Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    09-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (570)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de jaren zeventig werd af en toe een drie-asser getransformeerd tot rijdend publiciteitspaneel voor sportieve manifestaties die zich in Gent afspeelden. Eén van die jaarlijks terugkerende blikvangers in het straatbeeld staat hier vertrekkensklaar in de stelplaats te Gentbrugge, tegenover het inmiddels gesloopte bureel voor de ontvangsten.
    Over welk evenement het ging spreekt hier uiteraard vanzelf. De notabelen van dienst poseren fier naast het opsmukwerk...

    (Foto : onbekende auteur - einde maart 1972)

    09-03-2008, 11:34 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (21 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (569)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 17 mei 1979 werd de drie-asser 339, sedert het stopzetten van de exploitatie met dit type toegevoegd aan de spoordienst, naar de werkplaats overgebracht voor een flinke opknapbeurt.
    Vanaf 1980 begon het rijtuig aan een tweede leven als"museumtram" met als eerste hoogtepunten de plaatsing op een eindje spoor aan het Emiel Braunplein tijdens de Gentse Feesten van 1983 en de dagelijkse ritten tussen de Korenmarkt en het Sint-Pietersstation naar aanleiding van de Floraliën in april 1985.

    !Onbekende fotograaf)

    09-03-2008, 11:33 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (568)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De vrachtwagen die PCC 53 in de stelplaats afleverde voerde bij de terugreis drie-asser 354 naar een terrein in Sint-Amandsberg, dat toebehoorde aan Achiel Ryckaert.
    Hij kocht het tramrijtuig aan om het er op een eindje spoor te plaatsen, in het vooruitzicht van een grondige restauratie. In 1986 en 1987 werden ritten georganiseerd op het Henegouwse tramnet (A.S.V.I.), vanaf 1987 voornamelijk aan de kust, onder meer tijdens de jaarlijks terugkerende happening "Trammelant" in De Haan aan Zee.

    (Foto: F. Coussens - 11 juni 1974)

    09-03-2008, 11:32 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (567)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Luchtopname van de stelplaats te Gentbrugge, daterend van 1977. De bouw van het nieuw administratief centrum aan de Brusselsesteenweg is nog niet aangevat.
    Midden de foto en iets naar links herkennen we het "kasteeltje" van de directie. Rechts daarvan de koer van het spoormateriaal met de drie-assers 332 en 339. Links onderaan het oude dienstgebouw, gesloopt in september 1981.
    Verder de uitgebreide werkplaatsen met voor de ingangen een batterij geparkeerde PCC's en autobussen, de puntdaken van de tramloods en onderaan rechts de toen nog gloednieuwe aanvullende busloods.
    (onbekende auteur)

    09-03-2008, 09:26 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    13-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (566)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De ontvanger van rijtuig 337 - in dienst op lijn 2 - keert de sleepbeugel aan de terminus "Arsenaal". We schrijven 8 september 1970. De viaduct van de E17 is intussen voltooid.
    Meest opvallend is de uitwijking links onderaan in beeld. Aangezien de stellingen van een pijler voor de op te hogen ringspoorweg te veel ruimte innam om het verkeer van de rijtuigen van lijn 20 (Arsenaal - Melle) van en naar de stelplaats toe te laten, werd een tijdelijk spoor in het midden van de Brusselsesteenweg aangelegd, dat na de voltooiing van de spoorwegbrug even gauw weer verdween.
    (Verzameling H. Slosse)

    -- wordt vervolgd --

    13-02-2008, 09:22 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (565)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Grote openbare werken of niet, een tramrijtuig van lijn 2 rijdt onverstoord verder naar de terminus aan het Arsenaal te Gentbrugge.
    De aanleg van de viaduct voor de E17 is volop aan de gang. Alle pijlers zijn geplaatst en de eerste betonnen overspanning van de Brusselsesteenweg wordt geplaatst.
    Uiterst rechts de "snelweg" uit 1942 over de ringspoorweg tussen de De Naeyerdreef en de Jules de Saint-Genoisstraat, bedoeld om het doorgaand verkeer vlot te laten verlopen. In 1971 werd de "fly-over" gesloopt om de voltooiing van de E17 toe te laten.

