Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    24-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (323a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen BEKNOPTE INVENTARIS VAN DE 105 GENTSE DRIE-ASSERS (301-405) - aflevering 1

    HET PROTOTYPE 301 ("het tonneke")

    In 1923 gebouwd uit open rijtuig 226 (zomertram) als twee-assig rijtuig met een vlak chassis en twee één-assige draaistellen.
    Voldeed niet aan de verwachtingen.
    Tegen november 1925 omgebouwd tot drie-asser door toevoeging van een derde as in het midden (uitvindersbrevet voor ingenieur Robert Haerens).
    Het meest in dienst op lijn 8.
    Buiten dienst op 20 augustus 1962.
    Ontmanteld op 22 augustus 1962.
    Kast verkocht aan de scheepswerven te Langerbrugge.

    Het prototype van de drie-asser, opmerkelijk wegens het smalle, licht gebogen front, op de Kortrijksesteenweg ter hoogte van het de Smet de Naeyerpark in dienst op lijn 8. Het rijtuig begeeft zich naar de keerlus aan "De Sterre". (eigen foto, 2 augustus 1962)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (323b)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    REEKS 302 - 315

    Omgebouwde open tramrijtuigen 220 tot 225 en 227 tot 234 uit 1908 en 1909.

    Enkele kenmerken:
    ongebogen onderstel, geen railremmen;
    schuifdeuren middenin behalve 312 en 314;
    lengte 11,89 m - wieldiameter 80 cm;
    gemoderniseerd in de periode 1950-1954;
    alle buiten dienst gesteld eind 1969.

    302

    in dienst op 26 december 1925
    buiten dienst in november 1969
    afgevoerd op 18 november 1969 naar PVBA Chimefer in Adegem

    Drie-asser 302 op lijn 3 aan de vluchtheuvel tegenover de Sint-Jacobskerk. (foto: 23 augustus 1968)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (324)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    303

    in dienst op 9 september 1926
    buiten dienst in november 1969
    afgevoerd naar Chimefer op 19 november 1969

    De drie-asser aan de terminus van lijn 3 naast Gentbrugge-brug. (foto uit 1968)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (324a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    304

    in dienst op 22 september 1926
    buiten dienst in november 1969
    afgevoerd naar Chimefer op 22 september 1969

    Op lijn 1 naar Moscou, hier in de Vlaanderenstraat ter hoogte van de Oudescheldestraat. (foto: P. Tordeur - augustus 1968)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (324b)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    305

    in dienst op 20 oktober 1926
    buiten dienst op 18 september 1969
    afgevoerd naar Chimefer in 1969

    Op het Oktrooiplein na het verlaten van de halte onder de spoorwegviaduct aan de Dampoort. Lijn 3 naar Mariakerke.(Foto: J. Deijs - 17 juli 1965)

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (324c)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    306

    in dienst op 11 november 1926
    buiten dienst op 14 november 1969
    afgevoerd naar Chimefer op 26 november 1969

    Op lijn 3 aan de terminus Gentbrugge-brug (foto: W. Gogaert - 1969)

    ==========================

    24-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (325)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen AFLEVERING 30 (WEEK VAN 4 TOT 10 MAART 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    ==========================


    Vorige week stonden de schijnwerpers gericht op de legendarische tramlijn 3, ten tijde van de gerenoveerde drie-assers in de jaren vijftig en zestig.In deze aflevering nog meer van dat, maar dan wel over lijn 5.
            ________________________

    De lijn bekwam haar definitieve loop grotendeels na de omwisseling met lijn 7 tussen Sint-Amandsberg en het Van Arteveldeplein op 16 juli 1922. Toen werd het Stapelplein de noordelijke terminus, terwijl de zuidelijke sedert de Wereldtentoonstelling van 1913 het pleintje ter hoogte van de Zwijnaardsesteenweg en de Elf Julilaan bleef.
    Op 10 april 1929 werd de verbinding met het Heilig Kerst verwezenlijkt via de Priesterstraat, thans Doornzelestraat, en zo in gemeenschap met lijn 4 doorgetrokken tot aan de Muidebrug.
    In zuidelijke richting kwam er op 26 juli 1931 een goede 800 meter bij op de Zwijnaardsesteenweg.
    Zo bleef het tot en met 31 mei 1965, waarna de autobusexploitatie een aanvang nam.

