Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    23-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (313f)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen rubriek 95a:  De oorsprong van de ontsporing. De weg die het laatste gedeelte van het tramstel heeft afgelegd heeft duidelijke beschadigingen nagelaten van de asfaltlaag op de Rozemarijnbrug.
    (eigen foto - 8 januari 2006)

    23-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (313g)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen rubriek 109:  Een exemplaar uit de "Expo-reeks" doet hier dienst op lijn 7 (Parkplaats - "De Sterre").
    De opname dateert van kort na de Eerste Wereldoorlog, toen de trolley vervangen was door de sleepbeugel.
    De acht aanhangwagens waarvan verder sprake is werden gewonnen uit de twee-assers 181, 187, 188, 193, 194, 203, 204 en 207.

    23-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (313h)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen rubriek 128:  Een trolleyrijtuig begeeft zich aan de Dampoort onder één van de vier bogen van de in 1909 voltooide monumentale spoorwegbrug, onderdeel van de nieuwe treinverbinding tussen Gent en Antwerpen.
    (prentbriefkaart)

    23-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (313i)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen rubriek 207:  Een primeur voor Oost-Vlaanderen was de trolleylijn Gent-Zuid - Merelbeke, op die wijze uitgebaat vanaf 1 december 1901.
    Op deze prentbriefkaart zien we een motorrijtuig uit de reeks M.200 - M.204, rijdend in de richting van Merelbeke langs de Hundelgemsesteenweg ter hoogte van het uitwijkspoor nabij de Bergstraat.
    Arbeiders van de onderhoudsdienst onderbreken even hun activiteit om de tram vrije doorgang te verlenen.

    23-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (2)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    24-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (314)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen AFLEVERING 29 (WEEK VAN 25 FEBRUARI TOT 3 MAART 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    ==========================


    Eén van de suggesties van trouwe bezoekers is het beschrijven en illustreren van enkele legendarische tramlijnen die in de jaren zestig werden afgeschaft, om plaats te maken voor een uitbating met autobussen.
    Ik voeg meteen de daad bij het verzoek en richt de schijnwerpers op tramlijn 3, na de "4 barré" tussen het Sint-Pietersstation en de Korenmarkt deze met het hoogste gemiddelde aantal reizigers per jaar (5 973 574 in 1959).
    Lijn 3 zoals de ietwat ouderen onder ons die kennen, bekwam haar maximumlengte op 14 september 1923, toen voor het eerst Gentbrugge-brug werd aangedaan. Enkele maanden eerder, op 14 april, was ze reeds verlengd geworden van de hoek Rooigemlaan - Bevrijdingslaan naar het Zandeken in Mariakerke. Die toestand bleef ongewijzigd tot 30 november 1969, laatste dag van de tramexploitatie.

    De reisweg : Gentbrugge-brug en -straat - Aannemersstraat - Klinkkouterstraat - Heernisplein - Dendermondsesteenweg - Antwerpenplein - Dampoortviaduct - Oktrooiplein - Dampoortbrug en -straat - Sint-Jorisbrug - Steendam - Sint-Jacobskerk - Belfortstraat - Cataloniëstraat - Sint-Michielshelling, -brug, -plein en -straat - Hoogstraat - Brugsepoortstraat - Noordstraat - Bargiebrug - Phoenixstraat - Seghersplein (Sint-Jan Baptist) - Bevrijdingslaan - Brugsesteenweg.

    Eerder gepubliceerde foto's over tram 3 zijn terug te vinden in de rubrieken:

    * 141:  spoorbrug over de Kasteelsluis;
    * 174:  beugeldraaien aan het Zandeken;
    * 174a: terminus Gentbrugge-brug;
    * 175:  Heernisplein + NMVB naar Wetteren;
    * 176:  vertakking in de Rooigemlaan;
    * 176a: idem;
    * 191a: met lijn 37 op de Sint-Michielsbrug;
    * 228a: afscheidsrit op 30 november 1969;
    * 233a: kruisende trams in de Cataloniëstraat;
    * 239a: idem, nu vlakbij de Korenmarkt;
    * 247:  sneeuwimpressie aan Gentbruggebrug.
      