    (Foto: W. Gogaert - 1969, verzameling H. Slosse)

    13-02-2008, 09:20 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (564)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Drie-asser 308 aan het wachthuisje op de Korenmarkt, in dienst op de toenmalige lijn 1 Moscou - Van Beverenplein.De opname werd gemaakt op 20 mei 1956 en toen was de transformatie van de drie-assers al een tweetal jaren beëindigd. Van de reeks 302-315 zou enkel rijtuig 312 het nummer onder het koplicht behouden tot bij de buitendienststelling in 1969.
    Let op het bordje rechts onderaan, met publiciteit voor de in juni te houden "Salon voor huiselijk comfort en voeding" Casino - Park - Gent...
    (Foto: Hans De Herder - verzameling H. Slosse)

    13-02-2008, 09:19 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (563)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De legendarische sneeuwruimer, een eigen vinding van de Gentse trammaatschappij die vanaf 1948 geregeld werd ingezet bij hevige sneeuwval, hier in februari 1969 actief op lijn 20 tussen Gentbrugge-Arsenaal en Melle, gevolgd door een drie-asser in gewone lijndienst.
    Gelet op de witte wolk die door het aanstormend gevaarte tijdens het ruimen wordt veroorzaakt, mag gezegd worden dat de kranige twee-asser efficiënt tewerk ging, wat dan weer minder geapprecieerd werd door automobilisten die het sowieso al moeilijk hadden om koers te houden op de Brusselsesteenweg...
    (verzameling H. Slosse)

    13-02-2008, 09:18 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (562)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De gemeenschappelijke tramhalte voor de lijnen 1 en 4 op de Korenmarkt. Links drie-asser 309 (met rijtuignummer nog onder het koplicht en uitgerust met een lijnschijf (de "disque"...) boven de platformraampjes.
    Rechts rijtuig 397 type "lanterneau" 394-405, deels bestaande uit de in 1933-34 getransformeerde rijtuigen "type Melle ", deels uit Expo-trams en van bij het begin uitgerust met dwarsstaande zitbanken.
    In 1947 was de procedure tot modernisering pas van start gegaan en deden zowel rijtuigen dienst die uitgerust waren met kopschijf of rolfilm, vier of zes eenvormige of ongelijke ramen, enz... 
    (verzameling H. Slosse - 1947)

    13-02-2008, 09:17 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (561)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fraaie opname van twee-asser 147 op de koer van de stelplaats te Gentbrugge. zowat halfweg de jaren twintig van de vorige eeuw genomen. De prent is een onderdeel van een uitgebreide reeks, waarbij vooral de rechtop staande meetlat in het oog springt.
    Dit had alles te maken met de hoogte waarop de draaischijf van de sleepbeugel moest verwijderd zijn van de bovenleiding (of de grond), zodat de sleepbeugel zich in een positie van 45 graden kon bevinden, noodzakelijk voor de ideale druk tijdens het rijden.
    Niet alle tramtypes waren immers even hoog. Zo nodig werd een bijkomende "stoel" bevestigd tussen het dak van het rijtuig en de sleepbeugel.
    (verzamaling ETG)