    Het traject

    Zwijnaardsesteenweg (terminus nabij de August Kekulestraat) - Rerum Novarumplein - kruispunt met Steenakker - kruispunt met de De Pintelaan (UZ) - kruispunt met de Elfjulilaan en Koekoeklaan - spoorwegviaduct aan de Achilles Musschestraat en Burggravenlaan - Zwijnaardsesteenweg - Normaalschoolstraat - Heuvelpoort - Overpoortstraat - Kramersplein - Sint-Pietersplein - Sint-Pietersnieuwstraat - Lammerstraat - Frankrijk- en Wilsonplein - Zuidstationstraat - Van Arteveldeplein - Keizer Karelstraat - Sint-Jacobsnieuwstraat - Vlasmarkt - Beverhoutplein (Sint-Jacobs) - Bibliotheekstraat - Minnemeers - Minnemeersbrug - Kongostraat - Ham - Dok-Noord (Stapelplein) - Doornzelestraat - Heilig Kerst - Sint-Salvatorstraat - Neuseplein - Sassekaai (terminus Muidebrug) - terug langs de Voormuide.

    Reeds eerder gepubliceerd over lijn 5

    * 178a - terminus aan de Zwijnaardsesteenweg
    * 179  - 
    terminus aan de Muidebrug
    * 179a - ringspoor op het Van Arteveldeplein
    * 234a - in de Sint-Pietersnieuwstraat
    * 247  - in de Bibliotheekstraat
    * 264a - terminus aan de Muidebrug
    * 271a - terminus aan de Muidebrug
    * 274a - in de Voormuide  

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (325a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Drie-asser 319 aan de terminus op de Zwijnaardsesteenweg, met uiterst links de August Kekulestraat. De tram had er een enkel spoor op eigen bedding. Achter het rijtuig verborgen, de herberg "Terminus" waarvan de naam, ondanks de doortrekking naar Zwijnaardebrug, tot op heden ongewijzigd is gebleven. De rolfilm staat op "5 - Muidebrug"
    (foto: E.J. Bouwman - 1964)

    Onder: Rijtuig 374 legt de laatste meters af naar de terminus, maar heeft de rolfilm al in de positie "5 - Muidebrug" staan. Rechts een gedeelte van de Blokhuizen en andere sociale woningen, opgericht vanaf eind de jaren twintig en aanleiding tot de verlenging van de lijn.
    (foto W. Gogaert - 1965)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (325b)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Boven: De bocht van de Zwijnaardesreenweg met links zicht op de Galglaan. De hoek rechts in beeld is onherkenbaar geworden na de sloop van de kleine huisjes aldaar. Drie-asser 385 bevindt zich op het enkel spoor dat naar de terminus leidt.
    (foto: R. Temmerman - 3 april 1965)

    Onder: Het gedeelte van de Zwijnaardsesteenweg tussen de De Pintelaan en de Galglaan, waar van dubbel spoor op enkel werd overgegaan en vice-versa (rechts buiten beeld). Uiterst links de bocht naar de terminus. Drie-asser 319 begeeft zich in de richting van de Heuvelpoort.
    (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (326)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Ter hoogte van het UZ heeft drie-asser 332 (niet gebruikelijk op die lijn!) gewacht op de komst van collega 312, om zich op het enkel spoor te begeven richting terminus. Zo te zien was het niet ongewoon dat de rijtuigen in de beide richtingen de rolfilm op "5 - Muidebrug" hadden staan...
    (foto: R. Temmerman - 3 april 1965)

