Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    24-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (324c)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    306

    in dienst op 11 november 1926
    buiten dienst op 14 november 1969
    afgevoerd naar Chimefer op 26 november 1969

    Op lijn 3 aan de terminus Gentbrugge-brug (foto: W. Gogaert - 1969)

    ==========================

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (324b)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    305

    in dienst op 20 oktober 1926
    buiten dienst op 18 september 1969
    afgevoerd naar Chimefer in 1969

    Op het Oktrooiplein na het verlaten van de halte onder de spoorwegviaduct aan de Dampoort. Lijn 3 naar Mariakerke.(Foto: J. Deijs - 17 juli 1965)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (324a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    304

    in dienst op 22 september 1926
    buiten dienst in november 1969
    afgevoerd naar Chimefer op 22 september 1969

    Op lijn 1 naar Moscou, hier in de Vlaanderenstraat ter hoogte van de Oudescheldestraat. (foto: P. Tordeur - augustus 1968)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (324)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    303

    in dienst op 9 september 1926
    buiten dienst in november 1969
    afgevoerd naar Chimefer op 19 november 1969

    De drie-asser aan de terminus van lijn 3 naast Gentbrugge-brug. (foto uit 1968)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (323b)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    REEKS 302 - 315

    Omgebouwde open tramrijtuigen 220 tot 225 en 227 tot 234 uit 1908 en 1909.

    Enkele kenmerken:
    ongebogen onderstel, geen railremmen;
    schuifdeuren middenin behalve 312 en 314;
    lengte 11,89 m - wieldiameter 80 cm;
    gemoderniseerd in de periode 1950-1954;
    alle buiten dienst gesteld eind 1969.

    302

    in dienst op 26 december 1925
    buiten dienst in november 1969
    afgevoerd op 18 november 1969 naar PVBA Chimefer in Adegem

    Drie-asser 302 op lijn 3 aan de vluchtheuvel tegenover de Sint-Jacobskerk. (foto: 23 augustus 1968)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (323a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen BEKNOPTE INVENTARIS VAN DE 105 GENTSE DRIE-ASSERS (301-405) - aflevering 1

    HET PROTOTYPE 301 ("het tonneke")

    In 1923 gebouwd uit open rijtuig 226 (zomertram) als twee-assig rijtuig met een vlak chassis en twee één-assige draaistellen.
    Voldeed niet aan de verwachtingen.
    Tegen november 1925 omgebouwd tot drie-asser door toevoeging van een derde as in het midden (uitvindersbrevet voor ingenieur Robert Haerens).
    Het meest in dienst op lijn 8.
    Buiten dienst op 20 augustus 1962.
    Ontmanteld op 22 augustus 1962.
    Kast verkocht aan de scheepswerven te Langerbrugge.

    Het prototype van de drie-asser, opmerkelijk wegens het smalle, licht gebogen front, op de Kortrijksesteenweg ter hoogte van het de Smet de Naeyerpark in dienst op lijn 8. Het rijtuig begeeft zich naar de keerlus aan "De Sterre". (eigen foto, 2 augustus 1962)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (314a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Drie-asser 370 aan de terminus "Gentbrugge-brug", vertrekkensklaar voor een rit naar Mariakerke. Daarachter twee rijtuigen met gedeeltelijk neergehaalde sleepbeugel, die daar tijdens de daluren worden geparkeerd. (foto uit 1968)

    Onder: Dezelfde locatie, nu gezien vanaf Gentbrugge-brug. Links drie-asser 376 met bestemming Mariakerke. Rijtuig 363 bereikt het uiteinde van de Gentbruggestraat en wacht aan de terugloopwissel op het vertrek van het eerste. (foto: 19 september 1969)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (323)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Twee opnamen aan de terminus van lijn 3 op de wijk Zandeke te Mariakerke.

