's Morgens vertrokken we naar Rabat. Eerst stopten we in Casablanca. Voornaamste bezienswaardigheden: de Corniche aan de Atlantische Oceaan en de moskee van Hassan II.
Een familiefoto aan de Oceaan. Fotograaf van dienst: Dries.
De moskee bevindt zich in het noorden van de stad en domineert met zijn 200 m hoge minaret het stadspanorama. Hiermee is de moskee het hoogste religieuze gebouw ter wereld. Na Mekka is het eveneens de hoogste moskee van de wereld, met een gebedsruimte waar maar liefst plaats is voor 25.000 mensen. Naast een gebedszaal is er ook een museum, bibliotheek, een koranschool en badruimte. De bouw ervan was een geschenk aan koning Hassan II t.g.v. zijn 60ste verjaardag in 1989. Jammer genoeg was een bezoek aan de moskee niet mogelijk.
Eenmaal aangekomen in de luchthaven van Marrakech, duurde
het echt lang vooraleer wij met onze valiezen op de klaarstaande bus konden
stappen.
We verloren veel tijd aan de paspoortcontrole. Daarenboven was een valies van
twee medereizigers zoek.
's Middags aten wij in een Marokkaans restaurant.
In de late namiddag werd ons een kamer toegewezen in Hotel
'The Golden Tulip Farah' in Marrakech.
Op 03 oktober 2006 werd op ons cruiseschip, de M/S Solitaire, een Egyptische avond ingericht ... met Egyptische muziek en dito dans en in de passende klederdracht:
Deze aan de valkgod Horus opgedragen tempel is één van de best bewaard gebleven tempels uit de tijd van de farao's.
Het werk aan de tempel begon in augustus 237 B.C. onder Ptolemaeus III en werd 180 jaar later voltooid onder Ptolemaeus XII, de vader van Cleopatra.
De gevel van de eerste pyloon (79 m hoog, 36 m breed) toont Ptolomeaus XII in de traditionele triomfhouding bij het verslaan van zijn vijanden. Twee granieten valken bewaken de ingang.
Een schitterende gevleugelde zon, één van de vele gedaanten van Horus van Edfu, siert het graveerwerk boven het portaal.
Via trappen en een stenen brug naar de ingang.
Pyloon van Ramses II, zijzicht.
Pyloon van Ramses II, voorzicht.
Een palmbladkapiteel.
In het 'allerheiligste', met de donkere, glinsterende kist, betreden we de mytische grens tussen hemel en aarde.
Een kopie van een boot werd in de kamer achter het 'allerheiligste' geplaatst.
Elke muur vertelt een verhaal over Horus en Hathor, die in Edfu als zijn echtgenote werd vereerd.
De fameuze granieten valk, met de dubbele kroon.
Een ander kapiteel, eveneens in de vorm van een gestileerde plant.
Tussen Luxor, waar we inscheepten en Aswan, het eindpunt van de tocht op de Nijl, liggen de sluizen van Ezna. Een echte trechter voor de scheepvaart, met vrij lange wachttijden.
Egyptische kooplui benaderen de toeristen met kleine roeibootjes om hun koopwaar, kledij en diverse prullaria, aan de argeloze toeristen aan te bieden. Onderhandelen over de prijs is, zoals elders in Egypte, een must.
Je vindt een ruim aanbod van cruiseschepen op de Nijl.
De standaardschepen, bijna alle met 5 sterren. Deze sterren hebben weinig waarde want onderling verschillen deze standaardschepen enorm van elkaar, gaande van heel sober tot sober. Hieronder zie je er één die ik beschouw als heel sober: weinig luxe, weinig comfortabel, zowel wat de kajuiten betreft als hoe de gemeenschappelijke delen zijn ingericht.
Op dit schip logeerde ik in oktober 2006.
*********
Natuurlijk varen op de Nijl ook zeer luxueuze schepen.
De keuze moet je zelf maken vóór je vertrek bij je reisagent.
Waaraan denk je het eerst als je het woord "EGYPTE" hoort? Bij de meesten zal dat ... "de Piramides" zijn.
De "Grote piramide van Gizeh', de piramide van Cheops of Khufu wordt beschouwd als de oudste broer van alle piramides ter wereld.
Deze piramide werd omstreeks 2560 BC in Khufu gebouwd. De bouw ervan duurde ongeveer 20 jaar. Aan de bouw werkten nagenoeg 100.000 man (slaven) in 3 shiften. De macht van deze farao moet enorm geweest zijn en de organisatie van het werk was, hoe kan het ook anders, subliem en 'genadeloos'. De piramide van 'farao Cheops' is 147 m hoog en heeft een basislengte van 230 m. Het totale gewicht wordt geschat op zo'n 59 miljoen ton. Eén van de zwaarste stenen weegt circa 50 ton. Was deze massa stenen gebruikt geweest voor de bouw van huizen, dan had men 120.000 gezinnen een onderdak kunnen geven.
In 2006 bezocht ik 2-maal het land van de farao's.
Beide reizen startten met een cruise op de Nijl: van Luxor naar Aswan en terug. Nadien bezochten we Caïro, Memfis, Saqqara, het plateau van Gizeh met de piramides en de Sfinx. Tenslotte brachten we een bezoek aan Alexandrië.