    13-02-2008, 09:15 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (560)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zonder een duidelijke omschrijving is deze opname uit mijn familiealbum niet meer te situeren.
    Mijn ouders waren vanaf 1946 lid van de Vlaamse Wielertoeristenbond en namen in die hoedanigheid regelmatig deel aan uitstapjes binnen of buiten de provincie, waarbij de "gezinstandem" uiteraard centraal stond.
    Als kleuter van vier maakte ik de reisjes mee in een mandje achterop !
    Dat mijn vader zaliger ook niet vies was van de nationale en buurtspoorwegen bewijst dit kiekje dat hij door een collega wielertoerist liet maken van ons gezin.
    Destijds was de ringspoorweg tussen de Dampoort, Wondelgem, de Muide, Mariakerke en Gent-Sint-Pieters nog in voege (tot 1952 naar ik meen).
    We zien hier de overweg inclusief seinhuis aan de Brugsevaart te Mariakerke, jammer genoeg zonder de gedraaide spoorwegbrug over het kanaal, rechts buiten beeld.
    Wel is op de aarden bedding duidelijk het enkel spoor van de buurtlijn naar Zomergem te ontwaren, dat tussen de Palinghuizen te Gent en Lovendegembrug evenwijdig liep aan het kanaal.
    (persoonlijk familiealbum - 16 juli 1949)

    13-02-2008, 09:15 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    12-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (559)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wegens een kortsluiting in motorwagen 9877 brak in de nacht van 23 op 24 december 1953 brand uit in de stelplaats te Mariakerke. Hierbij werd het rijtuig totaal vernield en even later voor de sloop afgevoerd, terwijl de ernaast geparkeerde motorpakwagen 10 055 weliswaar beschadigd, maar in het voorjaar van 1954 hersteld werd.
    Ter illustratie van dit onheil twee foto's die in de plaatselijke pers daarover verschenen.
    (eigen verzameling)

    12-02-2008, 12:29 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (558)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tramdrukte aan de westzijde van de Graaf van Vlaanderenplaats te Gent, waar zich tot 30 april 1955 de terminus van de buurtlijn Gent-Zuid - Merelbeke bevond. De motorwagens van dienst behoorden de NMVB toe en droegen de nummers 9874-9879, de aanhangwagens van de reeksen 55-64 en 65-72 waren eigendom van de Gentse trammaatschappij.
    Centraal in beeld motorwagen 9877, die op 23 december 1953 totaal vernield zou worden bij een brand in de stelplaats te Mariakerke.
    Foto: verzameling H. Slosse)

    12-02-2008, 12:13 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (557)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Drie opnamen van een bovenleingspaal van de NMVB die de tand des tijds en vooral het verdwijnen van de elektrische exploitatie in de periode 1957-'59 in Gent hebben overleefd.
    Resultaat van een behoorlijk uitgebreide speurtocht langs de vroegere buurtlijnen, waarbij ik zeker niet uitsluit dat er her en der nog dergelijke "relieken" te aanschouwen zijn...
    Links: aan de rotonde vlakbij het station van Oostakker, handig gerecupereerd als paal voor de straatverlichting.
    Midden: op de hoek van de Koning Albertlaan en de Prosper Claysstraat, voorwaar nog in gebruik ter ondersteuning van de huidige bovenleiding voor de stadslijnen 4 en 21/22...
    Rechts: enkele palen destijds opgericht langs het tracé van de buurtlijnen naar Oostakker en Wetteren, werden nadien verplaatst naar de rand van of dieper in het Citadelpark, andermaal ter ondersteuning van de laanverlichting.
    (foto's EDK - februari en april 2007)

    12-02-2008, 12:02 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (556)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Denise met haar ouders op de "centriek" (volgens het bijschrift op de keerzijde van het fotootje).
    Dwars over het kiekje een spoor dat in verbinding staat met de Brugsevaart. Uiterst links een aantal wagons van de goederendienst en het puntdak van één der loodsen. Let ook op de toen vrij recente metalen buurtspoorwegpalen voor de bovenleiding in I- of H-vorm, waarvan hierna nog sprake is.
    (Verzameling familie Bogaert - 1938)