    Boven: De ontvanger van drie-asser 313 keert deskundig de sleepbeugel ter voorbereiding van de terugrit naar Gentbrugge-brug. Verder hebben we hier een goed zicht op de flauwe bocht van de Brugsesteenweg richting stad.

    Onder: Terminuspunt aan de laatste draagarm van de bovenleiding. Links het Maurice Claeysplein. De ontvanger van de 379 voert hetzelfde karwei uit als zijn collega op bovenstaande opname. (foto: W. Gogaert - 1969)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (322a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Zicht op de Brugsesteenweg in de richting van de Rooigemlaan. De rijtuigen 311 en 374 kruisen elkaar ter hoogte van de Jutestraat, waar het dubbel spoor overging in een enkel, alvorens de terminus te bereiken. Links bemerken we de lichtsignalisatie voor de trams die van de stad komen.

    Onder: Dezelfde locatie, nu gezien in de richting van de terminus. Drie-asser 302 wacht zijn beurt af en zal aanzetten van zodra rijtuig 312 zich volledig op het tegenspoor bevindt. (Beide foto's uit 1968)

     


     

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (322)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Twee opnamen langs de Brugsesteenweg.

    Boven; Rijtuig 367 ter hoogte van de Blokhuizen, intussen vervangen door een nieuwbouw in het kader van het project Zuurstof voor de Brugsepoort. De tram komt van Mariakerke en rijdt naar het kruispunt met de Rooigemlaan. (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    Onder: Drie-asser 365 begeeft zich in de tegengestelde richting naar de terminus aan het Zandeke. Rechts de hoek van de Kempstraat. Links voorbij de Fluweelstraat bemerken we nog een laatste restant van de boogbrug waarover tot in de jaren vijftig de ringspoorweg lag tussen de haven en Gent-Sint-Pieters. (foto uit 1969)


    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (321a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tot eind augustus 1962 bleef de terminus "3 doorstreept - Rooigemlaan" in gebruik. In 1942 aangelegd als rechtstreekse verbinding met lijn 1 op de Ferrerlaan via de houten Hamerbrug, werd na de inhuldiging van de nieuwe De Smetbrug in april 1949, het traject ingekort tot het gedeelte van de laan tussen de bomen, eindigend in een terugloopwissel.
    In beeld rijtuig 325 op het kopspoor nabij de nieuwe brug uit 1953, intussen herdoopt in Guislainbrug. (foto uit 1962)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (321)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: De Bevrijdingslaan met uiterst rechts de Sint-Jan-Baptistkerk. Drie-asser 309 rijdt naar Mariakerke. Op het bordje rechts onderaan wordt publiciteit gemaakt voor de speciale editie van de krant Het Volk tijdens de Ronde van Frankrijk. Het bestelwagentje van de Quick Service schuift aan in de plaatselijke file...(foto uit 1969)

    Onder: De rijtuigen 303 en 312 kruisen elkaar op de Rooigemlaan. We kijken in de richting van de Bevrijdingslaan. foto: 23 augustus 1968)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (320a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: De 380 komt van de Phoenixstraat en rijdt via de Bargiebrug in de richting van de Noordstraat en Gentbrugge-brug. Over het water onderscheiden we de huizenrij van de Zuidkaai en de torenspits van de Sint-Jan-Baptistkerk. (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    Onder: Drie-asser 371 aan het Emilius Seghersplein, rechtover de Sint-Jan-Baptistkerk. Let ook even op een exemplaar van de rode telefooncellen (allo) die toen op heel wat pleinen en strategische punten waren geplaatst. (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (320)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Rijtuig 368 in de Hoogstraat, vlakbij het kruispunt met de Holstraat. Eindbestemming: Gentbrugge-brug. (foto: R. Temmerman - december 1966)

