31 De wet op de patiëntenrechten: Bevraging - resultaten
31 De wet op de patiëntenrechten: Bevraging - resultaten
bronnen: zie onderaan
Patiënten (maar soms ook de zorgpersoneel) kennen hun rechten onvoldoende. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste resultaten uit een bevraging (2012) bij 678 respondenten...
De Vlamingen vinden het belangrijk om hun rechten als patiënt te kennen, maar 60 procent onder hen weet niet welke rechten wettelijk verankerd zijn. De patiënt staat dus juridisch nog te zwak tegenover de zorgverlener. Dat blijkt uit een onderzoek van het Vlaams Patiëntenpanel. De Vlaming vindt het belangrijk om zijn rechten als patiënt te kennen en wil er beroep op doen, maar weet weinig over wat deze rechten inhouden en weet ook niet waar hij terecht kan met klachten. Dat is, samengevat, de conclusie uit een enquête bij 678 respondenten van het Vlaams Patiëntenpanel, een panel van chronisch zieke mensen opgezet door Ziekenzorg CM en de Vlaamse Pijnliga.
Het gaat over een open onderzoek, waaraan ook niet-chronisch zieke mensen deelnamen. 60 procent weet niet welke rechten wettelijk bepaald zijn.
60 procent is niet op de hoogte van het feit dat een patiënt een vertrouwenspersoon kan aanduiden die hem bijstaat in de contacten met een zorgverlener. Wanneer dit wordt uitgelegd, vindt nochtans 96 procent dat dit een belangrijke mogelijkheid is. We noteren hierbij ook dat 36 procent van de mensen aangeeft niet makkelijk een vertrouwenspersoon te vinden.
23 procent weet niet dat een zorgverlener informatie moet geven over alle mogelijke alternatieve behandelingen (dit is nochtans essentieel).
96 procent weet wel dat hij het recht heeft om een klacht neer te leggen. Alleen weet 71 procent niet bij wie hij daarvoor terecht kan.
Een aantal rechten zijn duidelijk beter gekend:
94 procent weet dat een patiënt het recht heeft om (onderdelen van) het patiëntendossier in te kijken. 90 procent weet dat hij hier een kopie van kan krijgen.
93 procent weet dat er een tweede medisch advies mag worden ingewonnen bij een andere zorgverlener.
96 procent weet dat de zorgverlener informatie moet geven over de diagnose en evolutie van de ziekte.
Meer dan vier Vlamingen op vijf weten dat een zorgverlener zijn toestemming nodig heeft voor een onderzoek (85 procent), het toedienen van medicatie (82 procent) en een operatie (96 procent).
Meer informatie:
http://www.vlaamspatientenpanel.be/rapporten_patientenrechten.html
info@vlaamspatientenpanel.be 02 246 47 74
Ook bij alle websites van de ziekenfondsen en via de ombud van de zorginstellingen.
32 Gezondheidsbussen - valbus
We zijn al een hele tijd vertrouwd met gezondheidsbussen zowel voor onderzoek als voor preventie. Een van de laatste rij is de valbus van CM en Ziekenzorg CM. Preventieve acties is een van de gebieden in de gezondheidszorg waarover nogal eens discussie is over de efficiëntie en de effectiviteit. Twee gebieden zijn - volgens de huidige stand van zaken in wetenschappelijk onderzoek en evidence based betrekkelijk succesvol geweest en verantwoord: roken en bewegen, en voor een deel hangen ze zelfs samen. Die acties moeten voordurend herhaald worden, met de nodige controles. Denk maar aan het succes van de Bob-acties.
De valbus biedt geleide bezoeken door vrijwilligers en ervaringsdeskundige. Het feit dat men vaak deze bussen in groepjes bezoekt biedt het voordeel van het uitwisselen van ervaringen. Gedragsveranderingen zijn rationeel en emotioneel, individueel en sociaal ondersteund. We noteerden enkele uitspraken en oneliners in het kader van de valbus. Telkens werd bij vermeld dat de uitspraken nadrukkelijk herkend werden en besproken:
Wie fit is, valt niet zo makkelijk: blijf in beweging; actief blijven.
Ik dacht dat ik fitter was (na een fitheidstest in de valbus).
De meeste valpartijen gebeuren thuis.
Weg met de tapijten of maak ze vast met aan twee zijden klevende band.
Een tapijtje onder de trap is uit den boze.
Zorg dat er genoeg licht is in huis en zeker bij trappen (geen misplaatste zuinigheid)
Zet je leesbril af als je naar de voordeur stapt.
Niet te snel rechtstaan om niet duizelig te worden.
Spreek met je huisarts over het effect van bepaalde medicijnen.
Geen versleten slippers of schoenen met gladde zolen.
Goed: yoga, fietsen eventueel et lage opstap.
Valpartijen voor ouderen leidt makkelijk tot breuk; zeker bij botontkalking.
De meeste van deze tips kenden de deelnemers en de lezers van deze blog, maar erover spreken, discussiëren, ervaringsgegevens uitwisselen is bijzonder belangrijk voor gedragsveranderingen. Anders ver-val je in oude, minder goede gewoontes.
33 Op pensioen Bij vieringen van zij die op rust gaan spreekt men wijze woorden, zoals Het mooiste moet nog komen. Klopt dit wel? Men zegt ook dat men altijd welkom blijft in het bedrijf: De deur staat altijd open. Gelukkig nemen zij die op rust gaan dit niet te letterlijk. Eenmaal dat je op pensioen bent, verwacht men in de regel niet dat je nog echt actief bent in het vroegere werkmilieu. Men nodigt je wel uit op feesten voor gepensioneerden.
Een zorgmedewerkster op pensioen getuigde:
"De eerste keer dat ik het personeelsblad kreeg, las ik het helemaal uit. Benieuwd wat er allemaal gebeurd was. De tweede keer bladerde ik erin en las hier en daar enkele alineas. De derde keer las ik nog enkel de titels en keek ik naar de fotos."
Empathische zorg
Vraag aan elkaar wat je 'later' graag zou hebben.
Zo krijg je ideeën uit de eerste hand.
Surf voor meer info naar de eigen personeelsdienst of naar de volgende infosites van de Vlaamse overheid en SERR.
De volgende infosites zijn op de eerste plaats bestemd voor de organisatie.
www.leeftijdscan.be "Uw eerste stap in de richting van een leeftijdsbewust personeelsbeleid."
www.sokratest.be "De SOKRATEST is een online zelfevaluatie-tool voor bedrijfsleiders en HR-managers van elke organisatie, ongeacht het aantal medewerkers. Het uitgangspunt van deze test is dat investeren in talenten gelijk staat aan investeren in een duurzame toekomst voor het bedrijf."
Een aantal zorginstellingen organiseren voor zij die op de drempel staan van hun pensioen, samen vormingsorganisaties infosessie.