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (315)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Drie-asser 372 in de bocht van de Gentbruggestraat naar de Aannemersstraat, richting Mariakerke. Let op het Franstalige reclamepaneel "Café Chat Noir", toen nog heel gewoon. foto: Bazin, 1957)

    Onder: Dezelfde bocht, nu gezien vanuit de Aannemersstraat. (foto uit 1969) 

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (315a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: De rijtuigen van "3 barré - Heirnisplein" keerden tot na de afschaffing van de buurtlijn naar Wetteren terug via de overloopwissel op de Dendermondsesteenweg, links buiten beeld. We zien drie-asser 365 aan het wachthuisje midden het plein. Het rijtuig komt uit de Klinkkouterstraat en heeft Mariakerke als eindbestemming (foto uit 1969)

    Onder: Twee trams op de Dendermondsesteenweg, letterlijk in numerieke volgorde. Het eerste, de 302, bereikt weldra de terminus aan het Heirnisplein, het tweede, de 303 zal verder rijden naar Gentbrugge-brug. Op de achtergrond het station Land van Waas (Gent - Eeklo) net voor de afbraak. (foto: W. Gogaert)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (316)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Samenloop van de Dendermondsesteenweg en het Antwerpenplein. Links een "Bijzondere trein" van de Buurtspoorwegen en een aanhangwagen op het ringspoor aldaar. Drie-asser 387 komt uit de steenweg gereden richting spoorwegviaduct. (foto uit 1957)

    Onder: Drie-assers 371 en 339, respectievelijk in dienst op de lijnen "3 barré - Rooigemlaan" en "7 - Sint-Pietersstation", op het gezamenlijke spoor stadinwaarts onder de derde boog van het spoorwegviacuct aan de Dampoort.
    Vanuit dit standpunt gezien zwenkt tram 3 linksaf naar de Dampoortbrug. Het rijtuig van lijn 7 zal het spoor rechts onderaan nemen naar de Kasteellaan, richting Sint-Pietersstation. (foto: R. Temmerman - 14 september 1962)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (316a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Een rijtuig van lijn 3 komt uit de Dampoortstraat en begeeft zich op de brug richting Oktrooiplein. Op de achtergrond de huizen van Dok-Zuid en de vier schoorstenen van de elektriciteitscentrale aan de Ham.(foto: E. J. Bouwman - 1963)

    Onder: De Dampoortstraat in een winters decor. Drie-asser 347 komt van de Dampoortbrug en rijdt naar de Sint-Jorisbrug toe. Het rijtuig bevindt zich aan het kruispunt met de Jan van Gentstraat links en de Zondernaamstraat rechts.


    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (317)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Drie-asser 307 heeft de Dampoortstraat verlaten en overschrijdt de Sint-Jorisbrug, door de Gentenaars smalend de Kemelbrug genoemd wegens de sterke helling. (foto: P. de Meyer - 1968)

    Onder: Zicht op de overkant van de brug, richting Steendam, links in beeld. Rijtuig 303 heeft Mariakerke als eindbestemming.

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (317a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Drie-asser 378 verlaat de halte aan de Sint-Jacobskerk en vervolgt de rit richting Gentbrugge-brug via Steendam. Onderaan in beeld het spoor van lijn 5 naar de Bibliotheekstraat. (foto: E. J. Bouwman - 1963)

    Onder: Standplaats van tram 3 aan het koor van de Sint-Jacobskerk, richting centrum. Links van rijtuig 320 het wachthuisje uit het interbellum dat weldra zou verdwijnen. Rechts onderaan de buiten gebruik gestelde wissels van lijn 5, waarvan de sporen naar de Sint-Jacobsnieuwstraat na de stopzetting van de tramexploitatie op 31 mei 1965, reeds zijn opgebroken. (foto: W. Gogaert - 1969) 

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (318)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tweemaal een rijtuig in de Belfortstraat, in dienst op lijn 3. Telkens is de eindbestemming Gentbrugge-brug.

    Boven: De 305 gezien vanop de pui van het stadhuis. De tram is bijna aan de Hoogpoort en zal afdalen richting Sint-Jacobs en Steendam. (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    Onder: De 303 met op de achtergrond het Belfort en de Lakenhalle, aan het kruispunt met de Hoogpoort rechts en de Nederpolder links.