    12-02-2008, 11:48 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (555)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Links: Stelplaatsoverste Valère Bogaert, op dat ogenblik wat onledig met het voederen van zijn duiven op de koer te Mariakerke.
    Achter hem een aanhangwagen van de NMVB en een andere - met lanterneau - uit de reeks 55-64 van de ETG. In de middelste tramloods een twee-assig motorrijtuig, eveneens toebehorend aan de ETG.
    Rechts: Valère in de rol van grootvader, met Denise op de schouder, poserend voor één van de motorrijtuigen 9874-9879 die afwisselend dienst deden op de buurtlijnen naar Merelbeke en Zomergem. Let op de reisweg "S - Gent - Lovendegem - Zomergem - S" boven het platform.
    (verzameling familie Bogaert - 1938)

    12-02-2008, 11:40 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (554)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De illustraties bij dit rubriekje en de zes volgende zullen op gemengde gevoelens worden onthaald, ik besef dat... Van "weinig ter zake" misschien bij de "die-hard-hobbyisten" tot nostalgie bij de wat oudere lezers en lezeressen. 
    Van de familie Bogaerts kreeg ik een zestal kiekjes overhandigd, uit de tijd dat "grootvader Valère" de functie van stelplaatsoverste uitoefende te Mariakerke en tot 1939 verbonden was aan de exploitatie van de buurtlijn Gent - Lovendegem - Zomergem, verpacht aan de toenmalige "Tramways Electriques de Gand".
    Boven: De gulle schenkster Denise, zijn nichtje, in 1938 poserend op de stelplaatskoer. Achteraan in de loods een aanhangwagen. van de NMVB.
    Onderaan: Op de arm genomen door werkman Theo (links) en vooraan op de fiets van koerman Fernand (rechts), met telkens één van de twee-assige elektrische "tractoren" of motorpakwagens 10 055 - 10 056, Die kwamen op 7 maart 1934 in dienst voor het trekken van een lang reizigerskonvooi, vervoer van goederen en rangeerwerk.

    12-02-2008, 11:27 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (553)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dat het bestaan van één of andere vorm van openbaar vervoer door de handelaars van de stad Gent als een extra promotiemiddel werd aanzien is bekend. Reeds vanaf het allereerste stadium - de paardentram dus - verhoogde deze "comfortabele wijze van verplaatsen" de aantrekkingskracht om in het centrum te gaan winkelen.
    Getuige daarvan deze publiciteitskaart van het "Maison de vente" Pol De Schamphelaere, gevestigd in de Veldstraat 19 te Gent, met als blikvanger een paardentram.
    Sedert 2 augustus 1874 was in die straat een tramlijn in gebruik die op 10 september via de Ketelbrug en de Nederkouter uitgebreid werd tot net voorbij de Kortrijksepoort.

    12-02-2008, 10:48 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    26-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (552)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Toen tussen 5 maart en 27 juni 1974 de PCC's 47 tot 54 werden geleverd, de derde en tevens laatste generatie, waren die reeds voorzien van de nieuwe lichtinstallatie, met aanvullende stop- en knipperlichten. Vanaf einde oktober werden ook de oudere rijtuigen daar één voor één mee uitgerust.
    Hier zien we de aldus omgevormde PCC 30 op lijn "4 doorstreept Sint-Pietersstation - Korenmarkt"  in de toen nog niet verkeersvrije Veldstraat tijdens de eindejaarsdrukte omstreeks 1980.
    (eigen verzameling)

    -- wordt vervolgd --

    26-01-2008, 15:07 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (551)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste generatie PCC's bestond uit 30 rijtuigen, geleverd tussen 17 maart 1971 en 4 januari 1972. Toen de drie-assers op lijn 4 vanaf 12 juli door trams van het nieuwe type werden vervangen, waren er al een tiental beschikbaar.
    Hier zien we de 03 tijdens een proef- of scholingsrit het perron aan Gent-Zuid verlaten en de Vlaanderenstraat inrijden, gevolgd door drie-asser 318, in dienst op lijn 2.
    (onbekende auteur - mei 1971)

    26-01-2008, 14:49 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!