met een zeer grote afkoppelbare externe brandstftank voor de raketmotoren en twee grote raketten die op vaste brandstof werken, en die bij het eerste stadium van de lancering de meeste stuwkracht leveren. Bij de terugkeer in de atmosfeer remt de Shuttle af door de wrijving met de lucht, waarbij veel warmte vrijkomt. Het ruimteveer landt als een zweefvliegtuig zonder motoren. Bij het laatste deel van de landing wordt een remparachute gebruikt.
Frank De Winne was onze tweede Belgische ruimtevaarder, hij vertrok op 30 oktober 2002 met de Russische Sojoez vanop Baikonoer naar de ISS. HIj verbleef er 9 dagen , en keerde op 10 november terug. Frank De Winne werd geboren op 25 april 1962 in Ledeberg bij Gent. In 1979 studeerde hij af aan de Koninklijke Kadettenschool te Lier. In 1984 behaalde hij zijn diploma burgerlijk ingenieur aan de Koninklijke Militaire School te Brussel. Hierna begon hij met zijn opleiding tot piloot. In 1992 haalde hij het brevet van testpiloot aan de Empire Test Pilot School in het Verenigd Koninkrijk. Hij vloog ondermeer tijdens de NAVO operaties boven Servië. In 1998 werd hij geselecteerd als astronaut voor de ESA.
Vandaag gaan wij de NASA Kennedy Space Center gaan bezoeken, dat ligt zo'n uurtje rijden van ons hotel. Het Kennedy Space Center is een belangrijke toeristische trekpleister voor de staat Florida. Je krijgt er zeer uitgebreide informatie over het verleden, heden en de toekomst van de ruimtevaart. Het Kennedy Space Center is de lanceerbasis van da NASA bij Cape Canaveral op Merrit Island ( Florida ). Vanaf deze lanceerbasis werden in het verleden de Apollo-vluchten voorbereid , en is nu de vertrekbasis van de Shuttle. Het complex is 55 bij 10 kilometer groot, wat zeer groot is. Dit is inclusief een groot deel aan ' ongebruikt ' natuurgebied, stranden en duinen.
Na grondige controle aan de ingang hebben wij een zo'n twee uur durende rondleiding gekregen. Langs alle belangrijke locaties van het complex, waaronder de montage hal, waar wij wel binnen mochten, en waar wij vanachter glas de raketonderdelen zagen liggen. Ook de Mission Control, de Astronaut Training Facility, en de Observation Gantry, vanwaar je een mooi zicht hebt op de lanceerplatforms, hebben ons flink bekoord. Toen wij op het Observation dek stonden, konden wij de Shuttle zien staan, die ging vertrekken twee dagen later. Van de lancering van de Shuttle heb ik foto's genomen vanop de parking van ons hotel, maar daar kom ik later nog op terug.
Het gebied werd in 1949 onder de Amerikaanse president Harry S. Truman in gebruik genomen als testterein voor de lancering van raketten. De locatie was daar ( ondanks het hoge risico op orkanen ) ideaal voor omdat het dicht bij de evenaar ligt en bovendien de mogelijkheid bood om testraketten in de richting van de Atlantische Oceaan te lanceren. Na de oprichting van de NASA in 1958 werd het gebied als belangrijkste NASA-lanceerbasis in gebruik genomen. Met de start van het maanprogramma nam de activiteit flink toe en werd het oppervlak in de loop der tijd uitgebreid. Kort na de aanslag op president John F. Kennedy werd het complex officieel hernoemd tot John F. Kennedy Space Center
De Space Shuttles worden gelanceerd vanaf het platform LC-39A en LC-39B . Ongeveer zes kilometer van deze platforms ligt het Vehicle Assambly Building. In dit enorme gebouw worden de Shuttles geassembleerd en vervolgens op het voertuig gehesen dat ze naar het platform transporteert, dit is een hele onderneming en gebeurd dan ook met speciale voertuigen. Het zijn rupsvoertuigen die dit precisiewerkje moeten uitvoeren, voorbeeld van rupsvoertuig op foto. Het idee van een herbruikbaar ruimtevaartuig dateert van de jaren zestig en zeventig . De Space Shuttle is belangrijk voor het internationale ruimtestation ISS