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (318a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Rijtuig 387 komt "zwaar beladen" van de Sint-Michielshelling en zal eens voorbij het Emiel Braunplein halt houden aan het Belfort. In de Cataloniëstraat bemerken we  de 404 in dienst op lijn 1 en een autobus van het type Mack op lijn 37 naar het Westveld te Sint-Amandsberg. foto: R. Temmerman - 12 februari 1960)

    Onder: Ontmoeting tussen de rijtuigen 367 en 377 van lijn 3 aan de halte Sint-Michielshelling. Het linkse heeft Mariakerke als eindbestemming, het rechtse rijdt op "3 barré" naar het Heirnisplein. Blijkbaar was het "koopjesdag" in de Veldstraat! (foto: J. Deijs - 8 juni 1964) 

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (319)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Massale beweging van reizigers die aan de Sint-Michielshelling trams van lijn 3 verlaten en bestijgen. Het feit dat de rijtuigen elkaar opvolgen heeft wellicht te maken met een hindernis die ze op deze miezerige regendag tijdens hun rit naar Mariakerke hebben ontmoet. (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    Onder:Drie-asser 375 op het hoogste punt van de Sint-Michielsbrug, op weg naar de terminus in de Rooigemlaan. (foto: 5 september 1957)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (319a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Drie-asser 324 is de Sint-Michielsbrug afgedaald en zet zijn weg verder langs de gelijknamige straat, richting Mariakerke. (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    Onder: De vluchtheuvels in het midden van de Hoogstraat. Rijtuig 302 heeft Gentbrugge-brug als eindbestemming. Centraal in beeld de gebouwen van "De Poel" (Volksliefde), uiterst links deze van de Dienst der Belastingen, thans overgebracht naar de Zuiderpoort nabij de Sint-Lievensbrug.
    Hier eindigde in februari 1961 de kaping van een tram door Gentse studenten, die was begonnen aan de Holstraat. Dank zij de tegenwoordigheid van geest van de ontvanger, kon deze vrij snel de stroom afsluiten... (foto: W. Gogaert - 1969)

     

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (320)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Rijtuig 368 in de Hoogstraat, vlakbij het kruispunt met de Holstraat. Eindbestemming: Gentbrugge-brug. (foto: R. Temmerman - december 1966)

    Onder: Zicht op de Noordstraat richting Bargiebrug. Drie-asser 391 is gestopt aan de vluchtheuvel nabij het kruispunt met de Contributiestraat, bij de Gentenaars bekend als "De Duizend Vuren", links in beeld. Het rijtuig doet dienst op lijn "3 barré" naar het Heirnisplein te Sint-Amandsberg. (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (320a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: De 380 komt van de Phoenixstraat en rijdt via de Bargiebrug in de richting van de Noordstraat en Gentbrugge-brug. Over het water onderscheiden we de huizenrij van de Zuidkaai en de torenspits van de Sint-Jan-Baptistkerk. (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    Onder: Drie-asser 371 aan het Emilius Seghersplein, rechtover de Sint-Jan-Baptistkerk. Let ook even op een exemplaar van de rode telefooncellen (allo) die toen op heel wat pleinen en strategische punten waren geplaatst. (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (321)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: De Bevrijdingslaan met uiterst rechts de Sint-Jan-Baptistkerk. Drie-asser 309 rijdt naar Mariakerke. Op het bordje rechts onderaan wordt publiciteit gemaakt voor de speciale editie van de krant Het Volk tijdens de Ronde van Frankrijk. Het bestelwagentje van de Quick Service schuift aan in de plaatselijke file...(foto uit 1969)

    Onder: De rijtuigen 303 en 312 kruisen elkaar op de Rooigemlaan. We kijken in de richting van de Bevrijdingslaan. foto: 23 augustus 1968)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (321a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tot eind augustus 1962 bleef de terminus "3 doorstreept - Rooigemlaan" in gebruik. In 1942 aangelegd als rechtstreekse verbinding met lijn 1 op de Ferrerlaan via de houten Hamerbrug, werd na de inhuldiging van de nieuwe De Smetbrug in april 1949, het traject ingekort tot het gedeelte van de laan tussen de bomen, eindigend in een terugloopwissel.
    In beeld rijtuig 325 op het kopspoor nabij de nieuwe brug uit 1953, intussen herdoopt in Guislainbrug. (foto uit 1962)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (322)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Twee opnamen langs de Brugsesteenweg.

    Boven; Rijtuig 367 ter hoogte van de Blokhuizen, intussen vervangen door een nieuwbouw in het kader van het project Zuurstof voor de Brugsepoort. De tram komt van Mariakerke en rijdt naar het kruispunt met de Rooigemlaan. (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    Onder: Drie-asser 365 begeeft zich in de tegengestelde richting naar de terminus aan het Zandeke. Rechts de hoek van de Kempstraat. Links voorbij de Fluweelstraat bemerken we nog een laatste restant van de boogbrug waarover tot in de jaren vijftig de ringspoorweg lag tussen de haven en Gent-Sint-Pieters. (foto uit 1969)


    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!