    Onder: Rijtuig 395 komt van de Heuvelpoort en dwarst hier de De Pintelaan. Van de kleine huisjes links heeft enkel dat waarin toen een herberg was gevestigd de tijd doorstaan.
    (foto: E.J. Bouwman - 1959)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (326a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: De spoorwegbrug over de Zwijnaardsesteenweg, met vooraan de Achilles Musschestraat en op de achtergrond het kruispunt met de Burggravenlaan. Drie-asser 312 zet koers naar de terminus nabij het Rerum Novarumplein. Onderaan buiten beeld bevond zich de overloopwissel voor de "5 - barré" Musschenstraat.
    (foto: R. Temmerman - 3 april 1965)

    Onder: Drie-asser 380 aan het kruispunt met de Burggravenlaan, vlakbij de hogervermelde spoorwegviaduct. In de Zwijnaardsesteenweg zijn nog de restanten te zien van de jaarlijkse septemberkermis, waarbij de bevrijding in 1944 werd herdacht.
    (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (326b)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ten behoeve van de "5 - barré" was ter hoogte van de Achilles Musschestraat een overloopwissel aangebracht. De rolfilmmakers namen het destijds niet zo nauw met de spelling (cfr. "Sint-Pieterstation" met één s!) en zagen eerder een verband met de alombekende vogeltjes!
    Vandaar de mix van "musschen" (de oude spelling voor "mussen") en de naam van de Vlaamse schrijver die toen nog in leven was en er het zijne zal over gedacht hebben...
    De foto toont ons die bewuste rolfilmstand, echter wel in scène gezet door de bereidwillige geleider van rijtuig 316 dat hier geparkeerd staat op de Afsneelaan, thans Koningin Fabiolalaan.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (2)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (327)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Drie-asser 383 verlaat de Normaalschoolstraat en dwarst aan de Heuvelpoort de kleine stadsring richting Overpoortstraat. Die ring was toen volop aan modernisatie toe, getuige daarvan de asfaltbedekking rechts, waarop het jaar voordien nog rijtuigen van lijn 7 reden.
    (foto: R. Temmerman - 3 april 1965)

    Onder: Dezelfde locatie enkele jaren eerder, nu gezien vanuit de Overpoortstraat. Rijtuig 402 is op weg naar de terminus "Zwijnaarde".
    We hebben hier ook een duidelijk zicht op het nummerplaatje dat net onder de ramen op de flank is bevestigd. Die wijze van lijnaanduiding kwam omstreeks 1966-'67 in onbruik.
    (foto: H. De Herder - 20 mei 1956)  

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (327a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Zicht op de Overpoortstraat richting Heuvelpoort en Normaalschoolstraat. Rijtuig 332 rijdt hier voorbij het terrein waarop weldra het restaurant van de universiteit zou opgericht worden.
    (foto: R. Temmerman - 3 april 1965)

    Onder: Het andere uiteinde van de Overpoortstraat, met links het Kramersplein en rechts de hoek met de Kunstlaan. Onderaan zijn de beide sporen te zien die naar de Sint-Amandstraat leidden en tijdens de foor op het Sint-Pietersplein gebruikt werden als omleiding van de tramlijn tussen de Sint-Pietersnieuwstraat en de Overpoortstraat. Drie-asser 399 begeeft zich hier naar het Sint-Pietersplein.
    (foto: P.J. Thompson - 14 juli 1964)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (328)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Een tweede opname waarop de beide sporen naar de Sint-Amandstraat duidelijk zichtbaar zijn. Drie-asser 385 staat op het punt die te dwarsen. Rechts hebben we reeds zicht op een gedeelte van het Sint-Pietersplein.