    Onder: Zicht op de Noordstraat richting Bargiebrug. Drie-asser 391 is gestopt aan de vluchtheuvel nabij het kruispunt met de Contributiestraat, bij de Gentenaars bekend als "De Duizend Vuren", links in beeld. Het rijtuig doet dienst op lijn "3 barré" naar het Heirnisplein te Sint-Amandsberg. (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (319a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Drie-asser 324 is de Sint-Michielsbrug afgedaald en zet zijn weg verder langs de gelijknamige straat, richting Mariakerke. (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    Onder: De vluchtheuvels in het midden van de Hoogstraat. Rijtuig 302 heeft Gentbrugge-brug als eindbestemming. Centraal in beeld de gebouwen van "De Poel" (Volksliefde), uiterst links deze van de Dienst der Belastingen, thans overgebracht naar de Zuiderpoort nabij de Sint-Lievensbrug.
    Hier eindigde in februari 1961 de kaping van een tram door Gentse studenten, die was begonnen aan de Holstraat. Dank zij de tegenwoordigheid van geest van de ontvanger, kon deze vrij snel de stroom afsluiten... (foto: W. Gogaert - 1969)

     

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (319)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Massale beweging van reizigers die aan de Sint-Michielshelling trams van lijn 3 verlaten en bestijgen. Het feit dat de rijtuigen elkaar opvolgen heeft wellicht te maken met een hindernis die ze op deze miezerige regendag tijdens hun rit naar Mariakerke hebben ontmoet. (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    Onder:Drie-asser 375 op het hoogste punt van de Sint-Michielsbrug, op weg naar de terminus in de Rooigemlaan. (foto: 5 september 1957)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (318a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Rijtuig 387 komt "zwaar beladen" van de Sint-Michielshelling en zal eens voorbij het Emiel Braunplein halt houden aan het Belfort. In de Cataloniëstraat bemerken we  de 404 in dienst op lijn 1 en een autobus van het type Mack op lijn 37 naar het Westveld te Sint-Amandsberg. foto: R. Temmerman - 12 februari 1960)

    Onder: Ontmoeting tussen de rijtuigen 367 en 377 van lijn 3 aan de halte Sint-Michielshelling. Het linkse heeft Mariakerke als eindbestemming, het rechtse rijdt op "3 barré" naar het Heirnisplein. Blijkbaar was het "koopjesdag" in de Veldstraat! (foto: J. Deijs - 8 juni 1964) 

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (318)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tweemaal een rijtuig in de Belfortstraat, in dienst op lijn 3. Telkens is de eindbestemming Gentbrugge-brug.

    Boven: De 305 gezien vanop de pui van het stadhuis. De tram is bijna aan de Hoogpoort en zal afdalen richting Sint-Jacobs en Steendam. (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    Onder: De 303 met op de achtergrond het Belfort en de Lakenhalle, aan het kruispunt met de Hoogpoort rechts en de Nederpolder links.

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (317a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Drie-asser 378 verlaat de halte aan de Sint-Jacobskerk en vervolgt de rit richting Gentbrugge-brug via Steendam. Onderaan in beeld het spoor van lijn 5 naar de Bibliotheekstraat. (foto: E. J. Bouwman - 1963)

    Onder: Standplaats van tram 3 aan het koor van de Sint-Jacobskerk, richting centrum. Links van rijtuig 320 het wachthuisje uit het interbellum dat weldra zou verdwijnen. Rechts onderaan de buiten gebruik gestelde wissels van lijn 5, waarvan de sporen naar de Sint-Jacobsnieuwstraat na de stopzetting van de tramexploitatie op 31 mei 1965, reeds zijn opgebroken. (foto: W. Gogaert - 1969) 

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (317)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Drie-asser 307 heeft de Dampoortstraat verlaten en overschrijdt de Sint-Jorisbrug, door de Gentenaars smalend de Kemelbrug genoemd wegens de sterke helling. (foto: P. de Meyer - 1968)

    Onder: Zicht op de overkant van de brug, richting Steendam, links in beeld. Rijtuig 303 heeft Mariakerke als eindbestemming.

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!