    Onder: Het Sint-Pietersplein in al zijn glorie, destijds echter ook al het onderwerp van een heraanleg! Rijtuig 374 neemt deel aan de parade langs die imposante vlakte.
    Uiterst links de trappen naar het Sint-Amandplein, het silhouet van de Boekentoren en de voorgevel van "Cinéma Leopold", dan weer voor heel andere dingen berucht...
    (foto's: R. Temmerman - 3 april 1965)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (328a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Drie-asser 396 balladeert langs Cinema Leopold, vurig aanbeden in bepaalde kringen en dan ook vroegtijdig letterlijk in rook opgegaan. Uiterst rechts de toegang tot de Sint-Pietersnieuwstraat.

    Onder: De Sint-Pietersnieuwstraat ter hoogte van de Blandijnberg. De omleiding langs de Sint-Amandstraat eindigde hier via een enkel spoor dat nog net voor rijtuig 374 te zien is. Een volledige beschrijving van de vrij ingewikkelde toestand met signalisatie aldaar is terug te vinden in aflevering 20, rubriek 234a.
    (foto: R. Temmerman - 3 april 1965)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (329)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Drie-asser 326 is de Lammerstraat opgeklommen en neemt de wijde bocht naar de Sint-Pietersnieuwstraat. Het Venetiaanse winkelpand uit 1853 op de hoek met de Walpoortstraat, ontworpen door architect Louis Roeland, is er nog steeds te bewonderen.
    Uiterst links de toegang tot wat ooit de Nieuwe Cirk was.
    (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    Onder: Rijtuig 383 verlaat het Frankrijkplein in de richting van de Marcellisbrug over de Schelde en de Lammerstraat, op weg naar de eindbestemming "Zwijnaarde".
    (foto: R. Temmerman - 3 april 1965)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (329a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Het Wilsonplein, inclusief wachtzaal met dagbladhuisje, een stadsplan, het rode haltebord van de lijnen 5 en 7 en een "halte op verzoek" van de MIVG-autobuslijn Heuvelpoort - Malem - Rooigem.
    De voor die tijd moderne architectuur van het EBES-gebouw op de achtergrond en drie-asser 385, klaar voor een afreis naar de Muidebrug, maken het plaatje compleet.

    Onder: Motorrijtuig 384 verlaat het Wilsonplein, dwarst de sporen van lijn 1 tussen het Graaf van Vlaanderenplein en de Vlaanderenstraat en rijdt de Zuidstationstraat in, tot juni 1964 gemeenschappelijk benut door de lijnen 5 en 7.
    Rechts in beeld een verkeerschaos "avant la lettre"!
    (Foto: R. Temmerman - 14 september 1962)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (330)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Drie-asser 326 in de Zuidstationstraat, richting Muidebrug. We hebben hier een fraai beeld op de beide sporen van de verbinding tussen de lijnen 5 en 7 enerzijds, lijn 2 anderzijds, ook van nut voor het ringspoor rond het Van Arteveldeplein, waar buiten de spitsuren vaak een drietal rijtuigen werden geparkeerd (zie rubriek 179a).
    In de verte rijtuig 347 in dienst op lijn 7 richting Darsen.
    (foto: E.J. Bouwman - 1961)

    Onder: Motorwagen 379 komt van het Van Arteveldeplein en draait de Keizer Karelstraat in, richting Muidebrug.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (330a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: De verbreding aan het uiteinde van de Sint-Jacobsnieuwstraat, officieel de Vlasmarkt, met zicht op het koor van de Sint-Jacobskerk.
    Een moeilijk te identificeren rijtuig van lijn 5 begeeft zich naar de Muidebrug. In de verte een tweede rijtuig, in dienst op lijn 3, dat de Belfortstraat inrijdt.
    (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    Onder: Rijtuig 345 heeft de gemeenschappelijke vluchtheuvel voor de lijnen 3 en 5 aan de Sint-Jacobskerk verlaten en bolt de Vlasmarkt op.
    (foto: R. Temmerman - 5 juli 1964)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!